Tentokrát
jsme se snažili otestovat navigace, které jsou za
rozumné peníze, tedy v podstatě ty nejlevnější
na trhu, nebo ty, které se blíží cenově středu,
ale jsou nadstandardně vybaveny.
Především nás zajímalo, zdali samotný
fakt levnějšího modelu s sebou nese velké
omezení, či zdali jsou i ty nejlevnější pro běžné
použití plnohodnotné. Potěšilo nás, že některé
modely mohou být nejen plnohodnotné, ale pro běžnou
praxi výborné a přesto mohou patřit k nejlevnějším.
Naopak některé značky mají, alespoň dle
našich zkušeností,
oproti konkurenci zásadní problémy například
v zobrazování. Poté fakt přidání či ubrání
nějaké funkce nehraje žádnou zásadní roli. Opět
jsme se, jako již mnohokrát
v minulosti, přesvědčili o tom, že
jednou z nejdůležitějších vlastností u
navigací je
především přehlednost a jednoduchost zobrazovaných
informací. Zvláště
když každá sekunda navíc, kterou věnujete
pohledu na displej na úkor sledování provozu v okolí
vašeho automobilu, může být velmi nebezpečná.
Co
jsme testovali
Vzhledem
k tomu, že jsme vybrali nenižší cenovou
relaci, byl samozřejmě důležitým atributem poměr
cena výkon. Nejdůležitější pro nás však
byla, jak již bylo řečeno, jednoduchá čitelnost
a kvalita zobrazovaných
informací. Podstatná pro nás byla i možnost
variabilního uspořádání displeje. Každý má
jiný žebříček hodnot a proto názory na
velikost a uspořádání displeje se mohou výrazně
lišit.
I
když na první pohled je možno nad provedením držáku
navigace jen mávnout rukou, i kvalita
a pevnost jednotlivých modelů je velmi rozdílná.
Je až překvapující, že více než polovina
modelů se zvláště na nerovném terénu velmi nepříjemně
třásla znemožňovala tak komfortně sledovat
displej.
Mio
Spirit 380
(Electroworld)
cena: 1939 Kč
Úhlopříčka:
3,5“
Procesor: Samsung 400 MHz
Hmotnost: 123 g
Držák: pasivní
K pozitivním
stránkám tohoto modelu patří výrazně větší
intuitivnost menu než tomu bylo v nedávné
minulosti u námi testovaných modelů Mio. V této
kategorii je také nadstandardně vybavena. Zajímavá
je například funkce Smart Routes, která vybírá
optimální trasu a v této nízké
cenové kategorii je příjemnou výjimkou.
Obdobné funkce používá konkurence především u
dražších modelů. Velmi sympatickou funkcí je i
parkovací asistent, či 3D náhledy křižovatek.
Zajímavá je i nová a zatím ojedinělá služba půjčování
map. Horší to je podle našeho názoru s některými
vlastnostmi v provozu.
Kde
jsou ty doby, kdy Mio používalo software
igou. Dnes se nám zdá, že se stále nemůže
„trefit“ do optimálního zobrazení parametrů
jízdy. Jestliže máme výhrady k nedostatečně
přehlednému zobrazení u nového software Dynavixu,
pak u Mia to platí dvojnásobně. Zobrazení potřebných
údajů na nás působilo velmi nevýrazně. Zvláště
při rychlejší jízdě, když se potřebujete
soustředit především na silnici, nám kontrola
údajů činila značné problémy. K celkové
nepřehlednosti přispívají nejen menší fonty číslic,
ale i nesnadné
luštění zkratek. Zkratky jako ZDJ, ZU, S či
OČR podle nás do navigace nepatří. Když už je
konečně přečtete většinou stejně nevíte co
znamenají. V neposlední řadě je další
problém v tom, že „informační blok“
zapadá a opticky se utápí v zobrazované mapě.
Také zobrazení mapy, není podle našeho názoru
tak dynamicky a zajímavě ztvárněno jako značné
části moderních navigací. K celkové nepřehlednosti
přispívá i malý, velmi kompaktní displej. V nejbližší
době však na trh přijdou nové generace M410 a
M610, u kterých by zobrazení mělo být podstatně
lepší než u Spiritu 380.
Výhody: půjčování map
Nevýhody: nepřehledný displej, malé nezřetelné
provozní údaje
Hodnocení:
uspokojivý
-------------------------------------------------------------------------
Navon
N670 (Ennter
Polička) cena:
3679 Kč
Lifetime cena: 4397Kč
Úhlopříčka:
5“ Procesor: SIRF Atlas
500MHz
Hmotnost:160
Držák:pasivní
Nová
pětipalcová navigace Navon s legendárním
navigačním softwarem
iGO, v tomto případě iGO Primo, který
je přímým nástupcem iGO 8.Tělo přístroje má
moderní čistý design a tlouštku pouhý jeden
centimetr. Navigace obsahuje mapové pokrytí celé
Evropy, celkem 43 map. V ceně jsou bezplatné
navigace po dobu jednoho roku. Novinkou Navonu
je Lifetime tedy doživotní aktualizace
zdarma za zhruba 720 Kč. /Jedinou navigací s Lifetimem
byly až dosud pouze vybrané modely značky Garmin/.
To co odlišuje iGO od ostatních je otevřené
řešení, tedy mohou se v ní dělat nejen úpravy
vzhledu. Ovládání navigace je jednoduché a
intuitivní. Také vybavení je bohaté. Samozřejmostí
je například řazení do jízdních pruhů,
zobrazování mimoúrovňového křížení silnic.
Zobrazování informací může modifikovat uživatel
podle svých potřeb. Upozorňování na policejní
radary obsahuje jak mobilní, tak i stacionární i
průměrové systémy. Mimo jiné jsou zde i
drobnosti, které mohou zpříjemnit cestu. Mezi ně
patří například převodník jednotek, kalkulačka,
možnost měření pohonných hmot či upomínání
servisních kontrol. Ale také informace o jednotlivých
státech či východu a západu slunce v různých
zemích. Na této navigaci nás zaujal nejen velmi
dobrý poměr cena výkon, ale i bohaté vybavení,
možnost upravovat mapy uživatelem i
pěkný design. Dle našeho názoru patří
ke špičkovým modelům v testu
Výhody:
možnost uživatelských úprav, pěkný
design,bohatá výbava velmi dobrý poměr cena výkon
Nevýhody: menší kontrast displeje
Hodnocení:
velmi dobrý
--------------------------------------------------------------------------
TomTom
20 Europe (TomTom)
cena: 3790 Kč
Úhlopříčka:
4,3“
Procesor: neuveden
Hmotnost: 211g / s držákem/
Držák: pasivní kompaktní
Klasika
s několika výbornými nápady. Na Tomtomu je
velmi sympatický fakt, že přináší řešení,
která se vymykají obecně zavedenému stylu.
Podobně jako u navigací Garmin si často u některých
vlastností řeknete, že jsou pro praxi tak dobré,
že je s podivem, že je nedělá i konkurence.
Především se nám líbí výborný kompaktní držák.
Ten je konstruován tak, že můžete navigaci umístit
i ve zcela stísněném prostoru kolmo od skla s potřebou
minimálního prostoru. Aby mohla být tato
konstrukce dokonale využita je v displeji
zabudován systém automatického otočení
displeje. Tím, že je přístroj umístěn na velmi
krátké „noze“ umožňuje minimální chvění
a vibrace i při jízdě na značně nerovném terénu.
V tomto směru byl absolutně nejlepší v testu.
Velmi zajímavým řešením je i způsob kontroly
rychlosti. Na rozdíl od drtivé většiny
konkurence, zde přehledně vedle sebe můžete
sledovat rychlost po celý čas jízdy a zároveň i
maximální povolenou. Běžné je řešení, kdy se
omezení ukazuje na zcela jiném místě a většinou
jen krátkodobě. Ostatní vlastnosti není možno,
vzhledem k omezenému prostoru, detailně
popsat, ale vesměs na nás působily pozitivně bez
výraznějších výhrad.
Jestliže se nám subjektivně něco líbilo
méně, pak design předního rámečku displeje. Na
rozdíl od trendů nedodržuje hladké pravidelné
tvary, je samé zakulacení a jednoduchý rámeček
v tomto tvaru působí lacinějším dojmem.
Výhody:
velmi přehledné uspořádání displeje, výborný
kompaktní držák, zajímavé řešení upozornění
na rychlost jízdy
Nevýhody: design se zakulacenými tvary
Hodnocení:
velmi dobrý
--------------------------------------------------------------------------------
Garmin
Nuvi 40 Lifetime ČR
(Garmin)
cena: 1990 Kč
Centrální Evropa: 2690 Kč
Úhlopříčka:
4,3“
Procesor: neuvedeno
Hmotnost: 149 g
Držák: pasivní
Nejrozsáhlejší
možnost individuálního nastavení ze všech
navigací v testu. Ač patří k absolutně
nejlevnějším, je vybavena některými prvky
zobrazení a vlastnostmi, které nemají u
konkurence ani podstatně dražší modely. Opatřena
je například asistentem řazení do jízdních
pruhů i realistickým náhledem křižovatek. Tak
jako u dražších modelů Garmin, i zde se pouhým
jedním kliknutím přepnete do přehledné stránky
s přesným digitálním tachometrem a osmi dalšími
volitelnými údaji. Tak jak je u Garminu poslední
léta standardní. Cena pod 2000 Kč s plnohodnotným
vybavením je velmi dobrá. Má však jeden háček.
„čtyřicítka“
je vybavena pouze českými mapovými
podklady. Na druhé straně značná část uživatelů
používá navigaci pouze v ČR a pro ty je
tento model ideálním řešením. Také proto, že
tato mapa ČR je opatřena doživotní bezplatnou
aktualizací. K tomu pak ještě jako bonus je
přiložena turistická mapa české republiky. Výlet
s touto turistickou mapou je limitován pouze výdrží
zabudované baterie.
S mapou centrální Evropy lze koupit
tuto navigaci za 2690 Kč. mapové podklady obsahují
19 zemí Evropy plus bývalé francouzské kolonie.
U tohoto Garminu jsme ocenili především přehlednost,
komfort a hlavně výborný poměr cena výkon.
Výhody:
výborný poměr cena výkon přehledný displej.
Intuitivní ovládání
Nevýhody: dražší mapy
Hodnocení:
vítěz testu
--------------------------------------------------------------------
Dynavix
Nano (Dynavix
e-shop)
cena: 3199Kč
Úhlopříčka
4,3“ 480 x 272 px
Procesor: 467Mhz
Hmotnost: 130 gramů
Držák: aktivní
Kvalitní
nadčasové tenké tělo displej o velikosti 4,3“
a dobře řešený aktivní držák, jediný v testu.
Ten umožňuje na rozdíl od pasivního trvale
ponechávat připojené napájení navigace a ne při
každém nastoupení bojovat s připojováním
kabelu. Tedy hardwarově bez připomínek.
Dynavix Nano jsme již jednou testovali. V roce
2009 jsme v redakční recenzi tento model
velmi chválili. V té době měl jednu z nejtenčích
konstrukcí, stejnou jako dnes, progresivní
dynamické zobrazení a vůbec patřila k velmi
dobrým modelům na našem trhu. Oproti dnešnímu
Nanu byla
vybavena navigačním software Dynavix 8. Současná
nová „desítka“ u nás v souvislosti s
Nanem takové nadšení nevzbuzuje. Důvodů je několik.
To, čím Nano imponovalo před dvěma lety, tedy že
bylo velmi tenké a mělo
dynamické zobrazení, to již podle našeho
názoru konkurence až na výjimky dohnala. Naopak
paradoxně se nám nové zobrazení provozních
hodnot Dynavixu
10 zdá podstatně
méně čitelné než u Dynavixu
8. A
to právě především na
Nanu. Proč? Především proto, že na stejně
velkém displeji je na dolní liště mnohem více
informací. Monotonní pás je bez optických předělů
a velmi titěrné číslice sledovaných údajů
jdou při jízdě špatně odčítat. Luštění
provozních parametrů při jízdě díky jejich náročnější
čitelnosti považujeme za nebezpečné. Také nás
moc nenadchlo nové uspořádání ovládání v designu
Apple. To že Dynavix pronikl do Apple Market se
svou „desítkou“
je nepochybně
úžasné. Zde mají, dle nás, grafické prvky ve
stylu iPhone,
iPad své opodstatnění a uživatelům přinášejí
komfort obdobného
stylu ovládání. Nicméně v běžné
navigaci Dynavix nemající s Apple nic společného
se nám toto řešení zdá zvláštní.
Abychom byli objektivní, součástí nového
software je stejně jako u předcházející verze 9
„chytrá trasa,“
která vypočítává optimální cestu s ohledem
na den v týdnu a denní dobu a pomáhá tak
najít nejvíce vyhovující trasu. Nechybí
navigace do jízdních pruhů, asistent rychlosti,
který upozorní na překročení povolené
rychlosti či nově aktualizovaná databáze radarů.
Také vlastní grafické zpracování vychází se
starších verzí a je dostatečně dynamické.
Výhody:
aktivní držák
Nevýhody: nepřehledná informační lišta, Apple
design
Hodnocení:
dobrý
Petr
Řezáč
|