Pro bezpečnou jízdu – Mechanické manometry
Správný tlak v pneumatikách je velmi důležitý z několika důvodů. Nejdůležitějším je bezpečnost provozu. Při výrazném podhuštění pneumatik může dojít při ostřejším průjezdu zatáčkou až k oddělení pneumatik od ráfku a k okamžitému úniku zbylého vzduchu. Je zde tedy velké riziko nehody. Kromě takovýchto katastrofických scénářů je správný tlak důležitý i z dalších důvodů. Při podhuštění nedrží auto přesnou stopu, při přehuštění se snižuje komfort jízdy. V obou případech se pneumatiky nestejnoměrně sjíždějí a vydrží najet podstatně menší počet kilometrů. Důležitá je i délka brzdné dráhy, která je při správném huštění nejkratší. V loňském testu jsme se zaměřili na manometry digitální, tentokrát jsme věnovali pozornost manometrům klasickým.
Mít vlastní dobrý manometr je výhodné především proto, že ty u benzinových pump mohou vykazovat i větší nepřesnosti. A zvláště při měření u různých čerpadel nemusí být výsledek uspokojivý. Nehovoře již o tom, že u některých manometry chybí vůbec.
Jaký manometr zvolit
Mechanické měřiče tlaku je možné rozdělit do dvou základních skupin. Ty, které pouze pasivně měří a do druhé patří většinou dražší modely, které bývají součástí zařízení pro hustění pneumatik. Ty první jsou však více rozšířené a proto jsme se tentokrát zaměřili pouze na tuto kategorii
Při koupi manometru je důležité vybrat model co nejvhodnější pro váš typ pneumatik. Podstatný je například průměr tlakoměru. Čím je větší, tím se lépe odečítá. Když máme běžný osobní automobil, který má předepsaný tlak například 2,2 barů, pak je ideální zvolit tlakoměr s rozsahem do třech či čtyř barů. Čím má tlakoměr větší rozsah měření, tím obecně bývá u modelů v běžné cenové kategorii méně přesný. Druhým problémem pak je horší čitelnost displeje. Univerzální modely, které měří do 12 či 14 barů jsou dobré například pro obrovský autopark včetně speciálních stavebních strojů. Praxe však ukázala, že pro běžné osobní auta vhodné moc nejsou. Když má takovýto měřič tlaku ještě malý průměr číselníku pak je odčítání naměřeného tlaku nepřehledné a nepřesné. V některých případech pak již takto problematické modely vybavuje výrobce dvěmi stupnicemi. Například bary a PSI. Tento problém je ještě umocněn tím, že mnoho obdobných, převážně asijských produktů, má kromě různé kombinace všech zmíněných nešvarů – jako malý průměr, velký rozsah – ještě velmi silnou ručičku, která překrývá hned několik desetin baru. V takovém případě je přesný odečet prakticky nemožný.
Jak jsme testovali
Pro získání co nejobjektivnějších hodnot jsme tentokrát použili kombinované metody. Využili
jsme, jak testy redakční uživatelské /kdy jsme jednotlivé modely porovnávali s referenčním manometrem/, tak i praktické ve spolupráci se sítí pneu servisů Best Drive. Laboratorní testy včetně kalibračních listů jsme provedli ve zkušebně firmy Ramses. Kromě vlastní přesnosti jsme se zaměřili především na snadnost a přesnost odečtu. Zajímali nás i rozdíly v konstrukci spojení manometru s ventilkem. U některých modelů zde může dojít díky nekvalitnímu provedení i během měření i k většímu úniku vzduchu, čím se vlastní proces „foukání“ a měření může značně protáhnout.
V testu tentokrát neuvádíme konkrétní prodejce, protože testované manometry lze zakoupit běžně v prodejnách autopotřeb. Uvedené ceny jsou ty, za které jsme pneuměřiče nakoupili, dle prodejce mohou lišit.
Petr Řezáč
Air Presure 7,5 bar
Jeden z nejhorších pneuměřičů v testu. Patří sice k nejlevnějším, nicméně dle našeho názoru rozdíl necelé stokoruny /což je cenový rozdíl mezi tímto modelem a těmi nejlepšími pasivními manometry v testu/ je podstatně menší, než propastný rozdíl v užitných vlastnostech. Na rozdíl od všech testovaných modelů, které měly kupodivu víceméně všechny velmi dobře řešený únik vzduchu, zde je tomu naopak. Již samotné nasazení manometru na pneu je čin vyžadující velkou šikovnost a připevnění do stavu, kdy vzduch neuniká, je ještě náročnější. Únik vzduchu je tedy nadstandardně veliký, což vyžaduje většinou znovu dohustit respektive výrazněji přehustit a pak zkusit znovu. Z praktického hlediska se nám nelíbil ani vnější tvar displeje. Výrazně vypouklé plexi vrhá na rozdíl od ostatních displejů, které jsou většinou rovné či mírně zaoblené velké množství nežádoucích odrazů
- kompaktní provedení
- špatně čitelná stupnice
- velký únik vzduchu při měření
- vypouklé plexi displeje s mimořádně velkou škálou nežádoucích odrazů světla
Bottari R.Revolution Saturn
Takto by měl vypadat malý kapesní manometr. Tak jej alespoň nezávisle hodnotilo hned několik testujících i profesionálů, se kterými jsme spolupracovali. Tento model je dostatečně robustní. Jeho pouzdro je z nerezu, displej je čtyřbarový, tedy přesně 0 až 4 bary, je přehledný a hlavně přesný. Jednotlivé kusy tohoto modelu neměly mezi sebou větších odchylek. Ta největší se vešla do jedné desetiny baru. Nejlepší kus byl ve 2 i ve 3 barech nejblíže hodnotám referenčního manometru. Příkladně je řešena kontaktní plocha, která dosedá na ventilek. Během nasazování i měření v podstatě neuniká. Také cena 240 Kč je příjemná. Dokazuje, že v oblasti pneuměřičů můžete vybrat velmi dobrý model za normální peníze. Tento manometr je velmi vyrovnaný ve všech vlastnostech a nemá žádnou větší slabinu. Proto se tento model stal vítězem testu a lze jej jedině doporučit.
- přesný a přehledný displej
- robustní nerezové pouzdro
- zdařilý design
- nezjištěny
Kovo Brno P300H B
Příklad toho, jak se některé přístroje mohou prodávat po dlouhá desetiletí. Dle našeho názoru velmi ošklivý přístroj v designu pětiúhelníku doplněný praktickým měřičem výšky desénu. Jestliže přístroj samotný přístroj působí ošklivě, pak jeho koženkové pouzdro, nám připadá ještě ošklivější a pamětníkům velmi zdárně evokuje dobu reálného socialismu. To není náhoda, protože v tu dobu již velmi dobře sloužil tisícům českých a slovenských motoristů. Jedinou větší inovací, která proběhla ještě před revolucí, byla náhrada kovového pouzdra za plast. Nicméně přes všechny tyto vlastnosti je i dnes vyhledávaným modelem především pro nízkou cenu i slušnou přesnost. Přestože je ve třídě přesnosti 2,5 %, v praxi byly alespoň u námi namátkově vybraných kusů hodnoty výrazně lepší. Domníváme se, že je vhodný především pro uživatele, kteří se s designem nelámou hlavu a preferují především zařízení s bytelnou konstrukcí.
- nízká cena
- robustní provedení
- součástí je praktický měřič hloubky desenu
- nepěkný po dlouhá léta nemodifikovaný design
Air presure Automax 15 bar
Nejhorší model v testu. Do testu jsme jej vybrali proto, že se výrazně odlišoval od ostatních modelů především oboustrannou kovovou koncovkou. Ta nás sice nezklamala, ale jak se později ukázalo, je opravdu jediným kladem tohoto modelu. Nicméně vám je v podstatě k ničemu, protože se s tímto modelem nedá dobře a především přesně pracovat, a to ze dvou důvodů. Na pěticentimetrovém displeji jsou neuvěřitelně nacpány dvě stupnice obzvláště velkého rozsahu. Konkrétně ta v našich krajích běžně užívaná má oněch 15 barů ve výseči o průměru 2!!! centimetry. Obtloustlá ručička patří spíše do sborníku rarit, je totiž tak „obézní, že překrývá 0,4 baru. Tedy v podstatě vylučuje jakékoliv rozumné měření. Je až zarážející jak tento model mohl někdo navrhnout, ale především vyrábět. To však není vše. A aby jste mohli alespoň orientačně něco odečíst potřebujete si manometr dát mimo pneu, to však jako u jediného modelu nejde, protože nemá ventil, který by tlak podržel. Shodli jsme se jednotně, že pro rozumné měření je tento manometr nepoužitelný.
- kovová oboustranná koncovka
- nedrží tlak pro odčítání
- barové stupnici je takřka rovna 0,4
Profi
Strohý průmyslový design. Nic zbytečného. Kovové pouzdro v černém laku je doplněno ciferníkem bez rámečku. Přestože má stejně velký pěticentimetrový displej, je ještě lépe využit tím, že na rozdíl od Bottary je stupnice až v samém kraji ciferníku, tedy ve větším kruhu. Spolu s velmi tenkou ručičkou tak umožňuje naprosto nejpřehlednější odčítání ze všech testovaných modelů. K dispozici je praktické plastové pouzdro. Tento model skončil bodově na druhém místě proto, že přesnost byla o něco horší než u vítězného modelu, což je samozřejmě u manometru to nejdůležitější. Ostatní testované modely porazil především díky vynikajícím „rozlišovacím“ schopnostem. Jenom pro příklad. Zatímco do jednoho dílku 0,1 baru se podle našeho hrubého odhadu vešla ručička pět až osmkrát u nejhoršího testovaného modelu je v místě měření barů ručička tlustá zhruba jako 0,4 baru, tedy rozdíl několika kvalitativních tříd.
- velmi tenká ručička
- největší vzdálenost mezi jednotlivými body 0,1 barů
- praktické pouzdro
- strohý design