Nové Scudo je na
první pohled krásné a komfortní vozidlo.
Až na „zaplechovaná okna„ u některých modelů
působí podstatně více jako velkoprostorový
osobní vůz než jako obyčejný „užitkáč“.
Více než vydařená karoserie s výrazným
dynamickým bočním prolisem evokuje to nejlepší
z italské designové školy a opět zmenšuje
rozdíl mezi osobními a užitkovými automobily.
Také interiér je řešen dostatečně velkoryse k tomu,
aby nové Scudo získalo mnohem větší oblíbenost
než jeho předchůdce.
Velkorysý
prostor s dostatečným komfortem, k tomu
značná variabilita interiéru, to je na evropském
trhu doména především VW, tedy modelů na
platformě T4 či v současnosti T5. Právě
tyto modely drtí trhy a nedávají konkurenci moc
šancí. Je proto velice sympatické, že
se stále v poslední době zlepšující Fiat
vrhnul i na tuto kategorii s plnou vehemencí.
Jak parametry nového stroje ukazují opravdu ve
velkém stylu.
Spolupráce
s Francouzi
Kdo
chce dnes vyrábět moderně kvalitně a levně, ten
musí spolupracovat s konkurencí. To samozřejmě
platí i o Fiatu. Nový model se bude vyrábět ve
francouzských Valenciennes a vznikl jako kooperace
Fiatu a PSA. I když předchozí Scudo bylo relativně
úspěšné /350 tisíc prodaných kusů od roku
1995/ očekává se, že především díky podstatně
širší paletě nabízených verzí bude to nové
ještě výrazně úspěšnější. Od staršího
bratra převzal ovladatelnost a komfort osobního
vozu i když i v tomto případě posunul laťku
ještě o mnoho výše. Má také mnohem propracovanější
bezpečnostní prvky.Vyniká například karoserií
s velmi dobrou torzní tuhostí, což samozřejmě
je jeden se základních předpokladů přežití
posádky při těžké dopravní nehodě.
Nové
Scudo začíná
velikostně tam kde to původní končilo. K dispozici
jsou dva rozvory. Menší má přesně tři metry, větší
pak 3,12 m. Verze s menším rozvorem je dlouhá
4,80 ta delší 5,13 metru. Nový model má i větší
objemy či užitečnou hmotnost. Přestože oproti
svému předchůdci může pochlubit sníženou výškou,
činí jeho vnitřní prostor 5-7 m3 a
nosnost 1000 až 1200 kg. Kromě toho používá u některých
variant inteligentní pneumatické zavěšení, které
mu umožňuje vjezd do patrových veřejných garáží.
Toto zařízení umožňuje i snížení nákladové
hrany do
výšky pouhých 48 centimetrů. Nejen dva rozvory,
ale především mnoho variant uspořádání interiéru
je jednou z hlavních deviz nového vozu. Od čistě
užitkové krátké verze přes varianty střešní
nástavby až po zcela cestovní
verze Combi či Panorama pro dopravu až devíti
osob.
Vzhled
Elegantní
a přesto robustní, tak vypadá příď nového
Scuda. Kdo dokáže zdárně zkombinovat takto
protichůdné vlastnosti má do značné míry vyhráno.
A vše nasvědčuje tomu, že tomu tak je i v tomto
případě. Základem přední části je moderní
robustní nárazník s mlhovými světly. Světlomety
používají dnes již klasickou čirou optiku a
jejich součástí jsou i směrová a obrysová světla.
Celý kombinovaný reflektor je výrazně protažen
směrem vzad a navazuje na linii předního sloupku.
Spodní hrana přechází v linii, která výrazně
napomáhá dynamickému
vzhledu celého vozu. Tak jak v poslední
době bývá obvyklé, zadní část vozu má
podstatně hranatější tvary a to především
proto, aby byla využita co nejvíce ložná plocha
vozu. Zadní dveře mohou být dvou či jednokřídlé,
plechové nebo prosklené. Pro přepravu osob je možno
si vybrat tři různé varianty dle potřeb uživatele
od standardního combi pro přepravu dělníků a
pracovního nářadí přes model Panorama Family určenému
početným rodinám, které dávají přednost
variantě typického MPV až po variantu Panorama
Executive, která je vhodná pro přepravu osob například
z hotelu na letiště, pro půjčovny či jiným
obdobným službám.
Motory
a technika
Na
tichém chodu,
nízké spotřebě a pružnosti, tedy na
vlastnostech, kterými se nové Scudo vyznačuje,
mají výrazný podíl vyspělé pohonné
dieselové jednotky Common Rail Multijet. Ty
patří nejen k absolutně tomu
nejlepšímu co v současné době automobil pohání,
ale splňují i emisní normu Euro 4. Vyznačují se
především vysokým výkonem a točivým momentem.
Například 1.6 Multijet 16v má
výkon 90k; 2.0 Multijet 16v 120k; a 2.0
Multijet 16v Power s výkon 136k. Ergonomicky uspořádané
prvky napomáhají k snadnému řízení
a snižují únavu řidiče i při jízdách
na delší vzdálenosti. K pohodlí přispívá i
množství přihrádek, prosklená okna zajišťují
velmi dobrý výhled.
Brzdová
soustava je vybavena kotoučovými brzdami s ABS
a EBD na objednávku jsou k dispozici ESP a ASR.
Zatímco airbag pro řidiče je v sérii airbag pro
spolujezdce a
božní airbagy včetně postraních jsou za příplatek.
Jízdní
vlastnosti
I
když zatím ještě nejsou osobní varianty k dispozici
i ty určené pro přepravu nákladu byly velmi
dostatečně zajímavé pro první dojmy z nového
modelu. Především proto, že právě to nejlevnější
a nejstandardnější provedení vypovídá nejvíce.
Již po prvních metrech s tímto „náklaďákem“
je zcela patrné, že pokrok není pouze deklarován,
ale je skutečně patrný. Tichý chod, dynamika a
komfort jsou na tento typ vozidla opravdu příkladné.
Příjemný je například fakt, že pronikající
zvuk z nákladového prostoru není vysoký ani
při zcela prázdném nákladovém prostoru, tedy v situaci,
kdy značné množství konkurenčních modelů
vykazuje různé vibrace či skřípot vznikající
velkou rezonancí neodizolovaných plechových dílů.
Mimo přepážky za předními sedadly si řidič
jen těžko uvědomí, že nejede velkoobjemovým
osobním autem. Volant padne dobře do ruky, palubní
přístroje sice nikterak výrazně nevybočují ze
současných trendů, jsou jednoduché a přehledné.
Na druhé straně však jejich design není fádní
bez vlastního rukopisu. Řadící páka je přesně
tam, kde má být. U této třídy na nejlepším místě,
tedy jako součást palubní desky. Toto řešení
umožňuje řazení po podstatně kratší dráze než
v případě umístění v podlaze a
jednoznačně přispívá k pocitu, že řídíte
osobní automobil. Ne zcela běžné je umístění
ruční brzdy po levé ruce řidiče. Vzhledem k alternativě
třísedadlové první řady je to však asi levnější
a vhodnější řešení než třeba brzda
automatická či „ruční nožní“. Ostatně
jediné co alespoň mně kalilo trochu pocit z dobrého
„osobáku“ bylo právě uspořádání tří
sedadel v řadě. Nicméně určitě je jeho praktičnost
pro mnoho uživatelů podstatně důležitější než
první dojem. Nehovoře o tom, že během krátké
chvilky si na tento stav zvyknete. Zvláště po ujištění,
že i v ostřeji projeté zatáčce vás vaše
sedadlo nemá nejmenší touhu hodit k sousedovi
na dvousedačku. To
se do značné míry dá říci i o
kombinované dvousedačce, kde by měly dobrou
polohu držet výrazné výstupky ve svislé části
sedačky.
Právě
jízda v zatáčkách je asi jeden z nejvýraznějších
momentů pro celkové velmi pozitivní hodnocení.
Podle prvních kilometrů ujetých s novým
Scudem patří momentálně k nejkomfortnějším
užitkovým modelům na našem trhu. Těšíme se
proto nejen na klasický redakční test, se kterým
vás samozřejmě seznámíme, ale také na další,
ještě komfortnější varianty, které přijdou na
trh ještě během tohoto roku.
/per/
|