Dobře nafouknuté pneumatiky mají od těch špatně
nafouknutých řadu výhod. Déle vydrží, jezdíte
levněji a vzhledem ke kratší brzdné dráze i
bezpečněji. Na to však potřebujeme dobrý pneuměřič.
Ještě před několika lety platilo, že ty
analogové, tedy klasické ručičkové jsou obecně
většinou relativně levné a přesné, digitální
jsou dražší a méně přesné. A když jsou přesnější,
tak stojí mnohanásobky těch mechanických.
Podrobili jsme proto celkem osm běžně dostupných
digitálních pneuměřičů od 260 do do 730 Kč
redakčnímu testu. Zajímaly nás především dvě
věci. Jak jsou přesné a zdali platí, že čím
je ten který model dražší, tím je také lepší.
Byli jsme překvapeni, že tomu tak často není. Ukázalo
se, že právě u digitálních manometrů může být
cena velmi rozdílná od užitných vlastností. I
když v minulosti byly u nás především právě
k vysoké ceně oblíbenější ručičkové
manometry, brzy se to vzhledem k některým
levným a přitom kvalitním modelům může změnit.
Mimo jiné i pro snadnější a komfortnější měření.
Především proto, že digitální manometry mají
jednu zásadní výhodu. Zatímco u mechanických může
kromě vlastní odchylky dojít ještě k té,
která je způsobena nepřesným odečítáním tedy
špatným úhlem pohledu. Tento problém u digitálních
modelů není.
Jak
jsme testovali
Abychom
dosáhli co nejexaktnějších výsledků testovali
jsme tentokrát nejen
běžným uživatelským způsobem. Ve zkušebně
firmy Ramses jsme pneuměřiče podrobili i
laboratorním zkouškám včetně kalibračních
listů. Také na praktické zkoušky jsme se připravili
s přesným referenčním přístrojem. Použili
jsme šestibarový pneuměřič Schneider, který
jsme těsně před testy ověřili v Dekra
Automobil a.s. Tedy v nejrenomovanější
organizaci v tomto oboru. Kromě vlastní přesnosti
měření jsme hodnotili i čitelnost displejů,
ergonomii, především pak nás zajímala měřící
koncovka, která je při měření spojena s ventilkem
měřené pneumatiky. Právě tady byly velké rozdíly
v konstrukci i provedení. Zatímco nejlepší
při měření mají únik zcela zanedbatelný,
nejhorší modely ztratí při nepřesném opakovaném
měření i přes desetinu baru a více.
Draper
DTG1 Expert
(autodoplňky-hk.cz) cena:
519 Kč
Rozsah:
0,15 až 7 bar
Deklarovaná přesnost: neuvedeno
Jednotky měření: BAR, PSI,
KPA
Počet bodů:
Hodnocení: dobrý
Dle
našich zkušeností patří k nejlepším
modelům v testu v oblasti přesnosti. Má
dobrou ergonomii slušný displej s přehledným
červeným posvícením. Jako u drtivé většiny
digitálních pneuměřičů této kategorie se
zobrazuje v barové stupnici po 5 setinách
baru. Mimo barů je možno měřit i PSI, KPA. Větší
slabinou je až příliš velký únik vzduchu. V této
vlastnosti patřil tento model k nejhorším.
Je škoda, že při své vyšší ceně má )tuto nežádoucí vlastnost. Je tak v této oblasti výrazně
horší než nejlepší modely v testu. Lépe
se s ním měří kola s kovovými
ventilky než s ohebnými gumovými.
Výhody:
ergonomický tvar, přehledný displej
Nevýhody: velký únik vzduchu při měření
Digital
Tire Pressure Gauge
(Pemacar. Cz) cena: 260 Kč
Rozsah
: 0,15
až 10 bar
Deklarovaná přesnost : neuvedena
Jednotky měření: PSI,KPA, BAR
Počet bodů:
Hodnocení: dobrý
Zatímco
v našem nedávném testu mechanických
manometrů na itest.cz nedopadly modely od tohoto
dovozce nejlépe, v této kategorii je vše
jinak. Digital Tire Pressure je sice nejlevnějším
modelem v testu, ale vlastnostmi patřil
k velmi dobrým. Kombinace hliníku a
pryže je praktická stejně jako klips umožňující
nošení manometru přichyceného v kapse bez
rizika ztráty. Mezi jeho přednosti patří i dobrá
přesnost. O něco horší byl v oblasti úniku
vzduchu při měření. Celkově uspěl jako model s dobrým
poměrem cena výkon.
Výhody:
nízká chybovost,
dobrý poměr cena výkon, kompaktní kvalitní
pouzdro
Nevýhody: větší únik vzduchu při měření.
Hubitools
HP-5 (N.E.T.
Praha) cena:
570 Kč
Rozsah:
0,4 až 6, 8 bar
Deklarovaná přesnost : + - 1 %
Jednotky měření: PSI, BAR, KPA
Počet bodů:
Hodnocení: uspokojivý
Rozporuplný
model. Zatímco některé vlastnosti má na vysoké
profesionální úrovni, jiné jsou dle našeho názoru
podprůměrné. K těm velmi dobrým patří
perfektně konstruovaný systém na omezení úniku
vzduchu. V této disciplíně patřio HP-5 k absolutně
nejlepším v testu. Naopak oproti ostatním má
špatný displej. Je hluboce zapuštěn a mezi
ochranným sklem a samotným displejem je relativně
velká vzdálenost. Negativní roli hrají i velmi
úzké a vysoké číslice. Výsledkem je překvapivě
špatná čitelnost měřených hodnot. Výrazně by
zde pomohlo podsvícení displeje, které je v této
cenové třídě běžným standardem. Také pokus o
nasvícení prostoru ventilku při nedostatku světla
je zde řešeno nevhodně. Na rozdíl od vítězného
modelu, který osvětluje střed, zde LED dioda svítí
zcela mimo potřebný cíl. Tedy ventilek.
Výhody:
výborný systém pro malou ztrátu vzduchu při měření.
Nevýhody: špatně čitelný neosvětlený displej,
vysoká cena
Draper
DTG (autodoplňky-hk.cz) cena:
398 Kč
Rozsah:
0,15 až 7, 99 bar
Deklarovaná přesnost:
neuvedeno
Jednotky měření: BAR,PSI
Počet bodů:
Hodnocení: dobrý
Neergonomický
až krabiciozní tvar tohoto modelu má paradoxně
jednu výhodu oproti svému dražšímu bratrovi.
Vzhledem ke své horní plošce kolmé na ventilový
nástavec vás lépe orientuje při nasazování na
ventilek ve správném úhlu. Tedy kolmo. Tak se s ním
snáze naučíte měřit s co nejmenším únikem
vzduchu. Také přesnost naměřených hodnot byla
obdobná jako u modelu DTG1. Tedy + 1/20 baru a to
konstantně v celé měřené škále. Nevýhodou
je nepodsvícený displej. Je sice vzhledem k minimálnímu
zapušťění do tělesa přístroje dostatečně čitelný
avšak podsvícení by zajisté prospělo ještě většímu
komfortu.
Výhody:
relativně dobře řešený systém na malý únik
vzduchu při měření
Nevýhody: nepodsvícený displej, některá kola se
s ním neměří komfortně.
Schrader
Digital
(DDpneu)
Cena: 731 Kč
Rozsah:
0,35 až 10 bar
Deklarovaná přesnost: + - 1 %
Jednotky měření: BAR
Počet bodů:
Hodnocení: velmi dobrý
V anglickém
návodu je uvedeno, že jde o univerzální model
pro automobily a motocykly 0,35 bar až 10 barů. Český
návod přilepený k obalu pneuměřiče naopak
tvrdí, že funguje pouze do 7 barů a je určen pro
motocykly. /Jde o omyl českého překladu/. Hlavní
výhody. Nejlepší displej v testu. Je
perfektně posvícen, má zajímavý design. Je čistý
a zároveň se s ním dobře měří. Na rozdíl od
konkurence se zapíná automaticky po přitisknutí
na ventilek. K negativním vlastnostem je nutno
uvést, že v přesnosti měření byl horší
než většina konkurence. To je způsobeno především
jeho velkým rozsahem do 10 bar. To sebou nese většinou
i větší odchylky v oblasti nejběžnějšího
použití pro osobní automobily.
Výhody:
výborný displej automatické spouštění
Nevýhody: vyšší cena
Compass
Digital (Compass)
cena:
350 Kč
Rozsah:
0,35 až 10 bar
Deklarovaná přesnost: + - 1 %
Jednotky měření:
BAR, PSI, KPA
Počet bodů: 4,5
Hodnocení:
Na
první pohled na šampiona nevypadá. Malý, na rozdíl
od konkurence obtloustlý, ze zcela nelogických důvodů
evokující analogický, tedy kulatý přístroj, do
jehož středu je implantován podsvícený, digitální
displej. Kruh má po obvodě vrypy, které nejsou
zcela v evropském stylu. Podstatné jsou však
vlastnosti modelu. A ty jsou více než výmluvné.
Jako jediný model osvětluje při měření nejen
displej, ale i místo kde dochází ke kontaktu
pneuměřiče a ventilku. Systém pro minimální únik
vzduchu je propracovaný a patří k nejlepším
v testu. Také přesnost měření patří k nejlepším.
I když na první pohled může tento model evokovat
různé emoce, v testu měl nejvyváženější
vlastnosti. Ve všech měřených hodnotách patřil
vždy k nejlepším. A právě díky tomuto se
stal vítězem testů.
Výhody:
velmi přesný, kompaktní provedení , minimální
ztráta vzduchu během měření. Osvětlení
displeje je doplněno o skvělé osvětlení
kontrolního stanoviště.
Nevýhody: zvláštní design desítkami nelogických
grafických prvků po obvodě ciferník
Cartrenend
Digital (OBI
) cena:
299 Kč
Rozsah:
neuveden
Deklarovaná přesnost: neuvedena
Jednotky měření: BAR,PSI,KPA
Počet bodů:
Hodnocení: dobrý
Zatímco
na první pohled nemusí působit na každého
vzhledem ke svému „obtloustlému“ tvaru nejlépe,
v praxi je to s ním o mnoho lepší. Dobře
se drží a právě díky jeho silnějšímu grifu
se s ním i příjemně měří. Také úbytek
vzduchu při měření byl velmi malý. Modře podsvícený
displej je dobře čitelný. Přístroj je na rozdíl
od ostatních modelů vybaven i praktickým měřičem
hloubky dezénu. Také tento manometr je modelem,
který dokazuje že dobrý digitální pneuměřič
nemusí být extrémně drahý. Příjemné překvapení.
Výhody:
vyrovnané vlastnosti, přehledný displej, malý únik
vzduchu
Nevýhody: nevzhledné „tělo“
Limit
P3000 (Auto
Kelly) cena:
276 Kč
Rozsah: 0 až 7 bar
Deklarovaná přesnost: neuvedeno
Jednotky měření: PSI, BAR kg/cm2
Počet
bodů:
Hodnocení: nedoporučujeme
Neuvěřitelné.
Pneuměřič jsme kupovali v benešovské pobočce.
Cena na stojánku byla uvedena 160 Kč. Digitální
měřič tam byl jediný typ, tudíž nemohlo dojít
k nevědomé záměně. U pokladny však vyžadovali
276 Kč. A to i po telefonické konzultaci s vedoucím
prodejny. To však zdaleka nebylo vše. Papírový
obal byl z jedné strany roztrhaný a z druhé
diletansky slepený papírovou samolepkou v kombinaci
s pomocí sešívačky. Po rozbalení nás přivítal
špinavý a zamaštěný návod a osahaný
zcela nefunkční přístroj. Jak se ukázalo tak po
velmi dlouhém používání mu došla baterie. Ani
po zprovoznění to nebylo o mnoho lepší. I když
měl jako jediný displej s rozlišením jedné
setiny baru. Nepřesnost se pohybovala okolo jedné
a půl desetiny baru tedy výrazně nejhorší v testu.
Výhody:
ukazuje
setiny baru
Nevýhody: nejméně
přesné údaje v testu, nefunkční baterie,
roztrhaný obal
Petr
Řezáč
|