Chcete komfortní kolečkové fitness brusle? Zapomeňte na tkaničky!
Inline brusle mají stále více přívrženců a jejich obliba každým rokem výrazně stoupá. Není divu. Jsou nenáročné, skladné, oproti dobrým jízdním kolům či lyžím relativně levné, a pro jejich využití vzniká stále více vhodných komunikací. Volba kategorie byla jasná. Třída Fitness je nejprodávanější. Vyhovuje nejvíce zákazníkům. Většinou neoplývá žádným extrémním či nestandardním řešením. Na druhé straně i zde probíhají inovační trendy, které se většinou soustřeďují na systém komfortu upínání. Ono totiž takové utahování klasické tkaničky může být pěkně protivné a zdlouhavé. Utáhnout si obě boty stejnoměrně a dostatečně tak, abychom si je nepovolili při zapínání přezky se suchým zipem vyžaduje u mnoha modelů slušnou zručnost. Zatímco například u špičkových hokejových bruslí pro profesionály byly odlišné způsoby stahování brusle již před lety více méně zavrženy, u fitness bruslí je však pravděpodobné, že se dočkáme ještě mnohých zajímavých řešení. Ta budou klasiku stále více odsouvat do ústraní.
Co se dnes používá
Zatím mnoho modelů zůstává opatřeno pouze klasickými tkaničkami, bez podpůrných prostředků pro výraznější fixaci utažené boty. Klasickým doplňkem bývá, jak již bylo řečeno, obyčejný „sucháč“. Musím konstatovat, že tento způsob upínání pro tuto kategorii /která by měla vynikat komfortem/ náš tým neuchvacuje. Zcela jiná je situace pro rychlostní disciplíny, či extrémní modely nebo in line hokej. Tam je vzhledem k podstatně vyšším nárokům zajisté důležitější individuální utažení bot. Druhým nejužívanějším způsobem je tkanička doplněná zdrhovacím systémem. Ten v kombinaci s držákem pro rychlé utažení není až tak špatný. Další alternativou může být tkanička v kombinaci s nártovou přezkou místo „suchého zipu. Na absolutní špičce jsou však sotisfikované modely, které pouhým otáčením kolečka dělají vše za vás. Samozřejmě ani tento systém není všespasitelný především proto, že utahuje souměrně. Nevýhodou pak může být, že systém nemůže reagovat na individuální anatomické odlišnosti či specifická přání rozdílného utažení v různých zónách.
Petr Řezáč
Fila Fitness Primo XT (Worker)
- Kolečka průměr/tvrdost: Fila 84mm/83A
- Ložiska: ABEC 7
- Rám: magnesiový
- Utahování: Q-FIT
- Hmotnost 1520 g /bez brzdy/
Výborný model. V kategorii fitness zvítězil především díky vzácně vyrovnaným vlastnostem. Excelentní je tu například systém utahování. Na rozdíl od klasických tkaničkových bruslí zde jedním pohybem uvolníte jazyk, botu nasadíte, párkrát otočíte kolečkem, dotáhnete kotníkovou přezku a vše je hotovo. Za pár sekund vyjíždíte. Kdykoliv při jízdě zjistíte, že je bota málo nebo moc utažená vše srovnáte jedním pohybem. Praxe ukázala, že ten kdo tento systém vyzkoušel, se ke tkaničkám již nerad vrací. To ale z daleka není vše, co se nám u tohoto modelu líbilo. Ocenili jsme například kvalitní lehký magnesiový rám. Ten mimo nižší hmotnost zvyšuje i komfort jízdy protože lépe absorbuje vibrace při jízdě po nerovnostech. Dobře stavěná bota je velmi komfortní a přitom dostatečně pevná i při razantnější jízdě.
- výborný systém utahování
- precizní stavba botičky
- magnesiový podvozek
- větší valivý odpor koleček
K2 F.I.T. 84 Boa (Points)
- Kolečka:průměr/ tvrdost: 84mm/80A
- Ložiska: ILQ 7
- Rám: hliník
- Utahování: Boa systém
- Hmotnost: 1 464g /bez brzdy/
Velmi dobrý model od renomovaného výrobce. Hlavním hitem této brusle je nízká hmotnost a výborný upevňovací systém BOA. Právě „kolečkovým systémem“ rychloupínání drtily tyto K2 a Primo XT ostatní značky. Domníváme se, že právě pro tuto kategorii je tento systém ideální, protože výrazně zvyšuje komfort. A ten je u systému boa zcela příkladný. Obouvání boty je neuvěřitelně rychlé. Také zde, jako u Fily XT můžete doladit utažení boty i při jízdě během pár sekund. Fit 84 má velmi zajímavou stavbu boty. Přesto že je nejkomfortnější a nejměkčí ze všech modelů v testu, díky perfektní konstrukci Softboot vede nohu bez sebemenších problémů. Nejen pro začátečníky, ale i pro uživatele, kteří jsou citlivější, je tento model ideálním řešením. Ale nejen pro ně. Umožňuje velmi příjemnou jízdu i na delších tratí. Ve výsledku skončily tyto brusle nejtěsnějším rozdílem /o půl bodu za vítězem/ pouze díky nepatrným detailům. U Fily se nám zdá lankový systém nepatrně robustnější s lepším vedením lanka. Také trochu tvrdší bota a trochu tvrdší kolečka nám vyhovovaly nepatrně více u XT. Nicméně oba tyto modely Jak F.I.T. 84 Boa tak Primo XT v pohodě i komfortu výrazně převyšovaly ostatní „závodní pole“.
- špičkový komfort jízdy
- příkladný systém stahování
- vyšší cena
Roller Blade Spark 84 (Heliasport)
- Kolečka průměr/tvrdost: 84mm/83A
- Ložiska: SG7
- Rám: hliník
- Utahování: tkaničky
- Hmotnost: 1590g
Zajímavý asymetrický design dává tušit příslušnost k jedné ze světově nejuznávanějších značek. Pro nás však byl tento model trochu zklamáním. Ne že byl špatný, pouze nám nesedí některé jeho vlastnosti pro „třídu“ fitness. I když ve sportovních kategoriích je několik modelů „blejdů“ opravdu špička, zde nám vadil nedostatek některých atributů, v cenové kategorii přes 4000 Kč dle našeho názoru podstatných. Tedy zjednodušeně. Mohly by být komfortnější a vylepšit tak poměr cena výkon. Jako je tomu například u Fily. Užší stavba boty se nám zdála sice zajímavá pro sportovní výkon, ale s nevýhodou již zmiňovaného menšího komfortu. Druhou vlastností, která nám vadila v této cenové relaci, je kombinace suchého zipu a tkaniček. Domníváme se, že zde by mělo být komfortnější utahování samozřejmostí. Zvláště když některá vylepšující řešení vyžadují minimální náklady. Celkové hodnocení je tedy lehce rozporuplné. Model se slušnými sportovními ambicemi, avšak lehce spartánských vlastností s nižším komfortem za vyšší cenu.
- pevná, vhodná i pro razantnější jízdu
- méně komfortní bota
- oproti nejlepším nekomfortní utahování
Worker Falcon (Sportpower)
- Kolečka průměr/tvrdost: Hyper 90mm/90A
- Ložiska: ABEC 7
- Rám: hliník
- Utahování: tkaničky
- Hmotnost:1 585g
Důkaz toho, že i levnější model může být dobrý. Není samozřejmě sice na absolutní špičce testu, ale umístění ve středu pomyslné tabulky je velkým úspěchem především v hodnocení poměru cena výkon. Tento Nejlevnější model v testu porazil i některé výrazně dražší a renomovanější brusle. Vzhledem k tomu, že obecně platí, že čím větší kolečka tím větší cena, je cenová výhodnost ještě výraznější než je na první pohled patrné. Worker je, podobně jako Tempech, „českou“ cestou a obdobně jako on je silný právě v oblasti relativně nízké ceny a nabízených vlastností. Oba modely jak Falkon tak i iMax II mají kolečko o průměru 90mm. S nimi by byly renomované značky dražší minimálně o další tisíc korun.
- Kvalitní velká kolečka Hyper
- velmi dobrý poměr cena výkon
- Velmi sevřená oblast horní části boty
K2 Athena (Points)
- Kolečka: průměr/tvrdost: 78mm/80A
- Ložiska: ABEC 5
- Rám: tec composite
- Utahování: tkaničky
- Zpevnění v oblasti nártu: suchý zip
- Hmotnost: 1247 g
Lehká pohodlná a dobře stavěná bota. Jednoznačně nejkomfortnější mezi dámskými modely. Pohodlí zajišťuje, tak jako u ostatních „ká dvojek“ speciální patentovaná K2 Softboot. Tato botička si zapamatuje tvar vašeho chodidla a optimálně se podle něj vytvaruje a i přes pohodlí a pocit měkkosti je dostatečně pevná Tato kombinace umožní delší jízdu bez větší únavy. Ten kdo si zvykl na rychloutahování jej zde však bude postrádat. Díky jeho absenci nejde bota stáhnout tak rychle jako například brusle opatřené systémem BOA. To je však asi jediná připomínka. Na druhé straně je díky tomu tento model výrazně levnější. Konstrukce nože je z lehkého kompozitu a přispívá k velmi nízké hmotnosti tohoto modelu. Vzhledem ke kombinaci jmenovaných vlastností se stal tento model celkově nejoblíbenější v dámské kategorii
- komfortní bota
- pohodlná jízda
- mi nízká hmotnost
- nemá rychlo stahování
Roces S 254 W (Dassar)
- Kolečka: průměr/tvrdost Hyper 90mm/80
- Ložiska: ABEC 7
- Rám: vstřikovaný hliníkový
- Utahování: tkaničky /stavěč/ přezka
- Hmotnost: 1826 Kč
Kvalitní kolečka Hyper. Efektní bílá barva. Na druhé straně se nám zdá oproti nejlepším horší a méně přesná stavba botičky, obě botičky nemají zcela identickou tuhost ve všech oblastech. Vzhledem k celkovým vlastnostem a vybavení se nám zdá vyšší cena oproti nejlepším. Jak test ukázal, tento model patří v hodnocení k průměru. Na rozdíl od těch nejlepších nemá nic, čím by byl lepší než ty nejlepší. Žádný detail, kterým by příjemně překvapil. Naopak jak již bylo řečeno, přesnost dílenského zpracování vnitřní botičky není zcela ideální. Utahování pomocí tkaničky je doplněno jejím fixováním v požadovaném bodu, což sice není stejně komfortní jako Boa či Q-FIT ale je zajisté jedním z těch lepších řešení.
- efektní bílé provedení
- dobré utahování
- vyšší cena
i-MAX II Tempish (Tempish)
- Kolečka průměr/tvrdost: 90/84mm/83A
- Ložiska: ABEC9
- Rám: Hliník
- Utahování tkaničky nártová přezka
- Hmotnost: 1748g /1507g
Co upoutá pozornost již v samém počátku, je propracovaný design se smyslem pro detail. Zvláště v provedení pro muže je kombinace černé s oranžovou velmi působivá. Funkčně je dámský a pánský model (ten má ještě volbu dvou průměrů koleček 90/84mm) totožný, pouze respektuje anatomické rozdíly. Příjemné jsou některé detaily vybavení, které nemají často ani mnohem dražší modely. I když i u „imaxu“ se utahuje bota tkaničkou zde je na rozdíl od mnoha jiných modelů kombinována v oblasti nártu také přezkou /podobně jako v oblasti kotníku/ a nikoliv suchým zipem, jak je bohužel poměrně dost obvyklé. Jediná vlastnost, která nám vadila byl oproti nejlepším nedostatečný komfort. Z počátku se zdálo, že nesedí dostatečně na nohou. Potěšující zpráva naopak je, že se posléze vnitřní botičky lehce přizpůsobily a pak již čím dále více vynikal jejich dobrý poměr cena výkon.
- velmi dobrý design
- dobré vybavení
- menší komfort botičky
Roces S 102 (Dassar)
- Kolečka: průměr/tvrdost Hyper 84mm/80
- Ložiska: ABEC 7
- Rám: GFT Nylon
- Utahování: tkaničky, /stavěč/ přezka
- Hmotnost: 1826 g
Dámská robustní brusle, která nás nenadchla, ale také výrazně nezklamala. Pozitivně lze hodnotit kolečka Hyper či systém utahování s blokováním tkaniček. Bota je pevná, ale relativně s velkou hmotností (nejtěžší v testu). V dolní části je sice dostatečně široká, ale jak ukázala praxe její stavba nemusí vyhovovat každému. Není také moc pohodlná. Dalším relativně drobným, ale v praxi protivným problémem je absence oblíbených poutek pro snadné nošení. Utáhnout jde naopak relativně rychle a přesně díky dobře kostrovanému stavěči. Příjemně tvarovaný je držák rychlostahování. Vzhledem k dobrým ložiskům se na nich i příjemně jezdí. Naopak nás neoslnili například nylonové nože GFT. Domnívali jsme se, že obdobné materiály se používají především pro celkové odlehčení brusle. Při takto vysoké hmotnosti se nám tato kombinace nezdá dostatečně logická.
- tkaničky se stavěčem
- klidná pohodlná jízda
- vyšší hmotnost
- po utažení bota místy tlačí
- absence poutek na přenášení