Sport i pohoda – Test skládacích elektrokol
Dostat se dál lépe a snadněji. To umožňují velmi dobře především „elektrifikovaná“ skládací kola. Ta se mohou oproti klasickým kolům bez problémů přepravovat v kufrech automobilů či v prostředcích městské hromadné dopravy, či ve vlaku. Hitem poslední doby jsou baterie ukryté do rámu jízdního kola. Takto konstruované modely na první pohled nerozeznáte od kola normálního. Jediným znatelným rozdílem je mohutnější střed předního či zadního kola podle toho kde je umístěn motor. Většina modelů má průměr kol 20“ což je výhodné právě pro transport nejen v automobilu. „Dvacítky“ mají ale tu nevýhodu, že na dlouhé výlety nejsou oproti klasickým kolům 26“ plnohodnotné. Naopak po městě či na krátké výlety jsou výborným řešením. Zcela univerzální jsou ale „skládačky“ klasické velikosti. Jsou však konstrukčně o mnoho náročnější a tím i výrazně dražší. U nich již nechybí například 24 převodů či kotoučové brzdy. Tedy v podstatě běžné vybavení normálních horských elektrokol.
Jak na elektrokolo
Nekonečné hádky a diskuze odpůrců s příznivci elektrokol jsou již legendární. S těmi prvními je nutno souhlasit v tom že používání elektrokol zcela pasivním způsobem je samozřejmě hloupost. Například tak že otočím „plynem“ na řídítkách a ono to samo jede. K tomu se elektrokolo opravdu nehodí, to je fakt lepší si koupit třeba mopeda. Naopak když vaše kolo používáte rozumně, může být pro vás velkou radostí. Samozřejmě i zde můžete naplno sportovat a podporu si přidávat podle potřeby. V nezáživných dlouhých kopcích se také zapotíte ale překonáte je podstatně rychleji než normálně.
Dynamický vývoj pohonu
Doba, kdy se objevila první elektrokola na trhu, není nikterak dlouhá. Především v oblasti motorů o to více zajímavá. Výrazně se snížil především prodej motorů o napětí 24V. Naopak 36V je dnes nepsaným standardem. Čím dál se uplatňuje 48 voltů. Zatímco dříve osamoceně vládla značka BionX a porážela vše ostatní s náskokem několika tříd, nyní dostala silnou konkurenci v podobě značky Bosch. I když nový 48 voltový BionX série LS je podle našich zkušeností stále nejlepším na světě (v testu na kole Tern 24 Joe) konkurence výrazně roste. Především Bosch dělá stále lepší motory a mnoho renomovaných výrobců elektrokol jej osazuje často jako alternativu k BionX. Zajímavou nabídku má i Panasonic. Škoda jen, že tyto dvě značky v testu chybí, protože jsme jej na žádných „skládačkách neobjevili. Asi nebude náhoda, že značky motorů které v našich starších testech dopadly špatně se v současné době na našem trhu již moc neobjevují. Naopak čínská například čínská značka 8Fun jejíž modely pracovaly spolehlivě je osazována do stále většího množství elektrokol. Jediné co v oblasti elektrokol zůstává nezměněno je pravidlo, že všechny použité motory jsou tak jako dříve tedy dle normy Pedelek. Tedy nesmí pomáhat v rychlosti vyšší než 25 km/hod a motor nesmí mít trvalý výkon vyšší než 250 W.
Hodnocení
Nejlepší model v testu výrazně předběhl ostatní konkurenci, která neměla v žádné oblasti nic, čím by se s Joe 24 byla schopna srovnávat. Naopak v většina skládaček 20“ je základní stavbou dost podobná, což limituje konstruktéry ve větším rozletu. Hodnotili jsme proto především ta řešení, která posouvá tuto oblast dopředu. Proto v jinak podobném pelotonu nás nejvíce zaujal celoodpružený Praktik 36 s několika zajímavými detaily a nástup nových lehkých e-skládaček pro městský provoz. Tady je zajímavý především ten fakt, že zatímco hmotnostní rozdíly mezi normálními koly a elektrokoly bývají až 10 či více kilogramů, nejlehčí elektroskládačka se od běžných skládaček odlišovala pouze o zhruba dva kilogramy.
Petr Řezáč
MyCity Ready Red (City Bikes)
- Motor: 24V/250W
- Baterie: 24V / 8 Ah
- Umístění bat: v rámu
- Řazení: Shimano Alivio 7st.
- Brzdy: V-brake
- Odpružení: ne
- Kola: 20“ x 1,75
- Kontrola: LED 3 st. + ukazatel napětí
- Hmotnost: 18 kg
Nejlehčí kolo v testu. Jediné, které používá Shimano Alivio, tedy řádově lepší vybavení než má většina konkurence. Je výrazným představitelem moderní konstrukce s baterií zabudovanou v rámu. Na první pohled tak působí jako klasická skládačka. Výhodou je nejen pohodlnější skládání ale vzhledem k relativně nízké hmotnosti se dá rozumně dopravit i do vyšších pater v domě bez výtahu. Naopak za lehkou nevýhodu považujeme motor, který pracuje v režimu 24 V. Motor 8FUN je sám o sobě je dlouhodobě prověřený a spolehlivý. Pouze jeho vlastnosti například v extrémním stoupání jsou z principu o něco horší než u 36 voltových motorů. To samozřejmě není problém v běžné městské dopravě. Všechno je ale otázkou kompromisu. A z tohoto pohledu je nízká hmotnost a tím pádem i mobilita i zabudované lehké baterie pro běžný městský provoz výborným řešením. A zajímavá je i praktická stránka zatímco běžné „velké“ baterie do kol stojí od 6 do 15 až dvaceti tisíc tak do MyCity stojí okolo 3 tisíc Kč.
- nízká hmotnost
- výborná mobilita
- 24voltový systém
Tern Joe D24 (Azub)
- Motor: 48V/350W
- Baterie: 48/ 8,8 Ah
- Umístění bat: v nosiči
- Převody: Sram 3.0 24st.
- Brzdy: diskové
- Odpružení: ne
- Kola: 26“
- Kontrola: asistence,rychost,rekuperace
- Hmotnost: 21,5
Model, který ostatní převyšuje ve všech směrech o několik tříd. Je kombinací zcela špičkového rámu „skládačkového“ specialisty značky Tern a špičkového výrobce motorů kanadského BionX. Je jedinou „skládačkou“ v testu v klasické velikosti, tedy s koly 26“. Je osazen špičkovým motorem BionX LS 48 V. diskovými brzdami ale také například 24 převody. Je zajímavé, že zatímco skládacích kol s menšími „dvacítkami“ je na trhu široký výběr, právě těchto plnohodnotných je zatím na trhu zásadní nedostatek. To co se nám nejvíce na tomto kole líbí, je relativní minimum kompromisů. Lze jej použít na krátké pojíždění jako klasickou skládačku, nebo na něm absolvovat výlet o délce 50 kilometrů jako na dospělém sportovním elektrokole a pak Terna naložíte do kufru podobně jako malou skládačku a odjedete s ním třeba na druhou stranu Evropy. Oproti klasickým velkým elektrokolům není ničím limitován. Na snímku je Tern Joe 24, který je oproti standardu ještě dovybaven pro delší výlety. Například rohy ZOOM, úchytným systém KLIKfix a držákem pro navigační systém Garmin Montana 600.
- vynikající motor
- klasická velikost
- špičkový rám výborná kontrola rekuperace
- vyšší cena
Crussis 4 FOLD1
- Motor: 36V/250W
- Baterie: 36/ 6Ah
- Umístění bat: v rámu
- Převody: Shimano Tourney 7stupňů
- Brzdy: V-brake Tektro
- Odpružení: ne
- Kola: 20“ x1,75
- Kontrola: asistence 5 st.
- Hmotnost: 19, 3 kg
První co zaujme na první pohled nejen zde, ale u všech modelů značky Crussis, je propracovaný desing i smysl pro detail. Také tento model má baterii umístěnou v rámu. Na rozdíl od MyCity se do tohoto rámu podařila umístit baterie 36V /6 Ah. Což je o něco lepší než 24V 8Ah, ale samozřejmě výrazně méně než dnes již klasická 10Ah. Nicméně i tady platí, že něco za něco. Když chci mít krásné kolo, kde neruší často nevzhledná baterie, tak logicky musím akceptovat menší kapacitu baterií v rámu. Velkou roli zde hraje podobně jako u MyCity i další argument. Tedy jestliže používám tuto elektrickou skládačku na to na co je principiálně předurčena, tedy na kratší cesty na dovolené, či na jízdu do práce, která je například pět nebo osm kilometrů, tak není naprosto žádný důvod k tomu, abych vlekl do poschodí kolo s těžkou baterií, kterou stejně nevyužiju. Jediné co se nám na tomto kole moc nelíbilo je kostrukce uchycení sedlovky. Sedlová objímka je zde relativně velmi nízko a sedlovka je tak výrazně vysunuta i u cyklistů menšího vzrůstu. Vzhledem k tomu, že právě toto místo patří k v oblasti namáhání k nejexponovanějším subjektivně může působit méně bezpečně. A to je i důvod proč hodnocení tohoto modelu přes některá velmi dobrá řešení nedopadlo lépe.
- čistý design
- baterie v rámu
- pět stupňů asistence
- menší kapacita baterie
- pevná přední vidlice
4freetime praktik 36
- Motor: 36V/250W
- Baterie:36V/10Ah
- Umístění bat: pod sedlovkou
- Převody: Shimano Tourney 6st.
- Brzdy: V-brake vzadu bubnová
- Odpružení: celoodpružené
- Kola: 20“ dvojitý ráfek
- Kontrola: asistence 5st
- Hmotnost: 23 kg
Překvapení testu „dvacetipalcová celoodpružená skládačka je nejen podařená designově, ale vzhledem možnosti regulace odpružení pro různou hmotnost jezdců i odlišné terény i velmi komfortní. Přesto že baterie je umístěná vodorovně za sedlovkou, působí díky tvaru a kostrukci menší než ve skutečnosti je a to přesto, že její kapacita je 10 Ah a patří tedy k nesilnějším v testu. Je tu i pár dalších vychytávek, které mohou působit jako drobnosti. Moc se nám například líbí stojánek s pojistkou. Žádné padání kola pokud jej mechanicky neodjistíte „nezavře se“. Regulace pérování zadní vidlice je citlivá a účinná. Dostala nás i relativně méně používaná bubnová brzda, které zde byla dána přednost vzhledem ke konstrukci. Zatímco jsme ze začátku toto řešení sposuzovali s lehkým úsměvem, praxe ukázala, že funkčně je toto řešení bezproblémové. Domníváme se, že koncepčně toto řešení udělá radost především těm, kteří jezdí nejraději na nezpevněných cestách a rádi si jízdu užívají. Ceníme zde především nápady a konstrukční rozvinutí elektrických skládaček.
- odpružená zadní vidlice
- zajímavá bubnová zadní brzda
- vyšší hmotnost
Guewer
- Motor: 36V/250 W
- Baterie:36V 10 Ah
- Převody: Shimano Tourey 6st.
- Brzdy: V brake
- Odpružení: vpředu
- Kola: 20“ dvojitý ráfek
- Kontrola: asistence 3 st., kontrola napětí
- Hmotnost: 24 kg
Klasická elektroskládačka, která je na trhu již déle než dva roky. Osazená je kvalitním motorem 8Fun. V poslední době byla obohacena o asistenci příšlapu s identifikací stavu napětí baterie. K jeho dalším kladům patří i kvalitní 10Ah baterie. Snad jedinou nevýhodou je její umístění za sedlovkou. I když je tato konstrukce u některých značek do dnes velmi oblíbena rozšiřuje celkový rozvor. Robustní stavba zajišťuje provozuschopnost i při „hrubším zacházení. K dispozici je i ruční plyn, který zvyšuje komfort. Ovládání zvláště v kritických situacích. Tento model opatřen i účinnou teleskopickou přední vidlicí. Přestože je na trhu již delší dobu je patrná nadčasovost. Především proto, že i dnes patří stále v této třídě k lepšímu průměru.
- osvědčená spolehlivá konstrukce
- vysoká kapacita baterie
- prodloužená stavba