Autonavigace s TV, aneb televizor na cestách


Vyšlo i v deníku Právo 6.10. 2010

Autonavigace jsme na  iTestu hodnotili během poslední doby několikrát. Nikdy to však nebyl ucelený test pouze modelů, které jsou vybaveny televizním přijímačem. Tentokrát jsme právě takové vybrali. 

Především proto, že jak naší republikou postupuje digitalizace, tak již zásadním způsobem ubývá míst, kde není digitální televizní signál. Již dnes jsou relativně velmi dlouhé trasy, kde televizní signál je k dispozici takřka po celou cestu. (Například trasa Praha - České Budějovice, je jich však daleko více). V nejbližší době přibudou nejen další vysílače DBV-T, ale zvláště v členitém terénu i dokrývače digitálního signálu. Tedy určitě důvod, proč o navigaci s televizním tunerem uvažovat. Také cena je příznivá 7 až 8000 korun, tedy tolik, co ještě před necelým rokem stály jednodušší navigace, ale samozřejmě bez TV.

Na rozdíl od běžných navigací jich je ale na našem trhu stále ještě podstatně méně a proto také tentokrát testujeme pouze čtyři modely. Zatímco v oblasti klasických navigací je mnoho modelů  navzájem si velmi podobných, zde je vše jinak. Každá ze čtyř TV navigací je zcela jiná v mnoha směrech. A to jak v navigačních vlastnostech či komfortu, tak i v pojetí TV tuneru. Nejen v jeho citlivosti, ale například i schopnostech kvalitního příjmu za jízdy. Je nutno ještě připomenout, že při jízdě je televize  pouze pro spolujezdce či cestující na zadních sedadlech. Řidič samozřejmě za jízdy televizi sledovat nesmí. A to nejen u nás, ale i ve většině dalších zemí. U některých modelů modul GPS vypne TV, když automobil jen o něco přesáhne rychlost lidské chůze. Nejčastěji je však řidič obeznámen s bezpečným používáním TV v automobilu, což musí potvrdit kliknutím na správné tlačítko jinak se mu obrazovka vypne.

Jak jsme testovali 

Navigační část jsme testovali klasickým způsobem. Kvalitu grafického řešení velikosti a umístění technických údajů, komfort ovládání, či kvalitu displeje. Jedním z hlavních parametrů byla především vlastní navigace včetně kvality zpracování mapových podkladů, jejich srozumitelnosti a jednoznačnosti.  Zvláště dříve se nám často stávalo, že některá navigace si tu a tam zcela nelogicky vybírala delší trasy bez logických důvodů. Hodnotili jsme ale parametrů mnohem více. Například kvalitu Bluetooth telefonního spojení. Televizní část navigací jsme hodnotili pomocí referenčního dvoutunerového velmi citlivého přístroje Asuka a multimediálního  centra Pioneer.

VDO Dayton PN 6000          cena:  7200 Kč

Displej: dotykový  5,6 palců
Hmotnost: 425 gramů
Asistent jízdních pruhů: ano
Mapy: Evropa
Baterie: Li-Polymer 4000 mAh
Multimédia : ano
PC propojení: USB
Slot na paměťovou kartu: SD
Bezdrátové připojení Bluetooth: ano

Jedna z prvních autonavigací se zabudovaným DVB-T, tedy s digitálním televizním tunerem. Ten patří mezi testovanými k těm lepším. Jeho velkou výhodou jsou především dva anténní vstupy. Použití dvou nezávislých antén je velmi důležité právě pro mobilní příjem, kdy jedna z antén se může dostat do méně vhodného bodu než ta druhá. Bohužel zde jsou v rámci dodávky antény nevhodné a systém musíte doplnit. Ovládání TV je bezproblémové. I když se i tady najdou vlastnosti, které nikoho moc nepotěší. Základní model totiž neumožňuje sledování TV při jízdě nejen řidičům, ale i cestujícím na zadních sedadlech. K tomuto účelu musíte zakoupit speciální modul za necelé dva tisíce korun, čímž se vám tato navigace výrazně prodraží. To však není hlavní problémem tohoto modelu. Tím je především jeho určitá nevyváženost jako celku. Zatímco televizní část je i přes zmíněnou nutnost dokoupení kvalitních antén a modulu lepším průměrem, vlastní navigace je na tom podstatně hůře. Především nám nevyhovuje například grafické znázornění mapových podkladů, jehož pojetí je oproti moderním navigacím poměrně zastaralé. Dobrý a kvalitní displej 5,6 palce dovoluje podstatně lepší zobrazení než to, co tento přístroj umožňuje. Kromě velmi tenkých čar znázornění vlastní cesty, není  vhodné ani volitelné uspořádádání údajů na dolní liště. Nejenže jsou oproti velikosti displeji nelogicky malé, ale vzhledem k tomu, že nejsou zvýrazněny podle důležitosti údajů, jsou i zcela nepřehledné. Za jízdy si tak jednotlivé údaje můžete snadno splést a detailnější studium, co je co, vás pak snadno může přivést do nepříjemné dopravní situace. Dalším nedořešeným problémem je provozní doba přístroje bez napájení. V prospektech udávané doby 6 hodin  navigace, či 3 hodiny v módu TV jsou zcela mimo jakoukoliv realitu (alespoň náš testovaný  kus). Velmi nadějně silná baterie  Li-Polymer 4000 mAh vydržela již po jednom měsíci používání maximálně pouze 10 až 15 minut. Dle našeho názoru jsou jen dvě možnosti. Buď není tato baterie dobrá a nebo je technologie VDO Daytonu extrémně energeticky náročná.

Výhody: velmi slušný TV tuner 
Nevýhody: značná hmotnost, nekvalitní grafické zpracování mapových podkladů,  nepřehledné uspořádání technických údajů, směšně malá výdrž systému s baterií 4000mAh
Hodnocení:   uspokojivý

------------------------------------------------------------------------------


Garmin  Nüvi  1490TV        cena: 7490 Kč

Displej: dotykový, 5 palců
Hmotnost: 221 gramů
Mapy: 44 zemí Evropy včetně ČR
Asistent jízdních pruhů: ano
Baterie: lithium iont, hodnota neuvedena
Multimédia: ano
PC propojení: USB
Slot na paměťovou kartu: microSD
Bezdrátové připojení Bluetooth:
ano

Velmi vyrovnaný model. Jediný, který má jak velmi dobrou navigaci, tak i televizní díl. Navigace je srozumitelná. Ovládá se intuitivně. Používá moderních prvků zobrazení. Grafické zobrazení je zřetelné a výrazně ulehčuje orientaci. To by sice mělo být samozřejmé, ale u některých jiných navigací tomu tak často není. Dobře je tu řešen sloupec důležitých informací. Má dostatečnou velikost údajů (včetně popisu funkce kterou měří), což je velmi důležité pro „bleskovou kontrolu“. Údajový sloupec je umístěný svisle, čímž  dobře využívá tvar moderního širokoúhlého displeje a umožňuje grafice využít celou plochu displeje od spodního k hornímu okraji. I když se na první pohled může zdát, že jde o maličkost, je to v praxi poměrně důležitá věc. Umístíme-li údaje na širokoúhlé navigaci dole, musíme je udělat relativně malé. Ale i přesto obrazovku ve vodorovném směru ještě zúžíme. Protože směr nastavení jízdy si uživatelé v drtivé většině logicky nastavují zespoda nahoru, máme zbytečně mapu  širokou, ale do našeho směru, tedy nahoru vidíme velmi málo. Další výhodou „velkých tlačítek je možnost velmi rychle změnit pouhým nakliknutím jejich funkci. V případě kliknutí na rychlost se levá část obrazovky změní na velkoplošný rychloměr, pravá pak na informační displej s potřebnými údaji o cestě.
Také TV tuner je velmi propracovaný bez viditelnější chyby. I zde, tak jako u VDO Dayton jsou dva anténní vstupy, což je pro kvalitní příjem u mobilní  TV při jízdě podstatná věc. Na rozdíl od něj však Garmin k tomuto modelu dodává  i dvě stejné kvalitní antény, s nimiž si vystačíte bez jakýchkoliv dodatečně koupených prvků. Díky citlivému tuneru a dodávaných antén měl Garmin jen o málo horší příjem než referenční přijímací systém, avšak výrazně lepší než zbylé testované navigace. To se samozřejmě projevilo nejvíce v místech se slabým signálem. Ovládání TV je bezproblémové. Snad jediné co nám vadilo, byl pasivní držák navigace
.

Výhody: velmi dobrý TV tuner se dvěma anténními vstupy, intuitivní ovládání, velmi dobře graficky řešený software, doživotní aktualizace map
Nevýhody: pasivní držák navigace
Hodnocení: vítěz testu

-----------------------------------------------------------------------

Mio Moov V 735  TMC TV    cena: 6758 Kč

Displej: dotykový 7 palců
Hmotnost: 320 gramů 
Mapy: 44 zemí Evropy včetně ČR
Asistent jízdních pruhů: ano
Baterie: 720mAh
Multimédia: ano
PC propojení: USB
Slot na paměťovou kartu: microSD

Největší displej v testu - 7 palců je opravdu v autě velká plocha nejen pro navigaci, ale především právě pro TV. Paradoxem je, že zatímco předchůdce 735, model 725, neměl TV modul, tak navigační část měl oproti mladšímu bratříčkovi podstatně lepší. Nový navigační software je z jiné „dílny“ než byl ten starší a nutno říci, že se opravdu nepovedl. Nejenže svými rozměrovými proporcemi se výrazně nehodí především pro velké displeje, ale některé prvky na mapě působí tak směšně, že na první pohled nevěříte, že se nejedná o technickou chybu. A že to autoři myslí doopravdy vážně. Například údaje o cestě či rychlosti ve velkých oknech v pravém sloupci mají naprosto titěrné nečitelné cifry. To však zdaleka není vše. I mapy jsou zcela graficky nedoladěné, očividně dělané na podstatně menší displej než je tento. Pracovat se musíte naučit i se systémem dotykového displeje. Ten má dva módy a než si na něj zvyknete, může působit zpočátku velmi zvláštně. Nicméně vlastní hardware není špatný, má dostatečně rychlý procesor a umožňuje v případě, že si seženete lepší navigační software, velmi slušný výkon. Televizní část je o mnoho lepší, tady v rámci možností je vše víceméně v pořádku. Ovládání je bez problému, kvalita obrazu je také dobrá. Bohužel TV modul má pouze jeden anténní vstup a tedy jak již bylo řečeno, větší problémy při jízdě v lokalitě se slabším signálem. Velmi nevhodný se nám zdál i držák s velkou pákou z nedostatečně pevného materiálu, který v námi použitých automobilech nezajišťoval dostatečnou stabilitu proti otřesům.

Výhody: velký 7“ širokoúhlý displej, velmi slušný TV tuner, relativně dobrá multimédia
Nevýhody: nedostatečně slabá baterie, jeden anténní vstup, graficky špatná navigace
Hodnocení:   uspokojivý

--------------------------------------------------------------------------

Navigon 8410 TV          cena: 8400 Kč

Displej: dotykový 5 palců
Hmotnost: 225
Mapy: Evropa
Asistent jízdních pruhů: ano
Baterie: 1410mAh Lithium
Multimédia ano
PC propojení: USB
Slot na paměťovou kartu: micro SD

Má několik vlastností, díky nimž v této kategorii patří k nejlepším. Dle našeho názoru je typickým představitelem především dobré navigace a až v druhém plánu má i televizní tuner. Už proto, že na rozdíl od ostatních třech testovaných modelů zde není TV modul zabudovaný, ale pouze „přicvaknutelný“ k vlastnímu tělu navigace. Horší však je, že součástí dodávky není žádná rozumná anténa, protože krátká „prutovka“ není pro mobilní TV opravdu to, co by mohlo zajistit po dobu jízdy kvalitní vyrovnaný výkon. Naštěstí je prut na dnes již běžně používaný TV „minikonektor“, což umožňuje dokoupit lepší anténu například na okno či na střechu automobilu. Bohužel tak jako u Mio V735 i zde je anténní vstup pouze jeden, což snižuje možnosti kvalitního příjmu při jízdě. Navigační část je výborná. Velmi působivá grafika, perfektně zpracované menu, či systém variant pro zvolení trasy jsou nejen komfortní, ale také velmi nápadité. Kvalitní je také zvuk. Dobře zvládnuté Bluetooth handsfree umožňuje kvalitní rozhovor i při jízdě se slušným odstupem od aerodynamického hluku. Ostatně právě handsfree je doladěné i velmi příjemnou klávesnicí, která velmi intuitivně umožňuje i zadávání telefonního čísla. Samostatnou kapitolou Navigonu je jeho velmi sympatický desénový držák. Působí velmi „čistě“ a dodává této navigaci pocit exkluzivity. Ostatně právě design patří také k silným stránkám Navigonu. Nelíbil se nám velmi lesklý povrch displeje, který je ve většině  situací díky mnoha odleskům a odrazům  okolních objektů spíše negativním prvkem.

Výhody: preciznost provedení hardware, precizní grafika
Nevýhody: lesklý displej s mnoha rušivými odrazy
Hodnocení: velmi dobrý

Petr Řezáč      

 

         Z obsahu