Pětilitrový
desetiválec s výkonem 450 koní
Špičková sportovní technologie v luxusním
stylingu
Nabídka značky Audi se rozšiřuje o další model
- společně s novým Audi S6 se v rámci
Mezinárodního filmového festivalu v Karlových
Varech v premiéře představí i největší a nejluxusnější
příslušník rodiny „S“ - nová generace
prestižní limuzíny Audi S8. Již předchozí „esosmička“
vynikala nekompromisně sportovním laděním a zároveň
vrcholným komfortem luxusně vybavené limuzíny. V novém
Audi S8 však byla sportovnost, umocněná mimořádnou
kvalitou, komfortem a elegancí povýšena na základní
princip designu. Konstrukce nového S8 prozrazuje
fascinaci jeho tvůrců špičkovými technologiemi,
díky nimž vzniknul vůz vyhraněné individuality,
ustavující nové standardy ve své třídě.
Srdcem
limuzíny je hliníkový vidlicový desetiválec s přímým
vstřikem benzinu FSI, odvozený z motoru pohánějícího
supersportovní Lamborghini Gallardo. Agregát podává
z objemu 5204 cm3 výkon 331 kW
(450 k) při 7000 min-1, točivý moment
s velmi plochým průběhem vrcholí na 3500 min-1
hodnotou
540 Nm a dosahuje 90 % maxima již při 2300 min-1
. Svých vynikajících parametrů motor dociluje díky
technologii přímého vstřiku benzinu do válců
FSI s homogenním spalováním, důkladně prověřené
v závodních Audi R8. Tyto speciály prokázaly
své kvality v závodech 24 hodiny Le Mans, kde
z pěti startů čtyřikrát zvítězily (letos
je na prvním příčce vystřídal další speciál
Audi, tentokrát se vznětovým motorem)! Není
proto divu, že
velké limuzíně S8 uděluje motor FSI
dynamické vlastnosti odpovídající plnokrevnému
sportovnímu vozu – na rychlost 100 km sprintuje
za pouhých 5,1 vteřiny a jaksi mimochodem pokračuje
až na 250 km/h, kde jeho dravost zbrzdí
elektronický omezovač.
Mohutný výkon motoru přenáší sériově dodávaná šestistupňová
automatická převodovka tiptronic s dynamickým
programem řazení DSP. Její řídicí jednotka
podporuje dynamičtější řazení a celkový převod
je nižší než u „civilnějšího“ modelu A8.
To umožňuje sportovnější způsob jízdy, který
může být dále zvýrazněn přepnutím do
sportovního režimu. Pro řazení rychlostních
stupňů lze kromě obvyklého voliče tiptronicu
využít i snadno dostupné páčky pod volantem,
které se natáčejí spolu s volantem.
Audi
S8 samozřejmě využívá osvědčený pohon všech
čtyř kol quattro. Jeho podstatným prvkem je
samosvorný mezinápravový diferenciál Torsen,
který ryze mechanicky rozděluje výkon motoru mezi
přední a zadní nápravu v poměru 60 :
40. Vyžadují-li to adhezní podmínky, dokáže však
bleskově zareagovat a převést více výkonu na nápravu
s dokonalejší trakcí; přitom může přivést
až 85 % výkonu na zadní nápravu nebo naopak
až 65 % na nápravu přední. Pokud dojde k prokluzu
mezi koly téže nápravy, přibrzdí elektronická
závěra diferenciálu EDS prokluzující kolo a převede
hnací sílu na druhé, lépe zabírající kolo.
Elektronická uzávěra diferenciálu EDS je spolu s
protiprokluzovým zařízením ASR a protiblokovacím
systémem brzd ABS součástí elektronického
stabilizačního systému ESP, který zvyšuje
kontrolu nad vozidlem v mezních podmínkách
dynamické jízdy. Zkušenější řidič může činnost
systému ESP omezit, a to ve dvou stupních. Nejprve
se vypíná pouze systém ASR, ve druhé fázi se
ESP úplně deaktivuje a v činnosti zůstávají
pouze ABS a EDS.
Podobně jako model A8 i S8 zakládá své vynikající
vlastnosti a komfort jízdy na přednostech pokročilého
adaptivního pneumatického pérování, adaptivních
tlumičů a na maximálním využití lehkých dílů
z hliníkových slitin v konstrukci podvozku.
Ty podstatně snižuje tzv. neodpružené hmoty, což
má příznivý vliv na komfort
a stabilitu jízdy. Sportovní podvozek
Audi S8 má však tužší, sportovnější
charakteristiku než u Audi A8, kde je dodáván na
přání. S naladěním podvozku koresponduje i řízení
servotronic s elektro-hydraulickým posilovačem,
který mění svůj posilový účinek v závislosti
na rychlosti jízdy. Posilovač má asi o deset
procent přímější převod a zajišťuje
tak maximální agilitu vozu.
Audi S8 je vybaveno sedmipaprskovými dvacetipalcovými
litými koly designu „S“ s nízkoprofilovými
pneumatikami rozměru 265/35 R 20. Otvory mezi
paprsky kol umožňují pohled na mohutně
dimenzované 18“ kotoučové brzdy s vnitřním
chlazením, vpředu vybavené třmeny s dvojitými
pístky, vzadu s elektromechanickou parkovací
brzdou.
Pravověrní motorističtí nadšenci asi neodolají pokušení
zvolit provedení brzd s kotouči z keramického
kompozitu, technologie převzaté z kosmického
výzkumu. Hlavními přednostmi keramických kotoučů
ve srovnání s klasickými ocelovými je menší
sklon brzd k „vadnutí“ a zhruba čtyřnásobná
životnost kotoučů. Neméně významná je i
jejich poloviční hmotnost, která snižuje
velikost neodpružených hmot a tím příznivě
ovlivňuje komfort a stabilitu jízdy.
Karoserie Audi S8 je ve srovnání s podobnými limuzínami
luxusní třídy velmi lehká, protože využívá
hliníkový prostorový rám koncepce ASF. Díky
tomu je její hmotnost poloviční než u srovnatelné ocelové
konstrukce, ale zároveň je velmi tuhá zejména v torzním
zatížení, což příznivě ovlivňuje dynamické
chování celého vozu.
Nízká a široce rozkročená stavba karoserie s klínovitou
siluetou podtrhuje působivě dynamický a elegantní
vzhled vozu. Nezaměnitelná je mohutná příď s jednodílnou
maskou chladiče, u modelů „S“ opatřenou
dvojitými svislými žebry. Dalšími poznávacími
znaky jsou tři vstupní otvory usměrňující
proud vzduchu k motoru a k chlazení brzd
a sériově dodávaná denní světla z LED
diod. Adaptivní xenonové světlomety doplňují
speciální odbočovací světla.
Neagresivně sportovní vzhled vozu dotvářejí ozdobné
doplňky, lišty a vnější zpětná zrcátka z leštěného
hliníku, jež jsou charakteristická pro modely S a
harmonicky korespondují s výraznými hliníkovými
koly. Výrazem utajené síly jsou i dvě dvojité
koncovky výfuku po obou stranách spodní linie zádi
vozu, zdůrazněné spoilerem.
Luxusně sportovní interiér vozu odpovídá nejvyšším
standardům Audi. Za zmínku stojí zejména všestranně
nastavitelný multifunkční volant s koženým
potahem a s ovládáním multimediálního
rozhraní MMI, tempomat, výkonný navigační systém
s integrovanou mechanikou DVD, čtyřzónová
klimatizace, vyhřívaná přední i zadní sedadla,
elektricky nastavitelná sportovní přední sedadla
doplněná elektricky stavitelnými bederními opěrkami
a další komfortní výbava.
Audiosystém vozu je sériově vybaven reproduktorovým
systémem Bose Surround Sound a měničem CD. Na přání
lze dále objednat pravou lahůdku pro nejnáročnější
milovníky hudby, plně digitální hi-fi systém
nejvyšší třídy Bang
& Olufsen Advanced Sound System, vyvinutý speciálně
pro Audi S8 a vybavený 14 reproduktory s celkovým
výkonem přes tisíc wattů. Jeho tvůrci počítali
i s eliminací vlivů hluku v interiéru
vozu a vybavili jej exkluzivním designem, perfektně
ladícím s luxusním stylingem značky Audi.
Požitek ze sportovní jízdy v luxusním interiéru
Audi S8 si můžete zajistit za cenu 2 995 000
Kč včetně DPH.
/al/
|