Kamera na cestách – dokonalý pomocník
Stále agresivnější jízda některých řidičů i touha po zaznamenání zajímavé trasy. Někdy i podklady pro vyšetřování kolizních situací. To jsou časté důvody, proč si stále více řidičů pořizuje do auta kamery, které sledují provozní situaci při jízdě před vozidlem. Na trhu je jich v současné době velký výběr. A to jak cenový, jak i kvalitativní. K dispozici je několik kostrukcí a široký výběr příslušenství.
Dvě řešení
„Černá skřínka“ jak se někdy autokamerám, říká, se od normálních kamer odlišuje několika vlastnostmi. Většina používá tzv. smyčku. Tedy nahrávání po určitý čas. Po jeho uplynutí se nejstarší záznam přehrává novým. A to v případě, že se v té době nestala mimořádná událost a majitel či automatický režim záznam nezastavil. Druhá alternativa je pro dlouhé cesty. V případě, že je chceme zdokumentovat celé, pak stačí pouze podle použité SD včas vyměňovat kartu s plným záznamem za novou. A dokumentovat vše.
Jak pracovat s kamerou
Rozlišení se používá od standardního SD, až po plné HD. Tedy velmi vysoké, vždy ale záleží i na kvalitě čipu. V praxi lze použít tři základní možnosti nahrávání. Nejlevnější kamery nemusí být vybaveny kontrolním displejem. Proto základní způsob je nastavení kamery přehrání karty s kontrolním záznamem. Tento systém nám nepřipadá jako vhodný především pro jistou dávku nepřesnosti a těžkopádnosti. Druhou variantou je nastavení a odzkoušení na pomocí zabudovaného displeje kamery. To je sice o mnoho lepší než to první řešení zde to nemusí být až tak jednoduché. Vzhledem ke kompaktní stavbě kamer je monitor většinou velmi malý, tedy maximálně okolo 2“. Pro základní přehled to je sice dostačující, ale komfort nic moc. Nás proto zaujala nejvíce třetí možnost. Tedy kombinace kamery s přídavným monitorem, nebo ještě lépe kamery a navigace.
Dokonalé informační centrum
Kontrolní přídavný monitor je sice velmi dobrý, nicméně je v tomto případě pouze jednoúčelový. Naopak dnes, kdy navigace již v automobilech zcela zdomácněla, je její použití i pro kontrolu monitorování velmi dobré. Stačí jen, aby vaše navigace měla vstup pro AV. My jsme k těmto testům použili jako referenční přístroj Garmin nuvi 2585TV, který považujeme pro tyto účely jako velmi dobré řešení. I když na první pohled se může jeho cena kolem 9 tisíc Kč zdát jako vyšší, je to vzhledem k jeho možnostem částka relativně nízká. Kromě klasických vlastností jako je doživotní bezplatná aktualizace map umožňuje mnoho nestandarních funkcí. Například nastavit obrazovku se satelitně měřenými provozními údaji. S velkým a na rozdíl od drtivé většiny automobilů zcela přesným rychloměrem i přesnými denními ukazateli ujeté vzdálenosti.Také digitální televizí kterou si můžete zkrátit čekání v kolonách. Nechybí ani RDS-TMC, náhledy křižovatek, či vyhledávání v popisných i orientačních číslech v ČR. Pracovat s kamerou umí hned dvěma způsoby. Prvním je možnost použít model, který se dodává ke kameře od výrobce. Výhodou tohoto řešení je možnost připojit druhou kameru do vstupu AV a monitorovat i provoz za autem či tuto kameru použít jako „couvací“ Druhým řešením je propojení vaší kamery s navigací. Pak záleží jen na vás, kdy budete sledovat palubní přístroje, navigaci, či kamerový systém.
Petr Řezáč
Genius DVR-FHD 560 (Alza)
- Sensor: 1 megapixel (1/4) CMOS
- Rozlišení: 1920x1080/20fps
- Rozsah ostření: neuvedeno
- Displej: 2,4 TFT LCD
- Záznam: SDHC max GB32
- Smyčka/ GPS: ano
- Zorný úhel: 128 stupňů
- Výstup: HD/AV
- Zvuk: ano
- Baterie: Li-ion 3,7 V 600 mAh
Známá značka nás tedy opravdu tímto produktem nikterak neuchvátila. Vzhledem k ceně necelých 2 600 Kč, tak i deklarovanému rozlišení 1920x 1080 pixelů, očekáváte dobrý obraz a zajímavé vlastnosti. Zatímco záporů jsme našli hned několik, výraznější plusy, kterými by převyšovala okolní modely se nám nepodařilo objevit. Dle našeho názoru základem problémů lepšího zobrazení je obrazový CMOS 1M, který nedosahuje dostatečné kvality a kazí tak dojem z jinak relativně slušné kamery. To je patrné především u předmětů vzdálenějších v těsné blízkosti kamery je situace o poznání lepší. Jako hračka na nás působil nejen zvolený senzor ale i pomocné jedno diodové osvětlení. Ovládání je sice o trochu složitější, ale nevybočuje z lepšího průměru. Zavěšení je klasické pomocí držáku a přísavky. Celkem však žádné prvky, které by mohly soupeřit se stejně drahými modely. Naopak se nám více líbil výrazně levnější Beng.
- displej
- špatná kvalita čipu
- nepřehledné ovládání
Helmer Carcam HD GPS (Eva.cz)
- Senzor: 1/ 2,5 CMOS 5 megapixel
- Rozlišení: 1920x 1080
- Rozsah ostření: od 30 cm
- Displej: 2,36“ TFD
- Záznam: microSD
- Smyčka/ GPS: ano/ano
- Zorný úhel: 140 stupňů
- Výstup: HDMI, AV
- Zvuk: ano
- Baterie: 3,7 800 mAh
Velmi dobré dílenské zpracování. To je to, co zaregistrujete na první pohled. Carcam HD dle našich zkušeností patří nejen v obrazové kvalitě k tomu nejlepšímu na trhu. Stavba je sice robustnější, ale trochu vyšší hmotnost se vám vyplatí. Velkou předností je nejen velmi dobrá kvalita obrazu, ale i další prvky jako je například externí GPS, které s této černé skřínky vytváří výrazně vyšší kategorii, než ve které je svými užitnými vlastnostmi většina ostatních modelů v testu. A to často i ve srovnání s modely ve stejné cenové třídě. Součástí dodávky je také speciální program, který umí mimo jiné zpracovávat údaje z GPS či spolupracovat s mapami. Uchycení kamery je klasické pomocí držáku a přísavky umístěné na čelním skle. Zajímavé je i ovládání digitálního zoomu umístěného na kolíbce kamery. Jedinou věcí, která by mohla být vylepšena, je lepší kvalita zvuku. Na druhé straně při používání k danému účelu, kde zcela zásadní by měla být především kvalita obrazu, to není nikterak zásadní
- výborné video
- GPS dobré
- dílenské zpracování
- vyšší cena
Connect IT Premium Cl-203 (iTek)
- Sensor: neuvedeno
- Rozlišení: 1440
- Rozsah ostření: neuvedeno
- Displej: 2,5 TFT
- Záznam: SD max 32 GB AVI
- Smyčka/ GPS: ano/
- Zorný úhel: neuvedeno
- Výstup: mini USB
- Zvuk: ano
- Baterie: vestavěná Li-on
I když na první pohled kamera s druhým nejlepším rozlišením v testu vzbuzovala naději, že objevíme velmi dobrý model za skvělé peníze, nestalo se tak. Potvrdilo se, že nenadchne sice žádnou finesou a že samotné „papírové“ rozlišení samo o sobě není samospasitelné. Zatímco některé kamery s menším rozlišením vykazovaly dobrou kvalitu obrazu, zde tomu tak není. Kromě deklarovaného rozlišení je podstatná především velikost a kvalita snímacího senzoru, která zde bohužel není tak vysoká jako u konkurenčních modelů. Vzhledem k nejnižší ceně v testu to sice není zas až taková katastrofa. I když například model Beng, který je pouze o něco málo dražší snímá podstatně kvalitněji. Zajímavé je, že Connect neukládá na micro SD, ale na plnou SD jako u jediného modelu v testu. Ovládání je intuitivní. Nenadchne sice žádnou „chytrou vychytávkou“ ale ani neurazí. Nemá GPS modul, ale to v této cenové třídě nelze ani očekávat. Tedy škoda jen, že se výrobce nesoustředil na trochu lepší „čip“ pak by tento model mohl dopadnout daleko lépe.
- nízká cena
- příjemné ovládání
- nízká kvalita záznamu
Challenger DVR-D3 (Alza)
- Sensor: CMOS
- Rozlišení: 1920x1080 H.264
- Rozsah ostření: neuvedeno
- Displej: 2.0“ TFT LCD
- Záznam: micro SD (až 32 GB)
- Smyčka/GPS: ano/ne
- Zorný úhel: 120 stupňů
- Výstup: HDMI, AV
- Zvuk: ano
- Baterie: Li-ion
Velmi slušná kamera ve vysokém rozlišení. Není sice vybavena žádným originálním řešením, nemá GPS, nicméně na nás působí jako model, kterým rozhodně nic nezkazíte. Podporovaný formát MOV je praktický a usnadňuje práci s výsledným záznamem. Ten je zcela klasicky ukládán na micro SDHC ostatně stejně jako ostatní „černé schránky“ v testu. Upevnění ve vozidle je také běžné, tedy pomocí přísavky a držáků jako převážná většina navigací a auto kamer na trhu. Výstup je jak klasický AV tak i HDMI. Také u tohoto modelu použili jeho tvůrci přisvícení pomocí Led diod. Tentokrát čtyř. Oproti ostatním modelům jsme postrádali lépe propracované ovládání menu a také méně intuitivně logicky označené jednotlivé ovládací prvky. I umístění slotu pro záznamovou kartu poblíž horní hrany kamery nepovažujeme za nejpraktičtější. Tyto nedostatky však nejsou zásadní, jedná se jen o drobnosti, na které se dá zvyknout.
- výstup HDMI
- vysoké rozlišení 1920x 1080
- méně pohodlné ovládání
- absence GPS
Driving Recorder dvrb 21 (Stualarm)
- Sensor: 1/4“ CMOS
- Rozlišení: 1280 x 720, 30 snímků/sek
- Rozsah ostření:
- Displej: 2,4“ LCD
- Záznam: micro SD
- Smyčka/ GPS: ano/ano
- Zorný úhel: 120 stupňů
- Výstup: A/V
- Zvuk: ano
- Baterie:3 V
Žhavá novinka Thajwanského výrobce distribuovaná v ČR firmou Stualarm rozhodně není konstrukčně v tomto oboru klasikou. Její tvůrci se rozhodli, že nejběžnější způsob úchytu, tedy přísavka, není to pravé a „přilepili“ velmi nestandardně tvarovanou kameru přímo na vnitřní stranu čelního skla automobilu. Jak ukazují praktické testy rozhodnutí je zajímavé rovnou z několika důvodů. Absence držáku s přímým připevněním na sklo výrazně omezuje nežádoucí otřesy. Také velká plocha oboustrané lepící folie, více když je kvalitně sklo odmaštěno, takřka vylučuje odpadnutí skřínky ze skla. A do třetice kompaktní řešení nezabírá významnější plochu. Dalším velmi dobrým řešením je perfektně zvládnutá práce GPS. Ukazuje nejen souřadnice, ale průběžně i rychlost vozidla. Jediné co nám do doby než jsme si zvykli moc nevyhovovalo, je nutnost SD kartu znovu speciálně formátovat a přehrávat ve prohlížeči ADR. To sice nepůsobí moc komfortně, ale v praxi můžete z tohoto programu vaše data uložit jako AVI a pak s nimi zacházet již zcela standardně. Jediné co by si dle našeho názoru tato kamera zasloužila je zvýšení rozlišení na full HD.
- zajímavé konstrukční řešení
- vyšší cena
Beng DO BESVMD 078HD (Auto Kelly)
- Sensor: CMOS 5,0
- Rozlišení: 1280x720
- Rozsah ostření: 120 stupňů
- Displej: 2,5“ TFT
- Záznam: micro SD
- Smyčka/ GPS: ano/ne
- Zorný úhel: 120 stupňů
- Výstup: HDMI
- Zvuk: ano
- Baterie: 950 mAh
Zajímavá kompaktní kamera. V testu patří k těm menším. Příjemně se ovládá nejen díky relativně větším ovládacím prvkům, ale i díky příjemnému povrchu měkčího povlaku plastového těla. Menu je přehledné a intuitivní. Méně důležité se ukázalo přídavné osvětlení osmi diodami. Při dostatečném osvětlení denním světlem je zbytečné. Velkým pomocníkem však není ani v noci, kdy je jeho intenzita výrazně nižší než ta, která pochází od osvětlení potkávacích či dálkových světlometů vašeho auta. I když kvalita obrazu nedosahuje absolutní špičky, mezi testovanými mezi modely s rozlišením1280x 720 patřil k těm lepším. A k účelu záznamu případného střetu je zcela dostatečná. Při velmi zajímavé ceně 1650 Kč může být pro svůj velmi dobrý poměr cena výkon zajímavou volbou.
- příznivá cena
- kompaktní konstrukce
- příjemný povrch
- nemá GPS