Ohlédnutí za pařížským autosalonem - část 1.


Už dlouho nebylo na jediném autosalonu tolik novinek, nových trendů a zajímavých řešení jako právě letos v Paříži. Celý salon se nesl především v duchu ve snižování exhalací a zlepšování životního prostředí. Mimo běžných současně prodávaných modelů, kde se ale výrazně zvýšilo zdůraznění stálého snižování  obsahu splodin, hodně prostoru bylo věnováno metodám ráznějším. Ať se jednalo o čisté elektromobily, tak především o hybridy. Bohužel dokud nebudou tyto  relativně stále ještě složitější a dražší modely podporované snížením daní, či jiného zvýhodnění nebo neposkytnou  tuto slevu sami výrobci, domníváme se, že u nás k nějakému raketovému nástupu hybridů v nejbližší době asi nedojde. Tak tedy začneme příjemnější realitou.


Tiskové středisko praskalo zvláště první dny ve švech

Dacia Sandero

Bylo hlavním magnetem nejen stánku Dacie, ale v kategorii poměr cena výkon mu zajisté může patřit nejen pomyslný stupeň vítězů. Jeho výborné užitné vlastnosti byly v Paříži ještě rozšířeny díky  se  známém turbodieselu 1.5 dCi  se dvěma výkonovými alternativami, 50 a 63kW. Právě tyto velmi úsporné a dostatečně motory zatím, dle našeho názoru, nejvyváženějšímu modelu Dacie chyběly. Sandero je nejen designově nejzdařilejší Dacie, ale v některých  oblastech výrazně převyšuje i renomovanou konkurenci. I zde je základem osvědčený podvozek z Clia II se zesílenými rameny pro méně kvalitní vozovku. I tento model má zvýšenou světlost. Na rozdíl například od sedanu Logan je tato zvýšená zcela přirozená a Sandero působí vyváženě. Také interiér je doladěnější a působivější. Mimo to lze do něj přiobjednat některé prvky, které jej ještě více zatraktivní. Krátce podle našeho názoru nejhezčí Dacia která kdy jezdila a velmi konkurence schopný model.

       
Jeden z nejlepších automobilů v poměru cena/výkon na současném evropském trhu.
Foto: Petr Řezáč

Dacia Logan

Logan sedan  je zajisté praktické auto za velmi příjemnou cenu, ale stále mu, i po face liftu je možno vytknout některé designově nevyvážené prvky. I zde se však montují úsporné a oblíbené  diesely. MCV je svým způsobem již stálicí, s karoserii, která rozhodně nepůsobí lacině. Neuvěřitelně prostorný interiér, který budí stále dostatečný zájem mezi zákazníky.  Když k tomu přičteme, že nejlevnější varianta stojí méně než  200 000 Kč, pak není co řešit.

Současný face lift se soustředil na nové hlavní  světlomety,  nový nárazník a masku chladiče, na zádi pak je patrný  částečně přetvarovaný nárazník. V interiéru nová palubní deska výplně dveří a kvalitnější plasty. Celkově si drží původní image. Možná však někdo očekával od faceliftu Loganu MCV více.  Zatímco se asi nebude líbit tak hodně jako Sandero jeho síla i po modernizaci je především v prostornosti velké praktičnosti a vynikajícím poměru cena výkon.

Subaru Impreza 

Výborný dieselový boxer se usadil i v menším modelu Impreza. Díky excelentním vlastnostem nízkém těžišti a malým vibracím je předurčený k úspěchu. Obdobný motor dostal i Forester. Subaru má tedy ve všech třech nejúspěšnějších modelech motor který může významně promluvit do zvýšení prodejnosti této značky a to nejen v ČR.


Léta očekávali motoristé Boxera v diezelové podobě. Teď se dočkali v Impreze a stojí to za to.
Foto: Subaru

Audi

Jedna novinka vstupuje na trh, druhá si ještě na uvedení nějakou dobu počká. Q5 je model, který má ve třídě kompaktních SUV největší rozvor. Nová jedničková řada, o které se již nějaký čas spekuluje nabývá již reálné podoby. Je zcela patrné, že nejúspěšnější německé značky sledují ve všech třídách bedlivě svoji konkurenci a zařazují do výrobních programů novinky „jak na běžícím  pásu“. 


Audi si jako většina prémiových značek opravdu nemohla stěžovat na malou pozornost diváků. Většina Audin byla od rána do večera v permanentním obležení. V tomto případě  model R 8. Foto: Petr Řezáč

Škoda


Ať si kdo chce, co chce říká, nám se nová Octavie líbí.
Foto: Petr Řezáč

Už podruhé mě v posledních letech „dostala“ škodovka s Octávií. Když jsem viděl před lety poprvé „dvojku“ byl pro mne první moment zklamáním. Teprve po chvíli mi došlo jaká síla byla v té zdánlivé optické jednoduchosti a evokování předchozího modelu. Letošní modernizace se mi zdá podobná. Na první pohled skoro žádná změna za chvíli však jste přesvědčeni že tento facelift přestože vlastně nebyl nikterak zásadní udělal z Octavie jiné auto. Nesouhlasím s názorem, že obrovské nové zakulacené reflektory nekorespondují s nepozměněnou zadní části. Domnívám se, že zadní skupinové svítilny byly u klasické dvojky dostatečně velké a nadčasové a změnou barevného schématu, na čisté „c“ bez střední barevné příčky jej opticky ještě zvětšilo. Domnívám se také, že se z tohoto pohledu se hodí k novým světlometům více než stará světla, která ze současného pohledu mohou působit jako velmi subtilní.

Nový volant a palubní deska mě již tak neoslnily. Na rozdíl například od francouzských či italských modelů mě většina koncernových „palubek“  připadá málo nápaditá a navzájem si velmi podobná. Tento konzervatismus je sice velmi dobrý z hlediska morálního zastarání nicméně je to dle mého názoru pěkná nuda. 

Citroen


Tomuto modelu rozhodně nelze upřít šarm a inovativní prvky. 
Foto: Petr Řezáč

C3 Picasso bylo hlavním  hitem Citroenu na letošním pařížském autosalonu. S relativně malými vnějšími rozměry vsadil vše na co nejlepší využití vnitřního prostoru, což se mu  podařilo. Pěkné nápadité vozítko je dostatečně univerzální a k tomu se s ním dá dobře operovat i ve městě. Škoda jen, že některé prvky v zadní části vozu jsou nainstalovány ve spodní části nárazníku a dosti si koledují o devastaci v současném náročném provozu. Citroen však posiluje i ve vyšších kategoriích. Například nová C5 přes některé avantgardní prvky působí dojmem serióznosti a elegance a velmi solidního dílenského zpracování, což se pravděpodobně velmi pozitivně projeví především v německy mluvících zemích. Zajímavý je systém pérování, který automobilka vyřešila velmi rafinovaně. Konec dohadů zdali je lepší hydropneumatické či klasické. Prostě si napříště u C5 vyberete alternativu, která se vám líbí více a konec diskuzím. Velmi se nám líbila palubní deska v kombinaci s přehlednými moderními přístroji, které sice navozují klasiku, avšak využívají nejmodernějších technologií. Diskutabilnější je pevný střed volantu poprvé použitý u C4. Ten má sice výraznou výhodu především v bezpečnosti /airbag svírá s tělem řidiče stále stejný úhel například i při průjezdu ostrými zatáčkami. Nevýhodou je naopak zcela nepřehledné množství nejrůznějších čudlíků, jejichž funkčnost si pravděpodobně zapamatují jen ti nejbystřejší a největší radost asi udělají pilotům velkých dopravních letadel, kterým se běžný kokpit musí jevit jako velmi prázdný. 

Hyundai

Automobilka dále pracuje na změně označení nových modelů. Žádní noví Getzové či Atosové. Po i30, které se bude vyrábět v Nošovicích přišla na řadu i20 tedy nástupce Getzu.
Model byl vytvořen designově v Evropě. Je dlouhý 3.90 a na svou kategorii má zajímavý rozvor 2500 mm. V široké paletě motorů nás zaujal především nejsilnější diesel o výkonu 128 PS. Zaslouženou pozornost na stánku budil především sportovní  Genesis coupe, který vyniká dynamikou i nadčasovými tvary. Také nejmenší ze všech současných Hyundaiů, tedy model i10, který nahrazuje Atose neušel pozornosti především návštěvníkům, které potřebují  druhé nebo třetí auto do rodiny. Ač vzhledem miniaturní prcek, uvnitř je překvapující především dobrým využitím vnitřního prostoru. I když nevyniká žádným výrazným designem či zásadními výrazově charakteristickými prvky je seriozní a do jisté míry i nadčasovou velkou nákupní taškou, která díky konzervativnějšímu tvaru nebude na ceně ztrácet tak jako některé módní výstřelky.

Mercedes


Obrovský zájem u Mercedesu budil S600 Pullman Guard. Foto: Petr Řezáč

Zaslouženou pozornost především bohatších návštěvníků budila limuzína Mercedes Benz S 600 Pullman Guard. Tento  šest a půl metrů dlouhý křižník silnic je nejen neobyčejně komfortní, ale i dostatečně bezpečný pancéřovaný automobil. Ostatně i v této třídě mercedes patří k průkopníkům v této kategorii a Pullman je dlouhá desetiletí v automobilismu ta nejlepší adresa.  Automobilka ze Stutgartu představila mimo jiné i studii nového combi coupé, které působilo nejen svým  luxusním exteriérem, ale i neméně dobře propracovaným interiérem. Škoda jen, že tato studie  zatím není naplánována do výrobního programu. No ale uvidíme. Model je tak působivý, že by tomu mohlo být brzy jinak.

Fiat 


Fiat měl jednu z nejhezčích expozic jak je patrné „malá pětistovka“vypadá krásně i když je obrovsky zvětšená  Foto: Petr Řezáč

Stavěl /a to dle našeho názoru oprávněně/ na největším svém současném hitu nové pětistovce, která se nejen ještě neokoukala, ale zájem je o ní stále tak velký, že se na ní stále čeká. Stánek postavený jako obrovská „pětistovka“ nejen přitahoval značnou pozornost, ale také ukázal jak vyvážené a působivé tvary tento současný italský miláček má. Koncernová sestra Lancia ukázala, že šarm a výrazný image je pro ní zcela přirozenou věcí. po výrazném úspěchu malé „ypsilonky“,  která patří k tomu nejméně přehlédnutelnému v oblasti mini. Je nová Delta designově ještě vyzrálejší a provokativnější než slavný mrňous. I na ní je patrné, že itaskou školu čistého a strhujícího designu nelze jen tak překonat.

Ford


Nových Fordů Ka bylo v expozici značky mnoho.Jeden z nich byl dokonce zavěšen i na stěně. Foto: Petr Řezáč

Není mnoho modelů, které by ve výrobě vydržely tak dlouho jako legendární Ford Ka, který se svým originálními a neotřelými tvary vryl do podvědomí. Po 12 letech je však čas omladit i u největší legendu. Na rozdíl od jedničky dvojka nepřitahuje pozornost pouze exteriérem, ale více než kterýkoliv jiný model i interiérem. Předchozí model si ve velké míře oblíbily ženy. Podle množství barevných kombinací a interiérových variant je velmi pravděpodobné, že tato obliba u nového modelu ještě vzroste. Na stánku Fordu však bylo k vidění mnohem více. Například   Focus RS s novým motorem a podvozkem, který akceleruje z 0 na 100 za méně než 6 sekund. Nový je i interiér se sedačkami Recaro. Zaslouženou pozornost budilo i nové Mondeo. Není sice horkou novinkou v pravém slova smyslu, ale především proto, že za dobu po kterou se prodává patří k absolutně nejlepším a nejkomfortnějším automobilům ve své třídě. Tato necelých pět metrů dlouhá limuzína má rozvor 2850 mm a dle našich zkušeností patří k tomu nejlepšímu, co je ve třídě k dispozici.

Petr Řezáč


 

         Z obsahu