Elektrická kola střední třídy – co je nového
Zatímco v prémiové kategorii elektrokol je letos výrazným trendem návrat k čistému designu a „zneviditelňování“ baterií, od střední třídy je to především zkvalitňování součástkové základny i zvyšování spolehlivosti a nárůst kapacity baterie. Také zde se však začíná prosazovat, i když zatím v menší míře, designový pohled. Právě z tohoto hlediska je baterie problémem, který se stále vyvíjí.
Je to řádově historicky třetí etapa na téma kam s nimi. V první, relativně dlouhé, byly baterie za sedlovkou. Tedy buď souběžně s ní, což nutilo zvětšit délku podvozku, a tím zhoršit vlastnosti a ovladatelnost kola, nebo nad zadním kolem. Tím se vzhledem k velké hmotnosti baterie ještě více zhoršila vyváženost kola. Druhá etapa odstěhovala „baterky“ více či méně úspěšně na spodní rámovou trubku. Tato varianta v současnosti v této kategorii převládá. Ale i zde se pozvolna objevují prvky, které jsou zatím vyhrazeny těm nejlepším. Baterie pozvolna začínají „mizet“ více či méně do útrob rámů.
Druhý trend není žádnou novinkou. Je jí zvyšování kapacity baterií. Zatímco před pár lety měly standardní baterie kapacitu obvykle kolem 300 Wh, dnes je standart 400 Wh a pozvolna se přechází na 500 až 650 Wh. Tedy dvojnásobku nedávného standardu. Třetím velmi vítaným prvkem jsou technologie spojené s konstrukcí rámů, které umožňují výrazně zasahovat do profilů trubek a progresivně je modelovat pomocí hydroformingu.
Příjemně překvapil fakt, že až na malé výjimky, jsou letos obecně i levnější kategorie zpracovávány s větší pečlivostí než tomu bylo ještě v nedávné minulosti. Výrazně se zlepšila u většiny modelů i kvalita článků v bateriích. Je patrné, že většina výrobců došla k názoru, že než volit o něco levnější řešení a mnoho času stráveného reklamacemi, je vhodné výrazné zvýšení spolehlivosti a spokojenost zákazníků.
Co je letos jinak
Jak již bylo řečeno. Na první pohled je patrný posun v kvalitě zpracování a ve větší spolehlivosti. Hodně se u většiny modelů vylepšila i komunikace mezi informačním systémem a baterií především díky použitým kvalitnějším článkům. S potěšením jsme konstatovali, že již nedochází, displeje ukazují stav baterie kontinuálně a nedochází u nich k výraznému zobrazování úbytku a následnému návratu jednotlivých dílků, kterými trpěli většinou modely asijské výroby.
Petr Řezáč
Již jsme testovali
Test skládacích elektrokol 2013
Elektrokola střední třídy 2014
Elektrokola_válka středových motorů 2015
Elektrokola střední třídy 2016
Elektrická kola střední třídy – co je nového
Lectron Montana RSX (Svět elektrokol)
- Motor: Bafang 8fun 250/350W (v zadním kole)
- Odpružení: Suntour XCM HL
- Displej: LCD 800U
- Baterie: 37V/17 Ah (629Wh) Panasonic
- Regulace /Převody: 7/ 3x9
- Brzdy: Tektro Auriga
- Pláště: Kenda
Pravděpodobně nejzdařilejší kolo ve střední cenové kategorii na českém trhu. A také jedno z mála, které akceptuje zásadní trendy posledního vývoje. Tedy mimo jiné i umístění baterie. Těch nevzhledných v prostoru zadního nosiče i relativně robustních na spodní rámové trubce je dodnes na trhu značná většina. Lectron šel po vzoru těch nejlepších v prémiové kategorii, a to integrací baterie do rámu. Celek je čistý a designově působí velmi přesvědčivě. Druhým zásadním trendem současných E bike je kapacita a kvalita baterie. Tedy dojet co nedál a co nejpohodlněji. I zde je patrné, že se konstruktéři rozhodli měřit s těmi nejlepšími a to nejen v kategorii, ale i celkově. Kapacita 17,5 Ah je v současné době špička i v prémiové třídě, což platí i o bateriích Panasonic. Motor je nejvyšší model osvědčené řady 8Fun. Tedy osvědčený „držák“. Překvapilo nás i velmi pečlivé dílenské zpracování nezvyklé na tuto cenovou relaci. Jestliže bude tento trend pokračovat, pak je pravděpodobné, že se brzy prémiová třída rozšíří o tuto značku.
- integrovaná baterie
- výborný poměr cena výkon
- dílenské zpracování
- běžné pláště
Apache HAWK MANITOU E1 (DAJsport)
- Motor: Bafang Max Drive 36 V/250 W (středový)
- Odpružení: SR Santur XCR 32
- Displej: LCD,multifunkční
- Baterie: Samsung 36V/13 Ah (468 Wh)
- Převody: 9
- Brzdy: Shimano M396
- Pláště: Kenda K11O4A
HAWK Manitou E1 je již druhým rokem stálicí v nabídce značky Apache. Srdcem stroje je zabudovaný středový motor Bafang Max Drive dosahující kroutícího momentu až 80 Nm s torzním snímačem. V této cenové relaci patří k nejlepším středovým motorům. Má velmi příjemný dynamický nástup a torzní snímač vás nutí jet sportovněji než je tomu u … Displej je velký přehledný a vyhovuje plně rychlé orientaci. Baterie 13 Ah je lehce nadstandardní. V současnosti je ještě stále považována za standard baterie o zhruba 400 Wh tedy kolem11 Ah. Brzdy Shimano M396 patří sice v hierarchii značky za levnější, ale jsou velmi oblíbené (a to nejen u nás v redakci) pro spolehlivou a bezporuchovou činnost. Měnič Shimano SLX patří u elektrokol k vyšší výbavě, během testu umožňoval bezproblémovému řazení při náročných stoupáních. Jedinou věcí, která se nám moc nelíbí je tvar mohutného bateriového pouzdra. Vývoj je neúprosný a zatímco před dvěma třemi lety znamenaly „kejsi“ na rámu, byť robustního tvaru, značný pokrok oproti umístění nad zadním kolem. Dnes při výrazném trendu činit baterie opticky neviditelnými a nebo alespoň útlými by jí svědčila vzhledová odtučňovací kůra.
HAWK Manitou E1 je již druhým rokem stálicí v nabídce značky Apache. Srdcem stroje je zabudovaný středový motor Bafang Max Drive dosahující kroutícího momentu až 80 Nm s torzním snímačem. V této cenové relaci patří k nejlepším středovým motorům. Má velmi příjemný dynamický nástup a torzní snímač vás nutí jet sportovněji než je tomu u … Displej je velký přehledný a vyhovuje plně rychlé orientaci. Baterie 13 Ah je lehce nadstandardní. V současnosti je ještě stále považována za standard baterie o zhruba 400 Wh tedy kolem11 Ah. Brzdy Shimano M396 patří sice v hierarchii značky za levnější, ale jsou velmi oblíbené (a to nejen u nás v redakci) pro spolehlivou a bezporuchovou činnost. Měnič Shimano SLX patří u elektrokol k vyšší výbavě, během testu umožňoval bezproblémovému řazení při náročných stoupáních. Jedinou věcí, která se nám moc nelíbí je tvar mohutného bateriového pouzdra. Vývoj je neúprosný a zatímco před dvěma třemi lety znamenaly „kejsi“ na rámu, byť robustního tvaru, značný pokrok oproti umístění nad zadním kolem. Dnes při výrazném trendu činit baterie opticky neviditelnými a nebo alespoň útlými by jí svědčila vzhledová odtučňovací kůra.
- velmi dobrý středový motor
- torzní senzor
- spolehlivé komponenty
- robustní málo aerodynamické pouzdro baterie
E - Totem Taurus (AG elektrokola Liberec)
- Motor: 250W Conti (Brose) (středový)
- Odpružení: SR Suntour Air XCR RL-R
- Displej: CeBS LCD
- Baterie: Li-ion 36V/11,6 Ah
- Převody: 9 (11-34 kazetaBrzdy: 180/160
- Brzdy: Shimano M396
- Pláště: Schwalbe
První středový motor německé konstrukce s vysokým točivým momentem v této cenové relaci na našem trhu. Taurus se systémem Conti vyniká solidní výbavou, velkým přehledným displejem i intuitivním ovládáním. Pro vyšší komfort pracuje s dálkovým ovládáním vidlice na řídítkách. K dispozici má tento motor 4 stupně asistence a 9 mechanických převodů, což je při jeho síle dostatečné. Příslušenství přispívá k celkové solidnosti. Provedení rámu je průměrné bez použití moderních technologií. Vzhledově se nám však velmi nelíbil nesoulad mezi tvarem baterie a tvarem motoru. To jsme opravdu neočekávali i když jsme obdobné viděli již v minulosti na výstavách. Domnívali jsme se, že bude toto řešení dotaženo do příznivějšího estetického celku.
Na druhé straně když racionálně zvážíme pro a proti nevyznívá to pro tento model zas tak špatně. Domníváme se, že své příznivce najde především u technicky zaměřených zákazníků, kteří zásadně preferují technické a konstrukční provedení před vzhledem. A těch není zase tak málo.
- motor Brose
- velký přehledný displej
- celkový vzhled
- zastaralé pouzdro baterie propojené s motorem magnetem
HansCraft Predátor (HansCraft)
- Motor: 8 FUN (v zadním kole)
- Odpružení: Omega RST
- Displej: King Meter
- Baterie: 10
- Převody: 1x7
- Brzdy: Tektro Aquilla
- Pláště: CST
V minulosti jsme testovali jeden z modelů HansCraft a skončil někde ve středu startovního pole. U Predátoru tomu tak není, a to hned ze dvou zásadních důvodů. Prvním je výrazný současný vývoj moderních elektrokol, který tento model po všech stránkách „zaspal“. Druhým problémem je, že přes některé klady má dle našeho názoru převažující množství záporů.
U HansCraftu mu říkají Robokop, v praxi však působí spíše jako Dinosaurus. To se netýká motoru, který je silný a dynamický. Složitější je to v tom, že je výrazně vzdálen normě Pedelec, kterou především výkonem výrazně převyšuje. Ani v tomto samotném faktu velký problém nevidíme. Tak je to offroad „no a co, takových je“- říkali jsme si. Ale jako offroad je použitelný asi tak jako přerostlá salonní limuzína na autocross. A to ze stejného důvodu. Rám kola, který je neuvěřitelně dlouhý, zásadním způsobem mění k horšímu jízdní vlastnosti. Přestože baterka souběžná se sedlovkou je u tohoto typu kol již několik let překonaná, zde je prostor ještě prodloužen o prostor, který v minulosti umožňoval v rámu vozit olověné baterie. Také další vybavení patřilo k tomu nejslabšímu v testu. Sedm mechanických převodů, těžký nesportovní představec. I mnoho dalších konstrukčních nedostatků.
- silnější motor
- zastaralá koncepce
- použití pouze off road
- vysoká hmotnost
Apache Manitou Steps (DAJsport)
- Motor: Shimano Steps (středový)
- Odpružení: SR Santour XCR 32 LO-R
- Displej: LCD Multifunkční
- Baterie: 36V/11,6 Ah(417 Wh)
- Převody: 1x9
- Brzdy: BR-M396
- Pláště: Schwalbe Smart Sam 2,1
Moc nás tento pohon neuchvátil v minulém roce a letos jsme očekávali výraznější zlepšení. Až na pár drobností k němu nedošlo. Systém není výrazně špatný, ale ani výrazně dobrý. Oproti ostatním motorům v testu se Steps i během letošních testů neprojevoval tak dobře jako ty nejlepší. Má například nižší točivý moment než levnější obdobný model Apache s motorem Bafang. Ale nejen to. Má i baterii s menším výkonem. Tedy logicky horší poměr cena výkon. To je také důvod, proč se domníváme, že je dobré, aby se dvě kola jedné značky v podobné cenové relaci účastnily stejného testu. Síla Stepsu má silné stránky v jiné oblasti. I když není tak dynamický jako například Bafang Yamaha či Brose, je dobrým společníkem na toulky přírodou i na delší turistické výlety. Ovládání je intuitivní a pohodové. Kolo je klasicky, jak již u Apache bývá dobrým zvykem, vybaveno kvalitními a osvědčenými komponenty. Rám má příjemnou geometrii. Pneumatiky SmartSam 2,1 patří nejen k velmi dobrým, ale zároveň i univerzálním. Střední část pláště má hustě posazené prvky snižující valivý odpor na pevném podkladě, jako je například asfaltová silnice. V terénu pak díky celkovému propracovanému desenu zajišťuje i dostatečně dobrý záběr. V celkovém hodnocení vychází průměrně. Není to špatný model, ale v testu jsou i lepší
- solidní konstrukce
- kvalitní komponenty
- průměrný motor