Nejlepší
a nejhorší poměr cena výkon, nejvýraznější
hi-tech
Třetí ročník
redakčního testu auto roku zaznamenal některé dílčí
úpravy. Zatímco hlavní kategorie „nejlepší
poměr cena výkon“ se nezměnila, většími změnami
neprošla ani kategorie hi-tech, neboli automobil,
který doznal největších
změn v technickém pokroku. A to nejen v oblasti
pohonných jednotek, ale i v ovládání,
v palubních přístrojích, či designu. Tedy ve všem
co smysluplně nachází nové cesty odlišné od
ustáleným a zažitých
praktik.
Naopak zcela nová
je kategorie „Nejhorší poměr cena výkon“
. I letos jsme hodnotili zcela konkrétní modely za
konkrétní cenu. Především proto, že se domníváme,
že vyhodnocení celé modelové řady, kde rozdíl
ceny mezi základním a nejdražším modelem může
být dvoj až trojnásobek, není dostatečně vypovídající.
Mimo
to jednotlivé modely ve stejné modelové řadě
jsou díky rozsáhlému rejstříku motorizace a výbav
tak odlišné, že často dvě napohled stejná auta
vykazují zcela zásadní rozdíly v jízdních
vlastnostech. Také se často stává, že právě
na první pohled cenově výhodný automobil je tak
„spartánsky“ vybaven, že když jej doplníme o
některé dnes již nezbytné doplňky, stojí
často mnohem více než o něco dražší
model konkurence, který má všechny základní
doplňky ve standardu.
Není
náhodou, že právě všechny tři kategorie
obsadily vozy nižší střední třídy, respektive
„miniaut“ v případě C1. Důvod je
jednoduchý, právě v této oblasti poslední
dobou dochází k největším změnám.
Co se týká pohonných
jednotek, pak v současné době už i
nejzatvrzelejší zastánci benzinových motorů začínají
chápat, že v této kategorii je právě
moderní diesel commonrail díky vysokému kroutícímu
momentu, nízké spotřebě a obrovské pružnosti
opravdu takřka ideálním řešením. Stále více
řidičů se dokonce domnívá, že „benziňáky“
jsou již v současné době vhodnější především
do sekačky na trávu, což je změna smýšlení
opravdu revoluční. Proto také všechna přední místa
zaujaly modely právě s těmito pohonnými
jednotkami.
Posunuly se však i představy o tom, jak by měla vypadat standardní výbava. Současná technika pokročila
tak daleko, že obíhání a kontrola zavřených
dveří, stejně jako akrobatické pohyby při
otevírání pravého předního okna /když se například
ptáme na cestu/, je u nových aut spíše
anachronizmem a
proto je možno centrální zamykání a elektricky
stahovaná přední okna považovat za standard,
stejně jako posilovač či ABS.
Nejlepší
poměr cena výkon
1. Fiat Grande
Punto 1,3 Multijet (5dv.)
2.
Renault Clio dCi 1,5 (5 dv.)
3. Honda Civic 2.0
Grande Punto
vyhrálo v redakčním hodnocení
nad Cliem III o pověstný „fous“. Obě
auta velmi
pozoruhodně „vládnou prostorem“ který dostaly
do vínku. A jsou příkladem pro to, jak dokonale
využít každý centimetr. Obě mají velmi moderní
dieselové motory s vícebodovým vstřikováním.
Punto zvítězilo nad Cliem především pro svůj
vynikající a neotřelý design. Přední část
inspirovaná o mnoho a mnoho dražším příbuzným
Maserati se podařila opravdu dokonale. V záplavě
dost podobných automobilů je zcela nepřehlédnutelný
a vymykající se.
Druhým aspektem,
který výrazně zabodoval, je vybavení v základu.
Samozřejmostí je posilovač a centrální zamykání
(stejně jako u Clia), navíc pak má i elektrické
stahování předních oken. Tedy vše co pro běžný
provoz řidič potřebuje. A to v pětidvéřovém
provedení s motorem Multijet, vše za 359 000 Kč.
Vše podstatné je zde již v základu a tak
snad kromě rádia nemusíte připlácet
ani korunu. Speciální prémií pro nové
majitele tohoto modelu
je šestistupňová převodovka, která je
jako základ v této kategorii zcela neobvyklá.
Tedy trochu více za trochu méně, tak by bylo možno
hodnotit Punto na prvním místě. Civic skončil
na třetí příčce. Je sice výrazně dražší
než oba zmiňované
modely, avšak když vezmeme v úvahu co
vše za svých půl milionu dostanete zdaleka to není
tak špatné, jak by to mohlo na první pohled
vypadat. Naopak. Civic je ojedinělé auto od
designu, až po technické provedení. A i ono má
vynikající poměr cena výkon.
Technický
pokrok Honda
Civic
V této
kategorii nemá dle nás sebemenší konkurenci. Je
super výrazný
v designu. Má revoluční a velmi působivou
a přehlednou palubní desku špičkové jízdní
vlastnosti a především dnes již legendární
comonrail 2,2 o
výkonu 140 k,
z většího modelu Accord, který byl
nedávno vyhlášen s obdobným agregátem BMW
nejlepším světovým „dieselem“.
Patří také
k nejrychlejším ve své kategorii. Maximální
rychlost 205
km/h a axcelerace z nula na sto 8,4 s je u
takovéhoto relativně malého standardního modelu
více než úctyhodná.
K revolučním počinům patří například
i uspořádání prostoru zadních sedadel. Na rozdíl
od převážné části ostatních světových
automobilek, které umisťují nádrž s pohonnými
hmotami pod
zadní sedadlo, Civic jí má naopak pod předními
a ušetřený prostor využívá vskutku pozoruhodně.
Sklopením zadních sedáků vzniká neobvykle vysoký
prostor vhodný například pro přepravu jízdních
kol či jiných rozměrných předmětů, které se většinou
v automobilech této třídy vozí velmi špatně.
Takovýchto „vychytávek“ má podstatně více.
O
novém Civicu je však těžké psát. Je totiž podstatně důležitější
jej vidět. Tak tedy alespoň pár fotografií.
Nejhorší poměr
„cena/výkon“ Citroen C1
První dojmy
Zatímco první
setkání s exteriérem nejmenšího
Citroenu C1 je spíše příjemné v interiéru
jsme se již nikterak zvlášte dobře necítili. A
ani vlastní
jízda nám rozhodně nepřipadala oslnivá.
Dokonce se dá říci že je
jen málo automobilů které by na nás jako
celek působily tak negativně jako právě tento
automobil. Ale vezměme to popořádku.
Palubní deska na nás
působí lacině. Sedačky
na tom jsou snad ještě hůře. Otáčkoměr
na kuří nožce by sice mohl být zajímavým zpestřením,
ale bohužel jak jsme se dozvěděli z platného
ceníku prodává se pouze v „balíku“
klimatizace, takže netoužíte li po ní pak vás
tento u všech normálních automobilů zcela
standardní přístroj přijde opravdu na balík.
Tedy na 38 000 Kč!!! /Dříve se dal tak jako u
Peugeotu objednat za 1 800 Kč.
Tříválcový
litrový motor má
z principu nevábný „tříválcový“
zvuk a působil relativně velmi hlučně. K pozitivům
však nutno objektivně přiznat, že je úsporný a
má vysoký „litrový“ výkon
67 k. Samozřejmě může někdo namítnout
co bychom od takového „prcka“ ještě nechtěli.
Ale vše je o penězích. Kdyby stál například
180 000 Kč, určitě bychom mu ledacos
odpustili. V jeho cenových relacích
jej však musíme hodnotit jako „dospělý“
model . V pětidvéřovém provedení stojí
246 000 Kč. To
však ale není vše. Posilovač řízení,
který je alespoň dle našeho názoru absolutním základem
pro městské vozidlo,/ kterým asi C1 je / stojí
dalších 11 000 Kč. Že je C1 vhodný
jako druhý vůz v rodině?. Těžko.
Kufr /139 litrů/ je tak malý, že větší nákup
se do něj, na rozdíl od jiných automobilů, jen těžko
vejde. Navíc se otevírá nešikovně přes zadní dveře s vysokým prahem.
Vození dětí? Ve standardním provedení nemá
ISOFIX úchyty. Ledaže byste chtěli
koupit verzi SX za 270 000 Kč. Jak již bylo řečeno
jediná dobrá vlastnost je výkon základního
motoru. Auto s ním i díky nízké
hmotnosti jede docela svižně
/maximální rychlost 157 km/hod i když
za relativně velkého
zvukového doprovodu.
Proč právě C1
Proč ne některý
z „rodných bratrů“ Peugeot 107 či Toyota
Aygo. Důvodů bylo samozřejmě
více. Podle našeho názoru jedním z nejdůležitějších
faktorů je ten,
že právě na Citroenu je nejpatrnější,
jak za obdobnou cenu dodává auta větší lepší
komfortnější a lépe vybavená než je právě
C1. Jen namátkou základní model „jedničky“ v pětidvéřové
karosérii stojí 246 900 Kč posilovač řízení 11
000 Kč. Spolu
s centrálním zamykáním a elektrickým
stahováním předních oken 25 000 Kč. Tedy za 271
000 Kč miniauto bez otáčkoměru, ISOFIXU pro dětskou sedačku a alespoň dle ceníku i bez
možnosti mít zabudované firemní rádio /to se
prodává pouze v paketu promodely SX/ a bez
palubního počítače. Když si koupíte model SX
zaplatíte za pětidvéřové provedení 270 000 Kč,
ale stejně nemáte ještě
vyhráno. Když toužíte po tak samozřejmých
věcech jako je právě rádio a otáčkoměr, pak
toto pořídíte pouze v paketu s klimatizací za 38 000 Kč.
Jen pro zajímavost,
výborný C3 Furio se prodává v akci se čtyřválcovým
motorem o obsahu 1,1 a této konfiguraci :
- variabilní
posilovač řízení
- čelní
airbagy řidiče a spolujezdce
- elektrické
ovládání předních oken
- centrální
zamykání
- funkce
automatického zamykání dveří za jízdy s možností
odpojení
- výškově
a podélně nastavitelný volant
- palubní
počítač
- specifické
látkové čalounění "Tom"
- nárazníky
v barvě karoserie s lištami v černé barvě
- celoplošné
okrasné kryty kol 14" "Milan"
- tónovaná
skla oken
za 264 900 Kč.
Snad až na absenci ABS excelentní nabídka zcela
nesrovnatelná s C1.
Také C2 má zajímavé
akce, kdy se stejnou či lepší výbavou stojí méně.
Nechtěli jsme v žádném
případě tvrdit, že C1 je auto špatné. Pouze se
domníváme, že nemá zřetelný rukopis pro koho
je vlastně tento model určen. Oblast pro kterou by
byl asi nejlogičtější, tedy jako druhé či spíše třetí
auto do rodiny, je díky zmíněné konfiguraci u základního
modelu /bez možnosti objednat rádio, bez posilovače
řízení, s ručním stahováním oken, bez ISOFIX úchytů,
bez centrálního zamykání s malým a nevhodně
řešeným kufrem/ asi nevhodná.
Při zvolení SX a doplnění všech základních
„doplňků“ se dostává do cenové relace, kdy
ho mimo konkurenci „rozcupují“ i modely z vlastní
stáje.
redakce
|