Kolečkové brusle do třech tisíc korun
Vyplatí se levné ?
Nárůst zájmu o kolečkové brusle je obrovský. Ve slunném dni jsou nejen cyklostezky doslova obsypány jezdci nejrůznějšího věku. Není mnoho sportů, které by spojovalo tak velké věkové rozpětí. Od mrňavých človíčků až po usedlé kmety. Není divu. Brusle jsou skladné a relativně levné. Také jejich hmotnost vás nelimituje při jejich přepravě. Stále se zvětšuje prostor na kterém se dá jezdit.
Jaké brusle vybrat
Při výběru musíme brát v úvahu především fakt jak zdatní v tomto sportu jsme. Na běžné rekreační ježdění jsou ideální kolečka o průměru do 84mm. Větší o průměru 90 či 100 mm umožňují větší rychlost, ale nevýhodou je náročnější ovládání. Další důležitou věcí je rám. Máte-li možnost volby mezi plastovým nebo toho, který je z hliníku, pak je určitě lepší druhá varianta. Výběr způsobu utahování boty je v této kategorii v podstatě daný. Tedy na rozdíl od vyšších kategoriích, kde některé modely mohou být vybaveny různými rychlosystémy, zde probíhá vše pomocí klasických tkaniček. U některých modelů jsou doplněny stahováním jednou či dvěma přezkami. A jak vybírat značky či modely? Test v této cenové kategorii ukázal, že často je lepší si ve slevě koupit starší model úspěšné značky, než novinky výrobců zaměřených právě na cenově co nejdostupnější modely.
Co jsme hodnotili
Jednou z nejdůležitějších součástí jsou kolečka. Podstatný je nejen materiál, ze kterého jsou zhotoveny, ale zásadní je i kvalita ložisek. Kolečka můžete mít perfektní, ale pakliže bota bude méně pohodlná nebudete mít z bruslení mít velkou radost. Proto jsme se právě komfortu anatomii botiček detailně věnovali. Pro dosažení co nejlepších jízdních vlastností je důležité i zapínání a utahování systému. Tedy další bod, na který jsme se zaměřili.
Petr Řezáč
Tempish WIRE (Tempish)
- Průměr koleček: 84mm
- Tvrdost: 85A
- Ložiska: ABEC 9
- Rám: hliníkový
- Upínání: šněrování, nártový pásek suchý zip
Papírově nadupaná brusle, která jako jediná v testu má zabudovaná ložiska ABEC 9, tedy třídy, která je vyhrazena podstatně dražším modelům. Také kolečka Radical mají dobré vlastnosti. Jejich schopností je dle návodu například vysoká odolnost, což jsme z časových důvodů nestačili otestovat, ale tlumení nerovností však ano a zdálo se, že opravdu je jízda na nich příjemnější a tlumí dostatečně i nerovnosti či hrubší asfalt. Některé další vlastnosti nás však už tak nenadchly, ačkoliv rám, kolečka i ložiska patří k nadstandardním. Vadila nám především stavba botičky. Ta je nejen velmi měkká, ale především poskytuje velmi nízkou boční oporu. Což zvláště vzhledem k určení nepovažujeme za dobré. Konstrukce špičky boty v oblasti spodních poutek některé jezdce dřela. V nártové oblasti končí poutka bez jakéhokoliv systému, který pomůže udržovat tkaničku dostatečně utaženou. I když je tato konstrukce v této cenové relaci běžná, zde nám to vadilo více vzhledem ke kombinaci měkké boty, konstrukce s nedostatečnou boční oporou a utahování nártu pouze suchým zipem, což dle našeho názoru snižuje jinak kvalitní vlastnosti tohoto modelu.
- pro kategorii nadstandardní ložiska
- velmi dobrá kolečka
- nízká boční opora
- systém šněrování
- nevzhledný potisk rámu
Rollerblade Astro 84 (Helia)
- Průměr koleček:84mm
- Tvrdost: 84A
- Ložiska: SG7
- Rám: hliníkový
- Upínání: tkaničky, micro přezka, kotníková přezka
Na první pohled je patrné perfektní dílenské zpracování, které výrazně překonává ostatní testované modely. Nejvíce je to patrné nejen u detailů, ale i v některých zásadních řešeních .
A to přes to, že papírově je vše obdobné jako u konkurenčních modelů. Výsledky jsou však hodně odlišné. Botička má šněrování doplněné nártovým páskem se suchým zipem a mikro přezkou v horní části botičky. Tedy vše na první pohled stejné jako ostatní.Rozdíl je však v tom, že to v praxi funguje odlišně. Základ je stavba s dobrou boční oporou, která umožňuje jistou jízdu a skvělou funkčnost i když nemáte chuť botu silně utahovat. O stabilitu a neuvolňování tkaniček se „starají“ kapkovité dírky díky nímž zůstává tkanička zaseklá. Také vnitřní část botičky je anatomicky velmi zdařilá. Podvozek je víceméně klasický. Hliníkový rám kolečka tvrdosti 84A o průměru 84mm. Ložiska SG7 jsou ve třídě ABEC7 pouze mají trochu odlišnou konstrukci. I když se jedná o model roku 2014, podstatné jsou již zmíněné vlastnosti. Tento model zvítězil výrazným rozdílem.
- vynikající boční držení
- perfektní botička
- minimální povolování tkaniček
- náročnější obouvání nové boty
Worker Gina (Insportline)
- Tvrdost: PU 82A
- Ložiska:ABEC 7 chrome
- Rám: Hliníkový
- Upínání: tkaničky,kotníková přezka a přezka micro lock
Gina je klasická brusle nižší střední třídy, která sice nevyniká žádnou mimořádně úžasnou pozitivní vlastností, ale také nemá žádnou vlastnost výrazně negativní. Za svých dvanáct set dostane adekvátní kolečkové brusle. V kvalitě a vzhledu obdobné, jaké někteří jiní výrobci prodávají i výrazně dráž. V této cenové relaci je sympatické osazení kvalitními ložisky ABEC7 s tvrdostí koleček 82A a hliníkový rám. Speciální vychytávkou je tak jako i u druhého modelu široké poutko v zadní části botičky, obdobně jako u lyžařských bot, které pomáhá výrazným způsobem nazutí boty na nohu. Také zde, jako například u modelu Wire, končí šněrovací systém v oblasti nártu bez zpevněného „oka“ doplněný pouze o pásek se suchým zipem. Vzhledem k vyšší pevnosti a lepší boční opoře to nezpůsobuje větší problém. V souboru všech vlastností v závislosti k ceně si vedl tento model dobře.
- poměr cena výkon
- slušná boční podpora
- nižší komfort vnitřní botičky
Worker Perleta (Insportline)
- Průměr koleček: 76mm
- Material koleček: PU
- Ložiska: ABEC 5 Carbon
- Rám: Hliník
- Upínání: šněrování , mikro přezka, upínací pásek
Dobrý konstrukční nápad. Když jsme poprvé zjistili, že v testu bude i univerzální bota, kterou je možno změnit o tři plnohodnotné velikosti, stavěli jsme se k tomu dost skepticky. Není divu je to řešení, alespoň z našeho pohledu, velmi neobvyklé. Očekávali jsme nějaký kompromis na hranici použitelnosti. O to zajímavější bylo, že toto řešení na první pohled neomezuje provozní vlastnosti. Negativní důsledky se projevily až později. Problém byl se švy vnitřní botičky které testující nadměrně tlačily. Tedy projevil se „zákon o zachování hmoty“ a tak někoho tlačily méně někoho více dle nastavení velikosti. Mimo tohoto, ne zcela optimálního zpracování vnitřních botiček, neuchvátila ani „bačkorovitá“ stavba. I zde obdobně jako u Tempishe se nám zdála největším problémem nízká tuhost skeletu umožňující boční podporu. Problém byl i s prací horní přezky. Ta fungovala zcela perfektně dokud bota nebyla na noze. Jakmile byla obuta, při dotahování se pásek v límci boty takřka pokaždé zasekl a výrazně tím snížil možnost dotáhnout přezku do požadované úrovně. Důvodem je konstrukčně nevhodný náběh pro pohyb pásku.
- univerzalita
- horší dílenské zpracování
- nedořešená vnitřní botička
Rollerblade Spark 82 W (Helia)
- Průměr koleček:84´2mm
- Tvrdost: 82A
- Ložiska: SG5
- Rám: Hliník
- Upínání: tkaničky, mikro přezka, kotníková přezka
Komfortem a velmi dobrou anatomickou stavbou tato dívčí brusle nezapře stáj Rollerblade. Obdobně jako Astro 84 byla i v této kategorii přijata s nadšením. A to ze stejných důvodů jako v pánské kategorii. Komfortní botička, dobrá stavba, kvalitní boční vedení. Podobně jako u druhých Rollerblade perfektní dílenské zpracování. Rozdíly v řešení jsou relativně malé. Je zde trochu jiné ukončení šněrování. Místo utahovacího oka kapkovitého tvaru je zde klasické šněrovací očko, nicméně postavené v odlišném úhlu, který umožňuje větší komfort při utahování. Jsou zde i menší kolečka o průměru 82 mm a něco horší ložiska SG5. To však na celkové vlastnosti a pohodovou jízdu nemá zásadní vliv.
- výborná anatomie
- boční podpora
- nižší řada ložisek
Zealot classic 14 (Sportisimo)
- Průměr koleček:80mm
- Tvrdost: 80A
- Ložiska: ABEC 5
- Rám: PP-kompozitový
- Upínání: tkaničky, nártová přezka, suchý zip
Na první pohled nenápadný model, který neoslní, ale ani neodradí. O co je nenápadnější, o to vás více pozitivně překvapí po obutí. Botička je v této cenové třídě překvapivě příjemná. I když nedosahuje takového komfortu jako vítězná Rollerblade, ve své cenové třídě je velmi dobrá. Na rozdíl od mnoha dalších modelů v kategorii řeší šněrování podstatně lépe i když řešení není nic nového. Dva háčky, které uzavírají šněrovací systém nápadně připomínají řešení na klasických bruslích. Není sice tak účinné jako má Astro 84, ale rozhodně lepší než má zbytek „testovacího pole“. Naopak bychom očekávali od modelu s velmi slušnou botičkou jiné řešení rámu. Tento model je totiž jediným v testu, který nemá rám z hliníku, ale z kompozitu. Tedy na první pohled výrazná nevýhoda, která ovlivnila i negativně hodnocení. Bota naopak příjemně překvapila.
- nižší cena
- rám
- ložiska