aktualizováno
Pneumatiky
Nokian získávají každým rokem větší prestiž
na světovém trhu. A nejen proto, že přinesly několik
zajímavých nových technologií jako je například
indikátor opotřebení DSI, či INFO PIN. Především
jsou to jízdní vlastnosti, které přitahují
k Nokianům stále více řidičů. Poslední
lahůdkou jsou nové zimní pneu WR. Mimo velmi vyvážených
vlastností ve všech situacích, které vám zima může
nastražit, jsou i „nejrychlejšími“ zimními
pneumatikami na světě.
Písmeno
W může znamenat ledacos, v „řeči“
pneumatik však je jeho symbol zcela jasný.
Rychlostní kategorie 270 km/h. Převedeno do normální
řeči to znamená, že konstrukce této pneumatiky
umožňuje jízdu maximální rychlostí do dvě stě
sedmdesáti km za hodinu, tedy u zimních pneumatik
světový rekord. Ty se dělají
v rozměru 235/50 R18, tedy jsou
vhodné především pro vysokorychlostní limuzíny. V ostatních rozměrech
mají obvykle index
T (do 190 km/h), či H (do 210 km/h).
My testujeme „wéerka“
v „téčku“ na kompaktním Renaultu Clio
Extreme v
rozměru 175/65 R14.
Nokian
WR bylo novinkou zimní sezóny 2002/2003 a je speciálně
konstruována pro středoevropské podmínky. To je
důležité především proto, že právě v této
oblasti se nejen velmi často mění během zimního
období teplota, ale především i povrch vozovek.
Dá se zde očekávat v podstatě vše od suchých
vozovek a relativně vyšších teplot, přes
vozovky mokré, zasněžené či zledovatělé
nebo ledovými
zmrazky. A vyrobit pneumatiku, která by byla
velmi dobrá na
všech jmenovaných
površích
je opravdu nesmírně náročné. Nokian řešil
tento problém především
nově vyvinutou
směsí gumy HDS (High Dispersion Silica). Ta
pružně reaguje na měnící se teploty, přispívá
k lepší přilnavosti na mokru a zvyšuje i
kilometrový výkon pláště.
Samozřejmě nejen směs je rozhodující.
Velký vliv má i tvar „figury“
a použitý systém lamel. Právě patentovaná
lamelová technologie HAKA propůjčuje „wéerce“
výborné jízdní vlastnosti. Figura je šípovitá,
sklon drážek
je optimalizován pro každou šíři pláště zvlášť
s výrazným akcentem na potlačení
vzniku aquaplaningu
Komfort
jízdy přesahuje očekávání
Vžitá
představa značné části řidičů, že zimní
pneumatika je pouze od toho, aby auto na sněhu
„neklouzalo“, je v současnosti opravdu
zjednodušená. U nejmodernější zimních
pneumatiky, kterou
je Nokian WR jedním z nejvýraznějších představitelů,
je tato vlastnost pouze jednou z řady. Tou
nejdůležitější je již zmiňovaná přizpůsobivost
v nejrůznějších podmínkách. A právě
tady je WR neuvěřitelně silná, což v plné
míře potvrzují naše zkušenosti z prvních
pěti tisíc kilometrů, které jsme zatím s ní
najezdili.
Co nás zaujalo již hned po přezutí, byl
komfort jízdy a
minimální hlučnost. Dokonce se nám
subjektivně po přezutí
zdály WR tišší než klasické letní
pneumatiky, které jsme přezouvali. I když se to
na první pohled může zdát jako nepravděpodobné,
logiku to má. Přezouvali jsme sice za sucha, ale při
velmi nízké teplotě. Tedy v podmínkách,
které letním pneumatikám již výrazně nesvědčí.
Naopak „wéerko“
bylo nejen „hmatatelně“ přilnavější,
což bylo znát již po prvních metrech, ale nejen
to. Jak bylo již řečeno
i v přímém srovnání překvapivě
tiché. Samotný fakt, že tomu tak je, nás tak
nepřekvapí, /protože nově vyvinutou High
Dispersion Silicu předcházela výborná pověst/
pouze jsem neočekával, že ten
ten rozdíl bude
relativně tak veliký. Paradoxní je, jak
nové technologie
smazávají zažitý názor, že zatímco většina
letních pneumatik je tichá tak zimní jsou více méně
buď více či méně, ale vždy hlučné. Už to
prostě neplatí a záleží pouze na tom kterém
modelu….
Jestliže
o některých věhlasných pneumatikách je známo,
že jsou například výborné na sněhu či na
ledu, pak Nokian WR je opravdu těžko dostižitelný
svou velmi vysokou univerzalitou. Podle toho co jsme
si zatím ověřili, je výborný jak na suchých
„podchlazených“ vozovkách, tak i na mokrých
silnicích, subjektivně se nám zdál i výkon na
zledovatělé vozovce. Snad jediné, kde se nám zdál
nepatrně slabší, je záběr ve sněhu. V praxi
se samozřejmě nejedná o výraznou nevýhodu,
protože rozdíl
v trakci není
velký, nicméně
například starší model
Nokianu NRW má záběr větší. Naopak v některých
jiných vlastnostech je WR výrazně lepší.
To je však částečně jasné již při pohledu
na stavbu „vzorku“ a uspořádání. Systém
„chytrá horákyně", který musejí výrobci
pneumatik provozovat, musí vést zcela samozřejmě
k některým kompromisům, aby dosáhli všech
potřebných protichůdných vlastností. Je tedy
jasné, že
například podélné drážky na „WR“ sice
trochu mohou snižovat
záběr ve sněhu, naopak
výrazně
zvyšují stabilitu vozidla ve velkých
rychlostech a snižují možnost aquaplaningu.
Pneumatiky velmi přesně
reagují na pohyb volantu a přispívají tím
značnou měrou
k bezpečnosti jízdy. Pakliže nebydlíme
ve vysokohorském středisku, je zcela jasné kolik procent zhruba najezdíme
v zimě na jakém povrchu. Z tohoto
hlediska jsou zvolené vlastnosti WR takřka ideální
a málokterý z konkurentů jim v této široké
škále může nabídnout podobnou vyrovnanost.
Další
výhodou je velmi dobrý poměr cena výkon. I když
patří Nokian WR mezi špičkové zimní
pneumatiky, cenově patří do kategorie střední.
Například námi testovaný rozměr 175/ 65 R14 má
doporučenou cenu 2752 Kč. Naše zkušenosti zcela
zřetelně ukazují, že Nokian WR
je pneumatika, kterou je možno každopádně
doporučit.
+
velmi dobré vlastnosti na suché i mokré
vozovce, velmi dobré vlastnosti na zledovatělé
vozovce, velmi
dobré brzdné
vlastnosti na suché, mokré zledovatělé i zasněžené
vozovce, Info Pin, indikátor
opotřebení DSI
- menší záběr na sněhu
Petr
Řezáč
/al/
|