Test malých nafukovacích motorových člunů.
Hodí se dobře na řeku v tuzemsku stejně jako na dovolenou k moři. .Jsou mobilní a vejdou se do kufru běžného osobního automobilu. Malé nafukovací skládací čluny „třímetrové kategorie“ mají i mnoho dalších výhod. Můžete s nimi jezdit i tam, kam se s velkou lodí nedostanete, nebo alespoň ne snadno a rychle. Čluny jsme testovali s motory do 5 HP, na které nepotřebujete mít průkaz vůdce malého plavidla. Jako alternativu jsme použili motor elektrický, který je vhodný především tam, kde jsou spalovací motory zakázány.
Jaký člun vybrat?
Nafukovací čluny můžeme rozdělit zhruba do tří nejběžnějších kategorií.
1) S nafukovací podlážkou. Tento člun je nejjednodušší pro uživatele na sestavení i složení, prostě jej nafouknete a můžete vyjet. Má nižší hmotnost, je vhodný například pro koupání, či jako přídavný na plachetnici. Nevýhodou je, že neposkytuje příliš pevnou oporu pro nohy, pokud se chcete postavit a často jeho konstrukce neumožňuje použít motor o vyšším výkonu. Nejlepší modely mají nafukovací kýl, který zlepšuje jízdní vlastnosti. Větší čluny mají často kýl se dřevěnými výztuhami.
2) Se skládací podlážkou. Pevná podlážka, aluminiová či dřevěná, poskytuje pevnou oporu pro nohy. Člun celkově zpevní i postraní lišty a umožní také použití motoru o větším výkonu. Nevýhodou je větší hmotnost pro přepravu a složitější sestavení. I tyto čluny mají většinou nafukovací kýl.
3) S laminátovým dnem. Vrcholem jízdních vlastností je laminátové dno takzvaný RIB. Toto řešení zaručuje při jízdě v podstatě identickou jízdu jako u laminátových lodí. Podstatnou nevýhodou je nemožnost složení takového člunu čímž odpadá jedno z jeho hlavních kouzel. Přepravuje se většinou na vozíku či na střeše, což již zdaleka není tak komfortní.
Jak jsme testovali
Nafukovací čluny více než kterákoliv jiná plavidla jsou závislá na tom, zda-li jedete po klidné hladině nebo ve větších vlnách. My jsme proto zvolili patrně nejlepší tuzemské řešení. Lipno, které díky specifickým klimatickým podmínkám disponuje často tak kvalitními vlnami a silným větrem, že prověří čluny i osádku velmi dobře. Jen je škoda, že běžně se zde na člunech se spalovacími motory jezdit nesmí.
Testovali celkem pět nafukovacích člunů s různými typy podlážek. Ověřili jsme si, že neznalý zájemce o koupi vlastně vůbec nemá představu, jaký člun chce koupit a jaký mu bude vyhovovat. Právě tyto rozdíly byly v testech výrazně viditelné. Sledovali jsme také snadnost a náročnost sestavení lodě, kvalitu zpracování, uživatelské pohodlí a hlavně jízdní vlastnosti člunů. Zde jsme pomocí satelitní navigace Garmin měřili dosaženou rychlost při obsazení člunu jednou a dvěmi osobami. Nečekali jsme , že rozdíly mezi modely mohou být tak markantní, jak vyplynulo z testu. Všechny čluny obsahují v základním balení vesla, opravovací sadu, pumpu, sedačku. Odlišnosti jsou uvedeny u jednotlivých modelů.
S jakými motory jsme testovali
Čtyřtaktní Parsun 5 HP
Levný čtyřtaktní motor. Ochotně šel do otáček a po dobu testu s ním nebyly žádné problémy. Přestože reference neměl ideální, my si nemůžeme stěžovat. Snad jediné co se nám nelíbilo, byla větší hmotnost, ale to není problém Parsunu, ale čtyřtaktního motoru obecně.
Dvoutaktní Tohatsu 5 Hp
Protože jsme chtěli vyzkoušet všechny běžné možnosti použili jsme i klasický dvoutatní „pětikoňák“ Ty se bohužel již delší dobu nesmějí prodávat, ale je možno koupit starší. Zatímco větší čtyřtaktní motory jsou bez jakékoliv pochybnosti výrazně tišší a kultivovanější, tak dvoutakty sou lehčí, jednodušší a svým poměrem hmotnost výkon této kategorii vyhovují lépe.
Elektromotor Minn Kota Endura 40
Zvolili jsme jeden z modelů proslulé americké značky Minn Kota, která má v této oblasti nejdelší tradici. Zaujme především vysokým komfortem a minimálním hlukem. Také pověry o velmi „krátkém dojezdu“ nejsou na místě na jednu baterii o kapacitě 75 Ah jsme jezdili na plný výkon okolo dvou hodin. Při využívání nižších stupňů podstatně déle. Nevýhodou je výrazně nižší maximální rychlost.
Petr Řezáč
Yuki JSM 240
- Rozměry d x š: 240 x 139 cm
- max. počet osob: 2
- hmotnost: 38 kg
- podlaha: skládací hliníková
- záruka: 2 roky
Sice nejmenší z testovaných člunů, ale stabilní s dobrými jízdními vlastnostmi. To se týká i skluzu, kam přecházel relativně brzy a ochotně. Jízda byla na tak krátký člun relativně stabilní díky hliníkové podlážce, která jej dostatečně vyztužila. A tak kupodivu jeho kratší stavba není viditelným handicapem. Další výhodou je, že loď složí bez problémů jeden člověk, a to i přesto, že obecně podlaha z desek s lištami je na montáž náročnější. Člun je tříkomorový, s nafukovacím kýlem. Výrobce jej dodává navíc s praktickou přepravní taškou a uvazovacím lankem. Právě díky dobrým jízdním vlastnostem a velmi kompaktní stavbě se dá přepravovat snadněji i například na střeše automobilů což je další jeho výhodou.
- dobré jízdní vlastnosti
- snadná přeprava
- snadné sestavování
- malá nosnost
Arimar Classic 270
- Rozměry d x š: 270 x 150 cm
- max. počet osob: 3
- hmotnost: 29 kg
- podlaha: desková rolovací
- záruka: 2 roky
Tento člun nás přesvědčil svými výbornými jízdními vlastnostmi a také velmi snadným skládáním. Podlaha je zde zpevněna dřevěnými deskami s protiskluznou úpravou, které jsou spojeny a skládají se jako harmonika. Desky nesesazujete a složení je velmi snadné i pro jednoho člověka a přitom máte pevnou podlahu. Díky své nízké hmotnosti se snadno přenáší. Člun je tříkomorový s nafukovacím kýlem a průměrem válců 40 cm. Člun jde dobře do skluzu i s pětikoňovým motorem (při zatížení jedním člověkem) jízda je stabilní a příjemná. Nevýhodou je, že se člun nedodává se sedačkou, tu musíte dokoupit. Trochu nám vadila absence předního oka pro úvaz nebo tažení člunu, i když zde toto oko nahrazují dvě postranní na přídi. Designově je čistě bílý člun efektní, i když nám se zdá, že díky své barvě bude náročnější na údržbu.
- výborné jízdní vlastnosti
- lehký, snadno rozkladatelný
- nutnost dokoupení sedačky
- náročnější na údržbu
YAM 275 STI
- Rozměry d x š: 272 x 158 cm
- max. počet osob: 3 + 1
- hmotnost: 32 kg
- podlaha: nafukovací
- záruka: 2 roky
Yam 275 můžete koupit v kompletu s čtyřtaktním motorem Yamaha F4HMAS za 59 398 Kč. Vzhledem ke své nafukovací podlážce je jeho sestavování nejjednodušší. Prostě jej nafouknete a můžete jet. Podlážka má protiskluznou úpravu a je poměrně pevná. Člun je tříkomorový s nafukovacím kýlem a průměrem válců 44 cm. Tento model je univerzální, pohodlný, ale vyžaduje však větší práci se správným natrimováním, protože v některých režimech, vzhledem k tvaru dna, nemusí být při prudkém přidávání plynu jízda zcela optimální. Yamaha má pěkně řešené detaily – např. zacvakávání sedačky a vesla. Naopak jako jediný z testovacích člunů má vylévací otvor na zádi otevíratelný pouze zvenku, takže když do lodě naberete např. ve vlnách vodu, nebo do ní naprší, tak se pro vylití musíte naklonit a zvenku odšpuntovat, což je velmi nepraktické. Dodáván je s přepravní brašnou.
- velmi rychlé sestavení
- hezky řešené detaily
- nízká hmotnost
- snadná přeprava
- neklidnější jízda při nástupu do plného výkonu motoru
- výpustný otvor ovladatelný zvenku
Bush K 300
- Rozměry d x š: délka: 300 x 147 cm
- max. počet osob: 4 + 1
- hmotnost: 51 kg
- podlaha: skládací pevná dřevěná
- záruka: 5 let
Na první pohled nepůsobil nijak výjimečným dojmem, v praxi se ukázal ve všech vlastnostech jako zcela špičkový. Jeho příkladná stavba umožnila v jedné osobě o hmotnosti 100 kg jet trvale rychlostí mezi 25 – 25,2 km v hodině. Byl naprosto nejrychlejší. Je pevný a velmi ochotně přechází do skluzu. Průměr válců má pouze 36 cm a přitom je jeho nosnost nejvyšší. Tuto kombinaci umožňuje kvalita použitých materiálů a svařované švy (ostatní čluny mají švy lepené). Díky menšímu průměru válců se i při celkové šířce člunu 147 cm nezmenšuje vnitřní prostor. Navíc se v testu ukázalo, že při menším průměru nafukovacích válců má člun lepší jízdní vlastnosti. Jízda je klidná stabilní. Vybaven je dřevěnou skládací podlážkou z voděvzdorných překližek s protiskluzovou úpravou, na které se bez problému i postavíte. Dno člunu tvaruje perfektně konstruovaný nafukovací kýl, jinak jsou zde další tři vzduchové komory. Velmi se nám zde líbí i upevnění dvou sedaček na bočních posuvných lištách.
- výborné jízdní vlastnosti
- propracované detaily
- dvě sedačky
- větší hmotnost – pro přenášení
Sevylor HF 280
- Rozměry d x š: 280 x 140 cm
- max. počet osob: 4
- hmotnost: 14 kg
- podlaha: nafukovací
- záruka: 2 roky
Tento člun jsme zařadili do testu, protože jsme se často setkali s názorem, že tato loď k projížďkám a eventuelně k rybaření naprosto stačí. Dle našeho názoru má ale tolik kompromisů, že více méně není vhodný, kromě „čvachtání“ na rybníce k ničemu. Přídavné zrcadlo k upevnění elektromotoru můžete dokoupit za cca 1700 Kč. Člun je nafukovací, pětikomorový včetně vkládací nafukovací podlážky. Ta ale není zpevněná a nedokážeme si představit, jak by se zde například rybář postavil. Díky nezpevněnému dnu je problematická i jízda s elektromotorem. Člun má při použití motoru dle deklarovaných údajů uvézt maximálně 4 osoby. My jsme zkoušeli jet ve dvou osobách a měli jsme obavy, že velmi brzy nabereme vodu. Člun je primárně určen pro rybaření, má držáky prutů, brašnu na vybavení, vak na baterii, nafukovací sedačky. Dle našeho názoru tento člun není příliš vhodný ani na kratší projížďky kolem pobřeží, jak někteří prodejci uvádějí.
- nízká hmotnost pro přenášení člunu
- nestabilní
- velmi problematické jízdní vlastnosti