Handsfree do auta – Často opomíjená nutnost
Když jsme zhruba před pěti lety připravovali test Hadsfree do auta, subjektivně se nám zdálo, že toto zařízení mnoho řidičů nepoužívá. A jak je tomu dnes? Je to lepší, ale nikterak dramaticky. Pozitivní je, že mnoho nových aut je tímto zařízením vybaveno již z výroby. Méně pak, že za léta, co platí pro řidiče zákaz telefonování při jízdě, je stále mnoho těch, kteří toto nařízení ignorují. To pro ně není dobré a to nejen vzhledem k možné pokutě. Horší je fakt, že zvýšená možnost nehody není pouze fráze. A to už vůbec nemluvě o výrazně větším komfortu, který vám umožní nejen sady zabudované, ale i ty mobilní, které jsou nejčastěji umístěné na sluneční cloně. Oproti pevným mají i své výhody.
Jsou výrazně levnější, dají se použít nejen v autě, ale i doma či v kanceláři. A některé z nich mohou současně používat i dva aktivní mobilní telefony zároveň. Je zajímavé, že v posledních létech se vývoj v oblasti mobilních modelů moc nezměnil. Až na výjimky jsou ty nejlepší jsou buď stále stejné, nebo doznaly pouze menších úprav.
Co nás nejvíce zajímalo
Síla a kvalita zvuku. Především proto, že klasické sady zabudované do automobilu mají výhodu vysokého výkonu s velkými reproduktory a dostatečnou rezervou. Naopak ty mobilní, které jsme tentokrát vzali „pod drobnohled“ vzhledem ke svému kompaktnímu provedení musí dělat kompromisy. V některých režimech jízdy, či v hlučnějším autě, může být pro ně dostatečná hlasitost na hraně. Velmi důležitá je i kvalita zvukových filtrů, které napomáhají k oddělení komunikace od okolního šumu, či aerodynamického hluku. Dalším důležitým faktorem je konstrukce, která co nejméně rozptyluje řidiče. Některé modely používají hlasového asistenta, který vás sám informuje například o stavu připojení s telefonem, či jak máte nabitou baterii. Právě toto řešení považujeme za takřka ideální. Velmi dobré je také hlasové ovládání, které však může být v určitých situacích méně přesné. To lze u některých modelů použít například na vytáčení zvolených čísel.
Škoda jen, že ne všechny hlasové systémy obsahovaly i češtinu. Což je samozřejmě pro naše hodnocení nevýhoda poměrně citelná. Z tohoto hlediska se pak mohou i výrazněji lišit výsledky našich testů oproti zahraničním.
Jabra Drive (f-mobil)
- Bluetooth 3,0
- Hmotnost: 101 g
- Hlasová ovládání:
- Doba hovoru: 20hodin
- Pohotovostní doba: 30 dní
- Baterie: Li-Pol 1100mAh
- Párování: až 8 tel., 2 současně
- Doba dobíjení: 2,5 hod
Upoutá především čistým designem a jednoduchou integrací ocelového “ klipu“, se kterým vytváří originální a velmi působivý celek. Jeho nadčasovost dokazuje fakt, že přestože se prodává již léta, stále patří vzhledově ke špičce. Plochý přístroj připevněný na sluneční cloně působí dojmem, jako by byl v ní integrálně zabudován. Ke kladům patří také baterie s velkou kapacitou, která umožňuje provoz více než jeden měsíc a dvacet hodin hovoru. Nezaostává ani technicky. Může mít současně spárováno až osm telefonů a zároveň dvě spojení. Odstup signálu a šumu patřil k velmi dobrým. V některých situacích je nutno pro perfektní komunikaci doladit regulaci hlasitosti. Vzhledem k vyváženým vlastnostem a kvalitní technologii patří stále mezi dobrá řešení. Snad jedinou jeho nevýhodou je, že ve špičkové třídě kam patří spolu se Supertootem HD a Parrotem Minikit neumí česky.
- čistý design
- výborné dílenské zpracování
- nekomunikuje česky
SuperTooth HD (Alza)
- Bluetooth 3.0
- Hmotnost: 111 g
- Hlasová ovládání: ano
- Doba hovoru: až 20 hodin
- Pohotovostní doba: 40 dní
- Baterie: Li-ion
- Párování: až 8 tel. 2 současně
- Doba dobíjení: 3 hodiny
Model, který se v některých vlastnostech vymyká ostatním zařízením v testu. Především v těch zásadních. Snad nejdůležitější je nejsilnější výkon zesilovače 5,4 W. Tedy skoro dvojnásobek až trojnásobek výkonu konkurence. A právě zvukový výkon je to nejpodstatnější, co potřebujete při jízdě zvláště při vyšších rychlostech. Také v druhé nejdůležitější vlastnosti, tedy ve výdrži baterie je až 40 dní zcela exceletní. Do třetice i další vlastnosti má vyvážené a v podstatě jsme nenarazili na na nic, kde by zaostával. Komfortně je proveden i zvukový asistent, který vás hlasově vede v dobře fungující češtině. Upozorňuje například v jakém stavu se nachází. Při jízdě tak máte jistotu, že vše je v pořádku a nastavení je funkční. Dílenské zpracování je velmi dobré. Samozřejmostí je multipoint, tedy spárování až osmi telefonů, z nichž mohou být současně dva aktivní. Například z pohotovostního režimu do plného provozního se „HD“ aktivuje poté, co zavřete dveře auta. Dobře je konstruovaný i systém potlačení šumu, který eliminuje okolní zvuky od vašeho hlasu.
Jediné co ne vždy stoprocentně fungovalo byly hlasové povely.
- výborný a silný zvuk
- velká výdrž baterií
- někdy nepřesná reakce hlasových příkazů
Supertooth Buddy (Mall)
- Bluetooth: 2.1
- Hmotnost: 64 g
- Hlasová ovládání: ano
- Doba hovoru: až 20 hodin
- Pohotovostní doba: 40 dní
- Baterie: Li-ion
- Párování: až 8 tel. 2 současně
- Doba dobíjení: 3 hodiny
Mladší a lehčí bratříček Supertooth „hádéčka“ má sice oproti svému věhlasnému sourozenci některá dílčí omezení a o něco menší komfort, ale ve většině zásadních technologií se naopak o moc neodlišuje. I on má Bluetooth se dvěma hlavními profily, tedy headset a handsfree. Ochotně a zcela bez problémů se napojí (po tom co byl jednou spárován) k vašemu telefonu. Také má zabudovaný mikrofon s potlačováním ruchů a vibrací. Automaticky se zapne, když přijdete do auta, umí i hlasové vytáčení. Škoda, že nemá perfektní zvukový asistent svého bratra a ani obdobnou akustickou „sílu“. Na rozdíl od „HD“ má i o trochu menší komfort ovládání. Ovládací spínače (až na ten co ovládá hovor) jsou tvrdší a reagují až na zvýšený tlak. Také umístění po dvou v horní a spodní části není tak intuitivní jako při individuálním tvaru každého spínače jako třeba právě u HD. Vše jde však řešit nastavením před jízdou. Velkou silou tohoto modelu je vzhled, který ho předurčuje i pro použití v kanceláři či doma. A to za příjemnou cenu.
- poměr cena výkon
- mnoho užitečných funkcí
- nižší výkon
- trochu menší komfort
Parrot Minikit Neo 2 (CZC)
- Bluetooth 4.0
- Hmotnost: 0,67 g
- Hlasová ovládání: ano
- Doba hovoru: až 10 hodin
- Pohotovostní doba: 182 dny
- Baterie: Li-ion 1000mAh
- Repro: 3waty
- Párování: až 8 tel. 2 současně
- Doba dobíjení: 3 hodiny
Novinka od Parrotu, je v mnoha ohledech špičkovým produktem. Design v celočerném matu s jedinou dominantou, kterou tvoří centrální otočný prvek, je čistý a jednoduchý. Doplněný klipem který je pevnou součástí hansfree. Také technická řešení jasně ukazují, proč je celosvětově značka Parrot tak úspěšná. Kvalitou zvuku je tento model obdobný, jako další v testu nejúspěšnější Supertooth HD. Na rozdíl od něj, či modelu Jabra Tour, má menší maximální zvukový výkon . Zatímco Supertooth umožňuje nejhlasitější reprodukci a hodí se tak i do automobilů s menším odhlučněním, Parrot Minikit plus má lépe propracovaný systém hlasového ovládání v českém jazyce. Ovládání je možno zvolit buď zcela hlasovými pokyny, či dle hlasových instrukcí. I toto řešení má však jednu vadu na kráse. Je náročné na ovládání a určitým způsobem chaotické. V některých situacích chybí i dostatečně přesná kontrola. To může vést ke snížení pozornosti či nepřesnému zadávání.
- čeština
- nenápadný jednoduchý design
- složité a náročné ovládání
Gogen BTHC 163 (Euronics)
- Bluetooth 4.0 +EDR
- Hmotnost: 90 g
- Hlasová ovládání:
- Doba hovoru: až 5 hodin
- Pohotovostní doba: 7 dní
- Baterie: Li-ion
- Párování: dva tel. současně
- Doba dobíjení: 1,5 hodiny
Když porovnáte základní technické údaje Gogenu BTHC 163 a jeho současnou cenu můžete propadnout nadšení. Nejnovější Bluetooth 4.0, který na rozdíl od „trojky má menší spotřebu, dva telefony připojené současně. Tedy vlastnosti, které mají ti nejlepší a nejdražší. Horší je to již v praxi. Handsfree je připevněno ke sluneční cloně drátovým klipsem. Už tento systém nás moc nenadchl relativně tenký drát s malou plochou a velkým pružením může při častějším vyndávání sluneční clonu poškodit či nadměrně opotřebovat. Ale k vlastní práci. Při prvním spuštění překvapí slušným zvukem bez „vazbení“ a dalších nežádoucího ruchu či šumu. Zatímco na straně volaného bylo po celý hovor vše v pořádku, naopak reproduktor Gogenu v některých režimech chrastil. Také doba, po kterou vydrží v pohotovosti, tedy 7 dní, je oproti ostatním velmi málo. A ani cena okolo 700 Kč nemusí být zásadní. Například Jabra Drive či Supertooth buddy lze na internetu koupit již o dvě, tři stovky dráž, a to jsou modely již zcela jiná kategorie.
- bluetooth 4.0
- nízká cena
- provedení klipsu
- minimum funkcí
- chrastící reproduktor
Jabra Tour (Digiboss)
- Bluetooth 3.0
- Hmotnost:
- Hlasová ovládání: ano
- Doba hovoru: až 20 hodin
- Pohotovostní doba: až 40 dní
- Baterie: Lithium Ion
- Multipoit: ano, 2 telefony
- Doba dobíjení: 3,5 hodiny
Relativně širokému tělu komunikátoru dominuje nepřehlédnutelně výrazný reproduktor umístěný v černém matu, s matně stříbrným rámečkem. Nový model Jabry však vsadil nejen na tradiční velmi kvalitní design, ale především kladl maximální důraz na co nejlepší technické řešení. U tohoto modelu je to například mikrofon HD či pečlivě „naladěné“ digitální potlačení ozvěny. Především pak na současné poměry výrazná „maximalizace“ průměru reproduktoru. A to je cesta určitě dobrá. Mnohokrát jsme si v minulosti ověřili, že pro „konečný efekt“, tedy výraznější zvuk i jeho kvalitu je zásadní nejen výkon a kostrukce zesilovače „ale také konstrukce a především průměr širokopásmového reproduktoru. V provozních testech patřil Tour k nejlepším. Také streamuje hudbu a poskytuje jednoduché slovní pokyny. Hlasové ovládání umožňuje přijímat hlasové pokyny. K méně dobrým zprávám patří, že i tento model Jabry se opět „nenaučil“ češtinu, což ho zbytečně i přes jinak mnoho vynikajících vlastností omezuje v útoku na absolutní špičku.
- velký kvalitní reproduktor
- hlasová asistence
- nemá češtinu