Když jsme se v redakci
rozhodovali, které malé motocykly zařadit
do našeho testu a které ne, dospěli jsme k tomu,
že asi nejlepší variantou bude vybrat takové
modely, které budou co nejuniverzálnější a splní
co nejvíce odlišných požadavků. Tedy přibližovadlo
třídy „chytrá horákyně“.
Aby se s ním dalo jezdit dobře na
silnici, ve městě, na polních i lesních cestách,
aby se na nich dalo také blbnout. Soustředili
jsme se proto především na malá endura,
vybrali jsme však i
stroje, které sice více patří na silnici
či do města, přesto však zvládnou bez větší
úhony i horší
polní cesty či lehký terén.
Co
jsme testovali
Vzhledem
k tomu, že v tomto segmentu zuří především
velká cenová válka, je logické, že drtivá většina
prodávaných modelů je vyrobena buď přímo v Číně
či je v jiných lokalitách vyrobena z čínských
dílů. K silné konkurenci
přispívají i
další asijští výrobci ze
Singapuru a Thajvanu.
Díky tomuto
výrobnímu boomu „ za malé peníze“ je
v této kategorii
i na našem trhu opravdu velmi slušný výběr.
Evropští či japonští producenti
mají v této cenové válce šanci jen
v případě, že jednotlivé části z Číny
vozí, ve
vlastní zemi pak montují. V poslední době však
je běžnější vyrobit celý motocykl v Číně
pod dohledem vlastních odborníků dle vlastní
dokumentace, tak jak je tomu i v jiných
oborech. Z čistokrevných „číňanů“
jsme vybrali ST 200 či stejný model GY4 od Yuki.
Od té jsme testovali také ještě nejlevnější model
GY2, Od značky V.D.O. to je 125 GY a Kentoyu zastupoval Trigger 200. Samozřejmě jsme zařadili také dva
představitele Jawy, Dandy a Dakar. Jako absolutní
exotickou výjimku jsme prověřili
i zajímavý indický stroj s korejsko-japonskými
kořeny Kinetic. Naší pozornosti neušel ani
především designově velmi pozoruhodný
Sachs. Ten zatím zařazujeme pouze jako jako“první
dojmy“ a jeho test budeme publikovat dodatečně.
Jak
jsme testovali
Původně
jsme se domnívali, že vše stihneme na jaře tak,
abychom se s vámi mohli podělit o zkušenosti
ještě před sezónou. Záhy jsme však pochopili,
že podstatně lepší bude test posunout a na
jednotlivých strojích ujet podstatně více
kilometrů. Ukázalo se, že mnohem více než například
u nových automobilů či velkých motorek může být
první pohled velmi rozdílný od vlastní praxe. Především
proto, že u mnohých z nich se v průběhu
často měnily
vlastnosti a to oběma směry. Tedy motocykl, který
na první pohled vypadal výborně, měl v průběhu
najetých kilometrů více problémů než ten co
zpočátku vypadal méně nápadněji a posléze se
z něj „vyklubal“ nenáročný pracant. Dalším
problémem bylo například testování rychlosti.
Zvláště u některých čínských strojů byla
patrná značná nepřesnost rychloměrů. V jednom
případě dokonce i závislá na počasí. Ve slunečném
dni se ukazoval díky větší teplotě podstatně větší
rychlost než
v podmračených
dnech s nízkými teplotami. Zde jsme udělali
stejná opatření jako v minulém testu na
konci devadesátých let. Opatřili jsme postupně
testovací motocykly počítači značky Sigma. A to
jak modelem MC 8 určeným právě pro motocykly,
který disponuje škálou měření rychlosti od 0 až
300 km/h. Ve většině případech však jsme
pracovali s cyklistickými modely, které jsou
jednak vybaveny větším komfortem a zároveň
bohatě dostatečným rozsahem měření od 0
do 200 km/h. Ostatně používání cyklocomputerů
vřele doporučujeme, protože podle potřeby umožňují
sledovat mnoho potřebných údajů a jejich cena se pohybuje od čtyř set korun.
Ty nejlepší pak stojí lehce přes tisíc korun. Nám
nejvíce vyhovoval model BC 1606 L, který byl kromě
veškerého běžného komfortu vybaven i osvětlením
displeje. Jeho cena pod 1000 Kč přitom k ceně
motocyklu není nikterak významná.
Naše
zkušenosti ukázaly, že asi největší slabinou
čínské produkce je právě montáž. Zvláště
stroje určené do terénu,
které byly ještě „syrové“ se nám často
rozpadávaly během zkušebních jízd. Teprve po několikerém
dotažení případně lepšího zajištění v důležitých
částí se poruchovost výrazně lepšila. Paradoxně
nejméně potíží jsme měli s druhým
nejlevnějším endurem V.D.O.125. Důvod je velmi
prostý. Tento dovozce si na rozdíl od většiny
konkurentů uvědomil, že jestli má s čínskými
stroji na našem trhu dlouhodobě uspět, pak je
nezbytně nutné, aby „slabá místa ošetřil“
a to jak demontáží a zpětnou montáží problémových
prvků, tak třeba vyztužením či dalšími úpravami
které zajistí větší trvanlivost.
Pneumatiky
jsme používali jak originální, tak i ty pro drsnější jízdu. V náročnějších
terénech jsme používali výhradně pneumatiky
Mitas, které se velmi osvědčily na všech
modelech. Nebyli jsme sami, protože také někteří
výrobci jako například Kentoya pneu Mitas dodávají
jako alternativu.
Kentoya
Značka
Kentoya patří na našem trhu k pionýrům
nejen v oblasti malých čínských motocyklů,
ale i malých
skútrů stejné provenience. Námi testované
enduro Trigger 200 patří k nejlepším modelům,
které Kentoya prezentuje. Velmi dobrým základem
tohoto stroje je především motor. Tento vzduchem
chlazený čtyřdobý jednoválec
o obsahu 198 ccm
o výkonu 10,2 kW patří k tomu nejlepšímu,
co čínské továrny v této oblasti nabízejí.
Motocykl je dílensky velmi dobře propracovaný, má
dostatečný výkon a je spolehlivý. Kotoučové
brzdy má vpředu
i vzadu. Zvláštností je pouze, že
přední brzda je netypicky pouze jednopístková
zatímco zadní je robustnější a je dvoupístková.
Centrální tlumící jednotka přispívá k dostatečnému
komfortu i při jízdě ve středně členitém terénu.
Systém předního
pérování
Upside
Down /módní vidlice, která výborně vypadá/, nás
vlastnostmi však
moc nepřesvědčila. Spolu se systémem zavěšení
motoru /rám není v oblasti motoru pevně
spojen součástí
propojení je právě motor/ vytvářel u testovacích
jezdců v těším terénu pocit určité
nejistoty s nutností
stále jemně korigovat směr. Právě díky nepřesnosti
při zatížení v terénu
docházelo k určitému „vlnění“
stroje. V méně náročném terénu se
motocykl choval bez problémů. Řazení je přesné
a bezproblémové. Hlavní světlomet obdélníkového
tvaru na rozdíl od některých konkurenčních
modelů opravdu svítí a celá přední část je
velmi pohledná. Kvalitní a dílensky slušně
zpracovaný se nám zdál i přístrojový panel.
Rychloměr i otáčkoměr našeho testovacího
stroje měly odchylku od skutečných hodnot
relativně malou a s přehledem se vešly do
10%
Triggra
jsme testovali se dvěma sadami pneumatik. Jak s dodávanými
silničním endurovým vzorem, tak i s ostřejší
terénní sadou Mitas. Oba dezény pneumatik patřily
k velmi dobrým a je pouze na zákazníkovi
zdali bude více času trávit na silnici či v nezpevněném
terénu.
Cena
: 59 000 Kč
Výhody:
Výborný
a silný motor, čisté enduro. Kotouče v předu
i vzadu. Zadní 18 a přední 21 umožňují tomuto
stroji dostatečně dravou jízdu v terénu.
Dobrý poměr cena výkon
Nevýhody:
Vlnění
na nerovném terénu, stále je nutno
korigovat směr. Slabá přední brzda, k výraznějšímu
brzdění je nutno použít neúměrnou sílu. U námi
testovaného stroje sytič v žádném režimu
neudržel studený motor v otáčkách.
Jawa
Dandy
Jeden
z prvních malých čtyřtaktních motocyklů
na našem trhu. Konstrukce pochází z dílny
Jawa Union Vodňany. Po převedení a sloučení s týneckou
Jawou se výroba přestěhovala z jihočeských
Vodňan do Týnce nad Sázavou. Již od svých začátků
vynikal tento motocykl velmi dobrými vlastnostmi a
nenáročností. Prvotní dětské bolesti byly záhy
odstraněny již před několika lety. Byly učiněny
některé úpravy, obměna a sjednocení
některých ovládacích prvků s dalšími
modely Jawa. V poslední době byl zaměněn i
motor a to thajwanský
CPI za čínský Lifan. Tato změna
však nemělo sebemenší vliv na změnu jízdních
vlastností, vzhledem k tomu že oba motory mají
nejen obdobnou stavbu
OHC ale i obdobný výkon a Lifan patří v této
kubatůře k nejlepším. Zatímco
při našem dlouhodobém testu na 5000 km
který proběhl v pionýrských dobách Dandy
jsme měli dílčí problémy s nutností časté
výměny spojkového lanka a nadměrného opotřebování
brzdového obložení zadního kotouče dnes je vše
v pohodě. Při současných
testech jsme neměli sebemenší problémy a
jak Dandy tak Dakar se chovaly velmi způsobně
Oba
tyto modely jsou konstruovány na stejném základu,
se stejným motorem.
Odlišují se především rozdílnými koly.
Dandy má kola sedmnáctky a ve spojení s výbornými
sériově dodávanými pneu Mitas
pomáhají k celkově velmi dobrým jízdním
vlastnostem stroje. Ty mají
robustní boky, velmi dobře konstruovanou
„figuru“ s výrazným odvodem vody. Jsou výborné
nejen na silnici, ale jsou i
komfortní v lehkém terénu. Dandy je tak dobrá a příjemná
na silnici i na
polních cestách.
Jawa
Dakar
Vychází
z Jawy Dandy, má však větší
sportovní ambice a je především vhodnější do
terénu. Základní změnou jsou „crossově“ zaměřená
kola.
Šestnáctka
vzadu /jedná se o pneumatiku/ a devatenáctka
vpředu se lépe uplatňují
především v těžším terénu než
klasické sedmnáctky. Samozřejmě úměrně výkonu
svého 125 ccm motoru. V předu je také
jiný blatník umístěný podstatně výše,
tak aby pneumatika
s větším obvodem měla od blatníku dostatečnou
rezervu především při plném propérování
včetně případného současného obalení
bahnem.
Velkou
předností tohoto řešení
je také značná univerzalita. Právě v této
vlastnosti předčí
další hodnocené stroje. V obou provedení působí
vzhledově dobře. Obě varianty lze během chvilky
přestavět a potřeba je k tomu pouze sada kol
a přední blatník s držákem. Pro jezdce s menším
vzrůstem nebo pro holky, je velkou výhodou nižší
posaz a těžiště. Na jedné straně je samozřejmá
z toho pramenící i menší světlost na druhé
straně však praxe ukázala že zvláště pro méně
zdatné či menší silou vybavené jedince je i v náročnějším
terénu tento relativně lehký motocykl velmi dobře
ovladatelný.
Výhody:
Univerzální
rám, dobrý vzhled. V obou provedeních.
Kvalitní stavba drobnějšího rámu. Nadčasový
design.
Nevýhody:
Výfuk,
přes příjemný
hluboký tón
u nového stroje
často odcházejí přepážky a
dochází k nepříjemnému drnčení a zvonění.
Nevhodně tvarován je
zvláště u provedení Dakar kde snižuje možnosti
stroje.
Kinetic
Dva
modely odlišující pouze různým obsahem 125
respektive 175 ccm za naprosto stejnou příznivou
cenu 49 000 Kč.
První
co vás upoutá je velmi pěkný vzhled. I přesto,
že rozhodně k designovému řešení má
daleko, působí kompaktně a vytváří pocit dospělého
motocyklu. Teprve při bližším pozorování zjistíte,
že některé prvky jsou lehce obstarožní. Například
zadní bubnová brzda či „Ďábelská kolíbková
řadící páka. V rámci dané cenové relace
to však
není zas tak obrovský problém. Horší
jsou pneumatiky pravděpodobně indické výroby,
které se nám nelíbily pro svojí nepříliš
velkou přilnavost k vozovce. Po prvním spuštění
motoru jste většinou velmi příjemně překvapeni
čistým hlubokým zvukem čtyř ventilového motoru, který je bez jakýchkoliv pazvuků. Patří k absolutní špičce
v této třídě. Tento čtyř ventil výrazně
předběhl ostatní části stroje. Přesto však u
zvláště u vyšší kubatury je poměr cena výkon
výborný. Škoda, že
ke Kinetiku nedorazilo ještě centrální pérování,
které by motocyklu slušelo. Jeho další nevýhodou
je klasický tvar „staršího“ naháče který
poměrně znemožňuje nějaké úpravy a omlazení.
Také z testovaných strojů je asi nejméně
vhodný pro jízdu na nezpevněných členitých
polních či lesních cestách.
Cena:
49 000 Kč
Výhody:
Výborný
čtyř ventilový motor velmi příjemný
hluboký zvuk. Pěkný design, dobrý poměr cena výkon
Nevýhody:
malá univerzalita, na klasickou silnici je pomalý
do terénu nevhodný, strašná řadící páka, přes
určité velmi ladné designové jsou jiné které působí
jako z předminulého století.
Yuki
G2
Překvapivě
příjemný motor. Jde dobře za plynem. Design hodně
staré koncepce však neupoutává. Na tomto modelu
je také výrazně patrné, že patří do nižší cenové třídy a to díky absenci některých prvků. Byl
jediným námi testovaným modelem bez elektrického
startéru a jeden z mála
bez centrálního odpružení zadního kola.
Pravdou je, že
je také druhým nejlevnějším. Přesto však
nejlevnější v testu V.D.O. 125 GY,
který je levnější o 4 100 Kč, je vybaven
jak centrálním odpružením zadního kola tak i
startérem. Nicméně je G2
vhodný například na chalupu. Nečekejte však
od něj žádné zázraky. Ale za ty peníze?
Výhody:
Na
cenu 39 000 Kč má velmi dobrý motor je výkonná
a jde pěkně za plynem.
Nevýhody:
Bez startéru , centrálního odpružení zadního
kola, Design působí dojmem historického
stroje.
Yuki
G4 -
ST200
Jeden
identický stroj se dvěma názvy který patří k tomu
absolutně nejlepšímu v cenové hladině mezi
50 a 60 tisíci Kč můžete dostat. Moderní enduro
podařeného designu s výborným motorem v podstatě
stejným jako u Kentoy Trigger. Na rozdíl od ní je
tu však vynikající i podvozek. Rám není přerušen
a „zesílen“ motorem ale tvoří kompaktní
celek do kterého
je motor vložen. V předu kotoučová dvoupístková
brzda, vzadu také „kotoučovka“ ale jednopístková.
Centrální tlumící jednotka zadního kola by sice
mohla být trochu tvrdší, avšak to je asi jediná
větší výhrada
k jízdním vlastnostem. Druhým problémem
u námi testovaného stroje je poměrně nepřesný
otáčkoměr a rychloměr. Vše ostatní je v naprosté
pohodě. Funguje jak má a globálně výrazně převyšuje
vše co jsme zatím v této kategorii měli k
dispozici. I když musím podotknout, že tomu tak
nebylo od začátku. Právě tento stroj se totiž v prvopočátku
rozpadal přímo na silnici. Většina zvláště
imbusových šroubů měla tendenci se
samovolně vyšroubovávat. Takže zatímco na první
větší vyjížďce doslova upadla zadní část s blatníkem
a nosičem, následující den se odšrouboval z válce
výfuk. Nicméně stačilo na některých místech
stačilo zajišťovací lepidlo jinde pár matek s teflonem
a vše je v naprostém pořádku. Stroj má najeto zhruba 2,5
tisíce kilometru a jezdí
bez sebemenších problémů. Jeho hlavní výhodou
je minimum kompromisů. Na rozdíl od jiných
především
čínských strojů jsou všude použity jak funkčně tak i designově moderní
prvky a netrčí
zde žádný „úlet“ z poloviny minulého
století, tak jak tomu u drtivé většiny
konkurence .
Tato
dvoustovka má většinu vlastností které si lze přát.
Je to stroj komfortní, rychlý
a přesný v zatáčkách i na nerovném
těším terénu. Převodovka je dobře zpřevodovaná,
stroj netrpí žádnými pazvuky. Další výbornou
zprávou je, že zatímco
ještě na jaře stála tato sympatická
dvoustovka 68 000 Kč dnes stojí velmi dobrých
padesát pět tisíc Kč.
Cena
: 55 000 Kč
Výhody:
V této třídě neobvykle vynikající jízdní
vlastnosti výborný motor, velmi dobré brzdy,
kvalitní pneumatiky, přesná a dobře odstupňovaná
převodovka.
Nevýhody:
měkčí pružina zadního pérování, nejde již
dotáhnout. Nepřesný otáčkoměr a rychloměr.
V.D.O.
125 GY
„Stopětadvacítka“
s velmi dobrým poměrem cena výkon. Ne že by
byla ve všech směrech
stejně dobrá jako Yuki G4.
K tomu jí chybí nejen silnější
motor, ale i některé modernější prvky. Je však
spolehlivá robustní a nenáročná. V této třídě
je zcela neuvěřitelně pohodové
digitální zobrazení zařazení rychlosti a
seriózní palubní deska či velkoplošný světlomet.
Je vynikajícím řešením především pro toho,
kdo potřebuje pomocníka pro zpevněné i nezpevněné
vozovky, a nemá chuť platit více než je nezbytně
nutné. Přes svou nízkou cenu je jak již bylo řečeno
na rozdíl od modelu G2
vybavena jak startérem tak centrálním pérováním.
Tedy prvky komfortními, které 125 GY v
hierarchii této kategorie řadí podstatně výše
než G2. Nic na tom nemění ani fakt, že i tento
model má některé prvky které částečně
vzhledově ubližují. V tomto případě je to
konkrétně umístění baterie. Ta je
zcela zbytečně neesteticky umístěna pod
zadním blatníkem a část jí „kouká“ z jeho
podběhu. Když už hovoříme o negativních prvcích
pak je ještě nutno připomenout nestandardní řazení,
kde neutrál je před všemi rychlostmi. Tedy neutrál
a pak následuje jedna, dva, tři, čtyři pět na
což se ne každému dobře zvyká.
Cena
:34 900 Kč
Výhody:
výborný poměr cena výkon, Díky velmi pečlivému
předprodejnímu servisu výrazná
spolehlivost.
Nevýhody:
Neestetické umístění baterie, nestandardní řazení.
Sachs
MadAss 125
Německo
asijská produkce, která je předurčena k tomu,
aby skloubením německé důslednosti s akcentem na
detail a značnými zkušenostmi na jedné straně a
relativně levné
konkurence schopné výroby na straně druhé,
vznikl stroj v zajímavém poměru cena-užitné
vlastnosti.
Má
velmi futuristický vzhled. Designeři zde vsadili
na výjimečnost, což se jim podařilo takřka beze
zbytku. Mnoho při konstrukci použitých
prvků nemusí být sice vnímáno dle
běžných vžitých představ, přesto však
nepůsobí nijak násilně. Naopak. Výrazně vyčnívá
s určité šedi v tomto segmentu a pravděpodobně
díky svému pokrokovému designu. Ani cena kolem šedesáti
tisíc se nám nezdá nijak přemrštěná právě
vzhledem k estetickým vlastnostem čtyřtaktnímu
motoru čočkovými světlomety / právě tady bývá
v kvalitě především čínských světel
velké rezervy. Originální
je také například i zástavba benzinové nádrže
v robustní středové části rámu.
Zatím jsme sice tento motocykl nestačili
podrobně prozkoumat v redakčním testu ale pár
kilometrů které jsme s ním zatím najeli dávají
tušit že se máme na co těšit. Brzy se tedy s vámi
se zkušenosti s MadAssem podělíme.
Výhody
a nevýhody: / zatím pouze z prvních dojmů./
Výhody:
Nezaměnitelný výrazný design, kvalitní čočkové
světlomety, kvalitní dílenské zpracování.
Nevýhody:
horší dostupnost
k demontáži baterie.
Petr
Řezáč
|