automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

zahradní technika

Aktualizováno 3.8.2010

E-mail

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Servisy zahradní techniky

vyšlo i v deníku Právo 29.7.2010

aktualizováno 3.8.2010

Potřebujete opravit sekačku, motorovou pilu, či jinou zahradní techniku?

Sezona zahradních prací je v plném proudu a může se stát, že se některý stroj z vaší zahradní techniky porouchá samozřejmě zrovna v tu nejnevhodnější dobu, kdy nutně potřebujete posekat trávník, pořezat dřevo, či vykonat jinou, naprosto nezbytnou práci na zahradě. Možná si myslíte, že rozbitý stroj odnesete do servisu, kde vám jej promptně opraví, protože je sezona a servisy by na ni měly být připraveny. Alespoň ty velké, které sami distributoři uvádějí ve svých seznamech autorizovaných servisů pro konkrétní značku. Bohužel toto pro všechny neplatí a obzvláště u některých to velmi překvapilo. 


Tyto pily jsme chtěli opravit v testovaných servisech

Udělali jsme test autorizovaných servisů zahradní techniky v Praze a Českých Budějovicích.  Opravit jsme chtěli porouchané pily zn. Stiga, Husqvarna, Oleo-Mac, Stihl, Echo, Dolmar, Solo a Komatsu Zenoah. Pily jsme do servisů zadali v úterý 13.7.2010 v Praze a o den později v Českých Budějovicích. Požadované opravy nebyly v záruce.

Jak jsme testovali

Všechny pily výše uvedených značek jsme před testem vyzkoušeli a ujistili se, že jsou plně funkční. Posléze jsme uměle vytvořili na všech testovaných modelech stejnou závadu. Byla poškozena hadička přívodu paliva v benzinové nádrži. Není to sice běžná závada, ale stát se může. Při nalévání paliva spadne něco do nádrže, vy se to pokusíte vyndat a poškodíte hadičku. Takováto závada může vzniknout i při čištění palivového filtru, eventuelně i při montáži z výroby. Pokud je benzinová nádrž plná, tak pila funguje normálně. Když je nádrž poloprázdná, tak je přisáván vzduch a pila fungovat přestává.  Pily jsme do servisu předávali právě s poloplnou nádrží tak, aby se závada projevila. V testu jsme sledovali především zda byla závada identifikována, dobu opravy a vstřícnost servisu. 

U názvu servisu je vždy uvedena značka výrobku, který jsme nesli k opravě.

Kobras (Praha 10, Černý Most) - Stiga

Otevírací doba:  
Po - Pá   8 – 18 hod,  So  9 – 13 hod

Velký prodejce zahradní techniky více značek, kromě jiného i autorizovaný servis značky Stiga. Na svých internetových stranách se pyšní sloganem JSME NEJLEPŠÍ !!!!  Nám se to ale nezdá. Servis zde tedy zrovna moc nefunguje. Námi přinesenou pilu Stiga by zde opravili za čtyři týdny a více, protože již mají naprosto plný servisní sklad, nestíhají a dokonce uvažují o zastavení přijímání oprav. Pilu jsme zde opravit nenechali, protože minimálně měsíční lhůta k opravě je příliš dlouhá. Náš předpoklad, že velký prodejce s mnoha oceněními za prodeje různých značek (MTD, Alko) bude mít i odpovídající servis, se nenaplnil.

Výhody: otevírací doba
Nevýhody:  velmi dlouhé lhůty opravy
Hodnocení:    nedoporučujeme 
--------------------------------------------------------------------------------------------

Nobur (Praha 10, Průmyslová) -  Husqvarna

Otevírací doba: Po-Pá: 8 – 19 hod,   So 9 – 16 hod

„Největší prodejna v Evropě“. Tak tento velkolepý slogan si můžete přečíst jak na internetových stranách firmy Nobur, tak i na velkém poutáku před prodejnou samotnou. Domnívali jsme se, že největší prodejna v Evropě, bude mít i odpovídající servis. Ale to opravdu neměla. Nobur je autorizovaným servisem Husqvarny, přišli jsme sem tedy s porouchanou pilou této značky. Tady jsme se dozvěděli, že minimální lhůta opravy bude 4 týdny, technik sdělil, že toho mají moc, plný servis a on navíc bude mít dovolenou. Byl hodně sdílný, tak jsem se dozvěděla i to, že je mu to líto, ale s největší pravděpodobností nestihne opravit i již převzaté zakázky a bude muset volat zákazníkům a omluvit se za nedodržení přislíbeného termínu opravy. Dokonce mi doporučil i jiný servis, ale upozornil mě, že v sezoně asi také nebudou mít čas. U tak velké prodejny jsme předpokládali, že bude mít více servisních techniků. Byli jsme velmi zklamáni a pilu jsme zde v servisu nenechali.

Výhody: otevírací doba
Nevýhody:  velmi dlouhé lhůty opravy
Hodnocení:  nedoporučujeme 
-------------------------------------------------------------------------------------------

M.K.C.  (Praha 4)  - Stiga      cena: neznámá - servis neví

Cena za práci a servis: ?
délka opravy: v době uzávěrky nevíme
závada byla nalezena: ne
Otevírací doba:  Po-Pa do 16 hod.

Autorizovaný servis MKC je uveden na internetových stranách distributora. Sem jsme přinesli novou pilu Stiga SP 510, kterou jsme nedali do Kobrasu.  Do opravy ji převzali s tím, že se do konce týdne ozvou. Překvapil nás servisní list, na kterém je uvedená jiná firma, musela jsem se ujistit, zda jsem opravdu na správné adrese. Zjišťuji, že ano. Slíbili, že se do konce týdne ozvou, oprava by měla být hotova příští týden. Neozvali se. Počkali jsme do čtvrtka následujícího týdne, tedy 9 dní a kontaktovali je sami. Dozvěděli jsme se, že s pilou si nevěděli rady, proto ji poslali k dovozci Stigy. Bez konzultace s námi. Také nám sdělili, že nemají žádné informace o tom, jak to s pilou vypadá. Zde jsme velmi nespokojeni s jednáním servisu a poskytovanými informacemi.

Výhody: neobjeveny
Nevýhody:  žádná komunikace a informace, závada neobjevena, bez našeho souhlasu odesláno do jiného servisu

Po uzávěrce: Pilu servis MKC odeslal na centrálu Stigy, kde měli identifikovat závadu, se kterou si servis MKC nevěděl rady. Zde byla mylně identifikována závada - prý potřebuje vyměnit karburátor. Pilu jsme vyzvedli tedy na centrále a chybnou opravu odmítli.


Hodnocení:    nedoporučujeme   

----------------------------------------------------------------------------------------------

AZ centrum Neumann (Praha 4) - Husqvarna   cena opravy: 2480 Kč

Cena za práci: 610 Kč
Cena za náhradní díly: 1870 Kč
délka opravy: 9 dní
závada byla nalezena: ano

otevírací doba: Po - Pá 9 – 17,30 hod

V tomto servisu jsme chtěli opravit starší hodně používanou pilu Husqvarna Rancher 455, se kterou jsme neuspěli v servisu Nobur. Zde ji do opravy přijali (v úterý), slíbili, že se ozvou do konce týdne s podrobnějšími informacemi. Na objednávce opravy byla uvedena předběžná cena 1000 Kč. Byli jsme ale upozorněni, že distributor (Husqvarna) má dovolenou, takže pokud by bylo potřeba objednat náhradní díl, tak oprava stejně není v tomto týdnu možná i když na opravu spěcháme. Termín opravy byl tedy navržen do konce následujícího týdne. Servis nás kontaktoval až v pondělí, s tím, že je třeba vyměnit spojka, zda souhlasíme s cenou opravy kolem 2000 Kč. Opravu jsme odsouhlasili a poté ještě jednou v přesnější specifikaci, hotová pila byla k vyzvednutí ve čtvrtek následujícího týdne. Nutno je dodat, že jsme na opravu spěchali, což jsme v servisu zdůrazňovali. Navržený termín opravy byl dodržen. Námi způsobená závada byla opravena. Vyměněné staré díly jsme dostali zpět. Vzhledem k tomu, že pila byla starší, tak jsme ještě zkontrolovali, zda bylo opravdu potřeba díly vyměnit. Naši technici usoudili, že díly bylo třeba vyměnit, snad s výjimkou palivového filtru.

Při opravě vyměněny tyto díly: palivová hadička – 160 Kč, filtr – 130 Kč, svíčka -70 Kč, spojka-1020 Kč, membrána-490 Kč. 

Výhody:  dodržen navržený termín opravy, nalezena závada, vrácení vyměněných dílů, přesná specifikace ceny za opravu, kratší otevírací doba
Nevýhody:  výměna i jiných dílů
Hodnocení: dobrý
-------------------------------------------------------------------------              

Lucraco  (Praha 9, Vysočany) - Stihl   cena navržená: cca 4 000 Kč **

Cena za práci: cca 400 Kč **
Cena za náhradní díly:  cca 3500 Kč**
délka opravy: minimálně cca 21 dní
závada byla nalezena: ne
otevírací doba: Po – Pá   7 – 17 hod

Autorizovaný servis firmy Stihl. Do opravy jsme zadali zcela novou pilu MS 270. Zakázku přijali, termín zhotovení byl stanoven na 14 dní. Sice se nám to zdálo dlouhé, ale po předchozích zkušenostech, jsme trochu rezignovali. Přitom nás překvapilo, že v servisním listě je uvedeno, že oprava bude provedena do 10 dní, ovšem bez nutnosti objednávání náhradních dílů. Pak se termín prodlužuje. Předběžná cena uvedena nebyla, ale pokud bychom po specifikaci závady opravu odmítli, tak jsme povinni uhradit diagnostiku ve výši 150 Kč. I zde nám slíbili, že se ozvou do dvou dnů, maximálně do konce týdne, a sdělí rozsah opravy a přesný termín. Nikdo se ve stanoveném termínu neozval, kontaktovali nás až ve středu následujícího týdne, s tím že technik neví čím je závada způsobena a zkusí objednat zapalovací modul. Pak zjistí zda je to opravdu tímto. Na opravu spěcháme, a v pátek se dozvídáme, že navržená předběžná cena opravy činí celkem cca 4000 Kč, navíc má servis následující týden dovolenou, tedy by oprava pokračovala až po ukončení dovolené. Spočetli jsme, že pilu bychom mohli ze servisu vyzvednout nejdříve po 21 dnech, pokud by vše dobře šlo a navíc bychom mohli za banální opravu zaplatit velmi neúměrnou cenu. Jsme velmi nespokojeni, rozhodli jsme se zde pilu nenechat a neopravenou ji vyzvedli. 

Výhody: nenalezeny
Nevýhody: nenalezena závada, dlouhá doba opravy, navržená vysoká cena, krátká otevírací doba
Hodnocení:   nedoporučujeme

---------------------------------------------------------------------------------------------

Cibet  (Praha 10 – Záběhlice) – Solo     cena opravy: 670 Kč

Cena za práci: nespecifikována (1,5 hod)
Cena za náhradní díly:  nespecifikována
délka opravy: 8 dní
závada byla nalezena: ano
otevírací doba:
Po-Pá 8.00-16.00 hod

Cibet je autorizovaným servisem výrobků Solo. K opravě jsme dodali (v úterý) asi pět let starou pilu Solo 645.  Předběžně jsme se domluvili, že pokud cena opravy přesáhne 500 Kč, tak se ozvou a domluvíme se, zda souhlasíme a do konce týdne nám dají vědět.  Do konce týdne se sice neozvali, ale hned na začátku následujícího týdne nám volali, že oprava bude stát 670 Kč a je třeba jen vyměnit palivové vedení. S cenou souhlasíme a pila je k vyzvednutí ve středu následujícího týdne. Jsme spokojeni, závada byla nalezena, opravena v únosném termínu, nesnažili se zde opravovat jiné závady, drželi se striktně našeho zadání opravy. Poškozený a vyměněný díl vrácen nebyl.

Výhody:  kratší délka opravy, objevená závada, dobrá cena
Nevýhody: kratší otevírací doba
Hodnocení:  velmi dobrý

-------------------------------------------------------------------------------------------

MK Proles (České Budějovice) - Komatsu Zenoah –  navržená cena: servis neví

Cena za práci: 380 Kč za demontáž pily a za chybné identifikování závady
Cena za náhradní díly: servis neví
délka opravy: až přijdou náhradní díly, neví se kdy to bude
závada byla nalezena: ne
otevírací doba:
Po-Pá 7,30-18,00 hod, So 8,30 – 11,30 hod

Do tohoto servisu jsme odnesli pilu KZ GZ 4000. Zde slíbili, že se do konce týdne ozvou, kontaktovali nás přesně v pondělí s tím, že je snad vadné olejové čerpadlo a že by oprava mohla být hotová do konce týdne. Následující den jsme do servisu volali sami s tím, že bychom chtěli znát upřesnění závady a předpokládanou cenu opravy. Také jsme upozornili na to, že na opravu spěcháme. Bylo nám sděleno, že byl objednán náhon čerpadla, cenu čerpadla technik nevěděl a nevěděl ani kdy objednané čerpadlo dostanou, ale do konce týdne to prý určitě nebude. To je dost nestandardní.  Tady musíme konstatovat, že závada objevena nebyla. Možná by zde po dodání čerpadla usoudili, že závada je jinde, ale my se to do uzávěrky tohoto testu nedozvíme. Rozhodně zde pila do 14 dnů opravena nebyla ani se nevědělo kdy bude.
Pilu jsme vyzvedli neopravenou a zaplatili jsme 380 Kč za demontáž a opětovnou montáž pily.

Výhody: nenalezeny
Nevýhody: závada nenalezena, servis nezná ceny náhradních dílů, delší doba dodání
Hodnocení:     palec dolů

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Stryhal  (České budějovice) – Dolmar

Tato firma je uvedena jako autorizovaný servis Dolmaru. Přinesli jsme tedy k opravě novou pilu Dolmar 111. V „servisu“ samotném jsme, ale zažili překvapení. Servis je sběrna, která posílá výrobky distributorovi, tedy do Makity do Brna, pokud není výrobek koupen u nich. Navíc mi řekli, že mají příkaz od distributora, že nesmí provádět záruční opravy, pokud je výrobek koupen jinde než v prodejně a je koupen například po internetu. Namítla jsem, že nemám záruční list, tedy nechci opravu v záruce a uhradím ji. Dozvěděla jsem se opět že, oni opravu neprovedou, ale mohou poslat pilu do Brna. O to jsme zájem neměli. Poradili nám jiný budějovický servis, ale zároveň nám také doporučili, abychom neříkali, že jsme pilu koupili po internetu, protože to distributor nerad vidí a servisům radí, aby takovéto výrobky neopravovali.

Výhody: nenalezeny
Nevýhody: servis funguje jako sběrna, pokud není nakoupeno v jejich prodejně
Hodnocení: nedoporučujeme 

-----------------------------------------------------------------------------------------

Starka (České Budějovice) - Dolmar     předpokládaná cena: cca 500 Kč **

Cena kompletní: cca 500 Kč**
délka opravy: k 3.8. pila ještě není opravena
závada byla nalezena: ano
otevírací doba:
Po-Pá 7-17,30 hod, So 8 – 12 hod

Zde nám novou pilu Dolmar 111 do servisu přijali bez námitek, i když jsem uvedla, že jsem ji koupila po internetu a nemám záruční list. Technik mi slíbil, že následující den, maximálně pozítří se ozvou a budou mě informovat o dalším postupu. Neozvali se. Čekali jsme do čtvrtka následujícího týdne a pak jsme je kontaktovali sami. Překvapili nás. Dozvěděli jsme se, že závadu na benzinové hadičce objevili, ale nemají ji na skladě. Hadička je objednána, čeká se až přijde. Mělo by to být následující týden, ozvou se mi, předpokládaná cena je kolem 500 Kč, výměna trvá chvilku, tak v musíme jen počkat až přijde náhradní hadička a těsnění. Škoda, že servis musí čekat dlouho na náhradní díly, jinak bychom byli spokojeni.

Po uzávěrce 3.8. 2010: původní 14 ti denní předpoklad dodání opravené pily se nepotvrdil, stále čekáme. Servis se neozval dodnes - pila je k dnešnímu dni v servisu 20 dní. Snižujeme tedy původní hodnocení zatím na 2,5 hvězdy, uvidíme, kdy bude pila opravena. Zde budeme ještě aktualizovat.

Výhody: závada objevena, nízká cena
Nevýhody: doba opravy, nedostatek komunikace, dlouhá lhůta opravy
Hodnocení:  hvězdy    uspokojivý

------------------------------------------------------------------------------------------

Mountfield (Praha 9) – Oleo Mac     cena opravy: 387 Kč

Cena za práci: 243 Kč
Cena za náhradní díly: 144 Kč
délka opravy: 1 den
závada byla nalezena: ano
otevírací doba: Po - Pá   9 – 18 hod,  So  9 – 12 hod


Sem jsme přinesli asi 8 let starou, velmi používanou pilu Oleo-Mac 947. Po předchozích zkušenostech ze servisu Kobras jsem měla trochu obavy, jak uspějeme zde. Zde ale byli na sezonu očividně připraveni. Přijímací technik pilu převzal, vypsal zakázkový list s předběžnou odhadní cenou 1000 Kč a řekl, že se na pilu podívají a zavolají mi s upřesněním závady, tedy nutností výměny palivové hadičky a ceny. Ozval se asi za dvě hodiny, specifikoval závadu, upřesnil cenu ve výši cca 380 Kč a navíc mi sdělil, že se mohu pro opravenou pilu zastavit ještě odpoledne. Oprava zde proběhla v průběhu jednoho dne k naší naprosté spokojenosti. V rámci opravy pily byla také vyčištěna zapalovací svíčka a vzduchový filtr. Opravenou pilu předvedli v chodu, poškozený a vyměněný díl nám byl vrácen. Zde jsme byli s opravou velmi spokojeni. Servis byl rychlý, dozvěděli jsme se přesnou předběžnou cenu opravy.

Výhody: blesková oprava, nízká cena, přesná specifikace ceny za opravu, otevírací doba
Nevýhody: nenalezeny

Hodnocení:   vítěz testu

--------------------------------------------------------------------------------------

Zámečnictví Kulanda (Nákří u ČB) – Echo      cena opravy: 0 Kč

Cena kompletní: 0 Kč
Délka opravy: neopravováno
Závada byla nalezena: ne
Otevírací doba: dle domluvy

K opravě jsme měli připravenou novou pilu Echo. Tady musíme konstatovat, že četnost výskytu servisů distributora této značky v námi zvolené oblasti je dost zoufalá.  V Praze je jeden servis v Podbabě, který zavírá v 17 hod. a tam jsme pilu ve zvolený den nestačili dovézt díky neprůjezdné Praze. Usoudili jsme, že se nic neděje a pilu následující den dáme do servisu v Českých Budějovicích. To jsme si ale předem nezjistili četnost výskytu servisů v Jižních Čechách. Jsou tam tři – nejblíže Budějovicím je cca 20 km vzdálená obec Nákří.  Pan Kulanda je velmi ochotný a milý pán, který servis provozuje v malé dílničce na dvoře svého domu. Je nutné se předem telefonicky domluvit, kdy bude k zastižení a když se domluvíte, tak po příjezdu do Nákří je nutný ještě jeden telefonát, kde se dozvíte jak jej najít. Servis není označen. Pana Kulandu jsem přesvědčila ať pilu vyzkouší, že s ní nutně potřebuji řezat. Toto udělal, konstatoval, že je na pile závada, ale neví jaká a vzhledem k tomu, že si neví rady, tak že je třeba poslat pilu k distributorovi, tedy do Werca do Mukařova. Nabídl se, že ji tam odešle, což jsme ale odmítli, protože bychom do uzávěrky testu opravu stejně nestihli.

Výhody: milé a vstřícné jednání
Nevýhody: závada nenalezena, pila neopravena a do opravy dodána bez dokladu o převzetí 
Hodnocení:   Nedoporučujeme

 

Olga Kábová