Doba dovolených
vrcholí a nedávný průzkum ukázal, že zhruba
osmdesát procent lidí, kteří se vydávají za prázdninovým
dobrodružstvím cestuje právě autem. Před každou
delší cestou je dobré si nechat auto
zkontrolovat. Není příjemné hledat servis v zahraničí
nebo se dohadovat s policisty, že se jim na vašem
voze něco nelíbí. Nehovoře o ztraceném času a
výdajích navíc.
Proto
jsme se tentokrát rozhodli otestovat služby
autoservisů. Samozřejmě jsme nechtěli srovnávat
nesrovnatelné, a proto jsme k testu zvolili
jeden vůz a pouze autorizované servisy zvolené
značky. Volba pro tentokrát padla na značku Ford,
protože na našem trhu má velký podíl a vozy této
značky jsou oblíbené mezi českými spotřebiteli.
Po
dokončení testu jsme ještě požádali o vyjádření
Ford Motor Company s.r.o., české zastoupení
Fordu, protože jsme chtěli znát jejich názor
na to, proč testy dopadly pro většinu servisů
tak špatně. Strefili jsme se ale do doby dovolených,
a tak jsme již toto vyjádření kvůli uzávěrce
nestihli zařadit do novinových verzí, ale můžete
si jej přečíst
zde.
Jak jsme testovali
Od
známých jsme si půjčili Ford Focus rok výroby
2002. Nechali jej pečlivě zkontrolovat školeným
technikem. Vytipovali jsme na něm celkem sedm závad,
z čehož čtyři byly nasimulovány - 2 x
vypadlý konektor, který signalizuje řídící
jednotce motoru závadu, povysunutá žárovka osvětlení
SPZ a do vozu jsme dali prošlou lékárničku. Na
voze jsme objevili ještě naprasklé přední sklo,
silně poškozené známky na SPZ a velmi opotřebovaný
klíč. Navíc jsme do vzorně umytého a vyčištěného
vozu nasypali na přední podlážky písek, abychom zjistili, zda
jsou někde v rámci kontroly vozu k zákazníkovi
pozorní a alespoň
je třeba vyklepou. Také jsme sledovali postup
servisů při přebírání vozu. Ve většině případů
se technik pouze zeptal, kam jsem auto zaparkovala a
převzal klíče. Kontrola před předáním
provedena většinou, až na dvě výjimky, nebyla.
Tedy konkrétně jen dva servisy zjistili, že vůz
má odřený blatník a zkontrolovali výbavu vozu.
Také jsme se v žádném autoservisu předem
neobjednali. Chtěli jsme zkusit za jak dlouhou, či
krátkou dobu je servis ochoten a schopen
zkontrolovat testovaný vůz. Testovali jsme v termínu
v průběhu deseti dnů na přelomu června a
července.
Autorizovaných
servisů Ford
jsme otestovali osm a vybírali jsme je náhodně v Praze
a ve Středočeském kraji. Do všech jsem přišla
se smyšleným příběhem.
„Odjíždím na dovolenou, mám půjčené auto
a svítí mi oranžová kontrolka motoru. Mohli
byste prosím zjistit co je to za závadu a bylo by
možné také provést celkovou kontrolu vozu před
cestou?“ Ve všech případech jsem také
žádala, zda by to bylo možné provést ještě
tentýž den.
Po
každé návštěvě autorizovaného servisu jsme vůz
nechali překontrolovat technikem, abychom zjistili,
zda nebyly provedeny zásahy, na které jsem nebyla
upozorněna, či abychom vůz znovu připravili do
testovacího stavu.
Jak
jsme hodnotili
Jako obvykle jsme přidělovali hvězdičky. Čím
více hvězdiček, tím lepší hodnocení. Nejvyšší
počet hvězdiček je 5. Hvězdičky byly přidělovány
za objevené závady, a to takto:
1)
Vysunutý konektor lambda sondy* za katalyzátorem -
svítí oranžová kontrolka motoru, která
signalizuje problém – přiděleny 2 hvězdy,
protože při neobjevení této závady servis zbytečně
doporučí výměnu lambda sondy za cca 6000 Kč včetně
práce
2)
Odpojený konektor odvětrání nádrže – taktéž
signalizuje závadu oranžová kontrolka motoru - 1
hvězda
3)
Nesvítí pravá žárovka osvětlení SPZ – 0,5
hvězdy
4)
Lékárnička v autě má expirační dobu v
roce 2002, při silniční kontrole bychom zaplatili
pokutu – 0,5 hvězdy
5) Naše osobní hodnocení servisu - zahrnuje způsob
převzetí vozu, poměr zaplacené ceny k výkonu,
eventuelní upozornění na další námi neobjevené
závady – od 0 do 1 hvězdy
Nepřidělovali
jsme hvězdičky, ale sledovali jsme, zda servisy
zaregistrují:
7)
Známky na SPZ o technické a emisní kontrole jsou
poškozeny
8)
Opotřebovaný klíč – dveře se velmi špatně
odemykají a zamykají
9)
U spolujezdce je naprasklé přední sklo
*
lambda sonda za katalyzátorem měří, zda katalyzátor
správně funguje
Výsledky našeho testu v některých případech
překvapily. Domnívali jsme se, že autorizovaný
servis se školenými techniky objeví vyndané
konektory, ale opak byl většinou pravdou. Ve většině
případů nám byla doporučena výměna lambda
sondy za katalyzátorem, která stojí cca 5 000
korun a práce za výměnu se pohybuje od 1 000
do 1 500 korun. Většina dalších nedostatků
byla objevována jen sporadicky. Také cenové srovnání
bylo zajímavé.
Auto Motol Beni
- Praha, Strakonická
Tento
servis jsem navštívila jako první z řady
testovaných servisů. Přijímací technik byl
ochotný a řekl, že mám přijet za dvě hodiny na
předání vozu. Při předání vozu technik auto
opravdu prohlédl, zjistil odřený blatník i výbavu
vozu. Dle zakázkového listu byla stanovena předběžná
cena ve výši 2 500 Kč.
Vůz měl být připraven k převzetí
za dvě a půl hodiny, což také byl. Zkontrolována
byla dle informací technika světla, náplně –
ty byly také doplněny. (my jsme náplně předem
nezkontrolovali). O dalších kontrolovaných věcech
jsem nebyla informována.
PLUSY
– ZJIŠTĚNÉ ZÁVADY
+vadná
žárovka osvětlení SPZ
+doplnění oleje a brzdové kapaliny
MINUSY
-
chybně diagnostikována byla závada na lambda sondě
-
neobjeven odpojený konektor odvětrávání nádrže
- nezjištěna prošlá lékarnička
Žádné
další závady objeveny nebyly, nikdo si tedy nevšiml
prošlé lékárničky, prasklého skla, odpojených
konektorů, které diagnostikovaly chybu ani silně
opotřebovaných nálepek na SPZ. Doporučena byla výměna
špatné lambda sondy za katalyzátorem za 6 500 Kč
s prací. Na mou otázku, zda s tímto
vozem mohu jezdit mi technik odpověděl, že ano,
ale že časem bude nutné sondu vyměnit, protože
zde není kontrola, že správně funguje katalyzátor.
Zaplatili
jsme 2 507 Kč (v ceně je započten i 1 l oleje
a doplnění brzdové kapaliny)
Pokud bychom postupovali dle doporučení, tak
bychom navíc zaplatili
6 500 Kč za výměnu lambda sondy
Hodnocení:
1 hvězda
Nedoporučujeme
V osobním
hodnocení jsme přidali půl hvězdičky za to, že
při převzetí vůz opravdu jako jeden ze dvou
servisů prohlédli.
RS
Motor –
Příbram
V tomto
autoservisu, který najdete kousek před Příbramí
byli vstřícní. Po chvilce čekání vypsali zakázkový
list dle mých požadavků. Přijímací technik se
zeptal kolik má vůz najeto, kde parkuje a převzal
klíče. Osobně auto nezkontroloval. Předběžná
cena byla stanovena na 3 000 Kč. Doba kontroly byla
předběžně odhadnuta na 2 – 3 hodiny, což tak
bylo i ve skutečnosti. Při kontrole byla navíc
vyměněna žárovka
H7 v předním světle. Ta ještě před
předáním svítila, starou jsme zpět nedostali,
nicméně mohlo se stát, že zrovna praskla.
Kontrolovány byly také dle podaných informací
brzdy, náplně, nápravy, světla. Byla provedena
diagnostika motoru.
PLUSY
– ZJIŠTĚNÉ ZÁVADY
+
odpojený konektor odvětrávání nádrže
+ žárovka osvětlení
SPZ
MINUSY
- chybně
diagnostikována byla závada na lambda sondě
- nezjištěna prošlá lékarnička
Ostatní
nedostatky nebyly objeveny ani odstraněny. Byla
jsem upozorněna, že kontrolka motoru stále svítí,
protože je vadná lambda sonda, kterou je potřeba
vyměnit. Vypojený konektor u sondy v tomto případě
objeven nebyl, Zbytečně bychom zde platili za
novou lambda sondu, která měří spaliny z katalyzátoru
(cca 6 000 Kč s prací). Ke kontrole brzd bylo
sděleno, že jsou na 50%, takže v normě. Na
dovolenou mi technik s tímto vozem nedoporučil
jet bez opravy.
Zaplatili
jsme: 1
264 Kč
(v
ceně jsou zahrnuty i žárovky – 106 Kč)
Pokud bychom postupovali dle doporučení, tak
bychom navíc zaplatili 6 500 Kč za výměnu lambda
sondy
Hodnocení:
1,5 hvězdy
Nedoporučujeme
K + K Autoservis
– Praha 4, Hodonínská
V tomto servisu mě v pátek, po troše přemlouvání,
objednali na pondělí s tím, že auto bude k převzetí
v úterý.
Zakázkový list byl vyplněn, auto technik před
převzetím nekontroloval. Provedena byla
diagnostika motoru. Předběžná cena zakázky byla
stanovena na 1 500 Kč.
PLUSY
– ZJIŠTĚNÉ ZÁVADY
žádné
objeveny nebyly
MINUSY
-
chybně diagnostikována byla závada na lambda sondě
- neobjeven odpojený konektor odvětrávání nádrže
- nezjištěna prošlá lékarnička
- nebyla objevena nesvítící žárovka SPZ
Svítící
kontrolka zde dle technika znamenala vadnou lambda
sondu. Vyndaný konektor objeven nebyl. Byla nám
doporučena výměna. I zde bychom zbytečně
zaplatili navíc cca 6 000 Kč. Nedostala jsem ani
žádné podrobnější informace o tom, co vše
bylo na voze před avizovanou dovolenou kontrolováno.
Zde mě kromě toho, že nebyly objeveny žádné závady
docela i vadilo, že jsem si nemohla naplánovat svůj
čas. Při přijímání vozu bylo řečeno, že vůz
bude hotov další den dopoledne, ale možná mi
zavolají již dříve. Technik nakonec volal, že
je vůz hotov a informoval mě o výsledku kontroly
ještě tentýž den odpoledne, ale já jsem jej již
nestihla vyzvednout.
Zaplatili
jsme: 1 488 Kč
Pokud bychom postupovali dle doporučení, tak
bychom navíc zaplatili 6 500 Kč za výměnu lambda
sondy
Hodnocení
0
Valoušek
– Praha 4, Chodov
Zde
tentýž den čas na opravu neměli, v úterý
mě objednali na pátek ráno, s tím že k převzetí
bude odpoledne. Předání vozu k opravě proběhlo
standardně. Nadiktovala jsem odhadem počet najetých
kilometrů a ukázala, kde je auto zaparkováno. Opět
jsem požadovala zjištění proč svítí oranžová
kontrolka a celkovou kontrolu vozu před dovolenou.
V tomto bodě ale do zakázkového listu byla
zaznamenána jen kontrola náplní, čehož jsem si
všimla až posléze. Předběžná cena za
kontrolu byla stanovena na 5 500 Kč.
Asi
ve 13 hodin telefonoval technik servisu a docela
rozhořčen mě informoval, že se ve voze někdo
„vrtal“ protože je odpojen konektor lambda
sondy. Zeptal se jestli nejsem náhodou kontrola od
Fordu a zda jej nezkoušíme. Sondu celou ji proměřili
a zjistili, že je v pořádku a hledali dál.
Konektor našli.
Dále upozornili na nefunkční zámek pravých
dveří na vadné světlo SPZ a navíc našli uvolněnou
přepážku výfuku, které jsme si my nevšimli.
PLUSY – ZJIŠTĚNÉ ZÁVADY
+
odpojený konektor lambda sondy
+ nesvítící osvětlení SPZ
+ vadný zámek
+uvolněná přepážka výfuku
MINUSY
- neobjeven
odpojený konektor odvětrávání nádrže
- vyšší cena
Na ostatní nedostatky upozorněno nebylo, odpojený
konektor odvětrávání nádrže objeven nebyl,
proto stále svítila oranžová kontrolka motoru.
Domnívali se ale, že toto stále způsobuje vadný
konektor lambda sondy a doporučili mi jet do
domovského servisu, kde auto znají.
Zde
pracují technici, kteří své práci rozumějí, i
když nebyly nalezeny všechny závady, tak věřím,
že pokud bych trvala dále na nalezení problému s kontrolkou,
tak by jej objevili
Zaplatili
jsme: 3 176 Kč
Dobrý
Hodnocení:
3,5 hvězdy
V osobním
hodnocení jsme přidali 1 hvězdičku, protože
auto opravdu zkoumali a údajný vadný díl proměřili.
I když jsme v tomto servise zaplatili nejvíce,
tak by nám zde ušetřili drahou výměnu lambda
sondy.
František
Kruml -
Brandýs nad Labem
Zde
byli zavaleni prací, ale diagnostiku motoru byli
ochotni udělat na počkání, a to doslova. V tomto
servisu jsem strávila 40 minut se vším všudy. Celkovou
kontrolu vozu technik odmítl pro nedostatek času,
pouze na delší objednání. Převzetí vozu
proběhlo „od stolu“.
Po provedené diagnostice motoru technik
indikoval vadnou lambda sondu a doporučil její výměnu.
Měl ale pochybnosti, řekl, že by se to mělo ještě
prozkoumat, protože se mu to nezdá. Ze servisu
jsem odjížděla se zhasnutou kontrolkou (chyba
byla smazána) s tím, že pokud se znovu rozsvítí,
tak to vypadá na vadnou lambda sondu. I přes
nedostatek času byly vizuálně zkontrolovány
brzdy a náplně. U brzd mě informoval, že po 5
000 najetých kilometrech bude třeba vyměnit destičky.
PLUSY
– ZJIŠTĚNÉ ZÁVADY
+ odpojený
konektor odvětrávání nádrže
+ žárovka osvětlení SPZ
MINUSY
- chybně diagnostikována byla závada na
lambda sondě – s pochybností a doporučením
dalšího proměření
nezjištěna prošlá lékárnička (nekontrolováno
pro nedostatek času)
U
tohoto autoservisu oceňuji jejich přístup. Řeknou
rovnou, že nemají čas a zákazník zbytečně
neutrácí peníze. Technik mě dokonce ani
neinformoval o tom, že připojil konektor odvětrávání
a zamáčkl nesvítící žárovičku SPZ. V rámci
první pomoci auto rychle zkontrolovali, ale jasný
verdikt neřekli. Doporučili další kontrolu v
servisu, pokud se kontrolka znovu rozsvítí. Rozsvítila
se po ujetí asi 5 km.
Zaplatili
jsme 484 Kč
Hodnocení
2,5 hvězdy
V osobním
hodnocení jsme přidali 1 hvězdičku, protože se
snažili pomoci a upozornili, že se lambda sonda
musí ještě proměřit. Navíc jsme zde zaplatili
nejméně.
Božena Sedláková
BOSPOR – Mladá Boleslav
Zde
byli ochotni tentýž den udělat pouze diagnostiku,
celkovou kontrolu vozu před dovolenou odmítli
pro nedostatek času.
Vůz byl převzat do servisu bez vizuální
kontroly, opět došlo jen k předání klíčů.
Předběžná cena byla stanovena na 900 Kč a doba
kontroly na 2 hodiny.
PLUSY
– ZJIŠTĚNÉ ZÁVADY
+
odpojený konektor odvětrávání nádrže
MINUSY
-
Nebyla objevena nesvítící žárovka žárovka osvětlení
SPZ
-Chybně diagnostikována byla závada na lambda
sondě – s pochybností a doporučením dalšího
proměření
nezjištěna
prošlá lékárnička (nekontrolováno
z důvodu nedostatku času)
Zde
se domnívali, že oranžová kontrolka svítila
pouze kvůli odpojenému konektoru odvětrávání nádrže,
který byl opraven.
Závada na lambda sondě zde byla odstraněna
pouze počítačově (vymazána), s tím, že
pokud se znovu rozsvítí tak bude potřeba podrobnější
prozkoumání. Kontrolka se rozsvítila po asi třech
ujetých kilometrech.
Zaplatili
jsme 892 Kč
Hodnocení
2 hvězdy
V osobním
hodnocení jsme přidali 1 hvězdičku, protože opět
zde byla vyjádřena pochybnost k výměně
sondy a doporučeno bylo další proměření, pokud
se kontrolka znovu rozsvítí.
A. Charouz
- Mělník
Tento
autoservis jsem navštívila jako předposlední z testovaných.
Po docela úmorném týdnu předchozích testů jsem
neočekávala nic moc nového. Přijela jsem po
poledni a nestačila se divit. Ochotný technik
vyslechl mé požadavky a řekl, že to není problém
a auto zkontrolují. Již předání auta proběhlo
pro mě překvapivě. Technik auto obcházel upozorňoval
a zapisoval – „tady je odřený blatník, tu je
škrábanec, přední sklo máte ťuknuté – dělá
se tu pavouk, pak se chtěl podívat na tachometr
strčil klíč do zámku a vzápětí slyším jak
říká – „ a s tím zámkem by chtělo také
něco udělat“. Pak zkontroloval výbavu vozu. Po
předchozích zkušenostech jsem se pomalu nezmohla
ani na slovo. Objevil polovinu našich závad ještě
před přijetím do opravy.
Předběžná cena kontroly byla stanovena na
2 500 Kč a doba na 3 hodiny. Dokonce mi nabídli,
že mi půjčí náhradní vůz, což jsem odmítla.
PLUS
- Objevené závady:
+
oba odpojené konektory
+ nesvítící žárovka na SPZ
+ prošlá lékárnička
+ doporučili výměnu klíče
+ poškozené čelní sklo
+
nutná výměna brzdových kotoučů – mají 2 mm
pod minimem
Minus
nic vytknout nemůžeme
Tak
tady našli téměř vše (kromě známek na SPZ). Už jsem ani nedoufala,
že se to někomu podaří. Objeveny byly i oba
odpojené konektory a oba byly připojeny.
Lambda sondu proměřili a dali si tu práci
s tím, aby zkoumali dále. Ze servisu jsem odjížděla
se zhasnutou kontrolkou a doporučením, aby byly před
cestou vyměněny kotouče. Navíc mi auto jako
jediní zběžně vyčistili. Žádný jiný servis
mě předtím neupozornil na nutnost výměny kotoučů.
Zaplatili
jsme 1 250 Kč
Vítěz
testu
5 hvězd
Miroslav Mareš
– Poděbrady
Poslední
z navštívených autoservisů. Přijela jsem
opět po poledni, v servisu byli ochotní a
Focuse zkontrolovali ještě tentýž den. Zakázkový
list byl vyplněn z kanceláře, bez prohlídky
vozu. Zde na rozdíl od všech ostatních nebyla
stanovena ani předběžná cena kontroly, ani se
zde nezajímali o počet najetých kilometrů. Dobu
kontroly odhadl technik na cca 2 hodiny.
Nakonec to ani tak dlouho netrvalo a hodině
a půl jsem si šla vyzvednout zkontrolovaný vůz.
Byla
provedena diagnostika motoru a celková prohlídka před
dovolenou. Dle
názoru technika kontrolka svítila, protože je
vadná lambda sonda za katalyzátorem. Doporučil
její výměnu, opět za cca 6 000 Kč.
Dle informací byly dále zkontrolovány
kapaliny, doplněna destilovaná voda a i zde jsem
byla upozorněna na nutnost výměny brzdových
kotoučů.
PLUSY
– ZJIŠTĚNÉ ZÁVADY
+
nutná výměna brzdových kotoučů – mají 2 mm
pod minimem
MINUSY
-
chybně diagnostikována byla závada na lambda sondě
- neobjeven odpojený konektor odvětrávání nádrže
- nezjištěna prošlá lékarnička
- nebyla objevena nesvítící žárovka SPZ
zaplatili
jsme: 961
Kč
Pokud
bychom postupovali dle doporučení, tak bychom navíc
zaplatili 6 500 Kč za výměnu lambda sondy
Hodnocení:
0,5 hvězdy
V osobním
hodnocení jsme přidali 0,5 hvězdy za upozornění
na brzdové kotouče
Olga
Kábová
Vyjádření
Ford Motor Company s.r.o. k testu autorizovaných
servisů Ford
Kvalita
práce autorizovaných servisů Ford je pro nás
velmi důležitá, a proto si ji naše společnost
sama velmi často
podobným způsobem – tedy fingovanými nákupy a
servisními zakázkami prověřuje.
Proto
jsme rádi, že váš server takový test
zorganizoval a naznačil nám, ve kterém směru
spolu s našimi servisy ještě musíme
zapracovat. Výsledky testu ukazují, že nejčastější problém byl při samotném převzetí vozu do opravy. Jestliže technik auto převezme,
aniž je viděl, dopouští se chyby, kterou
není možno tolerovat. Bereme sice v úvahu,
že jste v žádném servise nebyli předem
objednáni a že se Vám technik i přesto v
době, kdy mají servisy hodně napilno, snažil
vyhovět, ale ani pak by neměl vůz do opravy
převzít bez toho, aby jej prohlédl.
Na
druhé straně simulovaná závada, s jejímž
posouzením jste byli nejčastěji nespokojeni
– totiž záměrně vytažený konektor u
lambda sondy – je dosti problematická. Tyto
konektory jsou totiž konstruovány tak, že
prakticky není možné, aby se bez servisního
zásahu samy uvolnily. To zkušený technik
pochopitelně ví, a když mu tedy diagnostické
zařízení ukáže
nefunkční lambda sondu, hodnotí to
automaticky jako její poruchu. Z praxe víme,
že v podobném případě bude z 99,5% nefunkční
sonda a pouze 0,5% připadne na konektory a
elektrické obvody. Pokud by si pak zákazník
opravu sondy objednal, objevil by servis velmi
rychle i onen vytažený konektor, takže by k
výměně ani jejímu účtování zákazníkovi
nedošlo.
Z
tohoto pohledu se nám výsledky vašeho testu
nejeví zase
tak špatné, nicméně prostoru pro další
zlepšování je pořád dost – a
já slibuji, že na tom společně s našimi
dealery budeme intenzivně pracovat.
Jan
Laube, generální ředitel
Ford Motor Company s.r.o.
-----------------------------------
A
ještě dodatek iTESTU -
Stanovisko odborníka k odpojeným konektorům
a k vyjádření Ford Motor Company
Současné
elektronické vybavení vozidel počítačem
řízeného procesu chodu
motoru, převodovky a ekologie provozu,včetně
elektronických systémů pasivní
bezpečnosti a dalších pomocných
elektronických a elektrických skupin vede
dnešní techniky v první řadě ke kontrole
samotných rizikových bodů-upevnění
nebo ulomení snímacích a snímaných
skupin,uklepaných kabelů nebo
neprůchodných kabelových svazků. (Často
stačí špatně zamáčknutý konektor k
neprůchodnosti kabelu, jsou to banální závady,
které v mnoha případech
skutečně zaviní problém takového rázu,že
se vozidlo zastaví,nebo nejde vůbec
nastartovat.) Proto je nanejvýše nutná
kontrola-opicko mechanická, než se
začnou měnit skupiny (lambda sondy,obtokové
ventily, egerventily apod),aby se
nevytahovaly zákazníkovy peníze z kapsy a
samotná závada se po několika
kilometrech neprojevila znovu. Proto nemůžeme
souhlasit se stanoviskem Ford Motor Company,
kde se troch snaží výsledek testu zlehčovat,
bohužel z praxe víme, že by to naopak v 90%
připadech znamenalo opravdu to, že by byla
zbytečně Lambda sonda vyměněna a zákazník
by bohužel zaplatil cca 6 500 Kč zbytečně
a dealer by tedy vydělal cca 1000 kč neoprávněně
(odhad marže deaera na práci a ceně lambdy
sondy)
------------------------------------------
|
|