TOURATECH – jak upevnit a ochránit navigaci


Zatímco v automobilu je vzhledem k  relativně komfortnímu pérování  auta  vaší navigaci  „dobře“,   na skútru či  motorce je na tom podstatně hůře. A to nejen na silnici ale především na nezpevněném terénu.  Velmi náročné jsou pro navigace ale i  jednoválcové stroje, které mají velmi často nedokonale vyváženou klikovou hřídel,  díky níž jsou  vibrace výrazné i na hladké silnici. 

V náročných podmínkách  je velmi důležité eliminovat větší část otřesů dříve než se dostanou k samotné navigaci. Účinné je  především odpružení držáku.  Důležitá je však nejen kvalita odpružení ale i umístění kam držák umístíme. Jedním z jejich  nejstarších výrobců která se této tématice věnuje je firma Touratech. Zde držáky nejen vyvíjí a vyrábí konkrétně ty  pro GPS přijímače již od počátku devadesátých let.

Za tu dobu si vydobyl obrovské renomé a každý držák je příkladem precizní práce s maximálně praktickým výsledkem - skvěle fungující, odolný a robustní výrobek, který vydrží obvykle víc, než zařízení, které upevňuje. Touratech se nesnaží držáky konstruovat v líbivém moderním designu ale v technostylu kde je vše podřízeno co největší výdrži. S držáky Touratech je to podobné jako třeba s vozy Land Rover Defender. Nepatří sice k nejkrásnějším ale jejich „kouzlo spočívá  ve velmi solidní konstrukci a  praktické použitelnosti. V  čím horších podmínkách se pohybujete, tím více jejich odolnost a spolehlivost oceníte. Modely Touratech používají jak závodníci rallye Dakar, tak  i cestovatelé na adventure cestách kolem světa. Vůbec nezáleží na ceně přístroje, držáky Touratech mají ceny různé podle technické složitosti velmi zajímavé je že  je  v řadě případů  zákazníci používají i na zařízení, jehož hodnota není o mnoho vyšší než cena vlastního držáku.

Klasické odpružení

Touratech vyrábí dva základní typy držáků podle typu odpružení. Základní typ používá standardní silentbloky z měkké pryže různého charakteru, průměru a délky (podle typu přístroje a zejména jeho váhy ale také podle konstrukce držáku a rozmístění sil). Druhý typ, který se jmenuje MvG . Jejich srdcem je  o prostorový silentblok typu “multiplane”, který se často používá v  leteckém průmyslu pro montáž přístrojových skupin do kokpitů. Tyto tlumicí jednotky jsou mimořádně účinné při odstranění vibrací převážně nižších frekvencí a dokáží prakticky zcela eliminovat vibrace bez ohledu na směr jejich šíření.  S vyjímkou aktivního tlumení se jedná o ten nejlepší tlumicí závěs, který v současnosti na trhu existuje pro dané účely. Jen pro zajímavost, tyto MvG elementy jsou vyráběné podle armádních specifikací a jsou k nim dostupné naprosto detailní testy průběhu vibrací. Podle zkoušek, které provádí Touratech s různými typy držáků, je možné účinně (>95) odstranit vibrace do +/- 25G, které byly naměřeny na různých enduro motocyklech během jízdy v terénu. 

Většina držáků na GPS přístroje, které Touratech nabízí v tovární úpravě pro offroadové ježdění (resp. pro motocyklové použití obecně), je k dispozici jak ve standardním provedení s gumovými silentbloky, tak i MvG pro neupravené přístroje a pro nejnáročnější offroad ježdění. Vzhledem k tomu, že některé přístroje jsou již od výrobce GPS vyráběné tak, aby vydržely přetížení resp. vibrace za provozu, není potřeba na tyto příjmače vyrábět MvG verzi držáků (např. řada GPSMAP 60Cxx). Naopak na některé přístroje nemá vůbec smysl dělat standardní odpružení, protože jejich použití na motocyklu je na hranici jejich technické odolnosti a jediné smysluplné řešení je to nejlepší, tedy MvG (typicky přístroje PDA). Standardní držáky jsou obvykle  menší než MvG varianty, které mají vždy větší základnu. Jsou vyráběné z duralu a nerezu a povrchová úprava je broušení a anodizace hliníkových ploch, což je elektrochemická metoda podobná eloxování s vyšší tvrdostí povrchu. Držáky jsou vyráběné v provedení pro motorky nebo kola a liší se tedy způsobem upevnění a případně absencí montážních dílů pro napájecí kabel (pokud to daný typ příjmače umožňuje).

Není nad „zámek“

Další výbornou „vychytávkou“ jsou perfektní zámečky proti krádeži. Právě to jedna z věcí která nám u jinak vynikajících navigací Garmin Zomo chyběla. Ne že by ochranu originální držáky neměly .Nicméně profilovaný šroub kterým se zajišťují je stejně náročný pro zloděje jako pro majitele. především proto že se při jízdě samovolně utahuje a tak s nim musíte bojovat i když nechcete. Tedy není nic lepšího než zámek na klíč a právě tak jsou vybaveny dražší verze Touratechů.
integrované  zámky samozřejmně neslouží pro dlouhodobou ochranu ale proti odcizení během krátké zastávky například při placení na čerpací stanici. Nespornou výhodou je mimo jiné že když odcházíte na delší dobu., „osvobodíte“ svojí navigaci během krátké chvíle. Podle typu upevnění se dodávají typy určené pro použití na motocyklech (pokud to je možné, tak včetně řešení integrovaného napájení z palubní sítě) se standardně dodávaným upevňovacími sponami na tyčovinu průměru cca 10-12mm (hrazdičky a různé adaptéry) a typy na kolo, které jsou obvykle vybavené upevněním pomocí prostorového duralového držáku zajištěného šroubem s maticí přímo na řídítka. Typy na kolo nemají v dodávce řešení upevnění napájecího kabelu ani zámky a jsou navržené tak, aby byly maximálně lehké a pevné.

 MvG  je špička

Cena těchto prostorových tlumicích elementů je poměrně vysoká (ve srovnání s obyčejnými silentbloky) ale jejich vlastnosti cenu bohatě vyvážují. V principu jde o jedinou věc - zabránit poškození drahého (nebo důležitého) navigačního zařízení vibracemi, které zejména při jízdě po nezpevněném povrchu nebo s tvrším tlumením dosahují obrovských hodnot. Při zkouškách a měření na řídítkách a kokpitech motocyklů bylo určeno rozmezí frekvencí vibrací při různých jízdních režimech a podle zátěže (v kg) a směru působení sil (vliv tvaru držáku a upevnění) je podle určitého konstrukčního programu možné navrhovat držáky, které téměř dokonale odstraní vliv přetížení při vibracích stroje, kokpitu nebo řídítek na GPS příjmač. Větší amplitudy způsobují mírné pohyby celého držáku ale vliv na vlastní přístroj je možné omezit až z 95% a jsou i držáky, kde se vibrace podařilo odstranit na 98%. Stejně jako v letadlech dochází při určitých rezonančních kmitočtech k pohybům celého přístroje ale tím se také minimalizuje možnost poškození součástek, tištěných spojů nebo kabelových vedení v přístroji. Bohužel současné přístroje nejsou příliš lehké (např. typické motocyklové navigace jako GPSMAP 278C, Zumo nebo Tom Tom Rider) a vibracemi trpí mnohem více než lehké ruční přístroje, kde jsou setrvačné síly mnohem menší. Nicméně správně navržený držák účinně kompenzuje vliv otřesů bez ohledu na váhu přístroje. Velký vliv má i umístění na motocyklu (některé typy upevnění přímo násobí vliv vibrací).

MvG-BWMvG upevnění se používá již od roku 1999, kdy bylo poprvé použito při konstrukci odpružených panelů kokpitu a držáku GPS pro speciální stroje v rallye Dakar. V roce 2000 již všechny stroje na startu této rallye používaly držáky dodávané Touratechem pro ERTF a i v současné době jsou všechny soutěžní motocykly vybavené povinně tímto typem držáku, který se maximálně osvědčil i když dnes nese kromě velké a těžké GPS i podvěšený komunikační přístroj Iritrack. MvG řešení používají i jezdci v buginách a v automobilech a s vyjímkou aktivního systému kompenzací vibrací neexistuje zkrátka nic lepšího. Je potřeba jednou jet řadu hodin a dnů po “valše” na africké pistě a vidět za jízdy vypadávat dříve pevně utažené šrouby z konstrukce motocyklu, aby si člověk uvědomil, že při určitém typu jízdy je dokonalá ochrana proti vibracím alfa a omega, pokud má přístroj vydržet. Pokud se jedná o náročné projekty typu sólo cesta pustinou po řadu dnů, je fungující navigace absolutní nutností doslova pro přežití a je hazardem jet bez záložního přístroje ale v takové situaci bude jen málokdo z nás. Ovšem také jen málo lidí mohou vyhodit svůj příjmač po dovolené a koupit si nový.

MvG držák přo přístroje StreetPilot řady 26xx, 27xx a 28xx v černém provedení

Jak na PDA 

V případě zařízení, která nejsou určená pro použití v tak nepříznivých podmínkách, jako například řídítka motocyklu, je potřeba vyřešit přinejmenším dva problémy. Prvním a důležitým je ochrana proti vodě. Druhým jsou  vibrace, které konkrétně na PDA mají velmi negativní vliv.  Pochopitelně se při naší práci setkáváme s různými držáky, obaly a řešením upevnění a ochrany proti dešti. Kromně opravdu legračních systémů jako je například samolepka existuje několik solidních řešení jak na  motocykl upevnit  PDA,či  smartphone.  Každý si musí sám zvážit, jakou hodnotu má jeho přístroj a jaké problémy přinese jeho případné zničení. Takzvané “vodní” pojistky nebo či indikátory přetížení, zcela zřetelně servisu indikují když byl  přístroj byl zničen nesprávným zacházením ze strany uživatele a tak můžete přijít o oblíbený přístroj i v době záruky.
Touratech má v nabídce tři řešení a z české distribuce jsme doplnili čtvrtou variantu. Bylo by jejich software PathAway patří k několika velmi propracovaným aplikacím pro PDA právě pro oblast offroadové navigace.

Touratech - Kahedo pouzdro s odpruženým držákem MvG
Nepříliš dobré zkušenosti s provozem plastových pouzder a jejich funkční kompromisy (rozměry, vliv prachu, bahna a dalších nečistot na fuinkčnost krycí folie displeje a nezanedbatelné rozměry...) vedly Touratech k vývoji vlastního řešení upevnění PDA a podobných přístrojů s využitím nejlepšího možného odpružení tak, aby bylo možné použít bez obav tyto přístroje i při dlouhých cestách po nezpevněném povrchu, zejména obávaných afrických pistách. Pozdro je vyráběné dvorním dodavatelem Touratechu, firmou Kahedo a je šité z originál DuPont Cordury (jako všechny textilní výrobky pro Touratech), zadní strana materiálu je opatřena vrstvou teflonu proti pronikání vody. Lem je zesílený podobně jako na pouzdrech pro mobilní telefony. Obvodový zip je nejvyšší kvality a je ve verzi kryté proti dešti dvojitým pruhem plastu, podobně jako na špičkových horolezeckých bundách nebo na suchých oblecích pro potápěče. Slída je po celé horní straně pouzdra (nejen v oblasti viditelného okénka na displej). Pouzdro je vybaveno dvěma úchytkami, které drží plastový stylus (obvykle není nutný, slída je natolik poddajná že umožňuje bezproblémové ovládání prstem) a upevňuje se do otvoru v horní nosné desce kovového držáku pomocí otočného plastového čepu (Fastex USA) a velkého velkro kruhu.

WAVE CASE a držák pouzdra WaveCase
V Německu a Francii velmi populární výrobky WaveCase pro ochranu mobilních telefonů proti vodě, nezůstaly mimo pozornost Touratechu a tak v katalogu 2007 najdeme nový odpružený držák pro pozdra WaveCase pro mobilní telefony a malé komunikátory jako je MDA Vario apod. Tyto držáky je možné koupit i samostatně a nebo rovnou s pouzdrem WaveCase, která budeme nabízet také z české distribuce jako alternativu. Vlastní pouzdra WaveCase jsou původně určená pro aktivity “na břehu a v mělké vodě”, výrobce neměl původně vůbec ambice nabízet nic víc než možnost využívat fotoaparát vestavený ve většině mobilních telefonů při vodních hrátkách (proto je zadní stěna průhledná). Ale pouzdra i na motorce vypadají o poznání lépe než mohutné “bedny” jiných výrobců plastových pouzder a jsou mnohem levnější. Mají řadu kompromisů, jedním z největších je problematické až nemožné vyvedení napájení.

PalmCase a Mini PalmCase
Pouzdra řady PalmCase a menší varianta mini Palmcase jsou představiteli první generace ochranných pouzder na PDA přístroje. Jejich konstrukce vychází z ochrany profesionálních zařízení (např. měřicích přístrojů) a upřímně řečeno, připomínají na řídítkách připevněný geodetický přístroj než PDA. Na fotografiích vypadají mnohem menší než ve skutečnosti (typický rozměr pro PDA je 15 x 8 x 3cm), Displej kryje kromě tenké a pružné membrány také plastový kryt. I díky tomu je čitelnost displeje na přímém slunci více než problematická. Obecně se dá říct, že až na vyjímky považujeme tato pouzdra za již překonaná - kompromisů nebo nevýhod je řada - problematické vyvedení napájení, výroba na zakázku podle typu PDA, relativně vysoké ceny a nízká odolnost proti poškození při pádu zejména při nízkých teplotách, zamlžování, slabá ochrana přístroje proti vibracím (nulová ochrana proti vibracím v nízkých frekvencích na řídítkách), kompromisní montáž pomocí plastové příchytky. Výrazným kladem je vynikající ochrana proti vodě - toto pouzdro je opravdu vodotěsné. Upevnění je možné i pomocí RAM systému ale riziko vylomení při běžném průjezdu kolem keře na polní cestě je vysoké (vyzkoušeno v praxi).

                          Podle vlastních zkušeností a tiskových materiálů zpracoval /per/

       

  /

 

         Z obsahu