Opel na zemní plyn

V tuzemské nabídce se brzy objeví dva CNG modely



Do roku 2020 by měli mít řidiči v České republice k dispozici 100 plnicích stanic pro vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) a podíl tohoto paliva v dopravě by se měl postupně zvýšit na deset procent. Automobilka Opel má v segmentu CNG vozidel velmi silnou pozici - například v Německu je
Opel lídrem trhu CNG vozidel s podílem přibližně 60 procent. 
Na začátku června se na našem trhu objeví praktické modely Combo CNG, jejichž motor spaluje zemní plyn a ve druhé polovině roku přijde i s nová Zafira CNG.

Combo 1.6 CNG 

Opel Combo 1.6 CNG je poháněný motorem, který z objemu 1,6 l dává výkon 71 kW/97 k, což vozu postačí k dosažení rychlosti 166 km/h, z 0 na 100 km/h Combo 1.6 CNG zrychlí za 14,0 s. Průměrná spotřeba při provozu na zemní plyn činí asi 4,9 kg/100 km. V zásobnících Opelu Combo CNG je uloženo asi 19 kg/110 l zemního plynu – to vozu propůjčuje spolu s rezervní nádrží na 14 l benzinu akční rádius asi 550 km.

Tovární zástavba nádrží na stlačený zemní plyn se nijak nedotkla vnitřního prostoru, Combo 1.6 CNG tedy nabízí stejně velký prostor pro zavazadla a náklad, jako „sourozenci“ pohánění zážehovými nebo vznětovými motory – zavazadlový prostor modelu Combo Tour CNG má objem až 3050 l, prostor pro náklad dodávek Combo CNG je velký až 3200 l. 

Zafira 1.6 CNG 

Také motor modelu Zafira CNG technicky vychází ze zážehového čtyřválce řady ECOTEC o objemu 1,6 l. Jde opět o „monovalentní“ agregát, tedy motor, který je uzpůsobený a optimalizovaný pro spalování zemního planu, ale jenž může pracovat i na benzin. Díky této inovativní koncepci, která dostala název „monovalentplus“, je tento sedmimístný model využitelný jako kterýkoli jiný osobní automobil v každodenním provozu a nabízí stejný požitek z řízení jako jiné vozy se zážehovými motory. Výhodou jsou ovšem mnohem čistší spaliny i nižší provozní náklady.

Pod podlahou Zafiry 1.6 CNG jsou umístěné čtyři zásobníky na zemní plyn, které pojmou celkem asi 21 kg/210 l zemního plynu. V konstrukci vozu našla své místo i rezervní nádrž na benzin o objemu 14 litrů. Celkový akční rádius vozu činí asi 540 kilometrů. Zafira CNG si přitom zachovává všechny výhody svých „sourozenců“, především mimořádně přizpůsobivý sedmimístný interiér, daný unikátním systémem uchycení sedadel Flex7. 

Kromě nesporného přínosu využívání zemního plynu pro ekologii jsou další výhodou zemního plynu také velmi nízké provozní náklady. Množství škodlivin produkovaných motorem modelu Zafira 1.6 CNG je až o 90 procent nižší než v případě konvenčního zážehového nebo vznětového agregátu. Zafira 1.6 CNG je lákavá i při hodnocení provozních nákladů: Při průměrné spotřebě asi 5,3 kg zemního plynu na 100 km jízdy jsou náklady na pohonné hmoty výrazně nižší než u výkonově srovnatelných modelů poháněných vznětovými nebo zážehovými motory.  

Motor Zafiry 1.6 CNG disponuje výkonem 71 kW/97 k, nejvyšší rychlost vozu činí 170 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá za 15,5 s. Při adaptaci motoru na zemní plyn pro Zafiru 1.6 CNG upravili specialisté automobilky Opel celý systém vstřikování paliva, písty a ventily i jejich sedla. Zafira CNG má - na rozdíl od jiných vozů na zemní plyn - dvě řady vstřikovačů se čtyřmi separátními vstřikovacími tryskami pro zemní plyn a čtyřmi pro benzin. Výhodou tohoto řešení je, že v každém režimu a při spalování kteréhokoli paliva pracuje maximálně efektivně a má i nejčistší spaliny. 

Kompaktní stavba zadní nápravy s torzní příčkou vozu Opel Zafira poskytuje dostatek prostoru pro umístění zásobníků plynu i rezervní benzinové nádrže. Pevný skelet vozu a kvalitní materiál zásobníků zemního plynu, který je v nich uložený pod tlakem 200 barů, zaručují maximální míru bezpečnosti. Každý ze zásobníků stlačeného plynu, které jsou konstruovány na tlak až 450 barů, má vlastní magnetický ventil, který okamžitě přeruší dodávku plynu k motoru jakmile jeho obrátky poklesnou pod minimální startovací otáčky. V případě nehody potom speciální mechanické ventily přeruší dodávku paliva k motoru. Pro případ požáru jsou zásobníky plynu vybavené ochrannou pojistkou, která zaručí řízené „odfouknutí“ expandujícího plynu v okamžiku, kdy teplota přesáhne povolenou hranici. Protože zemní plyn je lehčí než vzduch, nemůže se hromadit u povrchu silnice např. při proražení nádrže v důsledku extrémně těžké havárie.

  /al/

 

         Z obsahu