Poskytnou mnoho radosti na vodě, pokud
jste soutěživý typ, tak se můžete účastnit závodů nebo se jen
tak prohánět po vodě. Dejme tomu, že se rozhodujete jak a jakým způsobem
pořídit vodni skútr, na kterém jste se svezli na dovolené.
Nejdříve
je dobré rozhodnout se jaký typ skútru chcete. Pokud jste sportovní
typ a baví vás neustále něco objevovat , pak je to jediné a pravé
pro vás " stojka ". Prostě vehikl na kterém se stojí (nebo
taky ne), který se chová jako splašený kůň a na které budete první
tři roky neustále objevovat nové a nové způsoby jízdy.
Pokud se vám svaly přesunuly do nižších partií těla, pak vřele
doporučuji " sedák ". Hodný a poslušný stroječek, který
vás neschodí a za kterým se dá tahat cokoliv. Třeba i přítelkyně
(nebo tchýně !) na vodních lyžích.
Tak a jdeme nakupovat. Máte částku na auto nižší střední třídy,
fajn , kupte si nový. Výběr ve
je stojkách mezi Yamahou a Kawasaki. V sedačkách je výběr velký.
Nabízí je Yamaha, Kawasaki, Sea Doo, Polaris a Artic Cat. Dá se vybírat
podle barvy, tvaru, obsahu, výkonu, značky a ceny.
Zkuste ale také vybírat podle dostupnosti náhradních dílů. Poraďte
se v servisu nebo se známým který má zkušenosti. Určitě nebudete
nadšeni, když začátkem června zjistíte, že potřebujete nějaký
šroubek a budete na něj čekat do konce září. Chcete pořídit skútr
levněji? Myslíte si, že ušetříte? Není nic jednoduššího. Kupte
starší.
V
zásadě je to možné, ale pozor
U vodního skútru je
jednou z nejdražších oprav oprava motoru. Ta může stát i desítky
tisíc. Doporučuji tedy koupit skútr který dobře znáte. V opačném
případě počítejte vždy s nějakými náklady navíc.
Hlavní
kritéria pro výběr by měla být :
1.
provoz na slané vodě, slaná voda velmi poškozuje hliníkové
odlitky motoru a turbíny. Pokud je motor " vykvetlý " a
ochranná barva na motoru již nedrží, znamená to, že tento stroj
byl velmi používán na moři a nebo mu nebyla věnována náležitá péče.
Slaná voda se dostane opravdu všude a dokáže například i zevnitř
naprosto zničit karburátor.
2. rok výroby,
většina výrobců uvádí rok výroby a modelový rok jako poslední
trojčíslí výrobního čísla plováku. Např.
Seadoo : ZZNxxxxxxxB495. Jedná se o model 1994 rok výroby 1995
a písmeno B znamená druhý měsíc.
3. stav
turbiny, zde je třeba pozorně prohlédnout stav hnací
vrtule. Nesmí nést jakékoliv známky poškození. Vrtule je velmi náročná
na přesnost a i malý kamínek ji může značně poškodit ( cena cca
12 000,-Kč). Také statorové lopatky by neměly být ulámané nebo
ohnuté.
4. celkový
stav, pokud je plovák velmi podřený, opravovaný nebo
jinak poškozený, vypovídá to cosi o původním
majiteli. Drobným škrábancům na dně plováku se však lze jen velmi
těžko ubránit.
Pokud si nebudete jisti, naložte skútr a přijeďte do servisu. Možná
tak předejdete nepříjemným překvapením a možná pak raději zvolíte
skútr nový.
Další
rady - o tom jak se starat o vodní skútr, a kompletnější
servis najdete v čísle 2/2000 časopisu Yacht Styl a na www.yachtstyl.cz
Petr
Koťátko a Petr Los
|