Fiat Multipla – nedoceněná zatracovaná výjimečná


       

Jen málokteré auto na světovém trhu budí tak rozporné emoce jako právě Fiat Multipla. I zde se ukazuje, že i nejgeniálnější věci mohou přes své úžasné vlastnosti zažívat podstatně menší úspěch když vzniknou dříve než je trh schopen přijmout. Na druhé straně ten samý model má zaryté zastánce, kteří Multiplu považují za něco více než pouhé auto. Je doslova modelem kultovním. Není moc modelů, které by tak rychle vyvolávaly emoce ať již negativní či pozitivní. 

Automobilová móda mi často připadá velmi legrační. Všechny modely ve své kategorii se snaží dostat do nějakého šuplíku i v nejmenších detailech. Kolikrát i malé odlišnosti určí, že zákazník otočí palcem dolů a odsoudí ten který model do propadliště dějin. Tak to se však Multiple stát nemůže. Zatímco běžný zákazník sledující takzvaně vývoj kroutí očima nad její ohavností, indivudualisti žasnou nad odvahou a propracováním i těch nejmenších detailů s naprosto jiným pohledem. Multipla je prostě jiná. A to se neodpouští. Je to jako se zvířecím či lidským kolektivem. Kdo se moc odlišuje je dříve či později smeten. Ale dost emocí. V čem že je tak odlišná? Ve všem. Jenom namátkou. Je širší než by se slušelo, je kratší než by se slušelo, má vyšší okna než by se slušelo, má jinak uspořádané sedadla než by se slušelo na „normální“ rodinné auto. Je také větší bojovnice než by se slušelo, protože když  byla před lety dána do prodeje její starší sestřička, tak svými avantgardními tvary doslova šokovala veškeré automobilové koncervativce. Ti se většinou doslova zalykaly při popisu této „obludné“ krabice. Multipla se však nedala. Konstruktéři pokrčili rameny a udělali  „škrty“ především v předních  nestandardních partiích. Vznikl tak mnohem fádnější, leč pro podstatně širší okruh zájemců akceptovatelnější design.

Palubní deska

Avangarda na druhou. Tady věřím, že i velkým zastáncům multiply může nějaký čas trvat než si zvyknou. Béžová plastová kaplička uprostřed s kompaktně umístěnými kontrolními ovládacími prvky může působit lehce nezvykle, a to zvláště v kombinaci s velkou mírně se svažující plochou palubní desky vyvedené v textilním provedení. Zvyk je zvyk. Po sedmi tisících kilometrů mi i tato kombinace připadá jako naprosto normální a nemám s ní naprosto žádný problém. Naopak odkládací prostory na této ploše považuji za zcela samozřejmé a mám problém v autech, které je nemají. Tyto „odklapovačky“ jsou dokonce tak zajímavě konstruovány, že do nich můžete bez problému instalovat  například i náročnější navigační přístroje, které by byly přisáty na čelním skle nedostatečně stabilní.

Interiér

   

Jestliže je Multipla jiná zvenku tak interiér jen nestandardní pojetí ještě umocňuje. Základem je rovná podlaha s vyjímatelnými sedadly, což by nebylo až tak neobvyklé. Zde však díky širší platformě jsou pro osobní automobily atypicky uspořádaná sedadla ve dvou řadách po třech. Další zásadní odlišností  je řadící páka umístěná na palubní desce, také po vzoru užitkových automobilů. Podstatné je, že se tak řadí podstatně příjemněji, než když je v podlaze. Minimálně proto, že může být extrémně krátká a přesná, aniž by sedačka musela být nepohodlně nízká. Z praktického hlediska pak získáte prostor, který se může velmi hodit například v zimě na lyže, či na další věci, které je nutné převézt v osobním autě. Další variantou je možnost, byť třeba krátkodobě, „zlikvidovat“ zadní řadu sedadel a získat neuvěřitelně velký zavazadlový prostor a zároveň současně přepravovat tři dospělé osoby. To vše v automobilu o celkové délce pouhých 4 metry a 9 centimetrů. To však ve výčtu nadstandardních možností a komfortu zdaleka není všechno. Každé ze šesti sedadel je samostatné a plnohodnotné, anatomického tvaru, se zvýšenými boky. Díky zvýšenému posazu máte nejen velmi dobrý výhled na všechny strany, ale také díky přirozenější pozici těla se méně unavíte na delších cestách.

V nejběžnějším uspořádání při přepravě čtyř lidí, při sklopení prostředních sedadel vpředu i vzadu mají obě řady mezi sedadly tak velkou plochu na opření lokte, odkladní prostory, či prostory pro nápoje, že s takto velkorysým prostorech se setkáváme pouze v mnohem větších a luxusnějších limuzínách. Pakliže rádi cestujete na dlouhé tratě v parném létě, není nic jednoduššího, než si na místo předního sedadla dát auto ledničku, čímž vaše pohodlí  ještě výrazně zvýšíte.

Podvozek

Tady není co řešit, extrémně široká platforma s koly umístěnými v rozích karosérie zajišťují  velmi dobré vlastnosti. Díky minimálním převisům je možno jezdit razantně i při nestejnoměrně rozložené hmotnosti. Jízdní vlastnosti se v podstatě  nemění a jsou přímo učebnicovým příkladem moderního řešení.

Motor

K dispozici je samozřejmě i motorizace benzínová. Vzhledem k trochu horší aerodynamice, kterou si vynutila tato avantgardní karoserie, je však dle našeho názoru výrazně lepší volba dieselového common railu. Nejen proto, že právě FIAT patří k jeho průkopníkům, ale i proto, že je dostatečně silný s vysokým kroutícím momentem a jeho úsporné parametry tak eliminují již zmíněný větší odpor. Tento motor je velmi tichý a nenáročný. Přestože automobil není vybaven šestým převodovým stupněm, je dostatečně pružný a zdolává bez problémů požadavky na dynamiku i ve vysokých rychlostech převodovka je bez problémů, jak již bylo řečeno, krátká dráha řadící páky umístěné v palubní desce je krátká a přesná. 

Provoz a jízdní vlastnosti

Mám rád auta, která jsou tak moudře konstruovaná, že vždy máte pocit, že jedete ve větším autě než je skutečnost. Většinou jsou právě ty rozměrově menší  podstatně mrštnější než neohrabaní brontosauři, kteří jsou bohužel v současné době u nás v „módě“. Na druhé straně nedobře koncipovaný interiér vytvářející pocit stísněnosti je také problematický. Z tohoto pohledu je na tom Multipla také velmi dobře. Panaromatický pohled, který máte ze všech sedadel působí dojmem obrovské vzdušnosti a prostoru srovnatelným, alespoň pro mne, s jízdou s větším MPV. Naopak na rozdíl od něj je flexibilnější, a to již nehovořím o parkování. Na parkovací prostor je srovnatelný  i s automobily, kteří působí dojmem mnohem menším. S Multiplou si můžete dovolit jet velmi svižně, drží velmi dobře na silnici i při razantním projížděním zatáček. Sedačka řidiče vede dobře tělo, takže nemáte problém s „vynášením“ vlivem odstředivé síly. Posilovač řízení je optimálně seřízen ve všech režimech a na rozdíl od mnoha jiných automobilů nemáte problém těžkého řízení při parkování či naopak velmi lehkého ve vysokých rychlostech. Palubní počítač je docela dobrý, pouze jeho ovládání se nám nezdálo tak intuitivní jako u některých jiných modelů. Kvalitu audiosoustavy  považuji za velice dobrou i při použití na 80 % výkonu není reprodukce výrazně zkreslená, což také často není běžné i u podstatně dražších modelů. V kvalitě audiosystémů je kromě vlastní kvality hardware jak je všeobecně známo důležitá i kvalita prostoru, kde je reprodukční systém instalován. A to je opravdu velmi složitá otázka . V některých autech to hraje a v jiných nikoliv. Tak tedy v Multiple ano. Nemyslím si, že by to bylo systémovým sledováním konstruktérů multiply, ale především tvarem dveřního prostoru a použitými materiály. Ale hlavní je „prostě to hraje“.

Závěrem

Multipla je vynikající rodinné auto, které si během chvilky přestavíte na míru podle svých potřeb.  Nemá prostorové problémy s věcmi, se kterými si ostatní běžné sedany a kombíky neporadí. Odveze bez problému šest lidí, čtyři pak v neobvyklém komfortu s prostorem mezi předními a zadními sedadly takovým, že před ním mohou blednout i velké limuzíny. To vše v délce 4, 09 m. Snad jediným negativem jsou v případě boční nehody relativně úzké dveře. Pro mnohé konzervativce pak atypický vzhled. Multipla je vynikající auto především pro všechny, kteří se neřídí velmi pofiderními moderními vlnami a jsou schopni se na automobil koukat ze širšího pohledu. Budou odměněni vynikajícím pomocníkem, do kterého se dříve či později zamilují.

                                                                                                   Petr Řezáč

  /

 

         Z obsahu