Komfort nemusí být drahý, aneb „zelektrizujte“ si své kolo
Nedávno jsme se vrátili z největší evropské výstavy cyklistiky Eurobike v německém Fridrichshafenu. K výstavě samé se nebudu vracet, to by bylo minimálně na 50 tiskových stran. Jenom ve zkratce. Evropě začínají pomalu ale jistě vládnout elektrokola. Doslova a do písmene. Rozhodli jsme se proto konfrontovat svět „expozic“ s realitou kolem Bodamského jezera. Ujeli jsme tu necelých 300 km. Nejvíce nás překvapilo, že rozdíl mezi výstavou a praxí je relativně minimální. Při pozorování cyklistů na bodamských cyklostezkách jsme dospěli k poměru 43 procent elektrokol a 57 procent klasických kol. I když globálně statisticky to nemusí detailně odpovídat přesně, jedno je jasné, E bike razí výrazně úspěšnou ofenzivu.
Během posledních let jsme se věnovali několika kategoriím již hotových E Bike. Od těch velmi drahých až po střední třídu. Neřešili jsme však situaci, kdy máme své kolo, na které jsme zvyklí a chceme jej „zelektrizovat“ Proto jsme se tentokrát věnovali pouze elektro sadám. Vzhledem k tomu, že jsme chtěli podpořit co nejvíce univerzálnost řešení, zvolili jsme umístění motoru ve středu, či v náboji zadního kola. „Předokolky“ jsme netestovali proto, že je považujeme především za řešení do města.
Jak vybereme
Tím jak elektrokola získávají stále větší popularitu, zvyšuje se výrazně i počet silných výrobců, kteří se chtějí na tomto boomu podílet. To však paradoxně snižuje možnost výběru pohonu pro dodatečnou zástavbu motoru. Problém je v tom, že výrobci technologicky nejlepších a nejnovějších motorů se snaží své pohony zastavovat do zcela jasně komponovanému rámu. Což platí především u středových motorů. Rám zde musí být vyroben přesně pro potřeby toho kterého motoru. Pár výjimek však existuje. K těm nejznámějším patří středové motory 8 fun, které k zástavbě používají klasický otvor pro středové složení.Také v oblasti zadních pohonů to není zcela jednoduché. Jediná proslulá značka, která své motory prodává nejen pouze výrobcům jízdních kol, ale i koncovým zákazníkům je kanadský Bionx, jeden z průkopníků světových E bike. Ale i to má jeden háček. Samotná sada stojí podle sestavy 45 až 50 000 Kč. Tedy řešení, které je vhodné pouze pro elektrifikaci dražších kol. Je tedy dost prostoru pro dodatečnou „elektrifikaci“? Není to tak drastické, jak to vypadá. I méně zvuční výrobci , dotahují a připravují stále lepší elektrosady. Jak test ukázal i dodatečná „elektrifikace“ může plnohodnotným způsobem z vašeho kola udělat komfortní nástroj pro sport i dopravu
Přední, zadní nebo střed
Je to podobné jako u kol hotových. Přední pohon je v mnohém nejméně náročný. Na rozdíl od zadního náhonu se snadněji demontuje v případě defektu pneumatiky. Má také lepší rozložení hmotnosti i snažší práci v případě defektu pneumatiky. Nicméně i zde je nutné při „píchnutí“ Odmontovat a následně spojit kabeláž od motoru. Nevýhodou zadního motoru je horší vyváženost. Také velmi nepříjemná manipulace při defektu zadního kola. Kromě standardního „patlání“ se řetězem a přehazovačkou řešíte i problémy s dostatečným zajištěním konektorů motoru. A aby toho nebylo málo, pak zapomeňte na rychloupínáky. Z konstrukčních důvodů je nelze instalovat. A na klasické matky musíte mít klíč.
Výhody středových motorů spočívají ve dvou základních odlišnostech od ostatních řešení. Vyvážení je nesporně lepší než při obou předcházejících řešeních, také v případě defektu je podstatně méně problémů. Obě kola jsou bez elektrických kabelů. Rychloupínáky pomohou při defektu. Nevýhodou tohoto systému však je větší mechanické opotřebení. Dle našich zkušeností trpí především řetěz, často vydrží méně i kazeta. Důvod je patrný. Zatímco se tu tlak na řetěz sčítá vlastním šlapáním a asistencí motoru, u pohonu v náboji zadního kola dochází naopak k odlehčení řetězu a kazety a tím i menšímu opotřebení. Tedy každý systém má své výrazné klady i zápory.
Petr Řezáč
8 Fun BBS-01 (Centrum Elektrokol Litomyšl
- Výkon motoru: 250W
- Umístění: středový
- Kapacita baterie: 11,4 Ah
- Umístění: rám
- Displej: Bafang velkoplošný
Jedna z mála velmi kvalitních zástavbových středových sad na trhu. Konstrukce je velmi kompaktní, její součástí je i převodník a kliky se středovými složením. Baterie je umístěná na rámu v blízkosti pohonné jednotky (může být i na nosiči). Napomáhá tak vyváženému rozložení hmotnosti. Toto řešení je nejen moderní, ale také relativně levné. Oproti zabudovaným středovým motorům renomovaných značek má často i rychlejší a levnější servis. Když dojde k poruše středového motoru musíte často své kolo poslat národnímu distributorovi. Ten jej zašle výrobci kol. Ten pak následně motor vymontuje a pošle výrobci motorů. Po opravě se kolečko opakuje v obráceném sledu. Naopak paradoxně opravu dodatečně zabudovaného 8 fun řešíte na jediném místě bez dodatečné dopravy, bez dalších zbytečných transportů a tím většinou i podstatně rychleji. Nevýhodou tohoto řešení obdobně jako u ostatních středových motorů větší opotřebení řetězu a kazety.
- Klidný chod
- Snadné řešení defektů
- Větší opotřebení řetězu a kazety
Bionx SL250 HT RR L (Azub) cena: (včetně baterie)
- Snadnost zástavby: velmi dobrá
- Napětí/ Výkon motoru: 48V/ 250 W
- Umístění: náboj zadního kola
- Kapacita baterie: 8,8 Ah
- Umístění: rám
- Displej: multifunkční
Legendární značka, která se stala synonymem pro špičkovou kvalitu pohonů pro elektrokola. Není to tak dlouho co se „elektrosvět“ dělil na Bionx“ a vše ostatní, což bylo považováno vždy za něco minimálně o třídu níže. To již dnes neplatí. Bionx“ byl dohnán a v některých vlastnostech i předehnán konkurencí. Nicméně stále patří k absolutní světové špičce. Je také jediný výrobce v „nejvyšší“ třídě, který prodává své produkty i koncovým uživatelům. Celý systém je velmi dobrý a vyvážený. Má výborný motor, skvělou baterii i dobrou řídící jednotku. Rekuperuje. Je ale ideálním řešením především pro individualisty. Nás vždy u těchto motorů nejvíce zaujal komfort, vynikající kroutící moment i velmi kvalitní a přehledný displej. Vše velmi profesionálně zpracované. Jedinou, ale zato dost velkou nevýhodou je relativně velmi vysoká cena a vyšší hmotnost. Tedy v celkovém hodnocení technické úrovně, vítěz testu ale v poměru cena výkon však je na tom hůře. Protože rozdíl cena je minimálně o 100% vyšší než u ostatních modelů. Ještě před rokem či dvěma byl tento rozdíl ještě adekvátní. Dnes to po výrazném nástupu konkurence v takovém měřítku neplatí.
- Rekuperace
- Výborný informační systém
- Velký kroutící moment
- Vyšší cena
- Vyšší hmotnost
SmartPie3 400W sada (G-kolo)
- Napětí /Výkon motoru: 36V, 48V/ 250W až 400 W
- Umístění: náboj zadního kola
- Kapacita baterie: 48V 10Ah nebo 36V
- Umístění: nad zadním kolem
- Displej: ne (pouze 3 LED)
Základem této sady je pohonná jednotka značky Golden Motor. Ta na první pohled vytváří dojem, že se jedná o podstatně silnější motor než 250W . Jeho řídící jednotka je ale přes počítač programovatelná a umožňuje regulovat výkon odpovídající normě „pedelek“. Tedy maximální rychlost 25km/hod a výkon 250W. Také ale nastavení výrazně vyššího výkonu vhodného především pro of road použití. Nevýhodou tohoto řešení je horší vyvážení. Hmotnost v oblasti zadního kola je výrazně vyšší než vpředu, což lze částečně zlepšit volbou baterie umístěné na rámu. Více nám však vadila absence displeje, který vás průběžně informuje o základních informacích důležitých pro vaší cestu. Dobrá zpráva však je, že Golden motor vyvinul verzi SmartPie 4, která bude v nejbližší době v prodeji a to včetně multifunkčního displeje.
- Regulovatelný výkon
- Osvědčená konstrukce
- Velká hmotnost, bez displeje
8 fun zadní pohon (E pohon)
- Napětí/Výkon motoru:36V/ 250W
- Umístění: náboj zadního kola
- Kapacita baterie: 11,4 Ah
- Umístění: nad zadním kolem
- Displej: LCD kompact
Na první pohled opticky nikterak nevybočuje. Svými vlastnostmi však patří v kategorii přídavných motorů v zadním kole k absolutní šičce. Má některé vlastnosti, ve kterých převyšuje konkurenci Má velmi propracovaný displej který mimo jiné ukazuje i momentální spotřebu ve watech. Také je jednou z mála sad, která obsahuje zadní kolo s kazetou a osmikolečkem. Zaujal nás i systém, který umožňuje v servisu naprogramování informací o kapacitě baterie. Tedy nastavení, při jakém napětí se mají zhasnout jednotlivé dílky baterie na displeji. To je dobré především proto, že každá baterie má určitou specifickou křivku vybíjení. Tímto nastavením lépe můžeme zpřesnit informace o aktuální zbytkové kapacitě baterie.
- Moderní konstrukce
- Velmi dobrý displej
- Kazeta s osmikolečkem
- Vyšší cena
Přestavbová sada 36V , 250W- 26 (bezbenzinu.cz)
- Výkon motoru: 36V 250W
- Umístění: v náboji zadního kola
- Kapacita baterie: 10 Ah
- Umístění: nad zadním kolem
- Displej: ne
Stará vyzkoušená koncepce, základní model, který je však bez invence. Zatímco mnohé jiné sady mají oproti těm původním z pionýrských dob elektrokol mnoho různých větších či menších zlepšení, zde je vše při starém. Dle našeho názoru to však nemůže zachránit ani nižší cena. Za největší nedostatek považujeme absenci displeje. Záleží především na účelu, pro který chcete své kolo používat. V případě, že jezdíme po stejné cestě například do práce nebude to asi tak velký problém. Horší situace nastane při výletech po neznámých trasách. Tady odhadování, kam až dojedeme, bude podstatně náročnější. Ne že by to nešlo, nicméně se nám sníží dost výrazně komfort. Tím nechceme říci, že je tato sada špatná pouze má menší možnosti a naopak nepřináší oproti ostatním nic navíc.
- Nižší cena
- Malý komfort
- Absence displeje
Lectron 350W (Svět elektrokol)
- Napětí/Výkon motoru: 36/350W
- Umístění: náboj zadního kola
- Kapacita baterie:10Ah
- Umístění: nad zadním kolem
- Displej: multifunkční King metr
Zástavbová sada vyšší třídy s komfortním displejem King meter, je jedno z velmi dobrých řešení pro stavbu elektrokola. Robustní motor patří k nejdynamičtějším ve třídě. A to jsme jej testovali s řídící jednotkou 15A zatímco dovozce již dodává sady s 21A které umožňují ještě zvýšit akceleraci. Displej s bohatým množstvím informací a komfortem se blíží špičkovým produktům renomovaných světových značek. Zástavba bez problému. Drobnou komplikací při stavbě či defektu může být pouze konstrukce motoru o 1 cm větší než je standard. Tedy o něco náročnější „vkládání“ zadního kola. Na provoz však tato drobnost nemá žádný vliv. Také u této sady je možnost dodání zadního kola s kazetou a osmikolečkem. V provozu se tato sada vyznačovala nejen velmi dostatečnou silou, což je důležité především při stoupání ale i vyváženými vlastnostmi či možností individuálního naprogramování.
- Dynamický motor
- Výborný displej
- Náročnější vkládání zadního kola