Komfort a pohoda – Test digitálních pneuměřičů
Ještě před několika lety platilo, že ty analogové, tedy klasické ručičkové pneuměřiče jsou obecně většinou relativně levné a přesné, digitální jsou dražší a méně přesné. A když jsou přesnější, tak stojí mnohanásobky těch mechanických. Test našich vybraných, běžně dostupných digitálních pneuměřičů ukazuje, že už tomu tak zdaleka není. Naopak některé modely překvapily jak sympatickou cenou, tak i relativně velmi přesným měřením. Ukázalo se, že cena nemusí mít zásadní vypovídací hodnotu o užitných vlastnostech. Vítěz testu /který je sice v akci/ patří k absolutně nejlevnějším pneuměřičům na našem trhu. Ve většině vlastností překonává i modely podstatně dražší. Po několika testech analogových pneuměřičů jsme u těch nejlepších digitálních přivítali především jednoznačnost a rychlost naměřených hodnot, vysoký komfort, u některých pak osvětlení displeje či ventilku při nasazování pneuměřiče. Digitální manometry mají jednu zásadní výhodu. Na rozdíl od mechanických zde nemůže kromě vlastní odchylky dojít ještě k té, která je způsobena nepřesným odečítáním tedy špatným úhlem pohledu.
Jak jsme testovali
Ve zkušebně firmy Ramses jsme pneuměřiče podrobili laboratorním zkouškám včetně kalibračních listů. Také na praktické redakční zkoušky jsme se připravili s přesným referenčním přístrojem. Použili jsme šestibarový pneuměřič Schneider, který jsme těsně před testy ověřili v Dekra Automobil a.s. Tedy v nejrenomovanější organizaci v tomto oboru. Kromě vlastní přesnosti měření jsme hodnotili i čitelnost displejů, ergonomii, především pak nás zajímala měřící koncovka, která je při měření spojena s ventilkem měřené pneumatiky. Právě tady byly velké rozdíly v konstrukci i provedení. Zatímco nejlepší při měření mají únik zcela zanedbatelný, nejhorší modely ztratí při nepřesném opakovaném měření i přes desetinu baru a více.
Petr Řezáč
Draper DTG1 Expert (autodoplňky-hk.cz)
- Rozsah: 0,15 až 7 bar
- Deklarovaná přesnost: neuvedeno
- Jednotky měření: BAR, PSI, KPA
Dle našich zkušeností patří k nejlepším modelům v testu v oblasti přesnosti. Má dobrou ergonomii slušný displej s přehledným červeným posvícením. Jako u drtivé většiny digitálních pneuměřičů této kategorie se zobrazuje v barové stupnici po 5 setinách baru. Mimo barů je možno měřit i PSI, KPA. Větší slabinou je až příliš velký únik vzduchu. V této vlastnosti patřil tento model k nejhorším. Je škoda, že při své vyšší ceně má tuto nežádoucí vlastnost. Je tak v této oblasti výrazně horší než nejlepší modely v testu. Lépe se s ním měří kola s kovovými ventilky než s ohebnými gumovými.
- ergonomický tvar
- přehledný displej
- velký únik vzduchu při měření
Digital Tire Pressure Gauge (Pemacar)
- Rozsah: 0,15 až 10 bar
- Deklarovaná přesnost: neuvedena
- Jednotky měření: PSI,KPA, BAR
Zatímco v našem nedávném testu mechanických manometrů na itest.cz nedopadly modely od tohoto dovozce nejlépe, v této kategorii je vše jinak. Digital Tire Pressure je sice nejlevnějším modelem v testu, ale vlastnostmi patřil k velmi dobrým. Kombinace hliníku a pryže je praktická stejně jako klips umožňující nošení manometru přichyceného v kapse bez rizika ztráty. Mezi jeho přednosti patří i dobrá přesnost. O něco horší byl v oblasti úniku vzduchu při měření. Celkově uspěl jako model s dobrým poměrem cena výkon.
- nízká chybovost
- dobrý poměr cena výkon
- kompaktní kvalitní pouzdro
- větší únik vzduchu při měření
Hubitools HP-5 (N.E.T. Praha)
- Rozsah: 0,4 až 6, 8 bar
- Deklarovaná přesnost : + - 1 %
- Jednotky měření: PSI, BAR, KPA
Rozporuplný model. Zatímco některé vlastnosti má na vysoké profesionální úrovni, jiné jsou dle našeho názoru podprůměrné. K těm velmi dobrým patří perfektně konstruovaný systém na omezení úniku vzduchu. V této disciplíně patřio HP-5 k absolutně nejlepším v testu. Naopak oproti ostatním má špatný displej. Je hluboce zapuštěn a mezi ochranným sklem a samotným displejem je relativně velká vzdálenost. Negativní roli hrají i velmi úzké a vysoké číslice. Výsledkem je překvapivě špatná čitelnost měřených hodnot. Výrazně by zde pomohlo podsvícení displeje, které je v této cenové třídě běžným standardem. Také pokus o nasvícení prostoru ventilku při nedostatku světla je zde řešeno nevhodně. Na rozdíl od vítězného modelu, který osvětluje střed, zde LED dioda svítí zcela mimo potřebný cíl. Tedy ventilek.
- výborný systém pro malou ztrátu vzduchu při měření
- špatně čitelný neosvětlený displej
- vysoká cena
Draper DTG
- Rozsah: 0,15 až 7, 99 bar
- Deklarovaná přesnost: neuvedeno
- Jednotky měření: BAR,PSI
Neergonomický až krabiciozní tvar tohoto modelu má paradoxně jednu výhodu oproti svému dražšímu bratrovi. Vzhledem ke své horní plošce kolmé na ventilový nástavec vás lépe orientuje při nasazování na ventilek ve správném úhlu. Tedy kolmo. Tak se s ním snáze naučíte měřit s co nejmenším únikem vzduchu. Také přesnost naměřených hodnot byla obdobná jako u modelu DTG1. Tedy + 1/20 baru a to konstantně v celé měřené škále. Nevýhodou je nepodsvícený displej. Je sice vzhledem k minimálnímu zapušťění do tělesa přístroje dostatečně čitelný avšak podsvícení by zajisté prospělo ještě většímu komfortu.
- relativně dobře řešený systém na malý únik vzduchu při měření
- nepodsvícený displej
- některá kola se s ním neměří komfortně
Schrader Digital (DDpneu)
- Rozsah: 0,35 až 10 bar
- Deklarovaná přesnost: + - 1 %
- Jednotky měření: BAR
V anglickém návodu je uvedeno, že jde o univerzální model pro automobily a motocykly 0,35 bar až 10 barů. Český návod přilepený k obalu pneuměřiče naopak tvrdí, že funguje pouze do 7 barů a je určen pro motocykly. /Jde o omyl českého překladu/. Hlavní výhody. Nejlepší displej v testu. Je perfektně posvícen, má zajímavý design. Je čistý a zároveň se s ním dobře měří. Na rozdíl od konkurence se zapíná automaticky po přitisknutí na ventilek. K negativním vlastnostem je nutno uvést, že v přesnosti měření byl horší než většina konkurence. To je způsobeno především jeho velkým rozsahem do 10 bar. To sebou nese většinou i větší odchylky v oblasti nejběžnějšího použití pro osobní automobily.
- výborný displej automatické spouštění
- vyšší cena
Dunlop (autodíly Tomeš)
- Rozsah: do 7 BAR
- Deklarovaná přesnost: neuvedena
- Jednotky měření: neuvedeny
Když ho vidíte například na internetových stránkách, tak působí jako pěkný velký přívěsek na klíče. Když ho pak spatříte v reálu zjistíte, že se jedná spíše o přívěsek malý. Ale hlavně, vzhledem ke zcela titěrnému displeji je spíše hračkou pro panenky než „dospělým“ pneuměřičem. To platí nejen o vzhledu ale i o přesnosti. Odchylky se v našem případě pohybovaly okolo 7 až 8 procent, což nepovažujeme za moc dobré. K základní orientaci to sice stačí, ale pro dobrou péči o pneumatiky se nám to zdá málo. Také únik vzduchu byl při testech větší než u nejlepších testovaných modelů. Většina testujících tak došla k názoru, že jako přívěšek na klíče tento produkt docela dobrý a zajímavý, ale spíše jako doplněk. Vzhledem k nedostatku komfortu malému displeji a nepodsvícení jej porazila drtivá většina ostatních modelů
- kompaktní provedení
- možno použít jako přívěsek na klíče
- méně přesný velmi malé číslice
Cartrenend Digital (OBI)
- Rozsah: neuveden
- Deklarovaná přesnost: neuvedena
- Jednotky měření: BAR,PSI,KPA
Zatímco na první pohled nemusí působit na každého vzhledem ke svému „obtloustlému“ tvaru nejlépe, v praxi je to s ním o mnoho lepší. Dobře se drží a právě díky jeho silnějšímu grifu se s ním i příjemně měří. Také úbytek vzduchu při měření byl velmi malý. Modře podsvícený displej je dobře čitelný. Přístroj je na rozdíl od ostatních modelů vybaven i praktickým měřičem hloubky dezénu. Také tento manometr je modelem, který dokazuje, že dobrý digitální pneuměřič nemusí být extrémně drahý. Příjemné překvapení.
- vyrovnané vlastnosti
- přehledný displej
- malý únik vzduchu
- nevzhledné „tělo“
Car Face (Auto Kelly)
- Rozsah: 0 až 7 bar
- Deklarovaná přesnost: neuvedeno
- Jednotky měření: PSI, BAR,KPA, KCF/CM2
Tento pneuměřič je jedním s těch které „bourají“ tradici, že digitální manometry jsou drahé a nepřesné, a že „analog je analog“. Jednotlivé kusy tohoto modelu, které jsme testovali, vykazovaly odchylku od referenčního přístroje maximálně 0,5 Bar což považujeme pro běžný provoz za velmi dobrý výsledek. A zcela odpovídající měřením s běžnými analogovými modely. Na rozdíl od nich však Car Face vyniká v oblastmi komfortu, o kterém se běžným ručičkovým modelům ani „nesnilo“. Tedy žádné problémy s odečítáním při různých úhlech pohledu a především vynikající práce při nízké světelné hladině. Osvětlen je nejen displej, ale i oblast ventilku. Měřit tak můžete bez problémů během jakýchkoliv světelných podmínek.
- jeden z nejpřesnějších v testu
- dobře podsvícený displej i ventilek
- příjemný anatomický tvar
- nezjištěny