Vyšlo i v deníku
Právo 17.12.2009.
O tom, že
obliba autonavigací v posledních letech závratně stoupá není pochyb, o čemž svědčí mimo jiné i strmě
se zvyšující prodejní křivky. V našem
testu jsme se zaměřili na modely v cenové kategorii 7000 až 10 000 Kč.
Především proto, že na rozdíl od těch levnějších
tato třída vyniká již větším komfortem a
mnoha přídavnými funkcemi. Také velikost displejů
je v této kategorii většinou větší, než
je u těch nejlevnějších.
Jak jsme vybírali
Fakt, že takřka všechny
navigace mají dnes hlavní systém navigování
velmi podobný, je náročný především při výběru.
Zmapovat detailně jednotlivé odchylky v
celém sortimentu v této poměrně široké
cenové relaci je výrazně nad možnosti jedné
tiskové strany, kterou máme k dispozici a
proto jsme zvolili osvědčený systém. Tedy
vybrali jsme ty modely, které nás zaujaly některou
ze specifických vlastností a odlišovaly se výrazněji
od běžného průměru. Zaměřili právě především
na rozdíly a odchylky. Abychom nezaplnili tuto
stranu pouhým výčtem jednotlivých vlastností,
technické podrobnosti naleznete na stránkách
iTestu.
Jak
jsme hodnotili
Navigace patří k produktům,
u kterých se hodnotí desítky vlastností a
detailní posouzení je v některých bodech vždy
trochu subjektivní, protože každý preferuje
individuálně trochu jiné vlastnosti. Některé
jsou však zcela zřejmé a dost zásadní. Například
již zmíněná velikost displeje je důležitá
(mimo vysloveně malé displeje, které považujeme
principielně jako nevhodné), ale nemusí být
samospasitelná.
Ani zde to tedy není zcela
jednoznačné . V praxi se ukázalo, že
i středně velké displeje mohou těm velkým nejen
bez problémů konkurovat, ale mohou být
ještě lepší. Především tehdy, když
mají dobře zvládnutý systém zobrazení a
větší jednoduché a srozumitelné údaje.
Právě ty jsou mnohem důležitější, než vlastní
velikost zobrazovací plochy. Například
nejhorší byl v tomto směru
Dayton VDO, který sice má jeden z největších
displejů 5,6“,
avšak díky velmi malému a nelogicky uspořádanému
zobrazení volitelných
údajů (bez zvýraznění těch důležitých od méně
důležitých) je podstatně méně přehledný než
například 4,3“ velký
Dynavix Nano.
Co jsme
hodnotili
Především
srozumitelnost a jednoznačnost
mapových podkladů. Velikost a logiku číselných
údajů potřebných k jízdě a také rychlost
a reakci přístroje. Tedy vlastnosti, které zásadně
ovlivňují nejen komfort, ale především i bezpečnost
jízdy. Asi není nutno zdůrazňovat jak nebezpečným
se stává, nejen pro sebe, řidič řítící se ke
křižovatce, plně zabrán do problému nepřesné
navigace. Dalším faktorem, který jsme hodnotili
byla logika obsluhování, univerzalita, a provedení
hlasové navigace. Zajímalo nás také, jak dlouho
vydrží baterie v navigacích, protože ne vždy
se deklarované údaje se byť jen blíží podstatně
horším praktickým zkušenostem. Také jsme
hodnotili Bluetooth spojení. Zkušenosti z dřívějších
testů jasně ukazují, že ne vždy je plnohodnotně
použitelné. Pakliže ano, je to jen dalším důvodem
proč takovou navigaci koupit.
Mio
Moov 580
cena: 4
999 Kč
Velikost
displeje:
4,7
palce
Hmotnost: 180 g
Mapy: 38 zemí Evropy včetně ČR
PC propojení: USB
Záruka: 2 roky
I když na první pohled se nám zdála tato
navigace designově velmi zajímavá, v praxi
se ukázalo, že výrazný stříbrno černý rámeček
díky své robustností není k displeji 580
zcela vhodný. Obrazovka s ním působí
podstatně menší, než ve skutečnosti je. Všeobecnými
vlastnostmi je navigace průměrná, nadprůměrná
se nám zdála v zobrazení až na vysouvací
rolety, které při jízdě mohou působit nepřehledně.
Intuitivnost při listování či vyhledávání
jednotlivých funkcí je bez výrazných výhrad.
Nepřesvědčil nás subtilní držáček, který je
tak nešikovně konstruován, že jediný kloub
utahujete na zadní části navigace, kam se, když
ji máte například v rohu u sloupku,
dostanete opravdu dost složitě. Tedy nastavit správný
úhel je více než náročné. Ostatně držáček
je pozoruhodný i po jiné stránce. Integrované
napájení musíte nejdříve do stojánku
zabudovat, což alespoň v našem případě,
se neobešlo bez použití hrubé síly a strachu že
konektor ulomíte o součást držáku. Co nás však
překvapilo nejnegativněji, je hlasové navigování.
Ženský „učitelský“ hlas
na nás působil nepříjemně a při jakékoliv
chybě jsme měli pocit, že záhy dostaneme ukazovátkem
přes ruku. Původně jsme se domnívali, že tento
pocit vyvolala konfrontace s výborným
projevem Pavla Lišky z navigace Dynavix
Nano. Avšak
i po několikadenní přestávce jsme usoudili, že
s touto „ syntetickou dámou“ bychom nechtěli
jet na dovolenou po Evropě
ani náhodou. I když se to může zdát
legrační, tak hlasový navigátor
je váš spolucestující ať se vám to líbí
nebo ne. Mapové
podklady můžete bezplatně aktualizovat 2x po dobu
jednoho roku.
Výhody:
TMC, na přání jsou některé grafické prvky upřesněny
po dotyku hlasem, dostatečně velké
Nevýhody:
extrémně robustní rámeček po stranách 2x necelé
2 cm, méně komfortní držák navigace, hlasový výstup
Hodnocení:
dobrý
Actis
7
cena: 9 999 Kč
Displej:
7 palců
Hmotnost:
363 g
Mapy: Evropa včetně ČR
PC propojení: USB
Záruka: 2 roky
Na první
pohled zaujme obrovským 7“ displejem. Ale
také nejvyšší cenou z testovaných modelů.
Proto nás velmi zajímalo, zda i v oblasti navigací
je stejně komfortní jako jeho zobrazovací
jednotka. Ukázalo se ale, že displej opravdu není
vše. Actis 7 rozhodně není špatná navigace, ale
k některým vlastnostem jsme měli dost zásadní
výhrady. První a největší je nepřítomnost
zabudované baterie. Tato vlastnost nás několikrát
nenechala v klidu. Při každém vypnutí
zapalování muselo dojít k relativně velmi
zdlouhavým operacím k obnovení navigace.
Samozřejmě je možné mít do systému zavedené
napájení „natvrdo“
což ale u většiny automobilů není standardní.
Dále se nám moc nelíbil nevýrazný kontrast
zobrazení. V praxi se ukázalo, že i podstatně
menší displej, který je dostatečně kontrastní,
může být stejně či lépe čitelný než extrémně
velký displej s nevýrazným zobrazením. K drobným
nedostatkům pak ještě nutno přičíst nevhodný
držák, který roztřese navigaci i na drobných
nerovnostech a zobrazení dat uváděných ve zkratkách.
Chápu, že když má vývojář
k dispozici malinké okénko nic jiného
mu nezbývá. Ale v případě obrovského
7“ displeje už jsou dle našeho názoru
zkratky typu ETA, DST, či NMT naprosto nesmyslné.
Mnoho řidičů si je nejen nepamatuje, ale ani k tomu
není důvod. Zvláště když je bez problému možné
i do menších displejů zadávat normální
srozumitelný název. Tak, jak to dělá většina
konkurence. Držák neodpovídá ani ploše a
hmotnosti displeje. Ten se chvěje i při malých
nerovnostech. Pozoruhodné je lepidlo, které je součástí
držáku. Sice drží úžasně, ale o to hůře držák
z okna odstraníte.
Výhody:
velký displej
Nevýhody:
absence baterie, nevhodný držák, nepřehledné údaje,
Hodnocení:
uspokojivý
Dynavix
Nano cena:
7 999 Kč
Displej:
4,3 palce
Hmotnost: 130 g
Mapy: Evropa včetně ČR
PC propojení: USB
Záruka: 2 roky
Ve své třídě je
nejtenčí navigací na trhu. Jestliže jsme vybírali
podle odlišností, pak zde kromě jiného je především
zcela netradiční vtipný zvukový doprovod herce
Pavla Lišky. U Dynavixů pochopili, že řidiče již
nebaví syntetické digitální dámy či jejich mužští
stejně nudní kolegové a zvukovou navigaci
pojednali zcela revolučně. Když někomu
nadstandardní
a vtipné komentáře vadí, může si je
jednoduše přepnout na standardní klasický ženský
hlas. My jsme se naopak bavili tím, že jsme naschvál
jezdili špatně, abychom slyšeli co nejvíce úžasných
hlášek. Také vybavení přístroje je více než
rozsáhlé a ne zcela standardní. Multimediální přehrávač,
Bluetooth handsfree, TMC modul FM vysílač,či
povedený robustní držák do auta.I softwarově je
na zajímavá. Některé funkce, např. evidenci jízd
nemůžete očekávat ani u mnohem dražších modelů.
I když displej nepatří
k největším /lepší střed 4,3“/ díky
jednoduchosti a dobře propracované grafice je
navigace velmi srozumitelná. Na Dynavixu Nano je
patrné, že sama velikost zobrazení nemusí být vždy
hlavním atributem, podle kterého vybírat
navigaci. Například větší VDO Dayton má sice větší
zobrazení celku 5,6“, avšak zobrazované údaje
jsou výrazně menší než u modelu Nano. Výsledkem
je v praxi podstatně jednoduší a lepší
orientace s Dynavixem. Dalším důležitým
plusem je bluetooth hansfree. Nejenže zvyšuje
komfort jízdy, ale také i bezpečnost. Velmi
propracovaný je způsob evidence a kontroly
jízd. Od systematického měření spotřeby
až po knihu jízd. Systém umožňuje zcela jednoduše
vést dlouhodobý archiv. Údaje je možno
exportovat a tím například výrazně ulehčit
kontrolu jízd v malých podnicích. Celou správu
zajišťuje software Dynavix Manager.
Výhody:
nejtenčí
v model v testu, výborné bluetooth, revoluční
zvukové navádění, aktualizace map zdarma po dobu
3 let
Nevýhody:
menší
displej
Hodnocení:
velmi dobrý
visačka výborný poměr cena výkon
Garmin
Nüvi 765 T
Lifetime
cena: 8 990 Kč
Displej:
4,7
palce
Hmotnost: 184 g
Baterie: dobíjecí lithium – ion
Mapy: ČR + 40 zemí Evropy
PC propojení: USB
Záruka: 2 roky
Garminová klasika.
Velmi dobrá mapa. Mnoho propracovaných detailů.
Bluetooth usnadňující telefonování při jízdě
je nejen funkční, ale také, a to je podstatné,
jednoduché na obsluhu. Zvuk při telefonování je
dostatečně srozumitelný. Velmi profesionálně
zpracované je i pouzdro navigace s příjemně
pogumovaným povrchem. Osobně vyzdvihuji ještě
jednu velmi důležitou vlastnost, kterou se domníváme,
že má Garmin nejlépe propracovanou, a tou je režim,
ve kterém se po pouhém jednom dotyku na obrazovku
na ikonu rychlosti přepne mód technických
informací s výrazným rychloměrem a devíti
dalšími údaji. Dalším důležitým faktorem je
zcela intuitivní ovládání. Samostatnou kapitolou
je pak Lifetime.
Jestliže se ostatní výrobci předhánějí kolik
let budou zdarma aktualizovat mapy zákazníků po
koupi přístroje a ti nejlepší zaručují maximálně
tři roky, pak nejen tento model, ale i některé
další vybrané od Garminu mají bezplatnou
aktualizaci map
po celou dobu provozu životnosti přístroje. Snad
jediné co nám vadilo, že takto propracovaný
model nemá AV vstup. Ne že by ho ostatní
konkurence (až na jeden model) měla, nicméně se
domníváme, že by jím moderní navigace v době
„revoluce“ multimédií mohla být vybavena.
Výhody:
jednoduché
ovládání, výborný bluetooth, lifetime
mapy-bezplatné aktualizace map po celou dobu životnosti
navigace
Nevýhody:
není
AV vstup
Hodnocení:
Vítěz testu visačka vítěz testu
VDO
Dayton 6000
cena: 8 800 Kč
Displej:
5,6 palců
Hmotnost:
425 g
Mapy: Evropa včetně ČR
PC propojení: USB
Záruka: 2 roky
Na první pohled
velmi dobře vybavený model. Jediný v testu má
digitální tuner
DVB-T. To
je avšak jedna
z mála věcí,
kterou výrazně vyniká nad testovanou
konkurencí. (Pro jeho kvalitní příjem bylo však
nutno zaměnit dodávané antény za jiné externí
s větším ziskem.) Druhým pozitivem je velký
displej 5,6“. Samotná navigace však v praxi
oproti ostatním nesplnila očekávání.
Nepropracovaná grafika působí dojmem, že
navigace je pouze doplňkem TV a ne naopak. Kromě
horší grafiky se nám nelíbilo ani méně
komfortní ovládání. I když během jízdy máte
možnost sledovat současně až volitelných šest
parametrů, v praxi je to velmi problematické.
Číslice jsou tak malé a nezřetelné, že jim musíte
k přečtení věnovat značnou pozornost, což
není ani příjemné ani bezpečné. Zvláštní
kapitolou je pak Li-Po baterie o kapacitě 4000 mAH
s deklarovanou výdrží až šest hodin.
Tohoto času dosáhla v praxi
pouze zlomek (maximálně
podle režimu 30 až 60 minut), později však
již jen pár minut.
Samozřejmě všechny baterie stárnou a zmenšuje
se jim kapacita, ale rozhodně by to nemělo být
takto drastické.
Výhody:
Dobrý digitální TV,
Nevýhody: Nepropracovaná grafika, minimální možnost
uživatelského výběru, titěrné číslice
Hodnocení:
uspokojivý
Garmin
Nüvi 1350 Lifetime
cena: 6 790 Kč
Displej:
4,7
palce
Hmotnost: 162 g
Mapy: ČR + 40 zemí Evropy
PC propojení: USB
Záruka: 2 roky
„Jednodušší“
varianta Garminu
Nüvi 765T lifetime. I když se jedná o levnější
přístroj, ty hlavní věci mají společné.
Obdobnou filosofii s hlavním hitem Garminu
lifetime map, tedy doživotně zdarma aktualizace
map. Oproti
„sedmsetpětašedesátce“
má nejen nevýhody, ale také výhody. Základní
výhodou je delší výdrž baterií. Až
čtyři hodiny
patří mezi absolutní špičku a to i
oproti 765T, která vydrží „pouhé“ tři
hodiny. Naopak modelu 1350 chybí velmi důležité
Bluetooth handsfree . Mapa TOPO Czech není součástí
dodávky, ale je ke stažení. Chybí i vestavěná
paměť. Drobností
je však více. Chybí zobrazování 3D budov, či
Garmin Locate tedy
uložení pozice zaparkovaného auta. Také postrádá
přijímač dopravních informací,či MP3 přehrávač,
také tu chybí FM vysílač
či sluchátkový
audio výstup. Otázkou ale je, co v rámci
navigace potřebuji. Pro toho kdo chce jednoduchou
spolehlivou navigaci,
kde má zajištěnou aktualizaci map zdarma
po celou dobu životnosti přístroje je tento
,model velmi
dobré řešení. Naopak zobrazení map je hezčí a
modernější než u dražšího brášky.
Výhody:
doživotní
obnovování map, špičková baterie o výdrži 4
hod, velmi dobré grafické znázornění
Nevýhody:
méně
komfortu, není bluetooth
Hodnocení:
dobrý
Petr Řezáč /
|