Jak zjistíte tlak v pneumatikách? Jedině dobrým manometrem.

 

Chcete, aby vám vydržely pneumatiky co nejdéle? Aby vaše brzdná dráha byla v případě potřeby co nejkratší?  Pak samozřejmě kromě dobrých pneumatik musíte vybrat i dobrý pneuměřič. Logické by bylo nechat správný tlak na přístrojích u benzínových pump. Ale to nemusí být tak jednoduché. Zatímco některé jsou pořádku, jiné mají manometry nepřesné, v horším případě jsou ukradené či zdevastované.
Na druhé straně právě tlak a údržba jsou těmi hlavními body, které rozhodují o tom, jak dlouho a jak bezpečně budete jezdit.

Pneuměřiče pro běžnou potřebu je možné rozdělit do několika tříd. Mechanické pro běžné osobní automobily, univerzální, které umožňují měřit vše, tedy nákladní, osobní i různé speciální vysokotlaké pneumatiky. Digitální, které vám bez odečítání ukáží hodnotu tlaku, ale bývají častěji méně přesné než ty mechanické. Nicméně i tady se dají najít velmi dobré modely. Z hlediska vlastní práce je možné je rozdělit na ty, které jenom pasivně měří a ty, které jsou součástí systémů, který vzduch do pneumatik doplňuje tedy pro naše účely především běžné domácí kompresory, které jsou již takřka běžným vybavením každého domu. Vzhledem k tomu, že vybrat od každé kategorie větší vzorek modelů je v rámci jedné tiskové stránky špatně proveditelné, zaměřili jsme se především na nejvíce používané mechanické manometry. Především klasické  pasivní. Testovali jsme však i manometry na kompresor, které jsme nakoupili v supermarketech.

Jaký by měl být dobrý manometr

Praxe ukázala, že samozřejmě kromě co nejvyšší přesnosti, která je absolutním základem, jsou ještě další vlastnosti, které jsou neméně důležité. Tady většinou platí jednoduchá pravidla, čím větší  je průměr měřícího přístroje, tím se na displeji lépe a přesněji odečítají hodnoty. Také kombinované tabulky hodnot většinou psi a bary bývají nepřehledné. Totéž platí o širokém rozsahu možností. Ty kombinované se prodávají vesměs do 11 či 12 barů. Pakliže tento displej manometru nemá průměr alespoň 8 či 10 cm a nevlastníte doma například kamion, pak z našich zkušeností jednoznačně vyplývá, že koupit takový manometr není moudré řešení. Tento problém je ještě umocněn tím, že mnoho obdobných, převážně asijských produktů, má kromě různé kombinace všech zmíněných nešvarů - jako malý průměr, velký rozsah - ještě velmi silnou ručičku, která překrývá hned několik desetin baru. V takovém případě je přesný odečet prakticky nemožný. Máte-li normální osobní auto, pak je velmi dobrým řešením manometr o rozsahu 0 až 4 bary. V tomto případě, je-li opatřen pouze jednou stupnicí je jeho odečitatelnost výborná. Máte-li v garáži například dodávku, pak vám bude většinou bohatě stačit manometr 0 až 7 Barů.

Jak jsme testovali

Pro co nejvíce objektivních  zkušeností jsme tentokrát zvolili kombinované metody. Využili jsme, jak testy redakční uživatelské, tak i praktické ve spolupráci se sítí pneu servisů Best Drive, laboratorní testy včetně kalibračních listů jsme provedli ve zkušebně firmy Ramses. Jako referenční manometr jsme použili profesionální přístroj Schrader DD pneu. Kromě vlastní přesnosti jsme se zaměřili především na snadnost a  přesnost odečtu. Zajímali nás i rozdíly v konstrukci spojení manometru s ventilkem. U některých modelů zde může dojít díky nekvalitnímu provedení i během měření i k většímu úniku vzduchu, čím se vlastní proces „foukání“ a měření může značně protáhnout.

Manometry pistolové

Fratelli Ghiotto  27 G    (Hornbach)        cena: 295 Kč



Tento italský model je jedním z nejlepších pistolových manometrů v této cenové třídě. Na rozdíl od modelu   z Revolution air kitu má podstatně lepší a kvalitnější gumovou hadici, která se ochotně ohýbá tam kam je potřeba, má také možnost maximálního tlaku 10 barů. Bohužel však má stejný širokorozsahový displej do 12 barů. I když italská firma tento model prodává jako profi, právě malý průměr displeje  a velmi „titěrné“ odstupy mezi jednotlivými dílky neumožňují přesně odečítat. Domníváme se, že zvláště na měření běžných aut, tedy tlaky okolo 2 barů není moc vhodný. Máme však jedno dobré řešení. Dokoupit běžný „čtyřbarový“ manometr který stojí mezi 250 až 300 Kč a vyměnit ho za ten originální. Získáte tím relativně velmi dobrý a přesný přístroj za necelých 600 Kč. 

Výhody: tlak do deseti barů
Nevýhody: nepřehledný malý displej
Hodnocení:   uspokojivý

---------------------------------------------------------------------------------------

Revolution air kit   (Bauhaus)   cena:1 200 Kč, samostatně  284 Kč



Oblíbená sada pro práci s kompresorem obsahuje široký rozsah základních pomůcek pro práci s kompresorem. Součástí je i pistolový manometr, jehož samostatnou variantu můžete koupit za 284 Kč. Ostatně nejen v Bauhausu. Obdobné, či zcela stejné byť v odlišném obalu najdete napříč všemi markety, kde mají v sortimentu air nářadí. Je typickým představitelem mnoha nesmyslných kompromisů. Tedy malý průměr, rozsah do 12 barů. Většina běžných kompresorů umožňuje tlak 8 až 10 barů. Naprosto nejpikantnější je však skutečnost, že tento pistolový manometr smí být použit pouze do tlaku 3 bary.   

Výhody: relativně výhodná cena sady
Nevýhody: nepřehledný malý displej do 12 barů, nejvyšší tlak 3 bary, těžce ohebná plastová hadice
Hodnocení:   uspokojivý

-----------------------------------------------------------------------------------------

Lux Tools  Wika     ( OBI )   cena: 1299 Kč

Výrazně nejlepší, ale také nejdražší pistolový manometr, který jsme v supermarketech viděli. Díky osmicentimetrovému průměru displeje nevadí ani to, že jeho rozsah je až do 10 barů. Kombinace dostatečně velkých dílků /desetina baru/ na odečítání a velmi tenké ručičky umožňuje dostatečně komfortní a přehledné měření Jako jediný je kalibrovaný. Pracovní tlak může být nejvýše 12 barů. Hadice gumová, dobře ohebná a kvalitní. Nemůžeme předvídat, jak se bude chovat v dlouhodobém provozu nicméně použitím manometru od známého německého výrobce Wika, kalibrací i řemeslným zpracováním, odchylkou menší než jedna desetina baru patřil k nejlepším v testu. V kategorii pistolových manometrů byl bezkonkurenčně nejlepší.

Výhody: velký přehledný displej, kalibrace, plomba proti nežádoucí manipulaci s manometrem
Nevýhody: vyšší cena
Hodnocení: velmi dobrý

Mechanické manometry

Kovo Brno P300H B   cena: 260 Kč

Neuvěřitelný oldtimer. Velmi ošklivý přístroj v designu pětiúhelníku doplněný praktickým měřičem výšky desénu. Jestliže je něco ještě ošklivější, pak je to jeho koženkové pouzdro, které velmi zdárně evokuje dobu reálného socialismu, což není náhoda, protože v tu dobu již velmi dobře sloužil tisícům českých a slovenských motoristů. Jedinou větší inovací, která proběhla ještě před revolucí, byla náhrada kovového pouzdra za plast. Nicméně přes všechny tyto vlastnosti je i dnes vyhledávaným modelem především pro nízkou cenu i slušnou přesnost. Přestože je ve třídě přesnosti 2,5 %, v praxi byly, alespoň u námi namátkově vybraných kusů, hodnoty výrazně lepší.

Výhody: nízká cena, robustní provedení, součástí je praktický měřič hloubky desenu
Nevýhody: hrozný po dlouhá léta nemodifikovaný design
Hodnocení:   dobrý

--------------------------------------------------------------------------------

Bottari R.Evolution Saturn     (bottari.cz)  cena: 240 Kč

Takto by měl vypadat malý kapesní manometr. Řeklo nezávisle hned několik testujících i profesionálů, se kterými jsme spolupracovali. Tento model je dostatečně robustní. Jeho pouzdro je z nerezu, displej je čtyřbarový, tedy přesně 0 až 4 bary, je přehledný a hlavně přesný.  Jednotlivé kusy tohoto modelu neměly mezi sebou větších odchylek. Odchylka nehoršího se vešla do jedné desetiny baru. Nejlepší kus byl ve 2 i ve 3 barech nejblíže hodnotám referenčního manometru. Příkladně je řešena kontaktní plocha, která dosedá na ventilek. Během nasazování i měření v podstatě neuniká. Tento manometr je velmi vyrovnaný ve všech vlastnostech a nemá žádnou větší slabinu. Také cena 240 Kč je příjemná. Proto se tento model stal vítězem testu a lze jej jedině doporučit.       

Výhody: přesný a přehledný displej, robustní nerezové pouzdro, zdařilý  design
Nevýhody:nezjištěny
Hodnocení: vítěz testu

------------------------------------------------------------------------------------

Air presure Automax 15 bar       (pemacar.cz)

Nejhorší model v testu. Do testu jsme jej vybrali proto, že se výrazně odlišoval od ostatních modelů především oboustrannou kovovou koncovkou. Jak se později ukázalo, ta je opravdu jediným kladem tohoto přístroje, nicméně vám je v podstatě k ničemu, protože se s tímto modelem v podstatě nedá pracovat, a to ze dvou důvodů. Na pěticentimetrovém displeji jsou neuvěřitelně nacpány dvě stupnice obzvláště velkého rozsahu. Konkrétně ta v našich krajích běžně užívaná má oněch 15 barů ve výseči o průměru 2!!! centimetry. V tomto místě vypadá ručička jako by se denně cpala 20 hamburgery a je tak tlustá, že překrývá 0,4 baru. Tedy v podstatě vylučuje jakékoliv rozumné měření. A aby jste mohli alespoň orientačně něco odečíst potřebujete si manometr dát mimo pneu, to však jako u jediného modelu nejde nemá ventil, který by tlak podržel. Nepoužitelné.

Výhody: kovová oboustranná koncovka
Nevýhody: nedrží tlak pro odčítání tlouštka ručičky v barové stupnici je takřka rovna 0,4
Hodnocení:   nedoporučujeme
---------------------------------------------------------------------------------------

Profi   (Compass)  cena: 250 Kč

Podobný tvar jako Bottari. Strohý průmyslový design. Kovové pouzdro v černém laku je doplněno ciferníkem bez rámečku. Přestože má stejně velký pěticentimetrový displej, je ještě lépe využit tím, že na rozdíl od Bottari je stupnice až v samém kraji ciferníku, tedy ve větším kruhu. Spolu s velmi tenkou ručičkou tak umožňuje naprosto nejpřehlednější odčítání ze všech testovaných modelů. K dispozici je praktické plastové pouzdro. Tento model skončil bodově na druhém místě proto, že přesnost byla o něco horší než u vítězného modelu, což je samozřejmě u manometru to nejdůležitější. Ostatní testované modely porazil především díky vynikajícím „rozlišovacím“ schopnostem. Jenom pro příklad. Zatímco do jednoho dílku 0,1 baru se podle našeho hrubého odhadu vešla ručička pět až osmkrát u nejhoršího testovaného modelu je v místě měření barů ručička tlustá zhruba jako 0,4 baru, tedy rozdíl několika kvalitativních tříd.

Výhody: velmi tenká ručička, největší vzdálenost mezi jednotlivými body 0,1 barů, praktické pouzdro
Nevýhody: strohý design
Hodnocení:   velmi dobrý

--------------------------------------------------------------------------------

Air presure 7,5 bar  (pemacar.cz)

Další velmi špatný pneuměřič. Patří sice k nejlevnějším, nicméně dle našeho názoru rozdíl necelé stokoruny /což je cenový rozdíl mezi tímto modelem těmi nejlepšími pasivními manometry v testu/ je podstatně menší, než propastný rozdíl v užitných vlastnostech. Na rozdíl od všech testovaných modelů, které měly kupodivu víceméně všechny velmi dobře řešený únik vzduchu, zde je tomu naopak. Již samotné nasazení manometru na pneu je čin vyžadující velkou šikovnost a připevnění do stavu, kdy vzduch neuniká je ještě náročnější. Únik vzduchu je tedy nadstandardně veliký, což vyžaduje většinou znovu dohustit respektive výrazněji přehustit a pak zkusit znovu. Z praktického hlediska se nám nelíbil ani vnější tvar displeje. Výrazně vypouklé plexi vrhá na rozdíl od ostatních displejů, které jsou většinou rovné či mírně zaoblené velké množství nežádoucích odrazů.

Výhody: kompaktní provedení
Nevýhody: špatně čitelná stupnice, velký únik vzduchu při měření, vypouklé plexi displeje s mimořádně velkou škálou nežádoucích odrazů světla
Hodnocení: nedoporučujeme

----------------------------------------------------------------------------------

Příklad toho, jak po vyměnění podprůměrného manometru z marketu za samostatný čtyřbarový manometr získáte výborný a přesný pneuměřič osobních automobilů.

             

           

Petr Řezáč        

 

         Z obsahu