První dojmy z nového endura a motardu
Poslední
léta se na stránkách iTestu pravidelně každý
rok věnujeme alespoň jednomu testu malých zajímavých
motocyklů, které jsou levné a mohou
„operovat“ ve většině běžných terénů, od
normální silnice po lesní či polní cesty. V této
oblasti si získaly největší oblibu malá čínská
endura. I tentokrát se ukázalo, jak se jednotlivé
stroje model od modelu vylepšují. Do Yuki dorazila
první série dlouho očekávaných vodou chlazených
dvěstěpadesátek“. Jaké jsou?
Předně
oproti běžně prodávaným dvoustovkám, které se
na našem trhu prodávají
v široké paletě modelů a modifikací,
tento model je zatím zcela výjimečný právě
vodou chlazeným motorem Lifan. Ten kdo se v motorech
vyzná, tak je mu zcela jasné, že toto řešení
principielně umožňuje lepší vyšší výkony
pravidelnější a kultivovanější chod. Což se
samozřejmně projevuje již po prvním zmáčknutí
startéru. Z dalších věcí, které mě
upoutaly na první pohled, je robustní uchycení
motoru doplněné podpůrnými vzpěrami a tím i
vyztužení podvozku potřebné zvláště v terénu.
Velmi dobře, alespoň na první pohled, působí
zadní centrální pérování s pružinou umístěnou
skoro ve svislém směru, která alespoň u mě vytváří
pocit, že bude opravdu fungovat. Což není u levnějších
endur až zas tak samozřejmé. Vím o čem mluvím,
jedno takové enduro mám doma
a vyjma poměrně dobrých vlastností, centrální
pružící jednotka je tam pouze na okrasu a je v podstatě
zcela nefunkční.
Kotoučové
brzdy na obou kolech jsou u TR i SM samozřejmostí
a jsou dobře naladěny a dostatečně účinné. Řazení
je také klasické a bez sebemenších problémů.
Velmi slušně působí „kompaktní informační
jednotka“ Tedy přeloženo kruhový „budík“ s potřebnými
kontrolkami a malým displejem se slušně čitelnou
kontrolou zařazení převodového stupně a stavu
ujetých kilometrů. Na stroji jsme nenašli nic, co
by mohlo vadit nejen při pohodové jízdě, ale i
„výletům“ v náročnějším terénu. Snad
jediné co mne trochu zarazilo je, že celkově
velmi slušně zpracovaný stroj bez výraznějších
slabin, ještě stále nepoužívá halogenové žárovky,
ale na druhé straně to je drobnost, která u endur
hraje jen pramalou roli. Domnívám se, že za necelých
sedmdesát tisíc korun,
které jak TR, tak motard stojí, dostanete
stroj s velmi slušnými vlastnostmi i dobrým
výkonem, který v této cenové relaci nemá
zatím konkurenci. Ostatně nepředbíhejme. V nejbližší
době připravujeme klasický redakční test modelu
250 TR a s jeho výsledky vás již brzo seznámíme.
Petr Řezáč |