Zatímco
v automobilu je vzhledem k
relativně komfortnímu pérování
auta vaší
navigaci „dobře“,
na skútru či
motorce je na tom podstatně hůře. A to
nejen na silnici ale především na nezpevněném
terénu. Velmi
náročné jsou pro navigace ale i
jednoválcové stroje, které mají velmi často
nedokonale vyváženou klikovou hřídel,
díky níž jsou
vibrace výrazné i na hladké silnici.
V náročných
podmínkách je
velmi důležité eliminovat větší část otřesů
dříve než se dostanou k samotné navigaci.
Účinné je především
odpružení držáku.
Důležitá je však nejen kvalita odpružení
ale i umístění kam držák umístíme. Jedním z jejich
nejstarších výrobců která se této tématice
věnuje je firma Touratech. Zde držáky nejen vyvíjí
a vyrábí konkrétně ty pro GPS přijímače již od počátku devadesátých let.
Za
tu dobu si vydobyl obrovské renomé a každý držák
je příkladem precizní práce s maximálně
praktickým výsledkem - skvěle fungující, odolný
a robustní výrobek, který vydrží obvykle víc,
než zařízení, které upevňuje. Touratech se
nesnaží držáky konstruovat v líbivém
moderním designu ale v technostylu kde je vše
podřízeno co největší výdrži. S držáky
Touratech je to podobné jako třeba s vozy
Land Rover Defender. Nepatří sice k nejkrásnějším
ale jejich „kouzlo spočívá ve velmi solidní konstrukci a
praktické použitelnosti. V
čím horších podmínkách se pohybujete, tím
více jejich odolnost a spolehlivost oceníte.
Modely Touratech používají jak závodníci rallye
Dakar, tak i
cestovatelé na adventure cestách kolem světa. Vůbec
nezáleží na ceně přístroje, držáky Touratech
mají ceny různé podle technické složitosti
velmi zajímavé je že
je v
řadě případů
zákazníci používají i na zařízení,
jehož hodnota není o mnoho vyšší než cena
vlastního držáku.
Klasické
odpružení
Touratech
vyrábí dva základní typy držáků podle typu
odpružení. Základní typ používá standardní
silentbloky z měkké pryže různého
charakteru, průměru a délky (podle typu přístroje
a zejména jeho váhy ale také podle konstrukce držáku
a rozmístění sil). Druhý typ, který se jmenuje MvG
. Jejich srdcem je
o prostorový silentblok typu “multiplane”,
který se často používá v
leteckém průmyslu pro montáž přístrojových
skupin do kokpitů. Tyto tlumicí jednotky jsou mimořádně
účinné při odstranění vibrací převážně nižších
frekvencí a dokáží prakticky zcela eliminovat
vibrace bez ohledu na směr jejich šíření.
S vyjímkou aktivního tlumení se jedná o
ten nejlepší tlumicí závěs, který v současnosti
na trhu existuje pro dané účely. Jen pro zajímavost,
tyto MvG elementy jsou vyráběné podle armádních
specifikací a jsou k nim dostupné naprosto detailní
testy průběhu vibrací. Podle zkoušek, které
provádí Touratech s různými typy držáků, je
možné účinně (>95) odstranit vibrace do +/-
25G, které byly naměřeny na různých enduro
motocyklech během jízdy v terénu.
Většina držáků na GPS přístroje, které
Touratech nabízí v tovární úpravě pro
offroadové ježdění (resp. pro motocyklové použití
obecně), je k dispozici jak ve standardním
provedení s gumovými silentbloky, tak i MvG pro
neupravené přístroje a pro nejnáročnější
offroad ježdění. Vzhledem k tomu, že některé přístroje
jsou již od výrobce GPS vyráběné tak, aby vydržely
přetížení resp. vibrace za provozu, není potřeba
na tyto příjmače vyrábět MvG verzi držáků
(např. řada GPSMAP 60Cxx). Naopak na některé přístroje
nemá vůbec smysl dělat standardní odpružení,
protože jejich použití na motocyklu je na hranici
jejich technické odolnosti a jediné smysluplné řešení
je to nejlepší, tedy MvG (typicky přístroje PDA).
Standardní držáky jsou obvykle
menší než MvG varianty, které mají vždy
větší základnu. Jsou vyráběné z duralu a
nerezu a povrchová úprava je broušení a
anodizace hliníkových ploch, což je
elektrochemická metoda podobná eloxování s vyšší
tvrdostí povrchu. Držáky jsou vyráběné v
provedení pro motorky nebo kola a liší se tedy způsobem
upevnění a případně absencí montážních dílů
pro napájecí kabel (pokud to daný typ příjmače
umožňuje).
Není
nad „zámek“
Další
výbornou „vychytávkou“ jsou perfektní zámečky
proti krádeži. Právě to jedna z věcí která
nám u jinak vynikajících navigací Garmin Zomo
chyběla. Ne že by ochranu originální držáky
neměly .Nicméně profilovaný šroub kterým se
zajišťují je stejně náročný pro zloděje jako
pro majitele. především proto že se při jízdě
samovolně utahuje a tak s nim musíte bojovat
i když nechcete. Tedy není nic lepšího než zámek
na klíč a právě tak jsou vybaveny dražší
verze Touratechů.
integrované zámky samozřejmně neslouží pro dlouhodobou ochranu ale
proti odcizení během krátké zastávky například
při placení na čerpací stanici. Nespornou výhodou
je mimo jiné že když odcházíte na delší
dobu., „osvobodíte“ svojí navigaci během krátké
chvíle. Podle typu upevnění se dodávají typy určené
pro použití na motocyklech (pokud to je možné,
tak včetně řešení integrovaného napájení z
palubní sítě) se standardně dodávaným upevňovacími
sponami na tyčovinu průměru cca 10-12mm (hrazdičky
a různé adaptéry) a typy na kolo, které
jsou obvykle vybavené upevněním pomocí prostorového
duralového držáku zajištěného šroubem s maticí
přímo na řídítka. Typy na kolo nemají v dodávce
řešení upevnění napájecího kabelu ani zámky
a jsou navržené tak, aby byly maximálně lehké a
pevné.
MvG
je špička
Cena
těchto prostorových tlumicích elementů je poměrně
vysoká (ve srovnání s obyčejnými silentbloky)
ale jejich vlastnosti cenu bohatě vyvážují. V
principu jde o jedinou věc - zabránit poškození
drahého (nebo důležitého) navigačního zařízení
vibracemi, které zejména při jízdě po nezpevněném
povrchu nebo s tvrším tlumením dosahují obrovských
hodnot. Při zkouškách a měření na řídítkách
a kokpitech motocyklů bylo určeno rozmezí
frekvencí vibrací při různých jízdních režimech
a podle zátěže (v kg) a směru působení sil
(vliv tvaru držáku a upevnění) je podle určitého
konstrukčního programu možné navrhovat držáky,
které téměř dokonale odstraní vliv přetížení
při vibracích stroje, kokpitu nebo řídítek na
GPS příjmač. Větší amplitudy způsobují mírné
pohyby celého držáku ale vliv na vlastní přístroj
je možné omezit až z 95% a jsou i držáky, kde
se vibrace podařilo odstranit na 98%. Stejně jako
v letadlech dochází při určitých rezonančních
kmitočtech k pohybům celého přístroje ale tím
se také minimalizuje možnost poškození součástek,
tištěných spojů nebo kabelových vedení v přístroji.
Bohužel současné přístroje nejsou příliš
lehké (např. typické motocyklové navigace jako
GPSMAP 278C, Zumo nebo Tom Tom Rider) a vibracemi
trpí mnohem více než lehké ruční přístroje,
kde jsou setrvačné síly mnohem menší. Nicméně
správně navržený držák účinně kompenzuje
vliv otřesů bez ohledu na váhu přístroje. Velký
vliv má i umístění na motocyklu (některé typy
upevnění přímo násobí vliv vibrací).
MvG
upevnění se používá již od roku 1999, kdy bylo
poprvé použito při konstrukci odpružených panelů
kokpitu a držáku GPS pro speciální stroje v
rallye Dakar. V roce 2000 již všechny stroje na
startu této rallye používaly držáky dodávané
Touratechem pro ERTF a i v současné době jsou všechny
soutěžní motocykly vybavené povinně tímto
typem držáku, který se maximálně osvědčil i
když dnes nese kromě velké a těžké GPS i podvěšený
komunikační přístroj Iritrack. MvG řešení používají
i jezdci v buginách a v automobilech a s vyjímkou
aktivního systému kompenzací vibrací neexistuje
zkrátka nic lepšího. Je potřeba jednou jet řadu
hodin a dnů po “valše” na africké pistě a
vidět za jízdy vypadávat dříve pevně utažené
šrouby z konstrukce motocyklu, aby si člověk uvědomil,
že při určitém typu jízdy je dokonalá ochrana
proti vibracím alfa a omega, pokud má přístroj
vydržet. Pokud se jedná o náročné projekty typu
sólo cesta pustinou po řadu dnů, je fungující
navigace absolutní nutností doslova pro přežití
a je hazardem jet bez záložního přístroje ale v
takové situaci bude jen málokdo z nás. Ovšem také
jen málo lidí mohou vyhodit svůj příjmač po
dovolené a koupit si nový.
Jak
na PDA
V
případě zařízení, která nejsou určená pro
použití v tak nepříznivých podmínkách, jako
například řídítka motocyklu, je potřeba vyřešit
přinejmenším dva problémy. Prvním a důležitým
je ochrana proti vodě. Druhým jsou
vibrace, které konkrétně na PDA mají
velmi negativní vliv.
Pochopitelně se při naší práci setkáváme
s různými držáky, obaly a řešením upevnění
a ochrany proti dešti. Kromně opravdu legračních
systémů jako je například samolepka existuje několik
solidních řešení jak na
motocykl upevnit
PDA,či
smartphone.
Každý si musí sám zvážit, jakou hodnotu
má jeho přístroj a jaké problémy přinese jeho
případné zničení. Takzvané “vodní”
pojistky nebo či indikátory přetížení, zcela zřetelně
servisu indikují když byl přístroj byl zničen nesprávným zacházením ze strany uživatele
a tak můžete přijít o oblíbený přístroj i v době
záruky.
Touratech má v nabídce tři řešení a z české
distribuce jsme doplnili čtvrtou variantu. Bylo by
jejich software PathAway patří k několika velmi
propracovaným aplikacím pro PDA právě pro oblast
offroadové navigace.
Touratech
- Kahedo pouzdro s odpruženým držákem MvG
Nepříliš
dobré zkušenosti s provozem plastových pouzder a
jejich funkční kompromisy (rozměry, vliv prachu,
bahna a dalších nečistot na fuinkčnost krycí
folie displeje a nezanedbatelné rozměry...) vedly
Touratech k vývoji vlastního řešení upevnění
PDA a podobných přístrojů s využitím nejlepšího
možného odpružení tak, aby bylo možné použít
bez obav tyto přístroje i při dlouhých cestách
po nezpevněném povrchu, zejména obávaných
afrických pistách. Pozdro je vyráběné dvorním
dodavatelem Touratechu, firmou Kahedo a je šité z
originál DuPont Cordury (jako všechny textilní výrobky
pro Touratech), zadní strana materiálu je opatřena
vrstvou teflonu proti pronikání vody. Lem je zesílený
podobně jako na pouzdrech pro mobilní telefony.
Obvodový zip je nejvyšší kvality a je ve verzi
kryté proti dešti dvojitým pruhem plastu, podobně
jako na špičkových horolezeckých bundách nebo
na suchých oblecích pro potápěče. Slída je po
celé horní straně pouzdra (nejen v oblasti
viditelného okénka na displej). Pouzdro je
vybaveno dvěma úchytkami, které drží plastový
stylus (obvykle není nutný, slída je natolik
poddajná že umožňuje bezproblémové ovládání
prstem) a upevňuje se do otvoru v horní nosné
desce kovového držáku pomocí otočného plastového
čepu (Fastex USA) a velkého velkro kruhu.
WAVE
CASE a držák pouzdra WaveCase
V
Německu a Francii velmi populární výrobky
WaveCase pro ochranu mobilních telefonů proti vodě,
nezůstaly mimo pozornost Touratechu a tak v
katalogu 2007 najdeme nový odpružený držák pro
pozdra WaveCase pro mobilní telefony a malé
komunikátory jako je MDA Vario apod. Tyto držáky
je možné koupit i samostatně a nebo rovnou s
pouzdrem WaveCase, která budeme nabízet také z české
distribuce jako alternativu. Vlastní pouzdra
WaveCase jsou původně určená pro aktivity “na
břehu a v mělké vodě”, výrobce neměl původně
vůbec ambice nabízet nic víc než možnost využívat
fotoaparát vestavený ve většině mobilních
telefonů při vodních hrátkách (proto je zadní
stěna průhledná). Ale pouzdra i na motorce
vypadají o poznání lépe než mohutné
“bedny” jiných výrobců plastových pouzder a
jsou mnohem levnější. Mají řadu kompromisů,
jedním z největších je problematické až nemožné
vyvedení napájení.
PalmCase
a Mini PalmCase
Pouzdra
řady PalmCase a menší varianta mini Palmcase jsou
představiteli první generace ochranných pouzder
na PDA přístroje. Jejich konstrukce vychází z
ochrany profesionálních zařízení (např. měřicích
přístrojů) a upřímně řečeno, připomínají
na řídítkách připevněný geodetický přístroj
než PDA. Na fotografiích vypadají mnohem menší
než ve skutečnosti (typický rozměr pro PDA je 15
x 8 x 3cm), Displej kryje kromě tenké a pružné
membrány také plastový kryt. I díky tomu je čitelnost
displeje na přímém slunci více než problematická.
Obecně se dá říct, že až na vyjímky považujeme
tato pouzdra za již překonaná - kompromisů nebo
nevýhod je řada - problematické vyvedení napájení,
výroba na zakázku podle typu PDA, relativně vysoké
ceny a nízká odolnost proti poškození při pádu
zejména při nízkých teplotách, zamlžování,
slabá ochrana přístroje proti vibracím (nulová
ochrana proti vibracím v nízkých frekvencích na
řídítkách), kompromisní montáž pomocí
plastové příchytky. Výrazným kladem je vynikající
ochrana proti vodě - toto pouzdro je opravdu vodotěsné.
Upevnění je možné i pomocí RAM systému ale
riziko vylomení při běžném průjezdu kolem keře
na polní cestě je vysoké (vyzkoušeno v praxi).
Podle vlastních zkušeností a tiskových
materiálů zpracoval /per/
/
|