S vysokou trávou si poradí bubnové sekačky
Jak posekat přerostlou trávu a plevel? Tento problém může celkem snadno vyřešit bubnová (disková) sekačka. Její použití je vhodné i na velkých plochách, tam kde trávu sekáte třeba jen dvakrát, či třikrát ročně. Sekaná plocha nemusí být ani úplně rovná.
Do testu jsme zařadili bubnové sekačky, které jsou k dostání na našem trhu, se šíří záběru cca 60 cm a výkonem benzínového motoru 5,5 až 6,5 HP. Testované modely nejsou určeny pro profesionální použití.
Jak jsme testovali
Při testu jsme sekali trávu vysokou cca 140 cm. Sekaná louka byla částečně zarostlá plevelem a místy vykazovala i různé terénní nerovnosti. Zajímalo nás, jak si stroje s těmito náročnými podmínkami poradí. Především, zda výkon motoru zvládne i velmi hustý porost, jak si kola a žací ústrojí poradí s terénními nerovnostmi a jak se celkově sekačka při práci ovládá. V neposlední řadě nás zajímala bezpečnost při sekání a snadné startování motoru. Po praktickém testu byly „bubnovky“ podrobně pohlédnuty v dílně, abychom tradičně zhodnotili technické a dílenské zpracování. Protože bubnovky často pracují v opravdu náročných podmínkách a pod vysokou zátěží, zaměřili jsme se v této části testu na konstrukční řešení nejvíce namáhaných součástek, tedy především komponentů žacího ústrojí, pohonu bubnu a pojezdu. Všechny modely jsme zvážili, protože se nám zdálo, že deklarované hodnoty neodpovídají skutečnosti. Jejich skutečnou hmotnost jsme ověřovali s náplní oleje a benzínu, bez boční řádkovací plachetky. Posuzovali jsme také, jak snadno lze sekačku složit do přepravní polohy a připravit na převoz v osobním autě. Tuto vlastnost ocení především ti, kteří musí stroj na místo pokaždé přepravovat.
Při testu jsme zjistili, že modely, které byly osazeny motorem Briggs&Stratton, vykazovaly podstatně nižší vibrace při práci, než stroje osazené motorem Honda, což nás do jisté míry překvapilo. V tomto testu měl „Briggs“ navrch také při sekání a například i při spouštění žacího talíře, kdy jsme nemuseli dávat takový pozor na jemnou manipulaci s ovládací pákou jako u Hondy, která při méně citlivém zacházení zhasínala.
Ke společným vlastnostem všech testovaných modelů patří, že ovládání bubnu a pojezdu je řešeno odděleně, samostatnými pákami. U všech strojů lze nastavit výšku madla, nejkomfortněji u testované Perly. Všechny modely mají mezi zadními koly ochrannou gumovou zástěrku, která chrání nohy obsluhy před odlétávající trávou a jsou také vybaveny postranní řádkovací plentou. Spodní volně otočný disk neboli plaz, který je nezávislý na poháněném talíři s noži (někdy se setkáte s pojmem žabky), je v kontaktu se sečeným terénem a určuje tak i výšku strniště. Pokud tento disk neodpovídá svým obvodem rozměrům žacího talíře, což byl z testovaných modelů pouze případ Dakru, může v případě nerovností docházet k přímému kontaktu nožů s terénem. V důsledku toho pak při práci odlétává od rotujícího talíře s noži zemina.
Dakr GCV 190
- Motor: Honda GCV 190 OHC / 187 ccm
- Výkon: 4,8 kW / 6,5 HP
- Záběr (deklar./měřený): 60 /60,5 cm
- Hmotnost (deklar./vážená): 59/54 kg
- Výška sečení (deklar./měřená): 3,5/ 2 cm cm
- Záruka: 2 roky
Tento model je vybaven výkonným motorem, ale při sekání vysoké a husté trávy s podrosty práce příliš komfortní nebyla. Bylo nutné citlivější spouštění disku. Ten v hustém porostu zpomaloval a tráva se často namotávala na hřídel žacího kotouče. Obsluha musí couvnout, uvolnit namotanou trávu, roztočit kotouč a pak pokračovat v práci. Žací disk navíc dobře nekopíruje terén, což způsobuje malý plastový plaz, který má v průměru jen 20 cm a svými rozměry pokrývá jen třetinu průměru žacího disku. Na nerovnostech se nože dostávají do kontaktu s krtinci či volnými kameny. Disk je z poměrně měkkého materiálu, bez vyztužených okrajů a při kontaktu s terénem se může snadněji deformovat. Model je navíc opatřen od výrobce pouze dvěma noži. Kryt disku tvoří trubkový rám se síťovinou, která obsluhu ochrání před odletujícími kameny, či hlínou, ale již méně před prachem, který síťovina propouští. Madlo je výškově přestavitelné do třech poloh pomocí ručních matic. Lze jej překlopit do transportní polohy, ale chybí přední pomocné madlo pro přenášení. Pojezd a žací disk se spouští klasickými kovovými hrazdami, na kterých jsme postrádali označení. Kola nemají volnoběžku, snazší otáčení umožňuje dělená řemenice pojezdu. Vzduchový filtr bez předfiltru je dostupný bez použití nářadí.
- výkonný motor
- velká kola
- malý průměr plazu nedokáže vyrovnávat terénní nerovnosti
- jednoduchý trubkový rám s nižší tuhostí
- plastová řemenice žacího kotouče a převodovky
- 2 nože
- nerozlišené páky pro spínání pojezdu a žacího kotouče
- kola bez volnoběžky
- nekomfortní práce v hustém porostu
Vari BRD 595 Adela (BG Technik)
- Motor: Honda GCV 160 OHC /160 ccm
- Výkon: 4,1 kW / 5,5 HP
- Záběr (deklar./měřený): 58,5/58 cm
- Hmotnost (deklar./vážená): 60/ 69 kg
- Výška sečení (deklar./měřená): - /2,3 cm
- Záruka: 2 roky (podmíněná 5 let)
U modelu, který jsme měli k dispozici, bylo nutné velmi citlivě a pomalu spouštět žací kotouč. Na tento fakt jsme se museli soustředit, jinak motor samovolně zhasínal. V hustém porostu ani u tohoto modelu nebyla práce úplně plynulá, občas bylo nutné couvnout, roztočit disk a poté pokračovat v sekání. Také jsme při sekání pociťovali zvýšené vibrace, což bylo při delší práci pro obsluhu nepříjemné. Další zaznamenaný nedostatek nesouvisel s vlastní prací. Při transportu, lze madlo sekačky sklopit jen minimálně. Střední výztuha madla se zarazí o motor a madlo se tak jen mírně naklopí. V osobním autě tuto bubnovku bez kompletní demontáže madla nepřevezete, a také skutečná hmotnost téměř 70 kg je při manipulaci hodně znát. Dílenské a technické zpracování je na velmi dobré úrovni. Rám je robustní a dostatečně tuhý, disk se čtyřmi noži má ohybem vyztužený okraj, čímž jsou eliminovány jeho deformace v případě kontaktu s okolním terénem. Dostatečně účinná je i brzda bubnu, která reaguje po uvolnění spínací páky bubnu.
- litinová převodovka
- volnoběžky v kolech
- robustní žací kotouč
- plaz na ložiskách
- masivní konstrukce
- 4 nože
- jeden řemenový převod
- velká kola
- široká servisní síť
- horší rozběh žacího kotouče
- vyšší vibrace
- v husté trávě ztrácí výkon
- madla nelze sklopit do přepravní polohy a mají nižší tuhost
BDR 581SL Bella (Mountfield)
- Motor: Briggs&Stratton 875 OHV /190 ccm
- Výkon: 4,5 kW / 6HP
- Záběr (deklar./měřený): 64/64 cm
- Hmotnost (deklar./vážená): 59 /64 kg
- Výška sečení (deklar./měřená): 3,5/ 2 cm
- Záruka: 7 let
Stroj byl prodejcem zprovozněn, předveden. Model si jako jediný v testu bez problému poradil s velmi náročným sekáním déle neudržované louky s trávou vysokou 160 cm, s podrosty, plevelem a nepříliš rovným terénem. I zde byla práce plynulá, kotouč nezastavoval a tráva se nenamotávala. Pro žací kotouč a pojezd jsou určeny samostatné páky, ale při delší práci je možné pro pohodlnější držení použít sdruženou hrazdu. Spouštění žacího kotouče je bezproblémové a není nutné dbát na citlivé zacházení se spínací pákou. Práce byla pohodlná i díky možnosti jednoduchého nastavení řídítek. To je možné jednak výškově, dle postavy obsluhy, ale i stranově, když je zapotřebí sekat například u plotu. Velmi rychlé je i překlopení řídítek do transportní polohy. Kola jsou vybavena volnoběžkou pro snazší otáčení. Motor startuje bez problémů studený i zahřátý. Papírový vzduchový filtr s molitanovým předfiltrem je dostupný bez použití nářadí.
- dobře seká i přerostlou trávu s podrosty
- výkonný motor se snadným startováním
- robustní konstrukce s dostatečnou tuhostí rámu i řidítek
- volnoběžky v kolech
- litinová převodovka
- celoplošný plaz
- dlouhá záruka
- menší průměr pojezdových kol
Vari DS-521Z Agatha (Vari)
- Motor: Vari XP-200 OHV / 196 ccm
- Výkon: 3,6 kW / 5 HP
- Záběr (deklar./měřený): 58,5/ 58,6 cm
- Hmotnost (deklar./vážená): 61/ 67 kg
- Výška sečení (deklar./měřená): - / 2,6 cm
- Záruka: 2 roky
Při prodeji byl stroj zprovozněn a předveden v chodu. V praktickém testu, při sekání vysoké hustší trávy s podrosty jsme spokojeni příliš nebyli. Při práci ve větší zátěži se žací disk zastavoval, bylo nutné couvnout, disk opětovně roztočit a poté pokračovat v sekání. Také bylo nutné velmi citlivě a pomalu spouštět žací kotouč, jinak motor zhasínal. Práce tedy nebyla plynulá a pro obsluhu poměrně namáhavá. Před odletujícími kameny chrání uživatele asymetrický kovový kryt, který shora není opatřen nátěrem a odráží odlesky slunce, které obsluhu oslňují. Motor je pro snazší startování vybaven palivovým balonkem, ale jak studený, tak i zahřátý startuje obtížněji a je nutné start několikrát opakovat. Manipulaci v terénu, zejména při otáčení stroje na konci řádku, ztěžuje fakt, že kola nejsou vybavena volnoběžkou a uživatel se s těžkým strojem doslova přetahuje, aby jej otočil do protisměru.
Madlo lze přesazením výškově nastavit do tří úrovní pomocí ručních matic a taktéž sklopit do přepravní polohy. Zde ale naráží na olejovou měrku. Přední pomocné madlo pro přenášení nahrazuje textilní poutko. Vzduchový filtr je přístupný bez použití nářadí, ale tvoří jej pouze papírová vložka bez předfiltru, což není vzhledem k více prašnému prostředí právě ideální.
- v méně husté trávě seká dobře
- široká servisní síť
- horší rozběh žacího kotouče
- v husté trávě ztrácí výkon
- madla v přepravní poloze naráží do olejové měrky
- kola bez volnoběžky – nesnadné otáčení
- obtížnější start
- odlesky slunce od krytu kotouče oslňují
- textilní pomocné poutko
ABG Golf (Nákupka)
- Motor: Loncin OHV /185 ccm
- Výkon: 4,3 kW / 6 HP
- Záběr (deklar./měřený): 56/56 cm
- Hmotnost (vážená): 57/ 58 kg
- Výška sečení (deklar./měřená): 4/2,5 cm
- Záruka: 2 roky
Tento model byl koupen v e-shopu, tedy nezprovozněn a nepředveden. Při práci jsme zde zaznamenali stejný problém jako u testovaného stroje Vari Agatha, a to obtížnější spouštění žacího kotouče. Páka se musí pouštět citlivě a chvíli je nutné vyčkat, než se kotouč rozeběhne a až poté spustit pojezd, jinak motor zhasne. Při práci v husté trávě se motor občas dusí. Také jsme zaznamenali vyšší vibrace. Při startování se motor příliš nepředvedl. Za studena startuje hůře, než když je zahřátý, ale ani pak to nebylo optimální a startoval až na cca třetí pokus. Žací kotouč je dostatečně robustní a tuhý s celoplošným plazem, vybavený čtyřmi noži. Tuhost naopak postrádá nejen svařený trubkový rám, ale i madlo, které se při náklonu nebo při zatlačení do strany ochotně kroutí. Vrchní ochranný kryt žacího kotouče je připevněn pouze dvěma šrouby a je z průhledného plastu. Průhledný ale nezůstane dlouho, protože se na něj lepí odlétávající kousky trávy, hlíny a navíc jej zespodu drobně poškozují odlétávající kamínky. Nicméně toto považujeme spíše za designový, než technický nedostatek. Z technického hlediska se nám nelíbilo použití tří řemenových převodů, kde je potenciál vyšší poruchovosti, a také malá úhlová převodovka. Postrádali jsme zde přední pomocné přepravní madlo pro manipulaci.
- robustní žací kotouč
- celoplošný plaz na ložiskách
- 4 nože
- jednoduché složení madla pro přepravu
- nízká tuhost rámu
- obtížnější spouštění žacího kotouče
- vyšší vibrace
- horší start
- 3 převodové řemeny
- chybí pomocné madlo
- bez volnoběžek kol
- vzduchem plněná kola náchylnější na defekt