Chcete,
aby vám vydržely pneumatiky co nejdéle? Aby vaše
brzdná dráha byla v případě potřeby co
nejkratší? Pak
samozřejmě kromě dobrých pneumatik musíte
vybrat i dobrý pneuměřič. Logické by bylo
nechat správný tlak na přístrojích u benzínových
pump. Ale to nemusí být tak jednoduché. Zatímco
některé jsou pořádku, jiné mají manometry nepřesné,
v horším případě jsou ukradené či
zdevastované.
Na
druhé straně právě tlak a údržba jsou těmi
hlavními body, které rozhodují o tom, jak dlouho
a jak bezpečně budete jezdit.
Pneuměřiče
pro běžnou potřebu je možné rozdělit do několika
tříd. Mechanické pro běžné osobní automobily,
univerzální, které umožňují měřit vše, tedy
nákladní, osobní i různé speciální vysokotlaké
pneumatiky. Digitální, které vám bez odečítání
ukáží hodnotu tlaku, ale bývají častěji méně
přesné než ty mechanické. Nicméně i tady se
dají najít velmi dobré modely. Z hlediska
vlastní práce je možné je rozdělit na ty, které
jenom pasivně měří a ty, které jsou součástí
systémů, který vzduch do pneumatik doplňuje tedy
pro naše účely především běžné domácí
kompresory, které jsou již takřka běžným
vybavením každého domu. Vzhledem k tomu, že
vybrat od každé kategorie větší vzorek modelů
je v rámci jedné tiskové stránky špatně
proveditelné, zaměřili jsme se především na
nejvíce používané mechanické manometry. Především
klasické pasivní.
Testovali jsme však i manometry na kompresor, které
jsme nakoupili v supermarketech.
Jaký by měl být
dobrý manometr
Praxe
ukázala, že samozřejmě kromě co nejvyšší přesnosti,
která je absolutním základem, jsou ještě další
vlastnosti, které jsou neméně důležité. Tady většinou
platí jednoduchá pravidla, čím větší
je průměr měřícího přístroje, tím se
na displeji lépe a přesněji odečítají hodnoty.
Také kombinované tabulky hodnot většinou psi a
bary bývají nepřehledné. Totéž platí o širokém
rozsahu možností. Ty kombinované se prodávají
vesměs do 11 či 12 barů. Pakliže tento displej
manometru nemá průměr alespoň 8 či 10 cm a
nevlastníte doma například kamion, pak z našich
zkušeností jednoznačně vyplývá, že koupit
takový manometr není moudré řešení. Tento
problém je ještě umocněn tím, že mnoho obdobných,
převážně asijských produktů, má kromě různé
kombinace všech zmíněných nešvarů - jako malý
průměr, velký rozsah - ještě velmi silnou ručičku,
která překrývá hned několik desetin baru. V takovém
případě je přesný odečet prakticky nemožný.
Máte-li normální osobní auto, pak je velmi dobrým
řešením manometr o rozsahu 0 až 4 bary. V tomto
případě, je-li opatřen pouze jednou stupnicí je
jeho odečitatelnost výborná. Máte-li v garáži
například dodávku, pak vám bude většinou bohatě
stačit manometr 0 až 7 Barů.
Jak
jsme testovali
Pro
co nejvíce objektivních
zkušeností jsme tentokrát zvolili
kombinované metody. Využili jsme,
jak testy redakční uživatelské, tak i praktické
ve spolupráci se sítí pneu servisů Best Drive,
laboratorní testy včetně kalibračních listů
jsme provedli ve zkušebně firmy Ramses. Jako
referenční manometr jsme použili profesionální
přístroj Schrader DD pneu. Kromě vlastní přesnosti
jsme se zaměřili především na snadnost a přesnost odečtu. Zajímali nás i rozdíly v konstrukci
spojení manometru s ventilkem. U některých
modelů zde může dojít díky nekvalitnímu
provedení i během měření i k většímu úniku
vzduchu, čím se vlastní proces „foukání“ a
měření může značně protáhnout.
Manometry pistolové
Fratelli
Ghiotto 27
G (Hornbach)
cena: 295 Kč
Tento
italský model je jedním z nejlepších
pistolových manometrů v této cenové třídě.
Na rozdíl od modelu
z Revolution air kitu má podstatně lepší
a kvalitnější gumovou hadici, která se ochotně
ohýbá tam kam je potřeba, má také možnost
maximálního tlaku 10 barů. Bohužel však má
stejný širokorozsahový displej do 12 barů. I když
italská firma tento model prodává jako profi, právě
malý průměr displeje
a velmi „titěrné“ odstupy mezi
jednotlivými dílky neumožňují přesně odečítat.
Domníváme se, že zvláště na měření běžných
aut, tedy tlaky okolo 2 barů není moc vhodný. Máme
však jedno dobré řešení. Dokoupit běžný „čtyřbarový“
manometr který stojí mezi 250 až 300 Kč a vyměnit
ho za ten originální. Získáte tím relativně
velmi dobrý a přesný přístroj za necelých 600
Kč.
Výhody:
tlak do deseti barů
Nevýhody:
nepřehledný malý displej
Hodnocení:
uspokojivý
---------------------------------------------------------------------------------------
Revolution air kit
(Bauhaus)
cena:1 200 Kč, samostatně
284 Kč
Oblíbená
sada pro práci s kompresorem obsahuje široký
rozsah základních pomůcek pro práci s kompresorem.
Součástí je i pistolový manometr, jehož
samostatnou variantu můžete koupit za 284 Kč.
Ostatně nejen v Bauhausu. Obdobné, či zcela
stejné byť v odlišném obalu najdete napříč
všemi markety, kde mají v sortimentu air nářadí.
Je typickým představitelem mnoha nesmyslných
kompromisů. Tedy malý průměr, rozsah do 12 barů.
Většina běžných kompresorů umožňuje tlak 8 až
10 barů. Naprosto nejpikantnější je však skutečnost,
že tento pistolový manometr smí být použit
pouze do tlaku 3 bary.
Výhody:
relativně výhodná cena sady
Nevýhody:
nepřehledný malý displej do 12 barů, nejvyšší
tlak 3 bary, těžce ohebná plastová hadice
Hodnocení:
uspokojivý
-----------------------------------------------------------------------------------------
Lux Tools
Wika
( OBI )
cena: 1299 Kč
Výrazně
nejlepší, ale také nejdražší pistolový
manometr, který jsme v supermarketech viděli. Díky
osmicentimetrovému průměru displeje nevadí ani
to, že jeho rozsah je až do 10 barů. Kombinace
dostatečně velkých dílků /desetina baru/ na odečítání
a velmi tenké ručičky umožňuje dostatečně
komfortní a přehledné měření Jako jediný je
kalibrovaný. Pracovní tlak může být nejvýše
12 barů. Hadice gumová, dobře ohebná a kvalitní.
Nemůžeme předvídat, jak se bude chovat v dlouhodobém
provozu nicméně použitím manometru od známého
německého výrobce Wika, kalibrací i řemeslným
zpracováním, odchylkou menší než jedna desetina
baru patřil k nejlepším v testu. V kategorii
pistolových manometrů byl bezkonkurenčně nejlepší.
Výhody:
velký přehledný displej, kalibrace, plomba proti
nežádoucí manipulaci s manometrem
Nevýhody:
vyšší cena
Hodnocení:
velmi dobrý
Mechanické
manometry
Kovo
Brno P300H B cena: 260 Kč
Neuvěřitelný
oldtimer. Velmi ošklivý přístroj v designu
pětiúhelníku doplněný praktickým měřičem výšky
desénu. Jestliže je něco ještě ošklivější,
pak je to jeho koženkové pouzdro, které velmi zdárně
evokuje dobu reálného socialismu, což není náhoda,
protože v tu dobu již velmi dobře sloužil
tisícům českých a slovenských motoristů.
Jedinou větší inovací, která proběhla ještě
před revolucí, byla náhrada kovového pouzdra za
plast. Nicméně přes všechny tyto vlastnosti je i
dnes vyhledávaným modelem především pro nízkou
cenu i slušnou přesnost. Přestože je ve třídě
přesnosti 2,5 %, v praxi byly, alespoň u námi
namátkově vybraných kusů, hodnoty výrazně lepší.
Výhody: nízká cena, robustní provedení, součástí
je praktický měřič hloubky desenu
Nevýhody:
hrozný po dlouhá léta nemodifikovaný design
Hodnocení:
dobrý
--------------------------------------------------------------------------------
Bottari
R.Evolution Saturn (bottari.cz)
cena: 240 Kč
Takto
by měl vypadat malý kapesní manometr. Řeklo nezávisle
hned několik testujících i profesionálů, se
kterými jsme spolupracovali. Tento model je dostatečně
robustní. Jeho pouzdro je z nerezu, displej je
čtyřbarový, tedy přesně 0 až 4 bary, je přehledný
a hlavně přesný.
Jednotlivé kusy tohoto modelu neměly mezi
sebou větších odchylek. Odchylka nehoršího se
vešla do jedné desetiny baru. Nejlepší kus byl
ve 2 i ve 3 barech nejblíže hodnotám referenčního
manometru. Příkladně je řešena kontaktní
plocha, která dosedá na ventilek. Během nasazování
i měření v podstatě neuniká. Tento
manometr je velmi vyrovnaný ve všech vlastnostech
a nemá žádnou větší slabinu. Také cena 240 Kč
je příjemná. Proto se tento model stal vítězem
testu a lze jej jedině doporučit.
Výhody:
přesný a přehledný displej, robustní nerezové
pouzdro, zdařilý
design
Nevýhody:nezjištěny
Hodnocení:
vítěz testu
------------------------------------------------------------------------------------
Air
presure Automax 15 bar (pemacar.cz)
Nejhorší
model v testu. Do testu jsme jej vybrali proto,
že se výrazně odlišoval od ostatních modelů především
oboustrannou kovovou koncovkou. Jak se později ukázalo,
ta je opravdu jediným kladem tohoto přístroje,
nicméně vám je v podstatě k ničemu,
protože se s tímto modelem v podstatě
nedá pracovat, a to ze dvou důvodů. Na pěticentimetrovém
displeji jsou neuvěřitelně nacpány dvě stupnice
obzvláště velkého rozsahu. Konkrétně ta v našich
krajích běžně užívaná má oněch 15 barů ve
výseči o průměru 2!!! centimetry. V tomto místě
vypadá ručička jako by se denně cpala 20
hamburgery a je tak tlustá, že překrývá 0,4
baru. Tedy v podstatě vylučuje jakékoliv
rozumné měření. A aby jste mohli alespoň
orientačně něco odečíst potřebujete si
manometr dát mimo pneu, to však jako u jediného
modelu nejde nemá ventil, který by tlak podržel.
Nepoužitelné.
Výhody:
kovová oboustranná koncovka
Nevýhody:
nedrží tlak pro odčítání tlouštka ručičky v barové
stupnici je takřka rovna 0,4
Hodnocení:
nedoporučujeme
---------------------------------------------------------------------------------------
Profi
(Compass)
cena: 250 Kč
Podobný
tvar jako Bottari. Strohý průmyslový design. Kovové
pouzdro v černém laku je doplněno ciferníkem
bez rámečku. Přestože má stejně velký pěticentimetrový
displej, je ještě lépe využit tím, že na rozdíl
od Bottari je stupnice až v samém kraji
ciferníku, tedy ve větším kruhu. Spolu s velmi
tenkou ručičkou tak umožňuje naprosto nejpřehlednější
odčítání ze všech testovaných modelů. K dispozici
je praktické plastové pouzdro. Tento model skončil
bodově na druhém místě proto, že přesnost byla
o něco horší než u vítězného modelu, což je
samozřejmě u manometru to nejdůležitější.
Ostatní testované modely porazil především díky
vynikajícím „rozlišovacím“ schopnostem.
Jenom pro příklad. Zatímco do jednoho dílku 0,1
baru se podle našeho hrubého odhadu vešla ručička
pět až osmkrát u nejhoršího testovaného modelu
je v místě měření barů ručička tlustá
zhruba jako 0,4 baru, tedy rozdíl několika
kvalitativních tříd.
Výhody:
velmi tenká ručička, největší vzdálenost mezi
jednotlivými body 0,1 barů, praktické pouzdro
Nevýhody: strohý design
Hodnocení:
velmi dobrý
--------------------------------------------------------------------------------
Air
presure
7,5 bar
(pemacar.cz)
Další
velmi špatný pneuměřič. Patří sice k nejlevnějším,
nicméně dle našeho názoru rozdíl necelé
stokoruny /což je cenový rozdíl mezi tímto
modelem těmi nejlepšími pasivními manometry v testu/
je podstatně menší, než propastný rozdíl v užitných
vlastnostech. Na rozdíl od všech testovaných
modelů, které měly kupodivu víceméně všechny
velmi dobře řešený únik vzduchu, zde je tomu
naopak. Již samotné nasazení manometru na pneu je
čin vyžadující velkou šikovnost a připevnění
do stavu, kdy vzduch neuniká je ještě náročnější.
Únik vzduchu je tedy nadstandardně veliký, což
vyžaduje většinou znovu dohustit respektive výrazněji
přehustit a pak zkusit znovu. Z praktického
hlediska se nám nelíbil ani vnější tvar
displeje. Výrazně vypouklé plexi vrhá na rozdíl
od ostatních displejů, které jsou většinou rovné
či mírně zaoblené velké množství nežádoucích
odrazů.
Výhody:
kompaktní
provedení
Nevýhody:
špatně čitelná stupnice, velký únik vzduchu při
měření, vypouklé plexi displeje s mimořádně
velkou škálou nežádoucích odrazů světla
Hodnocení:
nedoporučujeme
----------------------------------------------------------------------------------
Příklad
toho, jak po vyměnění podprůměrného manometru
z marketu za samostatný čtyřbarový manometr
získáte výborný a přesný pneuměřič osobních
automobilů.
Petr
Řezáč
|