I na motocyklu se dá bezpečně komunikovat
Zatímco autě stačí ozvučit prostor jako jakýkoliv jiný interiér, u motocyklu je to podstatně složitější. Vzhledem k aerodynamickému hluku a zvuku motoru je jedinou rozumnou možností
hovor dovést přímo do přilby.To však není úplně jednoduché.
Stísněný prostor neumožňuje použít větší reproduktory a i malé musejí být relativně hodně ploché, aby se „vešly“ bez omezení komfortu řidiče. Náročná je i konstrukce mikrofonů. Vzhledem k velkému aerodynamickému hluku se žádný bez perfektního šumového filtru neobejde. Musí potlačit všechny nevhodné zvuky v okolí, aby bylo možno rozumně komunikovat. Tato zařízení v dobré kvalitě dělá pouze několik výrobců. To je také důvod proč jsme tentokrát do jednotlivé kategorie zařadili zdánlivě různorodé modely. Tedy handsfree, které se do přilby integruje, handsfree integrované do přilby od jejich výrobce i jeden univerzální model, který lze do některých typů přileb pouze vložit.
Jak jsme testovali
Zkoušeli jsme jak kvalitu zvuku při komunikaci, tak i snadnost ovládání. Komunikační systémy určené pro volné zabudování do přileb jsme zásadně testovali na stejných přilbách, aby jednotlivé modely nebyly zvýhodněny rozdílnou kvalitou jednotlivých přileb. Zajímala nás nejen komunikace telefonická ale také interkomová. Tady je důležité nejen to kolik lidí se může navzájem propojit, ale také jaká může být maximální vzdálenost mezi jednotlivými motocykly. Podstatné je také ovládání. Vše musí být zcela intuitivní. Jakékoliv hledání a odvádění pozornosti není bezpečné. Jak ukázal test, logické a intuitivní ovládání nebylo u některých modelů zcela samozřejmé.
Integrální nebo univerzál?
Na tuto otázku se nám jednoznačnou odpověď získat nepodařilo. Velkou výhodou značkových kompletů je fakt, že výrobce si může nechat handsfree připravit podle svých potřeb vyhovujících maximálně jeho konstrukci. Dobrým příkladem integrovaných systémů jsou například přilby Shark. Takřka kompletní nové řady jsou připraveny pro komunikační systémy. A to jak pro vlastní, tak i pro libovolné další modely handsfree. Každý si tak může vybrat, co mu nejvíce vyhovuje. Slabší je když naopak některé značky používají komunikaci pouze v jednom modelu. I když nemusí být špatná, nemusí vám vyhovovat přilba a máte smůlu. Univerzální handsfree může být i velmi kvalitní a to při vynaložení relativně nízkých finančních prostředků. Naopak problémem je menší výběr modelů, ve kterých lze použít.
Petr Řezáč
Scala Rider G4 Power set (yshop.cz)
- Párované přístroje: 4
- Hlasové ovládání: ano, bez češtiny
- Dosah: až 1600 m
- Nastavení automatické hlasitosti: ano
- Rádio: ano
- DSP filtr: ano
Patří spolu s modely Interphone k absolutní světové špici. Výrobcem je značka Cardo, která již léta dodává kvalitní a zajímavé modely. Většina motoristů se rozhoduje právě mezi těmito dvěma legendami Scalou a Interphonem. Rozdíly jsou většinou pouze v detailech. Model G4 má oproti konkurenčnímu Interphone F5 menší dosah interkomu. Také má možnost menšího počtu současně připojených účastníků. Naopak skvělá je možnost čtyřcestné komunikace interomu. /Řidič s řidičem + spolujezdec se spolujezdcem/ Nebo třícestná, která propojí tři motorky. Ocenili jsme i funkci Click-to-Link která umožní bez nutnosti spárování propojení s jakýmkoliv motorářem s G4, který je v dosahu. Velmi se nám líbí i konstrukce reproduktorů. Jsou podstatně plošší než u F5. To je výrazně komfortnější a u většiny přileb to umožňuje podstatně menší zásahy do polystyrénů přileb. Také tvar /přesný kruh/ je vhodnější pro optimalizaci umístění reproduktoru proti uchu. Méně se nám naopak líbí ovládání. Nezdá se nám tak intuitivní jako u F5, ale dá si na něj zvyknout. Rozdíly tedy jsou, ale nikoliv zásadní. Ve výčtu všech pro a proti skončil G4 Scala rider v těsném závěsu za F5.
- velmi ploché reproduktory
- méně intuitivní ovládání
- menší ovládací prvky
Jabra Supreme (CPA)
- Párované přístroje: 0
- Hlasové ovládání: ano, bez češtiny
- Dosah: handset handsfree 10 metrů
- Nastavení automatické hlasitosti: ano
- Rádio: ne
- DSP filtr: ano + duální mikrofon
Jeho velikost a tvar předurčují tento model pro různé možnosti použití. Do auta, pro sport i do skútrových přileb. Především díky vynikajícímu šumovému filtru, díky němuž může být v některých vlastnostech i soupeřem i pro handsfree speciály. Další velkou výhodou je u takto kompaktního modelu dobře zvládnuté hlasové ovládání. Díky němu nepotřebujete při jízdě dosáhnout na ovládání, které je u většiny přileb schované a vyčnívá z nich pouze špička mikrofonu. Na té je umístěno spínání hlasitého ovládání, které můžete kdykoliv jednoduše spustit. Samozřejmě toto handsfree není použitelné ani pro všechny uživatele ani pro všechny přilby. Zvláště ne pro ty, které nemají dostatek prostoru v oblasti uší. Další logickou nevýhodou je i monofonní provoz. Nicméně si dovedeme představit dostatečně velké skupiny řidičů, pro které může být toto řešení velmi dobré. Například městský provoz či velmi krátké jízdy. Všude tam, kde může především z časových důvodů trvalé přepínání signálu mezi mobilem a klasickými soupravami v přilbě řidiče zdržovat. Nebo mu může telefony posílat do přilby, kterou momentálně nemá nasazenou.
- kompaktní řešení
- velmi univerzální model
- hodí se pouze na některé modely otevřených přileb
Interphone F5 TWIN duoset (Alza)
- Párované přístroje: 6 současně
- Hlasové ovládání: ano – i v češtině
- Dosah: 1300 až 2400 m (podle počtu motocyklů)
- Nastavení automatické hlasitosti: ano
- Rádio: ano
- DSP filtr: ano
V současné době podle našeho názoru nejlepší model na trhu. Kromě velmi dobré kvality zvuku, která nebývá ani v současnosti zcela samozřejmou, umí i mnoho dalších věcí, o kterých se může většině konkurence jenom zdát. Má možnost připojení největšího počtu vzájemně propojených handsfree i nejdelší odstup strojů. To však zdaleka není vše. Především intuitivní orientace ovládání je příkladná. Nemusíte přemýšlet nebo se upamatovávat. Hlavní ovladadač je dostatečně veliký i pro robustní rukavici, čtyři další konstruované do kříže na výstupcích jsou obdobně nezaměnitelné. Pro jízdu velmi podstatné je dobře řešené hlasové ovládání. Kromě jiného jako u jediného modelu v testu je vybaveno češtinou. Velmi velkorysé je vybavení. K jednomu modulu máte k dispozici jednu sadu sluchátek s mikrofonem na tenkém kabelu. To je vhodné především pro integrované přilby. Druhá sada má mikrofon na ohebné tyčce s paměťovým efektem. Vhodný především pro přilby kombinované nebo volné jet. Také držáky na jednotku jsou dva. Můžete tak použít buď nalepovací nebo držák se šrouby. Nebo skeletujete dvě přilby.
- vyvážené vlastnosti
- ovládání hlasem
- čeština
- vyšší cena
Sharktooth (Nokamoto)
- Párované přístroje: 8 paměť, 3 současně
- Dosah: 10 m tel., 400 m zástavba, 700 m volné prostranství
- Hlasové ovládání: ano, přijmutí odmítnutí, bez češtiny
- Nastavení automatické hlasitosti: ano
- Radio: ne
- DSP filtr: ano
Velmi příjemné překvapení. Používá některé prvky, které jsou, dle našeho názoru, velmi inovativní. Na rozdíl od Rider G4 či Interphone F5 má díky oddělenému uložení baterie velmi nízkou stavbu vlastní jednotky. Baterie je umístěná uvnitř přilby ve speciálně připraveném výklenku v polystyrénu v týlové části přilby. To umožňuje opticky opravdu subtilní řešení. Sharktooth je komunikace, kterou pro Shark vyrábí značka Interphone a vychází z modelu Interphone F4 upravený právě pro modely Shark. Jako jeden z mála výrobců přileb má Shark přípravu pro handsfree opravdu velmi dobře zvládnutou. Za podstatné považujeme například propracované prostory připravené pro reduktory v bočních polystyrénech a to včetně jednoduchého a designově čistého překrytí i později zabudovaných reproduktorů. Montáž pak může proběhnout bez zásahů a úprav do vnitřku přilby bez vyřezávání částí polystyrénu, které může do jisté míry zvýšit riziko zhoršení bezpečnostních prvků v případě nárazu. Jednu nevýhodu však Sharktooth oproti Supertoothu nebo Scale má, a tou je fixní připojení jednotky na jedinou přilbu. Není tedy tak, jako u jmenovaných možné mít několik připravených přileb, do kterých pouze zasuneme centrální jednotku.
- plochá stavba jednotky
- jednotku není možné používat pro více přileb
Worker V 200 Bluethooth + interkom (Worker)
- Párované přístroje: 2
- Hlasové ovládání: ne
- Dosah: spolujezdec
- Nastavení automatické hlasitosti:ne
- Rádio:ne
- DSP filtr: ano
- Podporované profily: HFP, HSP, A2DP
Dodává se společně zabudované do přilby Worker V200. Velmi příznivá cena. To je to první co vás na tomto modelu zaujme. Také ovládání na boku přilby je velmi jednoduché a přehledné. Tento model je klasickým noname hansfree, zabudovaným na tvrdo do přilby. Provoz je stereofonní interkom pouze mezi řidičem a spolujezdcem . Zatímco v oblasti asijských levnějších produktů v této oblasti patří k velmi dobrým v měření se s těmi nejlepšími snese srovnání jen částečně. Má relativně velmi slušný zvuk i když v našem případě s nevyváženou intenzitou mezi levým a pravým reproduktorem. Dobře je řešené uložení kompaktní baterie. Mnoha uživatelům však může vadit interkom použitelný pouze pro komunikaci mezi řidičem a spolujezdcem. Naopak pro mnoho dvojic, které na motocyklu nekomunikují s dalšími stroji je toto řešení dostačují. Při zkoumání konstrukce a uložení jednotlivých prvků v přilbě jsme objevili na bocích subjektivně relativně velmi tvrdý polystyrén. A tady vyvstává další otázka. Když mám přilbu, která nepatří k produkci uznávaných světových výrobců, tak nemůžu zjistit výsledky nárazových zkoušek od nezávislých organizací. A tak paradoxně můžu mít velmi slušné hadsfree za velmi dobré peníze, ale může se mi to vymstít případně až při nehodě. Když použiji značkové přilby, tak to samo osobě neznamená, že musí být bezpečnější. Ale pouze se mohu o vlastnostech toho kterého modelu dozvědět podrobnosti a zařídit se podle toho.
- velmi příznivá cena
- velmi dobré zpracování v rámci cenové kategorie
- tenký ovládací panel
- velmi tvrdé polystyreny v bocích přilby
- není možno zjistit výsledky crast testů přilby
- nesouměrná intenzita zvuku v reproduktoru
Schuberth Rider Communication (Geneze)
- Párované přístroje: 3
- Hlasové ovládání: ano, bez češtiny
- Dosah: 10 m mobil, až 300 m interkom
- Nastavení automatické hlasitosti: ano
- Rádio: ano
- DSP filtr: ano
Lehké zklamání. I když se jedná o produkt známého výrobce Cardo, který vyrábí například modely Scala Rider G4 nebo G9. V provedení pro přilby Schuberth se nám moc nelíbilo. Ne snad technicky, ale především systémem ovládání. To je umístěno na límci. Dle našeho názoru je neintuitivní, vlastní ovládací plocha je oproti konkurenci velmi nevýrazná, což platí i o titěrných ovládacích prvcích, dělených nezřetelnými přepážkami. Najít ve správný okamžik ten správný není jednoduché. Výhodou naopak je, že díky tomuto řešení na rozdíl od jiných modelů nekazí celkový vzhled méně či více robustní zařízení, které je u většiny ostatních modelů umístěno na boku na povrchu přilby. Řešení u Schubertha sice napomáhá dobrému vzhledu, ale výrazně snižuje komfort a praktičnost ovládání. Také nás nenadchla poměrně vysoká cena. Již samotná přilba C3 nepatří s cenou 12 200 Kč nepatří nejlevnějším . Límec s Hads free sadou za dalších 7 500 Kč je nejen nejdražší v testu, ale celý komplet je také jediný z testovaných, který velmi blízko atakuje částku 20 000 Kč.
- komunikace od kvalitního evropského výrobce
- ovládání na límci
- hodně vysoká cena