Renault
představil třetí generaci úspěšného Clia.
Novinka dostala do vínku dynamičtější linku a
narostla ve všech rozměrech. Rozvor se posunul na
hodnotu 2 575 mm, tedy pouze o 3 mm méně než nová
Škoda Octavia, která je papírově o třídu výše
Renaultu
Clio se dosud prodalo téměř 8,7 milionu a nová
generace vypadá jako více než důstojný nástupce.
Na délku nové Clio narostlo o 174 mm na 3986 mm,
rozvor o 103 mm na 2575 mm a šířka vozu o 68 mm
na 1707 mm. Nafoukl se i zavazadlový prostor, který
si polepšil o 33l na 288 l, po sklopení sedadel se
pak pyšní objemem 1 038 l.
Základním motorem bude benziňák o objemu 1,2 l
16V (55 kW), následuje 1,4l 16V (72 kW) a výkonný
1,6l 16V (82 kW), který rozjede Clio na 190 km/h a
z 0 na 100 km/h akceleruje za 10,2 vteřiny. Vznětový
agregát bude pouze jeden - 1.5 dCi, v nabídce však
budou tři výkonové varianty s 50, 63 a 78 kW.
Na
jaře 2006 se objeví na trhu i ostrá verze Sport s
dvoulitrovým motorem o výkonu 103 kW, později se
objeví i verze RS.
Standardně mají Clia pětistupňovou manuální převodovku,
nejsilnější vznětový motor a zážehový
dvoulitr dostanou šest stupňů. Automatická převodovka
bude mít za příplatek sekvenční řazení s tlačítky
na volantu.
Vývoj
Clia třetí generace trval více než dva roky měsíců
a stál 953 milionů euro, další investice 630
milionů eur padla na výrobní závody ve Francii a
v Turecku. Nové Clio by se mělo vyrábět v počtu
475 000 vozů ročně. Clio třetí generace přijde
na český trh v říjnu 2005.
Clio III je nabízeno v pěti úrovních čalounění
Authentique, Expression, Privilége, Dynamique a Initiale
a ve třech úrovních výbavy Pack, Comfort a Luxe.
Zajímavostí v tomto segmentu je nabídka
bezklíčového ovládání zámků spouštění
motoru.
Velký
důraz byl kladen na bezpečnost.
Nové Clio se stalo
osmým "pětihvězdičkovým" vozem značky
Renault v bezpečnostních testech Euro NCAP.
Maximální počet "5 hvězdiček"
dostal za 32,67 bodů z 37 možných. Tento vůz
se může pochlubit také maximálním počtem 4
hvězdiček v oblasti bezpečnosti dětských pasažérů
a potvrzuje tak svoji pověst rodinného vozu.
Automobil je
vybaven Systémem bezpečnosti Renault 3. generace
garantujícím optimální kontrolu cestujících
na všech sedadlech.
Při čelním nárazu
probíhá aktivace této bezpečnostní výbavy s ohledem
na tělesnou stavbu řidiče, změřenou díky čidlu
ve vodící kolejnici. Přední sedadla jsou rovněž
vybavena systémy zabraňujícími podklouznutí v
sedadle a omezovači tahu kalibrovanými na 400
daN, které chrání hrudník.
Vzadu je riziko
podklouznutí v sedadle omezeno použitím bezpečnostních
pásů s předpínači, pevných a vertikálně umístěných
spon pásů a výstupkem v plechové konstrukci
pod sedákem všech tří sedadel.
Konstrukce, je
složena z nových typů oceli a materiálů lépe
absorbujících a rozdělujících kinetickou
energii. Přední, boční a zadní části
karoserie jsou koncipovány tak, aby na nich proběhla
programovaná deformace, která redukuje účinnost
a prudkost nárazu na cestující.
Kabina,
nedeformovatelná a velmi pevná zóna, se chová
jako „záchranná komora“ cestujících, chránící
je před jakýmkoliv proniknutím prvků z předního
bloku (motoru, převodovky, akumulátoru, skříně
motoru a příslušenství). Tyto prvky jsou
koncipovány tak, aby se při nárazu smrštily.
Renault Nové Clio
používá v panelech dveří výplně a hliníkový
pás, který umožňuje již od počátku bočního
nárazu působit tak, aby co nejúčinněji chránil
tělo cestujících. V případě čelního nárazu
do stromu nebo do sloupu chrání stropní airbag
hlavy cestujících na předních a zadních
sedadlech a boční airbagy integrované do předních
sedadel současně chrání hrudník.
V interiéru
je použito šest airbagů (přední, boční a hlavové),
bezpečností pásy mají pyrotechnické předpínače
i následné omezovače tahu. Podvozek je
osazen systémy ABS, EBD, ESP, ASR, které hlídají
aktivní bezpečnost. Jejich asistence podporuje u modelů
s motory nad 100 koní čtyři kotoučové
brzdy, u slabších modelů jsou vzadu bubny. Přední
duté kotouče mají průměr 260 mm a šířku
22 mm, zadní plné mají rozměry 240 x 8 mm. Naklánění
vozu v zatáčkách redukují zkrutné stabilizátory
průměru 20,5 mm na obou nápravách. Bezpečnost
zvyšují také přídavné světlomety, které se
natáčejí až o 40° ve směru natočení
volantu. Tento prvek je u vozů s halogenovými
světlomety na přání, u xenonových je součástí
výbavy. Mimo bezpečnosti, dbali technici Renaultu
také na snížení nákladů při opravách menších
kolizí a tak je na přídi a i zádi použit
hliníkový příčník, který je snadno
demontovatelný. Oprava po kolizi do rychlosti 15
km/h tak trvá vpředu o 70 procent času méně
než u Clia II.
/al/
|