Vyšlo i v deníku Právo 6.10. 2010
Autonavigace jsme na
iTestu hodnotili během poslední doby několikrát.
Nikdy to však nebyl ucelený test pouze modelů,
které jsou vybaveny televizním přijímačem.
Tentokrát jsme právě takové vybrali.
Především
proto, že jak naší republikou postupuje
digitalizace, tak již zásadním způsobem ubývá
míst, kde není digitální televizní signál. Již
dnes jsou relativně velmi dlouhé trasy, kde
televizní signál je k dispozici takřka po
celou cestu. (Například trasa Praha - České Budějovice,
je jich však daleko více). V nejbližší době
přibudou nejen další vysílače DBV-T, ale zvláště
v členitém terénu i dokrývače digitálního
signálu. Tedy určitě důvod, proč o navigaci s televizním
tunerem uvažovat. Také cena je příznivá 7 až
8000 korun, tedy tolik, co ještě před necelým
rokem stály jednodušší navigace, ale samozřejmě
bez TV.
Na
rozdíl od běžných navigací jich je ale na našem
trhu stále ještě podstatně méně a proto také
tentokrát testujeme pouze čtyři modely. Zatímco
v oblasti klasických navigací je mnoho modelů
navzájem si velmi podobných, zde je vše
jinak. Každá ze čtyř TV navigací je zcela jiná
v mnoha směrech. A to jak v navigačních
vlastnostech či komfortu, tak i v pojetí TV
tuneru. Nejen v jeho citlivosti, ale například i
schopnostech kvalitního příjmu za jízdy. Je
nutno ještě připomenout, že při jízdě je
televize pouze
pro spolujezdce či cestující na zadních
sedadlech. Řidič samozřejmě za jízdy televizi
sledovat nesmí. A to nejen u nás, ale i ve většině
dalších zemí. U některých modelů modul GPS
vypne TV, když automobil jen o něco přesáhne
rychlost lidské chůze. Nejčastěji je však řidič
obeznámen s bezpečným používáním TV v automobilu,
což musí potvrdit kliknutím na správné tlačítko
jinak se mu obrazovka vypne.
Jak jsme testovali
Navigační
část jsme testovali klasickým způsobem. Kvalitu
grafického řešení velikosti a umístění
technických údajů, komfort ovládání, či
kvalitu displeje. Jedním z hlavních parametrů
byla především vlastní navigace včetně kvality
zpracování mapových podkladů, jejich
srozumitelnosti a jednoznačnosti.
Zvláště dříve se nám často stávalo,
že některá navigace si tu a tam zcela nelogicky
vybírala delší trasy bez logických důvodů.
Hodnotili jsme ale parametrů mnohem více. Například
kvalitu Bluetooth telefonního spojení. Televizní
část navigací jsme hodnotili pomocí referenčního
dvoutunerového velmi citlivého přístroje Asuka a
multimediálního
centra Pioneer.
VDO Dayton PN 6000
cena: 7200
Kč
Displej:
dotykový 5,6 palců
Hmotnost:
425 gramů
Asistent
jízdních pruhů:
ano
Mapy:
Evropa
Baterie:
Li-Polymer 4000 mAh
Multimédia :
ano
PC propojení:
USB
Slot na paměťovou kartu:
SD
Bezdrátové připojení
Bluetooth: ano
Jedna
z prvních autonavigací se zabudovaným DVB-T,
tedy s digitálním televizním tunerem. Ten
patří mezi testovanými k těm lepším. Jeho
velkou výhodou jsou především dva anténní
vstupy. Použití dvou nezávislých antén je velmi
důležité právě pro mobilní příjem, kdy jedna
z antén se může dostat do méně vhodného
bodu než ta druhá. Bohužel zde jsou v rámci
dodávky antény nevhodné a systém musíte
doplnit. Ovládání TV je bezproblémové. I když
se i tady najdou vlastnosti, které nikoho moc nepotěší.
Základní model totiž neumožňuje sledování TV
při jízdě nejen řidičům, ale i cestujícím na
zadních sedadlech. K tomuto účelu musíte
zakoupit speciální modul za necelé dva tisíce
korun, čímž se vám tato navigace výrazně
prodraží. To však není hlavní problémem tohoto
modelu. Tím je především jeho určitá nevyváženost
jako celku. Zatímco televizní část je i přes zmíněnou
nutnost dokoupení kvalitních antén a modulu lepším
průměrem, vlastní navigace je na tom podstatně hůře.
Především nám nevyhovuje například grafické
znázornění mapových podkladů, jehož pojetí je
oproti moderním navigacím poměrně zastaralé.
Dobrý a kvalitní displej 5,6 palce dovoluje
podstatně lepší zobrazení než to, co tento přístroj
umožňuje. Kromě velmi tenkých čar znázornění
vlastní cesty, není vhodné ani volitelné uspořádádání údajů na dolní liště.
Nejenže jsou oproti velikosti displeji nelogicky
malé, ale vzhledem k tomu, že nejsou zvýrazněny
podle důležitosti údajů, jsou i zcela nepřehledné.
Za jízdy si tak jednotlivé údaje můžete snadno
splést a detailnější studium, co je co, vás pak
snadno může přivést do nepříjemné dopravní
situace. Dalším nedořešeným problémem je
provozní doba přístroje bez napájení. V prospektech
udávané doby 6 hodin
navigace, či 3 hodiny v módu TV jsou
zcela mimo jakoukoliv realitu (alespoň náš
testovaný kus).
Velmi nadějně silná baterie
Li-Polymer 4000 mAh vydržela již po jednom
měsíci používání maximálně pouze 10 až 15
minut. Dle našeho názoru jsou jen dvě možnosti.
Buď není tato baterie dobrá a nebo je technologie
VDO Daytonu extrémně energeticky náročná.
Výhody:
velmi slušný
TV tuner
Nevýhody:
značná
hmotnost, nekvalitní grafické zpracování mapových
podkladů, nepřehledné
uspořádání technických údajů, směšně malá
výdrž systému s baterií 4000mAh
Hodnocení:
uspokojivý
------------------------------------------------------------------------------
Garmin
Nüvi
1490TV cena: 7490 Kč
Displej:
dotykový, 5 palců
Hmotnost:
221 gramů
Mapy:
44 zemí Evropy včetně ČR
Asistent
jízdních pruhů:
ano
Baterie:
lithium iont, hodnota neuvedena
Multimédia:
ano
PC propojení:
USB
Slot na paměťovou kartu:
microSD
Bezdrátové připojení Bluetooth:
ano
Velmi
vyrovnaný model. Jediný, který má jak velmi
dobrou navigaci, tak i televizní díl. Navigace je
srozumitelná. Ovládá se intuitivně. Používá
moderních prvků zobrazení. Grafické zobrazení
je zřetelné a výrazně ulehčuje orientaci. To by
sice mělo být samozřejmé, ale u některých jiných
navigací tomu tak často není. Dobře je tu řešen
sloupec důležitých informací. Má dostatečnou
velikost údajů (včetně popisu funkce kterou měří),
což je velmi důležité pro „bleskovou
kontrolu“. Údajový sloupec je umístěný
svisle, čímž dobře využívá tvar moderního širokoúhlého displeje a
umožňuje grafice využít celou plochu displeje od
spodního k hornímu okraji. I když se na první
pohled může zdát, že jde o maličkost, je to v praxi
poměrně důležitá věc. Umístíme-li údaje na
širokoúhlé navigaci dole, musíme je udělat
relativně malé. Ale i přesto obrazovku ve
vodorovném směru ještě zúžíme. Protože směr
nastavení jízdy si uživatelé v drtivé většině
logicky nastavují zespoda nahoru, máme zbytečně
mapu širokou,
ale do našeho směru, tedy nahoru vidíme velmi málo.
Další výhodou
„velkých tlačítek je možnost velmi rychle změnit
pouhým nakliknutím jejich funkci. V případě
kliknutí na rychlost se levá část obrazovky změní
na velkoplošný rychloměr, pravá pak na informační
displej s potřebnými údaji o cestě.
Také TV tuner je velmi propracovaný bez
viditelnější chyby. I zde, tak jako u VDO Dayton
jsou dva anténní vstupy, což je pro kvalitní příjem
u mobilní TV
při jízdě podstatná věc. Na rozdíl od něj však
Garmin k tomuto modelu dodává
i dvě stejné kvalitní antény, s nimiž
si vystačíte bez jakýchkoliv dodatečně koupených
prvků. Díky citlivému tuneru a dodávaných antén
měl Garmin jen o málo horší příjem než
referenční přijímací systém, avšak výrazně
lepší než zbylé testované navigace. To se samozřejmě
projevilo nejvíce v místech se slabým signálem.
Ovládání TV je bezproblémové. Snad jediné co nám
vadilo, byl pasivní držák navigace.
Výhody:
velmi
dobrý TV tuner se dvěma anténními vstupy,
intuitivní ovládání, velmi dobře graficky řešený
software, doživotní aktualizace map
Nevýhody:
pasivní
držák navigace
Hodnocení:
vítěz testu
-----------------------------------------------------------------------
Mio
Moov V 735 TMC
TV
cena: 6758 Kč
Displej:
dotykový 7 palců
Hmotnost:
320 gramů
Mapy:
44 zemí Evropy včetně ČR
Asistent
jízdních pruhů:
ano
Baterie:
720mAh
Multimédia:
ano
PC propojení:
USB
Slot na paměťovou kartu:
microSD
Největší
displej v testu - 7 palců je opravdu v autě
velká plocha nejen pro navigaci, ale především
právě pro TV. Paradoxem je, že zatímco předchůdce
735, model 725, neměl TV modul, tak navigační část
měl oproti mladšímu bratříčkovi podstatně lepší.
Nový navigační software je z jiné „dílny“
než byl ten starší a nutno říci, že se opravdu
nepovedl. Nejenže svými rozměrovými proporcemi
se výrazně nehodí především pro velké
displeje, ale některé prvky na mapě působí tak
směšně, že na první pohled nevěříte, že se
nejedná o technickou chybu. A že to autoři myslí
doopravdy vážně. Například údaje o cestě či
rychlosti ve velkých oknech v pravém sloupci
mají naprosto titěrné nečitelné cifry. To však
zdaleka není vše. I mapy jsou zcela graficky
nedoladěné, očividně dělané na podstatně menší
displej než je tento. Pracovat se musíte naučit i
se systémem dotykového displeje. Ten má dva módy
a než si na něj zvyknete, může působit zpočátku
velmi zvláštně. Nicméně vlastní hardware není
špatný, má dostatečně rychlý procesor a umožňuje
v případě, že si seženete lepší navigační
software, velmi slušný výkon. Televizní část
je o mnoho lepší, tady v rámci možností je
vše víceméně v pořádku. Ovládání je
bez problému, kvalita obrazu je také dobrá. Bohužel
TV modul má pouze jeden anténní vstup a tedy jak
již bylo řečeno, větší problémy při jízdě
v lokalitě se slabším signálem. Velmi
nevhodný se nám zdál i držák s velkou pákou
z nedostatečně pevného materiálu, který v námi
použitých automobilech nezajišťoval dostatečnou
stabilitu proti otřesům.
Výhody:
velký 7“
širokoúhlý displej,
velmi slušný TV tuner, relativně dobrá
multimédia
Nevýhody:
nedostatečně
slabá baterie, jeden anténní vstup, graficky špatná
navigace
Hodnocení:
uspokojivý
--------------------------------------------------------------------------
Navigon
8410 TV
cena: 8400 Kč
Displej:
dotykový 5 palců
Hmotnost:
225
Mapy: Evropa
Asistent jízdních pruhů: ano
Baterie: 1410mAh Lithium
Multimédia
ano
PC propojení:
USB
Slot na paměťovou kartu: micro SD
Má
několik vlastností, díky nimž v této
kategorii patří k nejlepším. Dle našeho názoru
je typickým představitelem především dobré
navigace a až v druhém plánu má i televizní
tuner. Už proto, že na rozdíl od ostatních třech
testovaných modelů zde není TV modul zabudovaný,
ale pouze „přicvaknutelný“ k vlastnímu tělu
navigace. Horší však je, že součástí dodávky
není žádná rozumná anténa, protože krátká
„prutovka“ není pro mobilní TV opravdu to, co
by mohlo zajistit po dobu jízdy kvalitní vyrovnaný
výkon. Naštěstí je prut na dnes již běžně
používaný TV „minikonektor“, což umožňuje
dokoupit lepší anténu například na okno či na
střechu automobilu. Bohužel tak jako u Mio V735 i
zde je anténní vstup pouze jeden, což snižuje možnosti
kvalitního příjmu při jízdě. Navigační část
je výborná. Velmi působivá grafika, perfektně
zpracované menu, či systém variant pro zvolení
trasy jsou nejen komfortní, ale také velmi nápadité.
Kvalitní je také zvuk. Dobře zvládnuté
Bluetooth handsfree umožňuje kvalitní rozhovor i
při jízdě se slušným odstupem od aerodynamického
hluku. Ostatně právě handsfree je doladěné i
velmi příjemnou klávesnicí, která velmi
intuitivně umožňuje i zadávání telefonního čísla.
Samostatnou kapitolou Navigonu je jeho velmi
sympatický desénový držák. Působí velmi „čistě“
a dodává této navigaci pocit exkluzivity. Ostatně
právě design patří také k silným stránkám
Navigonu. Nelíbil se nám velmi lesklý povrch
displeje, který je ve většině
situací díky mnoha odleskům a odrazům
okolních objektů spíše negativním
prvkem.
Výhody:
preciznost
provedení hardware, precizní grafika
Nevýhody:
lesklý
displej s mnoha rušivými odrazy
Hodnocení:
velmi dobrý
Petr Řezáč
|