Nafukovací čluny 360-400 cm s motorem
Ideální zábava pro celou rodinu
Pobyt u vody je pro většinu z nás velmi příjemně stráveným časem. A to nejen díky koupání či rybolovu. K nejoblíbenějším činnostem patří i jízda na loďkách, či člunech. Právě ty skýtají nepřeberné množství zábavy. Když ho opatříte motorem pak je zábava dokonalá.
Který je pro vás nejlepší
Čluny se dají se rozdělit zhruba do tří kategorií. Každá má své výhody a ne každý člun je výhodný pro každého.
1) S nafukovací podlážkou. Tento člun je nejjednodušší pro uživatele na sestavení i složení. Má nižší hmotnost, je vhodný například pro koupání, či jako přídavný na plachetnici. Nevýhodou je, že neposkytuje příliš pevnou oporu pro nohy, pokud se chcete postavit. Jeho konstrukce často neumožňuje použít motor o vyšším výkonu. Nejlepší modely mají nafukovací kýl, který zlepšuje jízdní vlastnosti.
2) RIB. Vrcholem jízdních vlastností je člun s laminátovým dnem takzvaný RIB. Toto řešení zaručuje při plavbě v podstatě identickou jízdu jako u laminátových lodí. Podstatnou nevýhodou je však nemožnost složení takového člunu, čímž odpadá jedno z jeho kouzel. Přepravuje se většinou na vozíku či na střeše, obdobně jako laminátové čluny.
3) Se skládací podlážkou. Pevná podlážka, hliníková či dřevěná, poskytuje pevnou oporu pro nohy. Člun se s její pomocí i upevněním postraních lišt výrazně zpevní, což také umožní použití motorů o větším výkonu. I tyto čluny mají většinou nafukovací kýl. Nevýhodou je větší hmotnost než u člunu s nafukovací podlážkou i o trochu náročnější sestavení.
Mají však výhodu v kombinaci kompromisů. Na jedné straně výrazně lepší jízdní vlastnosti než čluny s nafukovací podlážkou a naopak jejich přeprava je mnohem snazší než u člunů s laminátovým dnem. Proto jsme k testům zvolili právě tuto kategorii, která nám přijde jako nejuniverzálnější. Velikost 370 – 400 cm umožní pohodlnou jízdu pro běžnou rodinu.
Jak jsme testovali
Jako testovací lokalitu jsme zvolili Lipno, které díky specifickým klimatickým podmínkám disponuje často vlnami a silným větrem, který dobře prověří kvalitu i stavbu člunů. Hladina však bývá i zcela klidná, což je výborné pro měření maximální rychlosti a zrychlení, tedy vlastností, které hodně vypoví o konstrukci a hydrodynamiky toho kterého modelu.
Testovali jsme celkem pět nafukovacích člunů se skládacími podlážkami. Sledovali jsme snadnost či náročnost sestavení lodě, kvalitu zpracování, uživatelské pohodlí a hlavně jízdní vlastnosti člunů. Zde jsme s pomocí satelitní navigace Garmin měřili dosaženou rychlost při obsazení člunu jednou, dvěmi a třemi osobami. Všechny čluny obsahují v základním balení vesla, opravovací sadu, pumpu, sedačku. Odlišnosti jsou uvedeny u jednotlivých modelů.
Testy se zaměřily na tři silné „výrobní lokality“. Čínskou, lotyšskou a ukrajinskou produkci, které jsou u nás nejprodávanější. První jmenovaná je naprosto největší a ve výrobě jsou zastoupeny všechny možné modely od drahých, většinou konstruovaných renomovanými světovými značkami až po levné čistě čínské produkty. Trochu jinak je tomu u ukrajinských modelů. Zde se také vyrábějí drahé i levné. K nám se však převážně dovážejí ty druhé, tedy ty levné. Ty nejlepší sází většinou při průměrné kvalitě na výhodnou cenu. Nejvíce nás však překvapily modely lotyšské. Výborná konstrukce, velmi dobré zpracování i velmi kvalitní materiály. Tedy celkově souborem vlastností, kterými předčí i mnoho podstatně dražších modelů prémiových značek a to vše za rozumnou cenu
I zde je motor srdcem
Jaký motor vybrat? Chtěli jsme ekologický čtyřtaktní. Také co nejlehčí a s nízkou spotřebou. Zajímali jsme se především o ty s moderní konstrukcí. Dalším hlavním kritériem byl výkon. Důležité bylo, aby volba obsáhla výkon motoru, který nejen umožňuje použít konstrukce jednotlivých člunů, ale také aby se vešel svým výkonem do legislativního omezení, které platí v některých lokalitách. Tedy do 10kW. Zvolili jsme 9,9 od Suzuki, která vyhovuje naší volbě ve všech směrech. Snad nejdůležitějším je fakt, že jediný motor v této výkonové třídě používá čtyřtakt se vstřikováním, tedy systémem, který ostatní značky uplatňují až u motorů výrazně silnějších. A vstřikování má mnoho výhod, jako je například plynulejší dávkování paliva a velmi nízkou spotřebu.
Allroundmarine AS-Samba 380 (Yachtershop)
- Materiál: PVC
- Délka: 380 cm
- Šířka:171cm
- Průměr plováku: 45 cm
- Nosnost/ max. počet osob: 750kg / 6,5
- Max výkon motoru: 25 HP
- Hmotnost: 83 kg
- Podlaha: hliníková
- Počet komor: 3+kýl
Model AS-Samba známé rakouské značky. Válce průměru 45 cm spolu s hliníkovou podlahou umožňují stabilní jízdu i v méně klidné vodě. Také možnost instalace motoru až 25 HP je dostatečná nejen na řekách či jezerech, ale i při rekreační jízdě na moři. Především vzhledem k dobře řešené konstrukci špičky i při větším zatížení nestříká voda do člunu. Dílenské zpracování povrch i švy jsou zpracovány kvalitně. Výrazně horší je to se zpracováním jednotlivých dílů podlahy. K našemu velkému překvapení obsahovala mnoho ostrých hran a z několika rohů koukaly neopracované špony. Konečná úprava byla provedena ručně a neodborně pilníkem. Každý roh byl dobroušen pod jiným úhlem! Povrh sice šel upravit a „zcivilizovat“, ale u člunu v této cenové relace nás tento fakt velmi překvapil. Také montáž podlahy byla v rámci testu jedna z nejnáročnějších a trvalo delší dobu než si vše sedlo. Překvapil i systém Asymetrického uložení jistících lišt, kde na jedné straně používáte krátkou dlouhou na druhé straně opačně. Po překonání těchto počátečních problémů pak získáte člun s dobrými jízdními vlastnostmi i když s relativně vysokou cenou.
- Velmi dobré jízdní vlastnosti
- Vyšší nosnost
- Hliníková podlaha
- dílenské zpracování podlahy
- vysoká cena
Bush CRAB 400 (Boat 007)
- Délka: 4,05 m
- Sířka: 1,9 m
- Průměr plováku: 50 cm
- Nosnost/ max. počet osob: 1000 kg / 7
- Max výkon motoru: 30 HP
- Hmotnost: 79kg
- Podlaha: skládací vodě odolná překližka
- Počet komor: 3+kýl
Nejrychlejší člun v testu, a to i přesto, že byl nejdelší. Ochotně a rychle šel i do skluzu. Jízda je dostatečně svižná i v obsazení ve třech dospělých osobách, což u ostatních modelů nebylo tak samozřejmé. Pohodlnou plavbu i ve vyšších vlnách umožňují největší válce v testu (průměr 50 cm) i tvar přídě, který úspěšně zabraňuje nežádoucímu vnikání vody do člunu. Švy jsou zpracovány svařováním za tepla. A to v příkladně čistém provedení. Ani tento fakt není zcela samozřejmostí. Především u některých modelů, které ve spojích používají lepidlo. Snad jediné co bychom si představovali je jednodušší skládání podlahy po prvním vybalení. Ale všechno je relativní. Kdyby materiál nebyl tak pevný a odolný určitě bylo skládání o něco rychlejší. Po druhé je vše již jednodušší. Použitý materiál Hey-tex 1050 g/m2 německé značky Mehler Texnologie je obecně považován za špičku v oblasti PVC. Především pro kombinaci vlastností jako je vysoká odolnost vůči oděru, UV záření UV paprskům či extrémnímu počasí. Sezení je řešeno nasouvacími lavičkami. Když přičteme ještě příznivou cenu, pak je jasné, že tento model je to nejlepší v testu.
Nejrychlejší člun v testu, a to i přesto, že byl nejdelší. Ochotně a rychle šel i do skluzu. Jízda je dostatečně svižná i v obsazení ve třech dospělých osobách, což u ostatních modelů nebylo tak samozřejmé. Pohodlnou plavbu i ve vyšších vlnách umožňují největší válce v testu (průměr 50 cm) i tvar přídě, který úspěšně zabraňuje nežádoucímu vnikání vody do člunu. Švy jsou zpracovány svařováním za tepla. A to v příkladně čistém provedení. Ani tento fakt není zcela samozřejmostí. Především u některých modelů, které ve spojích používají lepidlo. Snad jediné co bychom si představovali je jednodušší skládání podlahy po prvním vybalení. Ale všechno je relativní. Kdyby materiál nebyl tak pevný a odolný určitě bylo skládání o něco rychlejší. Po druhé je vše již jednodušší. Použitý materiál Hey-tex 1050 g/m2 německé značky Mehler Texnologie je obecně považován za špičku v oblasti PVC. Především pro kombinaci vlastností jako je vysoká odolnost vůči oděru, UV záření UV paprskům či extrémnímu počasí. Sezení je řešeno nasouvacími lavičkami. Když přičteme ještě příznivou cenu, pak je jasné, že tento model je to nejlepší v testu.
- velmi dobré jízdní vlastnosti
- větší průměr válců
- kvalitní materiál
- svařované švy
- hliníková podlaha
- první složitější sestavení podlahy
Kolibri KM 360D (Kolibri ČR)
- Materiál: PVC
- Délka: 360 cm
- Sířka: 160 cm
- Průměr plováku: 42cm
- Nosnost/max. počet osob: 632 kg /5
- Max výkon motoru: 20 HP
- Hmotnost: 62,5 kg
- Podlaha: skládací voděodolná překližka
- Počet komor: 3+kýl
Značka Kolibri patří cenově do střední třídy. Provedením materiálem a smyslem pro dotažení detailu už na nás působila o něco hůře. Ke kladům patří lemování podlahy z vodovzdorné překližky hliníkovými lištami, které snižují nadměrné opotřebení hran jednotlivých dílů podlážek. Dobře jsou řešená také vesla, která na rozdíl od ostatních modelů jsou tvarovaná a lépe se tak s nimi pracuje. Člun je jako jediný vybavený přetlakovými ventily na obou hlavních válcích. Ty však nevzbuzovaly velkou důvěru protože každý vypadal a choval se odlišně. Při jízdě, zvláště na méně klidné hladině má tento model tendenci se „vlnit“ a držet hůře původní tvar než nejlepší modely v testu. To samozřejmě nemusí být dle našeho názoru žádným problémem pro rybáře, ale pro rekreační plavbu je to horší. Především v přímé konkurenci s například s člunem Bark nás moc Kolibri moc nepřesvědčil. Oba jsou v mnohém podobné, liší se často jenom v detailech. Bark je naopak větší a výrazně levnější. Tedy logicky lepší volba pro rekreační rodinou plavbu.
- přetlakové ventily
- provedení vesel
- průměrný materiál
- jízdní vlastnosti při vyšší rychlosti
- vyšší cena
Dulkan 370 (Airtex)
- Délka: 370 cm
- Sířka: 170 cm
- Průměr plováku: 45 cm
- Nosnost/ max počet osob: 700 kg / 5
- Max výkon motoru: 20 HP
- Hmotnost: 70kg
- Podlaha: skládací voděodolná překližka
- Počet komor: 3+kýl
Také tento model je lotyšské výroby i konstrukce. Má kvalitní podlahu i dobře řešené zrcadlo. Materiál Walmex, ze kterého je zhotoven patří v oblasti rekreačních člunů k tomu nejlepšímu co trh nabízí. Na rozdíl od značky Bush není svařovaný, ale používá technologii lepení. Je ale provedeno pečlivě a „slepy“ jsou kvalitní. Jediné co nám trochu z estetického hlediska vadilo byl tenounký žlutý proužek na hraně jednotlivých slepených dílů. Na druhé straně je dobré, že jasně vidíte, že lepení proběhlo přesně. Sedačky jsou ukotveny na vodících lištách podobně jako u většiny modelů v testu. Škoda jen, že zde tento systém jednou selhal a na náročné vlně se z vodící lišty na jedné straně vytrhl. Jízdní vlastnosti jsou velmi dobré, a to jak ve skluzu tak i maximální rychlosti. V obou těchto disciplínách patřil ke špičce. Obdobně i ve stabilitě si vedl s přehledem. V testu se ukázalo, že „pobaltská škola“ tedy čluny z Lotyšska patří k absolutně k tomu nejlepšímu co můžete dostat v poměru cena výkon. I když oproti vítězi testu právě v této oblasti trochu zaostává. Je kratší dražší s menšími válci. Nicméně ostatní konkurenci překonává poměrně výrazně.
- velmi dobré jízdní vlastnosti
- použitý materiál
- drobnosti ve zpracování
- menší průměr plováků
Bark BT-360 SW (Cluny Bark)
- Material: PVC
- Délka: 390 cm
- Šířka: 176 cm
- Průměr plováku:45cm
- Nosnost /max. počet osob: 530kg /4,6
- Max výkon motoru: 25 HP
- Hmotnost: 45+30kg
- Podlaha: vodovzdorná překližka
- Počet komor: 5+kýl
Náš testovaný Bark byl podobně jako člun Kolibri tmavozelé barvy. Velmi zajímavou vlastností tohoto modelu je jednoduché skládání člunu. Trvalo nejkratší dobu ze všech testovaných. V rámci objektivity je nutné upozornit na to, že to nebylo pouze konstrukcí, ale i měkčím a tím i poddajnějším použitým materiálem. Moc se nám nelíbila podložka motoru na zrcadle, která je relativně křehká a to především v hranách. U ostatních modelů byl použit tvrzený plast či hliník. Tedy materiály, které vyhovují lépe než tato překližka. Zpracování švů je poměrně čisté a v této cenové třídě zcela dostačující. Velice slušné byly i jízdní vlastnosti. Maximální rychlostí a zrychlením patřil k lehkému nadprůměru, a to přesto, že tento Bark je jedním z k největších a zároveň je nejlevnějším modelem v testu. Souhrnem vlastností může být dle našeho názoru dobrým řešením pro rodiny na dovolenou a všude tam, kde bude jeho používání méně frekventované. Především se nám líbil pro velmi zajímavý poměr cena-užitné vlastnosti.
- dobrý poměr cena/výkon
- vcelku dobré jízdní vlastnosti
- průměrný materiál
- provedení podlahy – překližka