Úvod

 19.9. 2000

               
 
Poskytnou mnoho radosti na vodě, pokud jste soutěživý typ, tak se můžete účastnit závodů nebo se jen tak prohánět po vodě. Dejme tomu, že se rozhodujete jak a jakým způsobem pořídit vodni skútr, na kterém jste se svezli na dovolené.

 Nejdříve je dobré rozhodnout se jaký typ skútru chcete. Pokud jste sportovní typ a baví vás neustále něco objevovat , pak je to jediné a pravé pro vás " stojka ". Prostě vehikl na kterém se stojí (nebo taky ne), který se chová jako splašený kůň a na které budete první tři roky neustále objevovat nové a nové způsoby jízdy.
Pokud se vám svaly přesunuly do nižších partií těla, pak vřele doporučuji " sedák ". Hodný a poslušný stroječek, který vás neschodí a za kterým se dá tahat cokoliv. Třeba i přítelkyně
(nebo tchýně !) na vodních lyžích.
Tak a jdeme nakupovat. Máte částku na auto nižší střední třídy, fajn , kupte si nový. Výběr  ve je stojkách mezi Yamahou a Kawasaki. V sedačkách je výběr velký. Nabízí je Yamaha, Kawasaki, Sea Doo, Polaris a Artic Cat. Dá se vybírat podle barvy, tvaru, obsahu, výkonu, značky a ceny.
Zkuste ale také vybírat podle dostupnosti náhradních dílů. Poraďte se v servisu nebo se známým který má zkušenosti. Určitě nebudete nadšeni, když začátkem června zjistíte, že potřebujete nějaký šroubek a budete na něj čekat do konce září. Chcete pořídit skútr levněji? Myslíte si, že ušetříte? Není nic jednoduššího. Kupte starší.
V zásadě je to možné, ale pozor
U vodního skútru je jednou z nejdražších oprav oprava motoru. Ta může stát i desítky tisíc. Doporučuji tedy koupit skútr který dobře znáte. V opačném případě počítejte vždy s nějakými náklady navíc.

Hlavní kritéria pro výběr by měla být :
1. provoz na slané vodě, slaná voda velmi poškozuje hliníkové odlitky motoru a turbíny. Pokud je motor " vykvetlý " a ochranná barva na motoru již nedrží, znamená to, že tento stroj byl velmi používán na moři a nebo mu nebyla věnována náležitá péče. Slaná voda se dostane opravdu všude a dokáže například i zevnitř naprosto zničit karburátor.
2. rok výroby, většina výrobců uvádí rok výroby a modelový rok jako poslední trojčíslí výrobního čísla plováku.
Např.  Seadoo : ZZNxxxxxxxB495. Jedná se o model 1994 rok výroby 1995 a písmeno B znamená druhý měsíc.
3. stav turbiny, zde je třeba pozorně prohlédnout stav hnací vrtule. Nesmí nést jakékoliv známky poškození. Vrtule je velmi náročná na přesnost a i malý kamínek ji může značně poškodit ( cena cca 12 000,-Kč). Také statorové lopatky by neměly být ulámané nebo ohnuté.
4. celkový stav, pokud je plovák velmi podřený, opravovaný nebo jinak poškozený, vypovídá to cosi o původním majiteli. Drobným škrábancům na dně plováku se však lze jen velmi těžko ubránit.
Pokud si nebudete jisti, naložte skútr a přijeďte do servisu. Možná tak předejdete nepříjemným překvapením a možná pak raději zvolíte skútr nový.

  Další rady - o tom jak se starat o vodní skútr, a kompletnější servis najdete v čísle 2/2000 časopisu Yacht Styl a na www.yachtstyl.cz

 

Petr Koťátko a Petr Los