Jen málokteré auto na světovém trhu budí tak
rozporné emoce jako právě Fiat Multipla. I zde se
ukazuje, že i nejgeniálnější věci mohou přes
své úžasné vlastnosti zažívat podstatně menší
úspěch když vzniknou dříve než je trh schopen
přijmout. Na druhé straně ten samý model má
zaryté zastánce, kteří Multiplu považují za něco
více než pouhé auto. Je doslova modelem kultovním.
Není moc modelů, které by tak rychle vyvolávaly
emoce ať již negativní či pozitivní.
Automobilová
móda mi často připadá velmi legrační. Všechny
modely ve své kategorii se snaží dostat do nějakého
šuplíku i v nejmenších detailech. Kolikrát
i malé odlišnosti určí, že zákazník otočí
palcem dolů a odsoudí ten který model do propadliště
dějin. Tak to se však Multiple stát nemůže. Zatímco
běžný zákazník sledující takzvaně vývoj
kroutí očima nad její ohavností, indivudualisti
žasnou nad odvahou a propracováním i těch nejmenších
detailů s naprosto jiným pohledem. Multipla
je prostě jiná. A to se neodpouští. Je to jako
se zvířecím či lidským kolektivem. Kdo se moc
odlišuje je dříve či později smeten. Ale dost
emocí. V čem že je tak odlišná? Ve všem. Jenom
namátkou. Je širší než by se slušelo, je kratší
než by se slušelo, má vyšší okna než by se
slušelo, má jinak uspořádané sedadla než by se
slušelo na „normální“ rodinné auto. Je také
větší bojovnice než by se slušelo, protože když
byla před lety dána do prodeje její starší
sestřička, tak svými avantgardními tvary doslova
šokovala veškeré automobilové koncervativce. Ti
se většinou doslova zalykaly při popisu této
„obludné“ krabice. Multipla se však nedala.
Konstruktéři pokrčili rameny a udělali
„škrty“ především v předních
nestandardních partiích. Vznikl tak mnohem
fádnější, leč pro podstatně širší okruh zájemců
akceptovatelnější design.
Palubní
deska
Avangarda
na druhou. Tady věřím, že i velkým zastáncům
multiply může nějaký čas trvat než si zvyknou.
Béžová plastová kaplička uprostřed s kompaktně
umístěnými kontrolními ovládacími prvky může
působit lehce nezvykle, a to zvláště v kombinaci
s velkou mírně se svažující plochou palubní
desky vyvedené v textilním provedení. Zvyk
je zvyk. Po sedmi tisících kilometrů mi i tato
kombinace připadá jako naprosto normální a nemám
s ní naprosto žádný problém. Naopak odkládací
prostory na této ploše považuji za zcela samozřejmé
a mám problém v autech, které je nemají.
Tyto „odklapovačky“ jsou dokonce tak zajímavě
konstruovány, že do nich můžete bez problému
instalovat například
i náročnější navigační přístroje, které by
byly přisáty na čelním skle nedostatečně
stabilní.
Interiér
Jestliže je Multipla jiná zvenku tak interiér jen
nestandardní pojetí ještě umocňuje. Základem
je rovná podlaha s vyjímatelnými sedadly, což
by nebylo až tak neobvyklé. Zde však díky širší
platformě jsou pro osobní automobily atypicky uspořádaná
sedadla ve dvou řadách po třech. Další zásadní
odlišností je
řadící páka umístěná na palubní desce, také
po vzoru užitkových automobilů. Podstatné je, že
se tak řadí podstatně příjemněji, než když
je v podlaze. Minimálně proto, že může být
extrémně krátká a přesná, aniž by sedačka
musela být nepohodlně nízká. Z praktického
hlediska pak získáte prostor, který se může
velmi hodit například v zimě na lyže, či
na další věci, které je nutné převézt v osobním
autě. Další variantou je možnost, byť třeba krátkodobě,
„zlikvidovat“ zadní řadu sedadel a získat
neuvěřitelně velký zavazadlový prostor a zároveň
současně přepravovat tři dospělé
osoby. To vše v automobilu o celkové délce
pouhých 4 metry a 9 centimetrů. To však ve výčtu
nadstandardních možností a komfortu zdaleka není
všechno. Každé ze šesti sedadel je samostatné a
plnohodnotné, anatomického tvaru, se zvýšenými
boky. Díky zvýšenému posazu máte nejen velmi
dobrý výhled na všechny strany, ale také díky přirozenější
pozici těla se méně unavíte na delších cestách.
V nejběžnějším
uspořádání při přepravě čtyř lidí, při
sklopení prostředních sedadel vpředu i vzadu mají
obě řady mezi sedadly tak velkou plochu na opření
lokte, odkladní prostory, či prostory pro nápoje,
že s takto velkorysým prostorech se setkáváme
pouze v mnohem větších a luxusnějších
limuzínách. Pakliže rádi cestujete na dlouhé
tratě v parném létě, není nic jednoduššího,
než si na místo předního sedadla dát auto ledničku,
čímž vaše pohodlí
ještě výrazně zvýšíte.
Podvozek
Tady
není co řešit, extrémně široká platforma s koly
umístěnými v rozích karosérie zajišťují
velmi dobré vlastnosti. Díky minimálním převisům
je možno jezdit razantně i při nestejnoměrně
rozložené hmotnosti. Jízdní vlastnosti se v podstatě
nemění a jsou přímo učebnicovým příkladem
moderního řešení.
Motor
K dispozici
je samozřejmě i motorizace benzínová. Vzhledem k trochu
horší aerodynamice, kterou si vynutila tato
avantgardní karoserie, je však dle našeho názoru
výrazně lepší volba dieselového common railu.
Nejen proto, že právě FIAT patří k jeho průkopníkům,
ale i proto, že je dostatečně silný s vysokým
kroutícím momentem a jeho úsporné parametry tak
eliminují již zmíněný větší odpor. Tento
motor je velmi tichý a nenáročný. Přestože
automobil není vybaven šestým převodovým stupněm,
je dostatečně pružný a zdolává bez problémů
požadavky na dynamiku i ve vysokých rychlostech převodovka
je bez problémů, jak již bylo řečeno, krátká
dráha řadící páky umístěné v palubní
desce je krátká a přesná.
Provoz
a jízdní vlastnosti
Mám
rád auta, která jsou tak moudře konstruovaná, že
vždy máte pocit, že jedete ve větším autě než
je skutečnost. Většinou jsou právě ty rozměrově
menší podstatně
mrštnější než neohrabaní brontosauři, kteří
jsou bohužel v současné době u nás v „módě“.
Na druhé straně nedobře koncipovaný interiér
vytvářející pocit stísněnosti je také
problematický. Z tohoto pohledu je na tom
Multipla také velmi dobře. Panaromatický pohled,
který máte ze všech sedadel působí dojmem
obrovské vzdušnosti a prostoru srovnatelným,
alespoň pro mne, s jízdou s větším
MPV. Naopak na rozdíl od něj je flexibilnější,
a to již nehovořím o parkování. Na parkovací
prostor je srovnatelný i s automobily, kteří působí dojmem mnohem menším.
S Multiplou si můžete dovolit jet velmi svižně,
drží velmi dobře na silnici i při razantním
projížděním zatáček. Sedačka řidiče vede
dobře tělo, takže nemáte problém s „vynášením“
vlivem odstředivé síly. Posilovač řízení je
optimálně seřízen ve všech režimech a na rozdíl
od mnoha jiných automobilů nemáte problém těžkého
řízení při parkování či naopak velmi lehkého
ve vysokých rychlostech. Palubní počítač je
docela dobrý, pouze jeho ovládání se nám nezdálo
tak intuitivní jako u některých jiných modelů.
Kvalitu audiosoustavy
považuji za velice dobrou i při použití
na 80 % výkonu není reprodukce výrazně zkreslená,
což také často není běžné i u podstatně dražších
modelů. V kvalitě audiosystémů je kromě
vlastní kvality hardware jak je všeobecně známo
důležitá i kvalita prostoru, kde je reprodukční
systém instalován. A to je opravdu velmi složitá
otázka . V některých autech to hraje a v jiných
nikoliv. Tak tedy v Multiple ano. Nemyslím si,
že by to bylo systémovým sledováním konstruktérů
multiply, ale především tvarem dveřního
prostoru a použitými materiály. Ale hlavní je
„prostě to hraje“.
Závěrem
Multipla
je vynikající rodinné auto, které si během
chvilky přestavíte na míru podle svých potřeb.
Nemá prostorové problémy s věcmi, se
kterými si ostatní běžné sedany a kombíky
neporadí. Odveze bez problému šest lidí, čtyři
pak v neobvyklém komfortu s prostorem
mezi předními a zadními sedadly takovým, že před
ním mohou blednout i velké limuzíny. To vše v délce
4, 09 m. Snad jediným negativem jsou v případě
boční nehody relativně úzké dveře. Pro mnohé
konzervativce pak atypický vzhled. Multipla je
vynikající auto především pro všechny, kteří
se neřídí velmi pofiderními moderními vlnami a
jsou schopni se na automobil koukat ze širšího
pohledu. Budou odměněni vynikajícím pomocníkem,
do kterého se dříve či později zamilují.
Petr Řezáč
/
|