nafukovací čluny, vodní skútry, plachetnice, motorové lodě, charter

Komentář
Zruší Špidla Vltavu ? 

Středeční výjezdní zasedání vlády v Českých Budějovicích zanechalo dojem jako bychom se vrátili minimálně o patnáct let zpět. Jednalo se o vyhlášce, která upravuje podmínky plavby se spalovacími motory. Komunisté v roce 1976 zakázali plavbu s motory vlastně všude. Doufali jsme, že se tento stav změní, zvláště když teď chceme kráčet do EU. Za příklad jsme si mohli vzít našeho severního souseda – Německo, kde jsou bezproblémově lodě s motory provozovány, a to i v rekreačních střediscích, dle logiky, že lodě slouží také k rekreaci.

Ovšem „kocourkovští“ včera rozhodli, že tato logika je nesmyslná. Jako podklad a alibi k tomuto rozhodnutí posloužila především petice, kterou zorganizovalo Sdružení pro ochranu přírody a krajiny ve Slapské oblasti. A kdopak je asi v tomto sdružení zastoupen? Velkou většinou přece ti, kteří mají chaty a rekreační objekty na Slapech. A kdo to je, kdo získal pozemky na březích atraktivní rekreační lokality? Přece ti, kteří byli komunistickému Československu velmi prospěšní a dnes chtějí mít absolutní klid bez ohledu na nikoho jiného. Nebo se jim dnes tak dobře nedaří a nemohou si motorovou loď koupit. I toto vyjádření jsem slyšela.

S velkým zájmem jsem sledovala i včerejší „21“ na toto téma. Vystupoval tam i Pavel Filka z výše jmenovaného sdružení a jeho argumentace byla snůškou polopravd, nesmyslů a tendenčních lží. Nicméně laik to nepozná a o to jde. Například řekl:

1) Lodní motory znečisťují vodu. –  Toto není to pravda. Současné motory jsou konstruovány tak, aby vyhověly přísným ekologickým podmínkám. Oleje z nich neunikají a navíc se používají ekologické plně odbouratelné. Naopak lodě s motory vodu okysličují, a tím se vlastně voda i čistí. Na Bodamském jezeře byl kdysi proveden experiment. Na části byla plavba s motory na určitou dobu zakázána. V této části se postupně kvalita voda začala zhoršovat, protože nebyla promíchávána a okysličována, a tedy se tam začaly vytvářet řasy.

2) Na Slapy a Orlík se rekreanti a lodě nevejdou, rekreanty lodě budou rušit a mohou je zranit. – Toto je další nesmysl. Plavec, který plave do vyznačené plavební dráhy je na tom stejně jako chodec, který by bez rozhlížení vstoupil do silnice. Navíc v návrhu vyhlášky od ministerstva dopravy byla v těchto oblastech navržena rychlost 25 km za hodinu. To není tak závratná rychlost, aby byl plavec přehlédnut. 

3) Lodě budou všechny rušit. – Domnívám se že nebudou. V návrhu vyhlášky byly stanoveny doby, kdy lodě nebudou moci jezdit. Bylo to ráno, večer, v poledne, v neděli. Navíc při rychlosti 25 km za hodinu motor skoro neslyšíte.

4) Pavel Filka nastínil i chudinku dítě, které vylézá z vody zaolejované tak, že jej vlastní matka nepozná. – To snad ani nebudu komentovat. A mohla bych ještě pokračovat.
A tak, na podkladě především těchto argumentů Kužvart prosadil zákaz motorových člunů na vodách a to od 15 června do 15 září.

Ministr životního prostředí Miloš Kužvart, jehož návrh znění nakonec kabinet schválil, neskrýval o přestávce jednání vlády spokojenost. Naopak jeho odpůrce, šéf resortu dopravy Jaromír Schling, nešetřil kritikou. "Je to špatné řešení a myslím si, že nebude mít dlouhý život," komentoval  rozhodnutí.

Ano já s ministrem Schlingem také souhlasím. Toto, ale rozhodně nemohu říci (a chce se mi zde napsat o soudruhovi) o místopředsedovi vlády Špidlovi, který se v rozhovoru pro Právo vyjádřil v tom smyslu, že dle jeho názoru motorové čluny na Orlík a Slapy nepatří. "Ohrožují na životech plavce, způsobují nadměrný hluk," zdůraznil Špidla před časem v tomto rozhovuru. Ale i on dodal své ale. "Ministr dopravy Jaromír Schling má pravdu v tom, že Slapy i Orlík patří podle zákona mezi vodní cesty, a to provoz motorových člunů umožňuje. Bylo by dobré udělat novelu zákona, aby byly tyto přehrady z vodních cest vyjmuty," dodal Špidla.

Já to vidím tak, že Špidla vlastně chce rušit Vltavu – vodní cestu.  Podle tohoto hesla bychom se mohli dočkat třeba i rušení některých silnic, které vedou směrem na západ.

                                                                                                                  Olga Řezáčová 

 

NAFUKOVACÍ ČLUNY

YAM 330S

Možná uvažujete o koupi motorového nafukovacího člunu. Již vás nebaví pasivní trávení dovolené a chcete něco podniknout. Nafukovací člun vám umožní strávit spoustu pěkných chvil, poznáte místa na vodě, kam se jinak nedostanete.

CHARTER A DOVOLENÁ

Dovolená na lodi - na plachetnici nebo motorové lodi. Poslední dobou stále více vyhledávaný způsob trávení dovolené. Představuje aktivní odpočinek, kdy poznáte místa, kam se jinak než lodí nedostanete. Máte možnost si aktivně odpočinout od každodenního shonu, obchodních jednání a strávit příjemné dny v kruhu přátel, rodiny nebo i jen s partou lidí, kteří mají podobné zájmy.

VODNÍ SKÚTRY

WAVER RUNNER XL1200

Poskytnou mnoho radosti na vodě, pokud jste soutěživý typ, tak se můžete účastnit závodů nebo se jen tak prohánět po vodě. Dejme tomu, že se rozhodujete jak a jakým způsobem pořídit vodni skútr, na kterém jste se svezli na dovolené.

MOTOROVÉ LODĚ

BAYLINER 2352 CAPRI

Nedávno jsem listovala starými vydáními Yacht stylu a znovu jsem si přečetla článek "Chcete motorovou loď nebo jachtu?" z poloviny roku 1995, který mimo jiné nabízel přehled našeho trhu s motorovými loděmi. Musím konstatovat, že od té doby se toho dost změnilo a dnešní trh poskytuje podstatně širší nabídku.

 

 

PLACHETNICE

Vítr fouká do plachet, vaše loď tiše klouže po vlnách, vy máte dovolenou a s rodinou nebo přáteli plujete po moři či přehradě, skvěle relaxujete a poznáváte nová místa. Hezká představa – jen potřebujete loď. A máte z čeho vybírat. Můžete zvolit  velkou loď , na které můžete strávit celé prázdniny nebo menší pro víkendy.