Digitální pneuměřiče. Překvapivě zvítězil jeden z nejlevnějších



Dobře nafouknuté pneumatiky mají od těch špatně nafouknutých řadu výhod. Déle vydrží, jezdíte levněji a vzhledem ke kratší brzdné dráze i bezpečněji. Na to však potřebujeme dobrý pneuměřič.



Ještě před několika lety platilo, že ty analogové, tedy klasické ručičkové jsou obecně většinou relativně levné a přesné, digitální jsou dražší a méně přesné. A když jsou přesnější, tak stojí mnohanásobky těch mechanických. Podrobili jsme proto celkem osm běžně dostupných digitálních pneuměřičů od 260 do do 730 Kč redakčnímu testu. Zajímaly nás především dvě věci. Jak jsou přesné a zdali platí, že čím je ten který model dražší, tím je také lepší. Byli jsme překvapeni, že tomu tak často není. Ukázalo se, že právě u digitálních manometrů může být cena velmi rozdílná od užitných vlastností. I když v minulosti byly u nás především právě k vysoké ceně oblíbenější ručičkové manometry, brzy se to vzhledem k některým levným a přitom kvalitním modelům může změnit. Mimo jiné i pro snadnější a komfortnější měření.

Především proto, že digitální manometry mají jednu zásadní výhodu. Zatímco u mechanických může kromě vlastní odchylky dojít ještě k té, která je způsobena nepřesným odečítáním tedy špatným úhlem pohledu. Tento problém u digitálních modelů není.

Jak jsme testovali

Abychom dosáhli co nejexaktnějších výsledků testovali jsme tentokrát nejen  běžným uživatelským způsobem. Ve zkušebně firmy Ramses jsme pneuměřiče podrobili i laboratorním zkouškám včetně kalibračních listů. Také na praktické zkoušky jsme se připravili s přesným referenčním přístrojem. Použili jsme šestibarový pneuměřič Schneider, který jsme těsně před testy ověřili v Dekra Automobil a.s. Tedy v nejrenomovanější organizaci v tomto oboru. Kromě vlastní přesnosti měření jsme hodnotili i čitelnost displejů, ergonomii, především pak nás zajímala měřící koncovka, která je při měření spojena s ventilkem měřené pneumatiky. Právě tady byly velké rozdíly v konstrukci i provedení. Zatímco nejlepší při měření mají únik zcela zanedbatelný, nejhorší modely ztratí při nepřesném opakovaném měření i přes desetinu baru a více. 

Draper DTG1 Expert    (autodoplňky-hk.cz)   cena: 519 Kč

    

Rozsah:  0,15 až 7 bar
Deklarovaná přesnost: neuvedeno
Jednotky měření: BAR, PSI,  KPA

Počet bodů:
Hodnocení: dobrý

Dle našich zkušeností patří k nejlepším modelům v testu v oblasti přesnosti. Má dobrou ergonomii slušný displej s přehledným červeným posvícením. Jako u drtivé většiny digitálních pneuměřičů této kategorie se zobrazuje v barové stupnici po 5 setinách baru. Mimo barů je možno měřit i  PSI, KPA.  Větší slabinou je až příliš velký únik vzduchu. V této vlastnosti patřil tento model k nejhorším. Je škoda, že při své vyšší ceně má  )tuto nežádoucí vlastnost. Je tak v této oblasti výrazně horší než nejlepší modely v testu. Lépe se s ním měří kola s kovovými ventilky než s ohebnými gumovými. 

Výhody: ergonomický tvar, přehledný displej
Nevýhody: velký únik vzduchu při měření

Digital Tire Pressure Gauge    (Pemacar. Cz)   cena: 260 Kč

    

Rozsah  :  0,15 až 10  bar                                
Deklarovaná přesnost : neuvedena
Jednotky měření: PSI,KPA, BAR

Počet bodů:
Hodnocení: dobrý

Zatímco v našem nedávném testu mechanických manometrů na itest.cz nedopadly modely od tohoto dovozce nejlépe, v této kategorii je vše jinak. Digital Tire Pressure je sice nejlevnějším modelem v testu, ale vlastnostmi patřil  k velmi dobrým. Kombinace hliníku a pryže je praktická stejně jako klips umožňující nošení manometru přichyceného v kapse bez rizika ztráty. Mezi jeho přednosti patří i dobrá přesnost. O něco horší byl v oblasti úniku vzduchu při měření. Celkově uspěl jako model s dobrým poměrem cena výkon.

Výhody: nízká chybovost,  dobrý poměr cena výkon, kompaktní kvalitní pouzdro
Nevýhody: větší únik vzduchu při měření.

Hubitools HP-5  (N.E.T. Praha)    cena:  570 Kč

  

Rozsah: 0,4 až 6, 8 bar                                 
Deklarovaná přesnost : + - 1 %
Jednotky měření: PSI, BAR, KPA

Počet bodů:
Hodnocení: uspokojivý

Rozporuplný model. Zatímco některé vlastnosti má na vysoké profesionální úrovni, jiné jsou dle našeho názoru podprůměrné. K těm velmi dobrým patří perfektně konstruovaný systém na omezení úniku vzduchu. V této disciplíně patřio HP-5 k absolutně nejlepším v testu. Naopak oproti ostatním má špatný displej. Je hluboce zapuštěn a mezi ochranným sklem a samotným displejem je relativně velká vzdálenost. Negativní roli hrají i velmi úzké a vysoké číslice. Výsledkem je překvapivě špatná čitelnost měřených hodnot. Výrazně by zde pomohlo podsvícení displeje, které je v této cenové třídě běžným standardem. Také pokus o nasvícení prostoru ventilku při nedostatku světla je zde řešeno nevhodně. Na rozdíl od vítězného modelu, který osvětluje střed, zde LED dioda svítí zcela mimo potřebný cíl. Tedy ventilek.

Výhody: výborný systém pro malou ztrátu vzduchu při měření.
Nevýhody: špatně čitelný neosvětlený displej, vysoká cena

Draper DTG   (autodoplňky-hk.cz)   cena: 398 Kč

Rozsah: 0,15 až 7, 99 bar
Deklarovaná přesnost: neuvedeno
Jednotky měření: BAR,PSI

Počet bodů:
Hodnocení: dobrý

Neergonomický až krabiciozní tvar tohoto modelu má paradoxně jednu výhodu oproti svému dražšímu bratrovi. Vzhledem ke své horní plošce kolmé na ventilový nástavec vás lépe orientuje při nasazování na ventilek ve správném úhlu. Tedy kolmo. Tak se s ním snáze naučíte měřit s co nejmenším únikem vzduchu. Také přesnost naměřených hodnot byla obdobná jako u modelu DTG1. Tedy + 1/20 baru a to konstantně v celé měřené škále. Nevýhodou je nepodsvícený displej. Je sice vzhledem k minimálnímu zapušťění do tělesa přístroje dostatečně čitelný avšak podsvícení by zajisté prospělo ještě většímu komfortu. 

Výhody: relativně dobře řešený systém na malý únik vzduchu při měření
Nevýhody: nepodsvícený displej, některá kola se s ním neměří komfortně.

Schrader  Digital  (DDpneu)             Cena: 731 Kč

Rozsah: 0,35 až 10 bar
Deklarovaná přesnost: + - 1 %
Jednotky měření: BAR

Počet bodů:
Hodnocení: velmi dobrý

V anglickém návodu je uvedeno, že jde o univerzální model pro automobily a motocykly 0,35 bar až 10 barů. Český návod přilepený k obalu pneuměřiče naopak tvrdí, že funguje pouze do 7 barů a je určen pro motocykly. /Jde o omyl  českého překladu/.  Hlavní výhody. Nejlepší displej v testu. Je perfektně posvícen, má zajímavý design. Je čistý a zároveň se s ním dobře měří. Na rozdíl od konkurence se zapíná automaticky po přitisknutí na ventilek. K negativním vlastnostem je nutno uvést, že v přesnosti měření byl horší než většina konkurence. To je způsobeno především jeho velkým rozsahem do 10 bar. To sebou nese většinou i větší odchylky v oblasti nejběžnějšího použití pro osobní automobily.

Výhody: výborný displej automatické spouštění
Nevýhody: vyšší cena

Compass Digital  (Compass)           cena: 350 Kč

   

Rozsah: 0,35 až 10 bar
Deklarovaná přesnost: + - 1 %
Jednotky měření:  BAR, PSI, KPA

Počet bodů: 4,5
Hodnocení:  

Na první pohled na šampiona nevypadá. Malý, na rozdíl od konkurence obtloustlý, ze zcela nelogických důvodů evokující analogický, tedy kulatý přístroj, do jehož středu je implantován podsvícený, digitální displej. Kruh má po obvodě vrypy, které nejsou zcela v evropském stylu. Podstatné jsou však vlastnosti modelu. A ty jsou více než výmluvné. Jako jediný model osvětluje při měření nejen displej, ale i místo kde dochází ke kontaktu pneuměřiče a ventilku. Systém pro minimální únik vzduchu je propracovaný a patří k nejlepším v testu. Také přesnost měření patří k nejlepším. I když na první pohled může tento model evokovat různé emoce, v testu měl nejvyváženější vlastnosti. Ve všech měřených hodnotách patřil vždy k nejlepším. A právě díky tomuto se stal vítězem testů.

Výhody: velmi přesný, kompaktní provedení , minimální ztráta vzduchu během měření. Osvětlení displeje je doplněno o skvělé osvětlení kontrolního stanoviště. 

Nevýhody: zvláštní design desítkami nelogických grafických prvků po obvodě ciferník


Cartrenend Digital   (OBI )     cena:  299 Kč

  

Rozsah: neuveden        
Deklarovaná přesnost: neuvedena
Jednotky měření: BAR,PSI,KPA

Počet bodů:
Hodnocení: dobrý

Zatímco na první pohled nemusí působit na každého vzhledem ke svému „obtloustlému“ tvaru nejlépe, v praxi je to s ním o mnoho lepší. Dobře se drží a právě díky jeho silnějšímu grifu se s ním i příjemně měří. Také úbytek vzduchu při měření byl velmi malý. Modře podsvícený displej je dobře čitelný. Přístroj je na rozdíl od ostatních modelů vybaven i praktickým měřičem hloubky dezénu. Také tento manometr je modelem, který dokazuje že dobrý digitální pneuměřič nemusí být extrémně drahý. Příjemné překvapení.

Výhody: vyrovnané vlastnosti, přehledný displej, malý únik vzduchu
Nevýhody: nevzhledné „tělo“

Limit P3000   (Auto Kelly)       cena: 276 Kč



Rozsah: 0 až 7 bar
Deklarovaná přesnost: neuvedeno
Jednotky měření: PSI, BAR kg/cm2

Počet bodů:
Hodnocení: nedoporučujeme

Neuvěřitelné. Pneuměřič jsme kupovali v benešovské pobočce. Cena na stojánku byla uvedena 160 Kč. Digitální měřič tam byl jediný typ, tudíž nemohlo dojít k nevědomé záměně. U pokladny však vyžadovali 276 Kč. A to i po telefonické konzultaci s vedoucím prodejny. To však zdaleka nebylo vše. Papírový obal byl z jedné strany roztrhaný a z druhé diletansky slepený papírovou samolepkou v kombinaci s pomocí sešívačky. Po rozbalení nás přivítal  špinavý a zamaštěný návod a osahaný zcela nefunkční přístroj. Jak se ukázalo tak po velmi dlouhém používání mu došla baterie. Ani po zprovoznění to nebylo o mnoho lepší. I když měl jako jediný displej s rozlišením jedné setiny baru. Nepřesnost se pohybovala okolo jedné a půl desetiny baru tedy výrazně nejhorší v testu.

Výhody: ukazuje setiny baru
Nevýhody: nejméně přesné údaje v testu, nefunkční baterie, roztrhaný obal

 

Petr Řezáč        

 

         Z obsahu