Lyžařské přilby. Pevné závodní nebo dát uším svobodu?
Jízdu autem se zapnutými bezpečnostními pásy považujeme za stejně samozřejmou jako v podvědomí vnímáme u našeho vozu deformační zóny, které by případně snížily následky havárie. Podobně usedáme i na malé motocykly s přilbou na hlavě, aniž bychom o tom hlouběji přemýšleli. Na lyžích se však mnoho lidí stále prohání po sjezdovkách se slušivou čepicí na hlavě. To je pozoruhodné nejen proto, že na lyžích i na snowboardech se jezdí obdobnou rychlostí jako například na většině malých motocyklů. Záludností, které mohou vzniknout na sjezdovce je mnohem více. A to jak vzhledem k počasí a terénu, tak i často k nestandardnímu chování dalších návštěvníků sjezdovek. Tedy, přilba by i tady měla být naprostou samozřejmostí, jako tomu je například právě u motocyklového sportu. V některých zemích je již povinná pro děti. Očekává se, že tomu tak bude brzy i u dospělých. Protože letošní zima je nestandardní a vzhledem k nedostatku sněhu pro lyžaře ještě náročnější rozhodli, jsme se uveřejnit uživatelský test uprostřed sezóny. Jak jsme zjistili tak ani vlastní prodej lyžařských helem v posledních dnech nepoklesl, Ba právě naopak.
Jak vybrat helmu
Když se pro novou přilbu rozhodnete, je dobré si rozmyslet čemu se budete na sněhu nejvíce věnovat. Jak rychle jezdíte, či jaký komfort požadujete. Doporučujeme zaměřit se i na použité technologie a vybrat ty s co nejlepšími bezpečnostními prvky. Nevolit přilby podle ceny nebo barvy, jak to často bývá. Cena zde dle našeho názoru není až tak zásadní. Hlava má určitě větší hodnotu než i dražší přilba. Obecně je známo, že velmi levné přilby nemohou splňovat náročná kritéria i když projdou obecnou normou. A to především proto, že se nedají za nízkou cenu vyrobit. Ani když už vyberete ten správný model ještě nemáte vyhráno. Musíte jí nejdříve vyzkoušet a to minimálně po dobu deseti minut. Měla by být relativně těsná. Po pár použitích se výstelky vytlačí a helma pak sedí dobře. Naopak, když použijeme přilbu větší vytlačí se výstelky tak, že helma nedrží dobře a po hlavě se posouvá. A to bývá často velký problém. Ve snaze, abychom nekoupili přilbu malou jezdíme často v tak veliké, že nás pak ani sebelepší model nemůže při případné kolizi dostatečně ochránit. Dobré je však zaměřit se kromě velikosti podrobněji i na systém upevnění. Tam kde zjistíte nepřesnost při zapínání, či celoplastové provedení zpozorněte. V případě nárazu takový systém může snadno selhat a při značném přetížení, ke kterému při nárazu dochází, může helma z hlavy „ulítnout“.
Na co jsme se zaměřili
Tentokrát jsme při testu spolupracovali s odborníky z Helmy.cz, kteří se na tuto tématiku zaměřují již dlouhá léta. Kromě velkých zkušeností byla pro nás důležitá i skutečnost, že rozsah modelů, se kterými pracují je značně rozsáhlý a nesoustředí se pouze na úzký sortiment případně pár vybraných značek.
Náš test je tentokrát výhradně uživatelský a neobsahuje například žádné výsledky nárazových zkoušek. Vzhledem k obrovské variabilitě možných kolizí je tato problematika velmi náročná i pro odborná pracoviště. Soustředili jsme se naopak na vlastnosti, které lze postihnout dostatečně objektivně. A které jsou neméně důležité. Především na to jak helma „padne“ či detaily provedení. Vybírali jsme ty modely, které nás zaujaly tím, že jsou něčím odlišné od těch běžných. Tam, kde to bylo možné, jsme volili helmy se zabudovaným komunikačním systémem. Škoda jen, že jsme vzhledem k danému prostoru nemohli použít ještě větší škálu testovaných produktů. Cenový výběr produktů je tentokrát odlišný od běžných redakčních testů. Snažili jsme se postihnout celou škálu produktů od nejlevnějších po nejdražší. Po dohodě s odborníky jsme také helmy nerozdělili na uzavřené či otevřené. I poto, že mnohé záleží tom jak rychle se pohybujete, v jakém terénu, nebo jedete na lyžích či snowboardu. I na dalších specifických faktorech. Zatímco při vysoké rychlosti by vám měla dát nejvíce klidu velmi pevná a kompatní uzavřená závodní helma, pro volné a pohodové lyžování jsou důležitější většinou i jiné priority. Tedy konkrétně komfort. Právě v této oblasti jsou momentálně největším hitem kromě nejrůznějších vychytávek například i audio systémy. Pro mnohé tento současný „fenomén“ může být legrační. Nicméně jsme si v praxi ověřili, jak příjemné je například telefonování bez nutnosti sundávat si helmu s hlavy. Samozřejmě, když stojíme a nepřekážíme na sjezdovce.
Petr Řezáč
Head Sensor BT Runtastic (Ski-eshop)
- Typ: otevřená univerzální
- Technologie: Sendvičové jádro
- Doladění velikosti: otočné kolečko
- Ventilace: regulovatelná
- Vybavení: Bluetoth Runtastic
- Přezka: plast
Vítěz testu ADAC v Německu byla i u nás nejlepší otevřenou přilbou v testu. Dobře sedí velkému spektru lyžařů a snoowbordistů. Má propracované regulovatelné větrání. Samozřejmě svou stavbou není tak kompaktní jako pevné přilby závodní, nicméně pro pohodové lyžování představuje zajisté velmi dobré řešení. Jako jediná je schopna připojit se pomocí Bluetooth. Perfektním provedením i technickou přesností jí považujeme za model, který předurčuje jeden ze směrů blízké budoucnosti. Naprosto špičkově je vyřešeno například potlačování šumu při telefonování. To je tak dobře nastaveno, že i při rychlé jízdě není v hovoru postřehnutelný hluk proudícího vzduchu.
- perfektní bezdrátové propojení s telefonem
- špičková redukce šumu
- dobře sedí
- plastová přezka
POC Skull Orbic Comp VPD2 (Harfa sport)
- Typ: uzavřená race
- Technologie: multi Impact, VPD 2.0
- Komfort: standard
- Doladění velikosti: pomocí výstelek
- Větrání: ne
- Zapínací přezka: kovová
Po všech stránkách nejlepší přilba v testu. Anatomicky je konstrukce velmi propracovaná a promyšlená do každého detailu. Technologicky jedna z nejprogresivnějších na trhu. Výhodou je širší spodní část, která vyhovovala a seděla největšímu počtu testujících. Její usazení přesto bylo pevné, aniž by tlačilo. Ke zvýšené bezpečnosti používá POC Multiimpact panely, které obsahují i vrstvu materiálu k dalšímu tlumení. Snižují přenášené síly při nárazu a zvyšují celkovou integritu. Ve Skull Orbic Comp je integrovaný plát VPD 2.0 který napomáhá při extrémních nárazech. Jak test ukázal jedinou nevýhodou je absence větracího systému. Na druhé straně je to důkaz bezkompromisního řešení. Ventilační otvory snižují integritu. A proto je velmi dobrá i když se v ní zapotíte. Odpovídá požadavkům FIS 2013, což je z našeho pohledu zcela zásadní. Především proto, že vzhledem k normě FIS, která je podstatně náročnější než normy obecné, máte podstatně větší pravděpodobnost jednoho z velmi dobrých řešení. A to je zcela zásadní. Především proto, že má podstatně tvrdší než normy obecné. Škoda jen že má výrazně relativně vyšší cenu.
- velmi dobře anatomicky postavená přilba
- nemá větrání
K2 Virtue (Points)
- Typ: otevřená univerzální
- Technologie: Hybryd in-mold hardshell
- Komfort: audio sluchátka hudba/mobil
- Doladění velikosti: ano
- Větrání: ano
- Zapínací přezka: plast
Propracovaná dámská otevřená přilba. Hezký design s velmi moderní propracovanou Hybrid technologií. Tedy kombinací in-mold/hardschell. Tedy kombinací nízké hmotnosti a dobré odolnosti. To nejpodstatnější je ale tvar, který zúčastněným ženám většinou padl jako ulitý. Některým hodnotitelům přišel pouze nadbytečný a samoúčelný malý štítek v čele. Dílenské zpracování je přesvědčivě dobré. Hlavním hitem tohoto modelu je zabudovaný audio systém. Je sice na rozdíl od vedoucího modelu v oblasti pouze „drátový“, Je ale také přesný a spolehlivý a nepodléhá problémům, které v některým situacích „bezdrátu“ škodí. Tedy konkrétně v některých situacích horšímu příjmu. Vzhledem ke tvaru a hlavně značnému množství větracích otvorů doporučujeme tuto přilbu především ke komfortnímu a pohodovému lyžování. Pro rychlejší disciplíny bychom vybrali asi jinde.
- dobrá anatomie
- audio systém
- výrazně velké prostory pro odvětrání
Blizzard DEMON (Blizzardski)
- Typ: otevřená univerzální
- Technologie: MIPS
- Komfort: standard
- Doladění velikosti:
- Větrání: ano
- Zapínací přezka: plast
Tato přilba vyniká velmi dobrým poměrem cena výkon. K jejím přednostem patří nízká hmotnost a nastavitelná regulace. Také regulace nastavení velikosti je dobře propracovaná. Příjemně v této cenové kategorii překvapilo dobré dílenské zpracování. „Uši „ jsou odnímatelné, opatřena je i antibakteriální výstelkou. Dobře padne většině testérů.
- velmi dobrý poměr cena výkon
- dílenské zpracování
- jednoduché plastové upínání
Giro G10 (Mall)
Velmi oblíbená a úspěšná helma. Má dostatečně nízkou hmotnost. Zaujme zde dobré dílenské zpracování i zajímavě řešené detaily. Účinné je třístupňové větrání. Tady však máme subjektivní výhrady k velikosti vstupních otvorů. Ty se nám zdají relativně velké a hlavně se kónicky zužují k povrchu hlavy, což by teoreticky mohlo vést k průniku větve, či jiného nežádoucího předmětu v při případné kolizi. To je však asi jediná výtka ke konstrukci. Horší je to ale s přídavnými sluchátky Giro Tune Ups Audio, které jak jsme se přesvědčili, jdou sehnat a koupit jen velmi obtížně.
- dobrý poměr cena výkon
- vysoká cena audio vzhledem k ceně přilby
- hůře dostupná sluchátka
POC Fornix Backcountry MIPS (Brzak sport)
- Typ: otevřená univerzální
- Technologie: MIPS
- Komfort: standard
- Doladění velikosti:
- Větrání
- Zapínací přezka: plast
Tato přilba otevřeného typu patří k nejuniverálnějším. Zajímavá je především z hlediska bezpečnosti a komfortu. Moderní konstrukce MIPS patří k tomu nejlepšímu v oblasti. Zajímavá je především tím, že napodobuje chování mozku v lebce v případě nárazu. Redukuje rotační sílu nárazu především v šikmých dopadů. Sedí většině testujících. Dokoupit můžete dorozumívací zařízení. Které je umístěno ve výměnném ušním polstrování. Tady je trochu náročnější montáž, vyžadující naprostou přesnost uložení. Také zde audiosystém umožňuje telefonovat, nikoliv však bezdrátově ale propojovacím kabelem.
- technologie MIPS
- bezpečně řešené větrání
- možnost komfortního audiocentra
- možnost komfortního audiocentra
Arcore Race (Sportisimo)
- Typ: zavřená
- Technologie: nezjištěná
- Komfort: standard
- Doladění velikosti: ano
- Větrání: ano
- Zapínací přezka: plast
Je neuvěřitelné, jak suchá fakta mohou být odlišná od reality. Na první pohled je tato přilba velmi pohodová, protože je zavřená a chrání i boční partie hlavy. Při podrobnějším průzkumu však můžete odhalit dost zásadní rozdíly. Ten největší spočívá v tom, jak přilba sedí na hlavě jednotlivých testérů. Tady většina z nich měla problémy. Také celkové provedení nás nezaujalo. Navazování dílů není přesné ani dílensky dobře zpracované. Větrání s velkými otvory, které mohou narušit cizí předměty v případě nehody. Samozřejmě, že mnoho lidí může namítnout, že jde o subjektivní hodnocení. Vzhledem k množství testérů a objektivizovanému způsobu hodnocení však máme zcela jasno.
- nízká cena
- anatomicky nejhorší přilba v testu
- podprůměrné dílenské zpracování
Head STIVOT Race Lime (SkiPaudera)
- Typ: uzavřená
- Technologie:
- Komfort: standard
- Doladění velikosti
- Větrání: bez regulace
- Přezka: kov a plast
Závodní přilba Head Stivot Race Lime je schválená FIS pro závody světového poháru, kde jí používají i závodníci ve sjezdu. Výhodou je především fakt, že takto schválená přilba vám dává vysokou záruku. Nemusíte se bát, že nebude dostatečně bezpečná. Je totiž více než pravděpodobné, že vaše jízda bude podstatně pomalejší než například ta ve světovém poháru. Větrání je v zadní části a je neregulované. Na rozdíl od vítězné přilby značky POC je užší především ve spodní části. S čímž mělo část testérů menší problémy.
- kompaktní provedení
- odpovídá normě FIS 2013
- velmi dobré kovové upínání
- užší spodní část