Už dlouho nebylo na jediném autosalonu tolik
novinek, nových trendů a zajímavých řešení
jako právě letos v Paříži. Celý
salon se nesl především v duchu ve snižování
exhalací a zlepšování životního prostředí.
Mimo běžných současně prodávaných modelů,
kde se ale výrazně zvýšilo zdůraznění
stálého snižování
obsahu splodin, hodně prostoru bylo věnováno
metodám ráznějším. Ať se jednalo o čisté
elektromobily, tak především o hybridy.
Bohužel dokud nebudou tyto
relativně stále ještě složitější
a dražší modely podporované snížením
daní, či jiného zvýhodnění nebo
neposkytnou
tuto slevu sami výrobci, domníváme
se, že u nás k nějakému raketovému nástupu
hybridů v nejbližší době asi
nedojde. Tak tedy začneme příjemnější
realitou.
Tiskové středisko praskalo
zvláště první dny ve švech
Dacia
Sandero
Bylo
hlavním magnetem nejen stánku Dacie, ale v kategorii
poměr cena výkon mu zajisté může patřit
nejen pomyslný stupeň vítězů. Jeho výborné
užitné vlastnosti byly v Paříži ještě
rozšířeny díky
se známém turbodieselu 1.5 dCi
se dvěma výkonovými alternativami,
50 a 63kW. Právě tyto velmi úsporné a
dostatečně motory zatím,
dle našeho názoru, nejvyváženějšímu
modelu Dacie chyběly. Sandero je nejen
designově nejzdařilejší Dacie, ale v některých
oblastech výrazně převyšuje i
renomovanou konkurenci. I zde je základem
osvědčený podvozek z Clia II se
zesílenými rameny pro méně kvalitní
vozovku. I tento model má zvýšenou světlost.
Na rozdíl například od sedanu Logan je tato
zvýšená zcela přirozená a Sandero působí
vyváženě. Také interiér je doladěnější
a působivější. Mimo to lze do něj přiobjednat
některé prvky, které jej ještě více
zatraktivní. Krátce podle našeho názoru
nejhezčí Dacia která kdy jezdila a velmi
konkurence schopný model.
Jeden z nejlepších automobilů v poměru
cena/výkon na současném evropském trhu. Foto:
Petr Řezáč
Dacia
Logan
Logan
sedan je
zajisté praktické auto za velmi příjemnou
cenu, ale stále mu,
i po face liftu je možno vytknout některé
designově nevyvážené prvky. I zde se však
montují úsporné a oblíbené
diesely. MCV je svým způsobem již stálicí,
s karoserii, která rozhodně nepůsobí lacině.
Neuvěřitelně prostorný interiér, který
budí stále dostatečný zájem mezi zákazníky.
Když k tomu přičteme, že
nejlevnější varianta stojí méně než
200 000 Kč, pak není co řešit.
Současný
face lift se soustředil na nové hlavní
světlomety,
nový nárazník a masku chladiče, na
zádi pak je patrný
částečně přetvarovaný nárazník.
V interiéru nová palubní deska výplně
dveří a kvalitnější plasty. Celkově si
drží původní image. Možná však někdo očekával
od faceliftu Loganu MCV více.
Zatímco se asi nebude líbit tak hodně
jako Sandero jeho síla i po modernizaci je především
v prostornosti velké praktičnosti a
vynikajícím poměru cena výkon.
Subaru
Impreza
Výborný
dieselový boxer se usadil i v menším
modelu Impreza. Díky excelentním vlastnostem
nízkém těžišti a malým vibracím je předurčený
k úspěchu. Obdobný motor dostal i
Forester. Subaru má tedy ve všech třech nejúspěšnějších
modelech motor který může významně
promluvit do zvýšení prodejnosti této značky
a to nejen v ČR.
Léta očekávali motoristé Boxera v
diezelové podobě. Teď se dočkali v Impreze
a stojí to za to. Foto:
Subaru
Audi
Jedna
novinka vstupuje na trh, druhá si ještě na
uvedení nějakou dobu počká. Q5 je model,
který má ve třídě kompaktních SUV
největší rozvor. Nová jedničková řada,
o které se již nějaký čas spekuluje nabývá
již reálné podoby. Je zcela patrné, že
nejúspěšnější německé značky sledují
ve všech třídách bedlivě svoji konkurenci
a zařazují do výrobních programů novinky
„jak na běžícím pásu“.
Audi
si jako většina prémiových značek opravdu
nemohla stěžovat na malou pozornost diváků.
Většina Audin byla od rána do večera v permanentním
obležení. V tomto případě
model R 8. Foto: Petr Řezáč
Škoda
Ať si kdo chce, co chce říká, nám se
nová Octavie líbí. Foto:
Petr Řezáč
Už
podruhé mě v posledních letech
„dostala“ škodovka s Octávií. Když
jsem viděl před lety poprvé „dvojku“
byl pro mne první moment zklamáním. Teprve
po chvíli mi došlo jaká síla byla v té
zdánlivé optické jednoduchosti a evokování
předchozího modelu. Letošní modernizace se
mi zdá podobná. Na první pohled skoro žádná
změna za chvíli však jste přesvědčeni že
tento facelift přestože vlastně nebyl
nikterak zásadní udělal z Octavie jiné
auto. Nesouhlasím s názorem, že
obrovské nové zakulacené reflektory
nekorespondují s nepozměněnou zadní části.
Domnívám se, že zadní skupinové svítilny
byly u klasické dvojky dostatečně velké a
nadčasové a změnou barevného schématu, na
čisté „c“ bez střední barevné příčky
jej opticky ještě zvětšilo. Domnívám se
také, že
se z tohoto pohledu se hodí k novým
světlometům více než stará světla, která
ze současného pohledu mohou působit jako
velmi subtilní.
Nový
volant a palubní deska mě již tak
neoslnily. Na rozdíl například od
francouzských či italských modelů mě většina
koncernových „palubek“ připadá málo nápaditá a navzájem si velmi podobná.
Tento konzervatismus je sice velmi dobrý z hlediska
morálního zastarání nicméně je to dle mého
názoru pěkná nuda.
Citroen
Tomuto modelu rozhodně nelze upřít šarm
a inovativní prvky.
Foto: Petr Řezáč
C3
Picasso bylo hlavním
hitem Citroenu na letošním pařížském
autosalonu. S relativně malými vnějšími
rozměry vsadil vše na co nejlepší využití
vnitřního prostoru, což se mu
podařilo. Pěkné nápadité vozítko
je dostatečně univerzální a k tomu se
s ním dá dobře operovat i ve městě.
Škoda jen, že některé prvky v zadní
části vozu jsou nainstalovány ve spodní části
nárazníku a dosti si koledují o devastaci v současném
náročném provozu. Citroen však posiluje i
ve vyšších kategoriích. Například nová
C5 přes některé avantgardní prvky působí
dojmem serióznosti a elegance a velmi solidního
dílenského zpracování, což se pravděpodobně
velmi pozitivně projeví především v německy
mluvících zemích. Zajímavý je systém pérování,
který automobilka vyřešila velmi rafinovaně.
Konec dohadů zdali je lepší hydropneumatické
či klasické. Prostě si napříště u C5
vyberete alternativu, která se vám líbí více
a konec diskuzím. Velmi se nám líbila
palubní deska v kombinaci s přehlednými
moderními přístroji, které sice navozují
klasiku, avšak využívají nejmodernějších
technologií. Diskutabilnější je pevný střed
volantu poprvé použitý u C4. Ten má sice výraznou
výhodu především v bezpečnosti
/airbag svírá s tělem řidiče stále
stejný úhel například i při průjezdu
ostrými zatáčkami. Nevýhodou je naopak
zcela nepřehledné množství nejrůznějších
čudlíků, jejichž funkčnost si pravděpodobně
zapamatují jen ti nejbystřejší a největší
radost asi udělají pilotům velkých dopravních
letadel, kterým se běžný kokpit musí
jevit jako velmi prázdný.
Hyundai
Automobilka
dále pracuje na změně označení nových
modelů. Žádní noví Getzové či Atosové.
Po i30, které se bude vyrábět v Nošovicích
přišla na řadu i20 tedy nástupce Getzu.
Model byl vytvořen designově v Evropě.
Je dlouhý 3.90 a na svou kategorii má zajímavý
rozvor 2500 mm. V široké paletě motorů
nás zaujal především nejsilnější
diesel o výkonu 128 PS. Zaslouženou
pozornost na stánku budil především
sportovní
Genesis coupe, který vyniká dynamikou
i nadčasovými tvary. Také nejmenší ze všech
současných Hyundaiů, tedy model i10, který
nahrazuje Atose neušel pozornosti především
návštěvníkům, které potřebují
druhé nebo třetí auto do rodiny. Ač
vzhledem miniaturní prcek, uvnitř je překvapující
především dobrým využitím vnitřního
prostoru. I když nevyniká žádným výrazným
designem či zásadními výrazově
charakteristickými prvky je seriozní a do
jisté míry i nadčasovou velkou nákupní taškou,
která díky konzervativnějšímu tvaru
nebude na ceně ztrácet tak jako některé módní
výstřelky.
Mercedes
Obrovský
zájem u Mercedesu budil S600 Pullman Guard.
Foto: Petr Řezáč
Zaslouženou
pozornost především bohatších návštěvníků
budila limuzína Mercedes Benz S 600
Pullman Guard. Tento
šest a půl metrů dlouhý křižník
silnic je nejen neobyčejně komfortní, ale i
dostatečně bezpečný pancéřovaný
automobil. Ostatně i v této třídě
mercedes patří k průkopníkům v této
kategorii a Pullman je dlouhá desetiletí v automobilismu
ta nejlepší adresa.
Automobilka ze Stutgartu představila
mimo jiné i studii nového combi coupé, které
působilo nejen svým
luxusním exteriérem, ale i neméně
dobře propracovaným interiérem. Škoda jen,
že tato studie
zatím není naplánována do výrobního
programu. No ale uvidíme. Model je tak působivý,
že by tomu mohlo být brzy jinak.
Fiat
Fiat
měl jednu z nejhezčích expozic jak je
patrné „malá pětistovka“vypadá krásně
i když je obrovsky zvětšená
Foto: Petr Řezáč
Stavěl
/a to dle našeho názoru oprávněně/ na
největším svém současném hitu nové pětistovce,
která se nejen ještě neokoukala, ale zájem
je o ní stále tak velký, že se na ní stále
čeká. Stánek postavený jako obrovská „pětistovka“
nejen přitahoval značnou pozornost, ale také
ukázal jak vyvážené a působivé tvary
tento současný italský miláček má.
Koncernová sestra Lancia ukázala, že šarm
a výrazný image je pro ní zcela přirozenou
věcí. po výrazném úspěchu malé „ypsilonky“,
která patří k tomu nejméně přehlédnutelnému
v oblasti mini. Je nová Delta designově
ještě vyzrálejší a provokativnější než
slavný mrňous. I na ní je patrné, že
itaskou školu čistého a strhujícího
designu nelze jen tak překonat.
Ford
Nových
Fordů Ka bylo v expozici značky
mnoho.Jeden z nich byl dokonce zavěšen
i na stěně.
Foto: Petr Řezáč
Není
mnoho modelů, které by ve výrobě vydržely
tak dlouho jako legendární Ford Ka, který
se svým originálními a neotřelými tvary
vryl do podvědomí. Po 12 letech je však čas
omladit i u největší legendu. Na rozdíl od
jedničky dvojka nepřitahuje pozornost pouze
exteriérem, ale více než kterýkoliv jiný
model i interiérem. Předchozí model si ve
velké míře oblíbily ženy. Podle množství
barevných kombinací a interiérových
variant je velmi pravděpodobné, že tato
obliba u nového modelu ještě vzroste. Na stánku
Fordu však bylo k vidění mnohem více.
Například
Focus RS s novým motorem a
podvozkem, který akceleruje z 0 na 100
za méně než 6 sekund. Nový je i interiér
se sedačkami Recaro. Zaslouženou pozornost
budilo i nové Mondeo. Není sice horkou
novinkou v pravém slova smyslu, ale především
proto, že za dobu po kterou se prodává patří
k absolutně nejlepším a nejkomfortnějším
automobilům ve své třídě. Tato necelých
pět metrů dlouhá limuzína má rozvor 2850
mm a dle našich zkušeností patří k tomu
nejlepšímu, co je ve třídě k dispozici.
Petr
Řezáč |