Tak
jako v roce 1991 zvítězilo Clio I. v nejprestižnější
soutěži „auto roku“ tak
i současná „trojka“ dosáhla stejného
ocenění. Sice ne s tak obrovským náskokem,
nicméně v době, kdy konkurence ve třídě
je mnohonásobně větší než tomu bylo v čase
prvního Clia. Úspěch vynikající a vzhledem k řečenému
možná cennější než ten první. I když se to může
zdát paradoxní, v naší redakci skončil v naší
soutěži model roku „až“ na druhém místě.
To je však způsobeno pravidly našeho hodnocení.
Na rozdíl od mnohých obdobných akcí v naší
soutěži je vždy hodnocen ten který model v konkrétní
motorizaci a konkrétní výbavě, a to vše v zásadním
kontextu z cenou. Jedinou nevýhodou Clia tak
byla dle našeho názoru
zbytečně vysoká cena, což však rozhodně
nemění nic na faktu, že Clio III je vynikající
vůz, který tak jako v minulosti jeho předchůdci
již několikrát určuje cestu automobilů, a to
nejen v dané třídě.
Jaké
tedy je. Tak jak bylo řečeno již v úvodu
opravdu narostlo.
Trojka atakuje hranici čtyř metrů a je větší
než její předchůdce zhruba o 20 cm. Ještě výraznější
pocit většího prostoru je znát v interiéru.
Jsou zde spojeny velmi dobře dva aspekty. Zaprvé
vnitřní prostor je opravdu exaktně větší,
zadruhé jde i o pocity. Nové Clio je kostruováno
tak, že se v něm cítíte jako v automobilu
o třídu výšším. A to nikoliv pouze po usednutí
do interiéru, ale také při jízdě. A to mimo jiné
i
vzhledem k velmi tichým motorům této
značky. K tomu přispívá i přístrojová
deska z příjemných a kvalitních materiálů,
vždy velmi zdařilé barevné kombinace i proslulý
komfort ovládání, kterým se renault již po léta
vyznačuje.
Dobře stavěné sedáky dovolují i absolvování
delších vzdáleností bez větší únavy. Ke
komfortu přispívá i dobře do ruky padnoucí
volant a přehledné palubní přístroje.
Ty sice nejsou ani tvarem či technikou
nikterak převratné, nicméně svou
jednoduchostí
logickým uspořádání i dobrou čitelností
jsou velmi dobrým pomocníkem řidiče.
Na
palubní desce nechybí ani řešení které se již
v minulosti mnohokrát osvědčila. Například
již legendární systém odděleného rádia s informačním
displejem mimo, blíže k zornému poli řidiče
s ovládáním
zabudovaným do levé části sloupku. Tedy
klasika Renault, která
je nejen osvědčená, ale
dle našeho názoru i bezkonkurenčně nejlepší.
Při mnohonásobném srovnávání, které jsme v redakci
během let mnohokrát průběžně hodnotili, vítězí
pohodlím a jednoduchostí výrazně
nad ostatními systémy. Klasické ovládání
i kontrola na pohyblivé části věnce je v některých
situacích, zvláště například v zatáčkách
doslova kaskadérská záležitost. Také mnohem „přítulnější“
ovládání v horní části na pevném věnci
Citroenu C4 je sice mnohem lepší, ale jak praxe ukázala
pro většinu řidičů méně komfortní než ovládání
prostředníčkem či prsteníčkem pod volantem. Je
to více méně dané vzhledem k anatomii držení a
právě s volantem.
Komfort
jak ve velkém autě
Zatímco
„dvojka“ byla vhodná především jako druhé
auto do rodiny, nebo pro ty co se do ní zamilovali
díky její atypičnosti, trojka je o tolik prostornější
že může být pro menší rodiny i alternativou
Meganu. Především proto že délkou je
přesně uprostřed mezi Meganem a Cliem II.
Může však
být především výborným univerzálem pro
město i menší a střední vzdálenosti. Hlavním
rysem nového modelu je potržení identity s ostatními
renaulty a ústup od radikálnosti. Především
atypicky klidná zadní částí vozu je výrazně
vzdálená od krátkého Meganu či Clia II. Dle našeho
názoru je to velká škoda. Zatímco tvář
„dvojky“ či Megana je tak výrazná, že si
tyto modely prostě s ničím splést nemůžete,
trojku při povrchním pohledu z některých úhlů
bez problému. Také interiér se výrazně podobá
nejen ostatním modelům ale světovým trendům.
Zatímco na rozdíl například od koncernu VW, kde
se většina interiérů poslední léta výrazně
podobala u Renaultů byla vždy „volnost“ vždy
výrazně větší. Nejsem si proto zcela jist zda
tento poslední „unifikační trent francouzské
automobilky je to pravé.
Pravdou však je, že výrazné zvětšení prostoru
zvýšení komfortu poskočilo o tolik, že je možno
mu onen nudnější výraz
odpustit.
Motory
Osvědčené,
kvalitní, bezproblémové. Tak by se stručně daly
shrnout vlastnosti současných pohonných jednotek
pro tento model. Nás však nejvíce opět zaujal
dnes již klasický cDi 1,5 známý především z předchůdce.
Nového Clia Tento motor známe
velmi dobře. Celkem jsme s ním urazili
již více než 80 tisíc km bez naprostého problému.
Zde oproti „dvojce“ je o trochu více načipován
čímž nový těžší model srovnal dynamické
vlastnosti se svým předchůdcem. Tato „jednapětka“
jak máme možnost se soustavně přesvědčovat v jednom
z našich redakčních vozů patří k absolutní
špičce ve své třídě. Motor tichý neobvykle
pružný a velmi málo žravý i ve vysokých
rychlostech. A jak u Clia II tak i u „trojky“.
Dynamikou i celkovým chováním si je zvláště
jeho silnější variantě snadno splést s větším
bratříčkem cDi 1,9 či 2.0.
Výbava
a novinky
Jestli
Clio opravdu něco zásadně odlišuje od aut ve třídě,
pak je to především jeho schopnost „koukat“
za roh. Konstruktéři se zde pravděpodobně
inspiroval Citroenem DS 19, který již byl tímto
pozoruhodným systémem vybaven již před mnoha
lety. I když způsob provedení je jiný, stejný
je výsledek. Zatímco dvě světla svítí rovně
na silnici v ose vozidla, druhý pár se při
otočení volantu natáčí směrem do zatáčky.
Rozšíří se tak osvětlená plocha a řidič získá
lepší přehled i v aktuálním směru, který
určí otáčením volantu, Klasikou je již také
renaultova „ kreditka“ tedy karta, která ovládá
bezdotykově otevírání vozu a umožňuje i
automobil uvést do chodu. Za příplatek je možno
zakoupit
autorádio s již shora pochváleným
systém ovládání a odděleným displejem. Chybička
se vloudí v případě když zaváháte a
neobjednáte automobil již s rádiem. Jakékoliv
dokoupení již v podstatě není možné a tak
již navźdy, alespoň u tohoto vozu příjdete o
popsané komfortní ovládání.
Jízdní
dojmy
Pocit
„většího“ auta, velmi dobré průjezdy zatáčkami,
ve kterých se zbytečně nenaklání. Vůz se chová
více méně neutrálně
podle motorizace a tím pádem i trochu odlišné
hmotnosti přední části
se nám zdál dokonce v některých
situacích lehce přetáčivý. Výrazně větší
komfort oproti sportovněji laděné „dvojce“
nese sebou o něco méně klidnou jízdu v razantně
projetých obloucích, což však může být dáno
mimo jiné i
použitými pneumatikami. Použitý elektrický
posilovač může subjektivně snižovat
pocit menšího kontaktu řidiče s vozovkou,
avšak tak jako i předchozí. To však stejně jako
zmíněný neklid v průjezdu platilo jen na
samé hranici fyzikálních možností. Při běžné
jízdě je chování vozu výborné a umožňuje řidiči
i cestujícím výrazný pocit klidu a bezpečí. Přestože
by se nikdo při jízdě neměl spoléhat na výborné
vlastnosti pasivní bezpečnosti určitě k dobrému
pocitu přispěje i fakt, že nové Clio bylo
ohodnoceno pěti hvězdičkami v testu
crashtestu EuroNCAP.
Na
závěr
Clio
III je další pokračováním velmi úspěšného
projektu Clio. Je po všech stránkách přívětivé,
úsporné, a neobvykle komfortní. Výrazně převyšuje
svou papírovou třídu. do které je zařazeno.
Bohužel se to netýká pouze jen vysokých kvalit,
ale i ceny. Ta je zvláště u silnějších dCi 86
respektive 102 koní tak vysoká, že může mnoho zákazníků
odradit. I přesto, že právě s tímto
motorem
je nové Clio jedním z absolutně
nejlepších automobilů ve své třídě na světových
trzích.
Petr Řezáč
|