Audi S8 přichází na český trh

Pětilitrový desetiválec s výkonem 450 koní
Špičková sportovní technologie v luxusním stylingu

   

Nabídka značky Audi se rozšiřuje o další  model - společně s novým Audi S6 se v rámci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech v premiéře představí i největší a nejluxusnější příslušník rodiny „S“ - nová generace prestižní limuzíny Audi S8. Již předchozí „esosmička“ vynikala nekompromisně sportovním laděním a zároveň  vrcholným komfortem luxusně vybavené limuzíny. V novém Audi S8 však byla sportovnost, umocněná mimořádnou kvalitou, komfortem a elegancí povýšena na základní princip designu. Konstrukce nového S8 prozrazuje fascinaci jeho tvůrců špičkovými technologiemi, díky nimž vzniknul vůz vyhraněné individuality, ustavující nové standardy ve své třídě.

Srdcem limuzíny je hliníkový vidlicový desetiválec s přímým vstřikem benzinu FSI, odvozený z motoru pohánějícího supersportovní Lamborghini Gallardo. Agregát podává z objemu 5204 cm3 výkon 331 kW (450 k) při 7000 min-1, točivý moment s velmi plochým průběhem vrcholí na 3500 min-1 hodnotou
540 Nm a dosahuje 90 % maxima již při 2300 min-1 . Svých vynikajících parametrů motor dociluje díky technologii přímého vstřiku benzinu do válců FSI s homogenním spalováním, důkladně prověřené v závodních Audi R8. Tyto speciály prokázaly své kvality v závodech 24 hodiny Le Mans, kde z pěti startů čtyřikrát zvítězily (letos je na prvním příčce vystřídal další speciál Audi, tentokrát se vznětovým motorem)! Není proto divu, že  velké limuzíně S8 uděluje motor FSI dynamické vlastnosti odpovídající plnokrevnému sportovnímu vozu – na rychlost 100 km sprintuje za pouhých 5,1 vteřiny a jaksi mimochodem pokračuje až na 250 km/h, kde jeho dravost zbrzdí elektronický omezovač.

Mohutný výkon motoru přenáší sériově dodávaná šestistupňová automatická převodovka tiptronic s dynamickým programem řazení DSP. Její řídicí jednotka podporuje dynamičtější řazení a celkový převod je nižší než u „civilnějšího“ modelu A8. To umožňuje sportovnější způsob jízdy, který může být dále zvýrazněn přepnutím do sportovního režimu. Pro řazení rychlostních stupňů lze kromě obvyklého voliče tiptronicu využít i snadno dostupné páčky pod volantem, které se natáčejí spolu s volantem.

Audi S8 samozřejmě využívá osvědčený pohon všech čtyř kol quattro. Jeho podstatným prvkem je samosvorný mezinápravový diferenciál Torsen, který ryze mechanicky rozděluje výkon motoru mezi přední a zadní nápravu v poměru 60 : 40. Vyžadují-li to adhezní podmínky, dokáže však bleskově zareagovat a převést více výkonu na nápravu s dokonalejší trakcí; přitom může přivést až 85 % výkonu na zadní nápravu nebo naopak až 65 % na nápravu přední. Pokud dojde k prokluzu mezi koly téže nápravy, přibrzdí elektronická závěra diferenciálu EDS prokluzující kolo a převede hnací sílu na druhé, lépe zabírající kolo.

Elektronická uzávěra diferenciálu EDS je spolu s protiprokluzovým zařízením ASR a protiblokovacím systémem brzd ABS součástí elektronického stabilizačního systému ESP, který zvyšuje kontrolu nad vozidlem v mezních podmínkách dynamické jízdy. Zkušenější řidič může činnost systému ESP omezit, a to ve dvou stupních. Nejprve se vypíná pouze systém ASR, ve druhé fázi se ESP úplně deaktivuje a v činnosti zůstávají pouze ABS a EDS.

Podobně jako model A8 i S8 zakládá své vynikající vlastnosti a komfort jízdy na přednostech pokročilého adaptivního pneumatického pérování, adaptivních tlumičů a na maximálním využití lehkých dílů z hliníkových slitin v konstrukci podvozku. Ty podstatně snižuje tzv. neodpružené hmoty, což má příznivý vliv na komfort a stabilitu jízdy. Sportovní podvozek Audi S8 má však tužší, sportovnější charakteristiku než u Audi A8, kde je dodáván na přání. S naladěním podvozku koresponduje i řízení servotronic s elektro-hydraulickým posilovačem, který mění svůj posilový účinek v závislosti na rychlosti jízdy. Posilovač má asi o deset procent přímější  převod  a zajišťuje tak maximální agilitu vozu.

Audi S8 je vybaveno sedmipaprskovými dvacetipalcovými litými koly designu „S“ s nízkoprofilovými pneumatikami rozměru 265/35 R 20. Otvory mezi paprsky kol umožňují pohled na mohutně dimenzované 18“ kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, vpředu vybavené třmeny s dvojitými pístky, vzadu s elektromechanickou parkovací brzdou.

Pravověrní motorističtí nadšenci asi neodolají pokušení zvolit provedení brzd s kotouči z keramického kompozitu, technologie převzaté z kosmického výzkumu. Hlavními přednostmi keramických kotoučů ve srovnání s klasickými ocelovými je menší sklon brzd k „vadnutí“ a zhruba čtyřnásobná životnost kotoučů. Neméně významná je i jejich poloviční hmotnost, která snižuje velikost neodpružených hmot a tím příznivě ovlivňuje komfort a stabilitu jízdy.

Karoserie Audi S8 je ve srovnání s podobnými limuzínami luxusní třídy velmi lehká, protože využívá hliníkový prostorový rám koncepce ASF. Díky tomu je její hmotnost poloviční než u srovnatelné ocelové konstrukce, ale zároveň je velmi tuhá zejména v torzním zatížení, což příznivě ovlivňuje dynamické chování celého vozu.

Nízká a široce rozkročená stavba karoserie s klínovitou siluetou podtrhuje působivě dynamický a elegantní vzhled vozu. Nezaměnitelná je mohutná příď s jednodílnou maskou chladiče, u modelů „S“ opatřenou dvojitými svislými žebry. Dalšími poznávacími znaky jsou tři vstupní otvory usměrňující proud vzduchu k motoru a k chlazení brzd a sériově dodávaná denní světla z LED diod. Adaptivní xenonové světlomety doplňují speciální odbočovací světla.

Neagresivně sportovní vzhled vozu dotvářejí ozdobné doplňky, lišty a vnější zpětná zrcátka z leštěného hliníku, jež jsou charakteristická pro modely S a harmonicky korespondují s výraznými hliníkovými koly. Výrazem utajené síly jsou i dvě dvojité koncovky výfuku po obou stranách spodní linie zádi vozu, zdůrazněné spoilerem.

Luxusně sportovní interiér vozu odpovídá nejvyšším standardům Audi. Za zmínku stojí zejména všestranně nastavitelný multifunkční volant s koženým potahem a s ovládáním multimediálního rozhraní MMI, tempomat, výkonný navigační systém s integrovanou mechanikou DVD, čtyřzónová klimatizace, vyhřívaná přední i zadní sedadla, elektricky nastavitelná sportovní přední sedadla doplněná elektricky stavitelnými bederními opěrkami a další komfortní výbava.

Audiosystém vozu je sériově vybaven reproduktorovým systémem Bose Surround Sound a měničem CD. Na přání lze dále objednat pravou lahůdku pro nejnáročnější milovníky hudby, plně digitální hi-fi systém nejvyšší třídy Bang & Olufsen Advanced Sound System, vyvinutý speciálně pro Audi S8 a vybavený 14 reproduktory s celkovým výkonem přes tisíc wattů. Jeho tvůrci počítali i s eliminací vlivů hluku v interiéru vozu a vybavili jej exkluzivním designem, perfektně ladícím s luxusním stylingem značky Audi.

Požitek ze sportovní jízdy v luxusním interiéru Audi S8 si můžete zajistit za cenu 2 995 000 Kč včetně DPH.

/al/

 

         Z obsahu