Výrazná
karoserie ve dvou zcela odlišných variantách. Novátorsky
pojatý interiér, velmi příznivá cena. To
jsou jen některé atributy Citroenu C4, které výrazně
přitahují motoristickou veřejnost k nejnovějšímu
přírůstku této francouzské automobilky. Nám v redakci
se líbil nejvíce ze všech novinek uvedených v minulém
roce. I když měla C4 velice zdatnou konkurenci především
v nové Škodě Octavia, v redakci zvítězila
především pro výrazné inovativní prvky. Některé
z nich se, tak jak bylo v minulosti
u Citroenu zvykem, mohou stát běžnou součástí
i automobilu jiných značek pro desítky následujících
let.
Citroen
byl vždy ve své dlouhé a bohaté historii
automobilkou, která se snažila vyrábět auta
jinak. Z historie je asi nejznámější
hydraulické pérování, které kromě této značky
používají s velkým úspěchem i další výrobci
zvláště luxusních automobilů. Zajímavým počinem
byly například i světla která „vidí za roh“
i ta se opět po letech vracejí do automobilů. Již
před několika lety Citroen předvedl zvláště
modelem C3, že se hodlá do
postavení „tvůrce“ opět vrátit. „Céčtyřka“
je toho jasným důkazem. V interiéru najdete
nejméně
dvě věci, které se zcela vymykají pojetí,
na které jsme zatím u automobilů zvyklí.
Jedna
hezčí než druhá
Nebývá
až zas tak obvyklé, že třídvéřová karosérie
je u jednoho modelu zásadně odlišná od pětidvéřové.
V čerstvé paměti je ale například Fiat
Bravo/Brava, která slavila s obdobným řešením
značné úspěchy. K těm je předurčen i C4.
Především proto, že dveře jsou tak zásadní
designový prvek, že pouze odebráním těch zadních
a drobnými změnami v rámci unifikace vždy
musí designér učinit mnoho kompromisů. Naopak
zcela odlišné karosérie ovlivněné pouze tvůrčí
vizí může vytvářit vůz nekompromisní. A to se
podle našeho mínění stalo právě u C4. Obě
varianty jsou dynamické, obě mají mnoho neokoukaných
křivek a obě přitom nesou mírou vrchovatou „citroenní
identitu“. My jsme se zaměřili tentokrát na pětidvéřový.
Přestože je ryze rodinným typem automobilu,
rozhodně není usedlý. Naopak svým dynamickým
vzhledem evokuje sny, tužby, vyvolává emoce. Přesně
tak jak jsme byli zvyklí především u
„kachny“ či modelů DS. Je to prostě opět
nefalšovaný citroen. A jestliže je pozoruhodný
zvenku, pak je ještě pozoruhodnější jeho interiér.
Revoluční
volant
Po
usednutí do vozu a uchopení volantu může být řidič
se slabším srdcem vystaven kolapsu. Volant v tomto
automobilu se totiž neotáčí. Tedy přesněji řečeno
mohutný střed volantu. To jediné co se točí je
pouze jeho věnec upevněný k masivnímu
středu dvěma příčkami. Je zajímavé jak je průměrný
řidič konzervativní. Zpočátku každý kdo do
„čtyřky“ za volant usedne lehce zpozorní a
necítí se ve své kůži. Aniž bychom si to uvědomili
tak klasický volant je pro většinu z nás
jedna z mála jistot, které v moderním
voze máme. Může být malí či velký, tlustý či
hubený ale to jsou jediné rozdíly které jsme
schopni akceptovat bez mrknutí oka. To je ale pouze
teorie. V praxi si na řešení C4 zvyknete až
neuvěřitelně rychle. Ale nejen to za pár minut přijdete
na to že toto řešení je velmi dobré a že je
vlastně nevěřitelné že na to nepřišel již někdo
daleko dříve. Zásadní výhody jsou v podstatě
tři. Ovládací prvky umístěné na volantu nemění
polohu a tím jsou k dispozici zcela intuitivně.
Vzhledem k tomu je možno jich umístit do
pevného středu více při zachování
perfektní kontroly. Nezanedbatelný není ani fakt
že airbag má takřka ideální a především neměnný
úhel což je velmi důležitý bezpečnostní
prvek.
Tři
displeje
Veškeré informace jsou řidiči předávány prostřednictvím
tří displejů. V některých modelech jsou
dokonce čtyři /čtvrtý je pro klimatizaci/.
Jeden menší, přímo v zorném
poli nad volantem upozorňuje řidiče o aktuálních
otáčkách. Také druhý ve středovém panelu je
spíše klasický. Ten se „stará“ především
o audio soustavu. Třetí a nejdůležitější
informační panel je
umístěn ve střední části na horní ploše
palubní desky.
Jeho koncepce je přes svou zdánlivou
jednoduchost pozoruhodná. Průsvitný několik
milimetrů tlustý displej je osvětlován především
světlem dopadajícím na palubní desku přes čelní
sklo. Vzhledem k tomu, že obdobné množství
světelných paprsků působí i na zrak řidiče je
jasné, že prosvětlení a tedy i čitelnost se
zcela přirozeně mění podle světelných podmínek,
čímž je displej čitelný i v extrémních
podmínkách. Mimo této velmi praktické vlastnosti
vyniká i přehledným zobrazením rychlosti, stavu
pohonných hmot, teploměru a některých z dalších
funkcí
palubního počítače.
AFIL
Je
zbrusu nový a dobře vymyšlený bezpečnostní
systém. A opět jako již u několika dalších
novinek C4 výborný nápad. V praxi
AFIL funguje zhruba takto. Když řidič nechtěně
vybočí ze svého jízdního pruhu aniž dá svůj
úmysl najevo směrovkou, výrazně pocítí
roztřesení té části sedáku na straně,
kde vybočil. Je víceméně zcela jasné že tento
systém může výrazně napomoci zvláště při
mikrospánku a může odvrátit nejednu dopravní
nehodu. Jediné co je zatím problémem, že na našem
trhu je AFIL zabudován pouze do nejdražší verze
coupé C4 která rozhodně nebude v ČR neprodávanější
„céčtyřkou „
Pohodlné
cestování
Oproti
firemní tradici jsou zde odlišné
i tvary sedáků. Jejich boční díly jsou výrazně
tvrdší než bývá u Citroenu zvykem, což výrazně
přispívá k pevnému držení těla
v zatáčkách. Jízda je tak podstatně
příjemnější a i po delší cestě není znát výraznější
únava. Interiér je celkově velmi útulný nejen díky
uspořádání, ale také vhodným výběrem materiálů
a barevného sladění. Skoro by se dalo říci, že
na rozdíl od desítek fádních interiérů po
desetiletí okoukaných svádí C4 k tomu,
abychom se těšili, že se s ní svezeme. A co
více si může výrobce přát zvláště v segmentu,
který je tak přeplněn jako právě tento. Čím déle
jedete, tím více si uvědomujete jak příjemný a
komfortní je zde informační systém. Zatímco u
ostatních modelů je nutno většinou každou
funkci počítače „naklepat“ patřičnou páčkou
zde je většina zobrazena zároveň a „vymačkávají
se pouze ty méně běžné. Také prosvícení
centrálního displeje se nám zdálo v praxi
jako velmi dobré řešení.
/per/
|