Není asi nikdo, kdo by byl odvázaný z toho,
že si koupí nový automobil a než se s ním
pořádně „skamarádí“ už mu ho někdo
ukradne. Ostatně ono není ani o moc lepší, když ho ukradnou teprve potom, co si na něj zvykne. Tento úvod
sice může působit velmi banálně, ale to až do
doby, kdy se to stane právě vám. A to samozřejmě
neplatí pouze pro soukromé automobily, ale i pro
ty firemní. Na trhu je
dnes mnoho systémů, které vám mohou v podobných
situacích pomoci. My jsme našli na trhu takový,
který má kromě běžných i mnoho nestandardních
funkcí.
Že
vás už normální alarm nebere? Že potřebujete
od tohoto zařízení desítky dalších funkcí,
které normální zabezpečovací systém neumí, něco
ve stylu univerzálního
„hlídacího psa“. Právě něco obdobného
jsme „objevili“.
Je univerzální, umí se postarat
nejen o vaše auto, ale i o řidiče, což je
dobré zvláště tehdy, jestliže se jich na jednom
autě střídá více.
Hlídá,
posílá zprávy, píše knihu jízd, stará se až
o šestnáct řidičů. Je doslova dobrým duchem vašeho
automobilu. Jmenuje se Spirit a má několik výrazných
předností. Slučuje v sobě několik zabezpečovacích
prvků. Kromě
toho má nejen bluetooth modul pro připojení
externího zařízení (PC,PDA,Smartphone) na výstup
dat s GPS antény , ale i
3 klasické výstupy pro připojení různých
přídavných zařízení.
Je
koncipován jako zabezpečovací modul s propojením,
s originálním nebo dodatečně
nainstalovaným alarmem nebo jako samostatně
zabudované zabezpečovací zařízení. Součástí
modulu je GPS anténa, LED dioda, přepínací tlačítko
na soukromou a služební jízdu mikrofon a nouzové
tlačítko. Jako přídavné zařízení je možno přidat
i čtečku tzv. Dallas čip. Ten umožňuje, aby každý
řidič měl svůj vlastní kód a s jeho pomocí
se identifikoval.
Dohromady jich je možno k jednotce připojit
celkem 16. To tedy znamená nejenže se na autě může
střídat šestnáct řidičů, ale také to, že
ten kdo patřičný Dallas čip nemá, tak s dotyčným
automobilem neodjede.
Tento
způsob má jednu zásadní výhodu a to v tom,
že je výrazně levnější než ostatní používané
metody. Nevýhodou je na druhé straně
fakt, že musíte něco někam přikládat.
Nicméně firma MAI SYSTEM, která je výhradním
distributorem již pracuje na verzi automatické
identifikace, v současné době je již možné
kontrolovat i změnu polohy vozidla.
Mapa s polohou vozidla
toto je výřez z obrazovky, kliknutím obrázek
zvětšíte
Připojení
Jedním
z důležitých prvků tohoto systému
je instalovaný mikrofon ve vozidle, který umožňuje
v případě narušení vozidla monitorovat, co
se ve vozidle děje. Jako volitelné je instalováno
nouzové tlačítko pro případy, kdy například
zloděj vyhodí řidiče z vozu na křižovatce.
Jestliže stačí před nedobrovolném odchodu
spustit toto nouzové tlačítko, pak je okamžitě
odeslána nouzová zpráva na pět předvolených
telefonních čísel. Po prvním následujícím
zastavení se již auto se zlodějem nerozjede. Další
možností jak tuto funkci využít je dopravní
nehoda. I v tomto případě je
možno vyslat
nouzovou zprávu na pět linek. Zabudovaný mikrofon
pak umožní specifikovat situaci, případně s jeho
pomocí upozornit na rozsah zranění atd.
Jako
další volba je možno místo nouzového tlačítka
použít nárazové čidlo, díky němuž se v případě
nárazu vyšle zpráva o stavu nouze.
Jak
Spirita s automobilem propojit bylo již řečeno.
Buď s originálním autoalarmem, nebo s dodatečně
namontovaným. První varianta má tu nevýhodu, že
v některých případech není zcela účinná,
protože například při mechanickém poškození zámku
se v některých
automobilech alarm vyřadí.
Například když se otočí klíčkem, celý
systém se odblokuje. Stačí tedy aby zloděj
„vyloupl například pouze zámek, což samozřejmě
pro zabezpečení není to pravé. Lepší je tedy
dodat nový
alarm, který touto negativní vlastností netrpí.
Ovládání
Spirit
má možnost ovládat nezávisle tři zařízení.
Pomocí mobilního telefonu pak umožní nejen
aktivovat vnitřní sirénu , ale také vypnout například
zapalování buď okamžitě /což samozřejmě
z hlediska bezpečnosti provozu je nežádoucí/
nebo odloženě tedy později když vůz zastaví
tak, aby nedošlo k ohrožení dopravní
bezpečnosti.
V současné
době se pracuje na novém firmware, který umožní
připojení průtokoměru,nebo plováku pro kontrolu
spotřeby a také na zvláštním komunikačním kanálu
vyhrazeném bezpečností službě, tedy konkrétně
na pult bezpečnostní agentury, se kterou bude uzavřena
smlouva. Tento kanál je vytvořen tak, aby pověřená
bezpečnostní agentura reagovala pouze na
majitelem sjednaný rozsah dohledu nad vozidlem.
Komunikace mezi vozidlem a
majitelem či správcem autoparku
pomocí hlasových a SMS zpráv. Nastavit
jdou v současné době ve standardu čtyři
jazyky. Čeština, němčina, angličtina a francouzština.
Není však problém dodatečně dodat například
polštinu, italštinu, maďarštinu či jazyky
skandinávské.
Jednou
z důležitých
součástí systému je stavová LED dioda. Důležitá
proto, že poměrně detailně umožňuje
kontrolovat stav systému. Její pomocí,
podle rytmu blikání, majitel pozná přesně v jakém
stavu se systém nachází. Spirit samozřejmě
rozlišuje i služební a soukromou jízdu. V knize
jízd je při služební jízdě je zcela exaktně
zaznamenávaná proběhlá jízda s místy a časem
zastávek. U soukromé je vzhledem ochraně
osobnosti zaznamenán pouze stav ujetých kilometrů
bez jakýchkoliv podrobností. Součástí
systému je
i záložní zdroj, který umožní Spiritu
nezávisle pracovat i při odpojení autobaterie.
GPS anténa, je
pochopitelně umístěna z logických důvodů
na místě, kde není vidět. Výhodou Spiritu je,
že v případě, že by jej přece jen někdo nežádoucí
objevil a poškodil, Spirit okamžitě informuje o
poškození anténního systému a o odpojeném napájení.
SIM karty jsou standardně používány od T-Mobile
a pokud budete používat tohoto operátora, tak je
možné zařízení pořídit i na splátky.
Komunikace
v případě knihy jízd je datová GPRS
a běžně se vejde do 5MB dat měsíčně. Hovor
(hlasová komunikace
Spirit – klient) je hodnocen dle sjednaného
tarifu.
Je
možné používat i karty jiných operátorů (ale
v tomto případě není možné zařízení pořídit
na splátky), problém však je i v tom, že
provoz se v takovém případě značně prodraží.
V zahraničí
systém pracuje tak, že uchovává data (vnitřní
paměť až na 15 000km), která pak zasílá po zpětném
překročení státní hranice. Důvod je jediný. Výrazné
zlevnění provozu. Propojení je sice možno i v tomto
případě nastavit
on line, výrazně se však prodraží provoz
o roamingové poplatky. Montáž zařízení pořídíte
od 1300 do 2600 Kč. Záleží na tom zdali zákazník
bude systém používat pouze jako knihu jízd, či
jako plnohodnotný kompletní systém.
Musím
přiznat, že to co se nám v redakci na
Spiritu nejvíce líbilo je jeho komplexnost. Nejenže
zahrnuje škálu často na první pohled i pouze
drobných „vychytávek,“ ale umožňuje mnoho věcí
řešit opravdu přesně na míru. Za cenu kolem 12
000 Kč pak umožní nejen velice slušně ochránit
vozidlo /často podstatně lépe než u některých
podstatně dražších modelů/, ale díky několika
dobrým nápadům vést celou „agendu“ provozu včetně
mnoha komfortních funkcí. Domníváme, že Spirit
díky svému otevřenému systému je vhodný pro široký
počet zákazníků od soukromých automobilů, přes
podnikové limuzíny až po střediska s rozsáhlejší
autodopravou.
Petr Řezáč
|