Po
roční přestávce se opět vracíme „ k autu
roku“ redakčnímu hodnocení modelu, který
nás v minulém roce nejvíce zaujal. Na rozdíl
od toho minulého jsme udělali některé změny.
Co
zůstává
Nejdůležitějším
kritériem i v tomto ročníku zůstal v našem hodnocení
poměr cena - užitné vlastnosti, přesně tak, jak hodnotíme výrobky i v běžných testech během
roku.
Na rozdíl od většiny ostatních anket vybíráme
ty automobily, které jsou již alespoň část roku v prodeji a je s nimi
tudíž i více uživatelských zkušeností. Díky
tomu jsme například zařadili do hodnocení Hondu
Accord, která se prodává od ledna 2004.
Zásadní
odlišností v našem hodnocení, je zaměření na přesně specifikovaný model v konkrétním
vybavení za přesně specifikovanou cenu. Především
proto, že většina automobilek má tak rozsáhlý
rejstřík motorizace jednotlivých modelů, že často
dvě napohled stejná auta vykazují zcela zásadní
rozdíly v jízdních vlastnostech. Také se často stává, že právě na první pohled cenově
výhodný automobil je tak „spartánsky“
vybaven, že když jej doplníme o některé dnes již
nezbytné doplňky, stojí
často mnohem více než o něco dražší
model konkurence, který má všechny základní
doplňky ve standardu.
Co
se změnilo
I
když nám stále nepřipadá logické vyhlašovat
auto roku „dopředu“, tedy například na konci
roku 2004 auto 2005 a výrazně logičtější nám
připadá zhodnotit jaký byl ten který automobil za dobu
uplynulou, rozhodli jsme přizpůsobit obecně běžnému
stavu, aby nedocházelo k dezorientaci čtenářů.
Tak tedy zatímco například v lednu 2003 jsme
vyhlašovali nejúspěšnější automobily 2002, nyní hodnotíme vozy za uplynulý rok
také jako auto 2005.
Další
změnou je sjednocení třech kategorií do jedné.
Na rozdíl od předchozího hodnocení
jsme v tomto ročníku hodnotili pouze v jedné
hlavní kategorii, kde jsme vybírali ze všech
automobilů, které nás v roce 2004 zaujaly.
Naopak poprvé zařazujeme zvláštní ocenění pro automobil, který
dosáhl nejvyššího technického pokroku. Tady
platí, že v žádném případě nesmí jít o
studie či prototypy, ale výhradně o vozy sériové, které jsou dostupné v běžné prodejní
síti. Druhé zvláštní ocenění patří tomu
vozu, který opět z hlediska poměr cena/užitné
vlastnosti dosáhl značné obliby a patří k vyhledávaným
rodinným vozům. Především díky jízdním
vlastnostem nadstandardnímu prostoru a zároveň
i vysokého komfortu, tedy „ideální rodinný
automobil“. Tady jsou kritéria trochu odlišná
od vlastní soutěže. Hodnocený automobil nemusí
být novinkou. /může se prodávat i několik let/.
Podstatné jsou pouze užitné vlastnosti, komfort,
provozní náklady a cena nového automobilu.
Trend
dieselů pokračuje
Tak
jako v předchozím hodnocení i v tomto ročníku u nás na plné čáře
zvítězily dieselové motory. Důvod je jediný. Stále
důrazněji dokazují, že v kombinaci úspory a
užitných vlastností jsou
výrazně
atraktivnější než benzinová konkurence. A nic
na tom nezmění ani ten fakt, že momentálně je u
nás nafta o něco dražší než benzín. Podstatně
větší rozdíl je především ve výrazně odlišné
spotřebě a především ve vyšším kroutícím
momentu dieselových
motorů. Motory Common Rail druhé generace
jsou nadto často výrazně tišší než benzinové
protějšky.
Nízkoobsahové benzinové motory i ty nejmodernější
trpí vesměs
oproti dieselům nedostatečně nízkým kroutícím
momentem 100
až 110 Nm zatímco například běžný nízkoobsahový
diesel Renault začíná na 160 Nm a tím
má i výrazně větší
pružnost i komfort. Pakliže nedojde k radikálnímu
zvýšení ceny nafty oproti benzínu, či výraznému
zvýšení cen automobilů s dieselovými
motory /k ani jednomu není důvod/ pak zvláště v Evropě
dojde v blízké době k ještě výraznějšímu
posunu pohonných jednotek k dieselu než je tomu nyní.
A
nyní již k autu roku
Auto
roku 2005 dle redakce iTESTU |
1.
Citroen C4 X
1.6 Hdi
480 000Kč |
2.
Škoda Octavia II 2.0 TDI Ambiente
549 900Kč |
3.
Honda Accord 2.2 CTDi Sport 789 000Kč |
Ocenění
za technický pokrok |
Toyota
Prius |
Ocenění
ideální rodinný vůz |
Ford
Mondeo |
Proč
C4 ?
Citroen
C4 je fenoménem.
Po delší době je prvním modelem značky který
sděluje: To jsme my, my vyrábíme auta, na které
se díváte s pootevřenými ústy. Už jste zapoměli
na DS 19? Rychle se rozpomeňte a jsme opět in. Reálně
je C4 model, který přinesl v loňském roce
velké designové
osvěžení. Základem je zásadní odlišnost
mezi pěti a třídvéřovém provedení. Dvě karosářské
varianty, každá jiná a obě dravé
a impozantní.
C4 se však
blýskla nejen vzhledem. Tak jako již
několikrát v minulosti, Citroen přinesl některé zásadní
novinky a zcela originální konstrukce.
V interiéru je nejdominantnější pevný střed volantu s otočným věncem, což je
u sériových vozů světová premiéra. Další
konstrukční lahůdkou je originálně řešený
palubní displej prosvětlený okolním světlem.
Podobných lahůdek skrývá C4 více. Mimo jiné
vyniká ve většině modelů výborným poměrem
cena užitné vlastnosti, stejně je tomu i C4 X 1.7
Hdi. Více v Testu Citroen C4. který uveřejníme
zítra.
Škoda
Octavia II 1.9
TDI Ambiente
549 900Kč
Také
úžasný automobil, ale úplně jinak. Vyrazil do
boje s odlišným předsevzetím než C4.
Vsadil
na špičkové vlastnosti pod klasickou vizáží.
Tváří se jako standard, na který jme zvyklí, ale
všechno je jinak. Klasika „ala“ Rolce Royce. Málo
je vidět, avšak o to více je uvnitř. Z dálky či z boku jsou změny minimální,
ale z očí
do očí silný
zážitek. Dravá příď
a strhující „céčková“ záď se za pár
měsíců co jezdí stala již legendou.
Moderní
motor 2.0 DT, který je nejzajímavější z hlediska
spotřeby, kroutícího momentu i komfortu, má
jedinou nevýhodu - je
zde trochu větší hlučnost než u konkurenčních Common Railů. Na rozdíl
od některých, zvláště francouzských modelů působí
spíše usedle. V součtu vlastností má však
nová Octavia vše, co by velmi úspěšný model měl
mít. Zdá se nám však, že handicapem tohoto modelu je vyšší cena. Ta také
ovlivnila mimo jiné i naše
hodnocení a umístění jinak skvělého
vozu druhém místě.
Honda
Accord 2.2 CTDi Sport 789 000Kč
Není
to zas tolik let, kdy představitelé Hondy říkali,
že tato značka a diesel se
neslučují. Časy se však mění a dnes má
právě tato dříve „ortodoxní“ benzinová značka
absolutně špičkový Common Rail, který vzbuzuje závist
konkurence. Je úžasně tichý neuvěřitelně
dynamický. Spotřeba je i ve vysokých rychlostech je
neuvěřitelně nízká, a to i při velmi dynamické jízdě.
Také jízdní vlastnosti má Accord 2.2 CTDi Sport
vynikající.
Tento model je podle našeho názoru nejen
jedním z nejlepších vozů
Hondy, ale patří i k absolutní špici
na trhu.
Jeho relativní slabší vlastností je vyšší pořizovací
cena.
Ocenění
za technický pokrok
V tomto
ročníku s přehledem a velkým náskokem
„kraloval“ jediný adept. Jaké jiné auto by mohlo mít ocenění za technický pokrok než
Toyota Prius. Když pokrok tak zásadní, řekli si
konstruktéři Toyoty a vytvořili pozoruhodné
vozidlo s hybridním pohonem s nevídanými
jízdními vlastnostmi. Vedle běžného benzinového
motoru je součástí vozu i druhý motor elektrický.
Ten pomáhá jak pro zvýšení kroutícího momentu
tak i například pro snížení zplodin. Jestli se
však někdo domnívá, že si sám zvolí v té
které situaci druh pohonu tak se mílí. Chytrý
Prius si dělá všechno sám, /tedy konkrétně
jeho řídící jednotka/ a nenechá si do toho od
nikoho „mluvit“ a to v žádném režimu.
Na palubním displeji vás však o své současné
činnosti informuje. Výsledkem je vynikající spotřeba
pohybující se okolo 4,2 litrů na sto kilometrů a
samozřejmě velmi ekologický provoz.
Ocenění
„ideální rodinný vůz“
Ford
Mondeo kombi 2.0TDCi Common Rail 85kW/115k je rodinný automobil, o kterém se dá hovořit
většinou pouze v superlativech. Tento majestátní
„koráb silnic“ s úctyhodnou délkou 4,84 metru
pojme s přehledem nejen pět dospělých lidí,
ale i díky velkému zavazadlovému prostoru /540 litrů/ i značné množství nákladu. Jeho
momentální cena v provedení CORE je
stanovena na 628 000 Kč. Když vezmeme v úvahu,
že v ní je započítáno například i centrální
zamykání, elektricky stahovatelná okna, ABS, 4 airbagy, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče,
či mechanická klimatizace, pak není rozhodně
vysoká. Z Mondea na vás čiší pohoda a
prostor, sedadla jsou dobře tvarovaná tak, že se v nich
neunavíte ani při dlouhých cestách.
Redakce |