Vyšlo:
28.2.2000

E-mail

Český Mobil si naordinoval úspěch do názvu sítě.

Jak se zdá, nový mobilní operátor, Český Mobil nedá konkurenci nic zadarmo. Naše prozatímní průzkumy ukázaly, že jestli to takto půjde, dál tak se již brzo bude smát nejen on, ale hlavně jeho zákazníci. Především proto, že vsadil na "skromné" vystupování, pilnou práci s vysokým nasazením bez nadsazených reklamních kampaní a na výborné ceny. A to jsou vlastnosti, které jsou velmi sympatické a jestli mu vydrží, pak povedou dříve či později k výraznému úspěchu.

První dva měsíce vše připomínalo pohádku. Ticho, žádné výrazné znaky aktivity. A pak to spustili. V sobotu ráno ještě nic moc, v pondělí na většině strategických míst signál velmi kvalitní. V Praze, konkrétně na námi testovaných místech, mezi -55 až -68 dB, přeloženo do běžné mluvy "u většiny mobilů všechny dílky". Oficiálně však v počátcích fungovala pouze Praha 1, 2, 3, 7, 10. Má testovací Nokia 7110 však ukazovala na rozdíl od sdělení operátora výborný signál i na čtyřce, pětce či šestce. Jak vzápětí ukázaly praktické zkoušky, s kartou Českého Mobilu opravdu bylo lednové pokrytí "Oskara" v Praze i v některých dalších českých městech neuvěřitelně dobré v porovnání s krátkou dobou, kterou měl k dispozici. Poprvé jsem se setkal v našich krajích s tím, že pracovníci informačního střediska operátora hovořili o momentálních možnostech své sítě kritičtěji, než jaká byla reálná situace. Když pak jsem si ještě dosadil velmi výhodné ceny většiny nabízených programů, a to zdaleka nejen těch vítězných, byl jsem velmi potěšen. Vše totiž nasvědčuje tomu, že styl, kdy operátor trvale hovořil o férových cenách a přitom je upravoval často oproti konkurenci pouze symbolicky, či vyráběl billboardy s tématem o "skvělém" pokrytí v místech, kde neměl v tu dobu dobrý signál, v našich zeměpisných šířkách nemají pro získání dobré image moc šanci.

Nejen dobrý nástup, ale i mnohé, u nás doposud zcela nové prvky, jako je například účtování po vteřině či přenos neprovolaných minut do následujícího měsíce, vzbuzují důvěru. Když k tomu připočteme nulovou aktivaci karty a opravdu zajímavé ceny jednotlivých programů, tak se máme opravdu na co těšit.

Nečekaně kvalitní nabídka

Český Mobil připravil svým zákazníkům opravdu lákavou nabídku. Žádné pouze kosmetické rozdíly od konkurence, žádné finty, které vás nakonec stojí stejně. Ale opravdu, když srovnáte ceny za tarify Oskara se svými současnými účty za mobil, můžete dojít k výraznému ušetření finančních prostředků při volbě nového operátora. Ceníkové menu začíná nulovou aktivací za SIM kartu. Jedinou položku, kterou musíte zaplatit ať používáte kterýkoliv program, je tisícová záloha, která vám bude po několika měsících vrácena. Opravdovým hitem je především sazba 3 a 5. Pětka (volám stále) - pro hodně volající, se může velmi rychle stát rájem podnikatelů a dalších zákazníků, kteří protelefonují měsíčně více než 300 minut. A to dokonce i tehdy, když některý měsíc telefonují výrazně méně. Fakta jsou zde více než výmluvná. Aktivace karty zdarma. Tisíc korun záloha,/tu je možno podle potřeby navýšit/, tři sta volných minut, každá další minuta 3,50 Kč bez ohledu do jaké sítě voláte a kdy, možnost neprovolané minuty přesunout do následujícího měsíce, po první minutě účtování po sekundě. Pracovně říkám tomuto programu zlý sen konkurenčních operátorů. Především proto, že šetří vaši peněženku až přes padesát procent a vzhledem k zcela totožnému minutového tarifu do všech sítí umožňuje i poměrně velmi kvalitní kontrolu provolané částky. S podporou operátora pak kontrolu zcela přesnou. Nemenším hitem je i program tři (volám často) pro středně volající. Paušál 500 Kč, 100 minut volných a každá následující minuta 4,50 Kč. Všechny ostatní podmínky shodné s předchozím programem. I když jeden ze dvou vítězných tarifů s označením T2 (čtyřka v žebříčku Oskara) vypadá na první pohled ještě výrazně lépe, má i své nevýhody. Je v mnoha směrech méně komfortní a vyžaduje od zákazníka více "obětí". Tou hlavní je především nutnost smlouvy na čtyři roky, což může být v době bouřlivého rozvoje určitým skokem do tmy. Také rozdělení volných minut na špičku a mimo špičku plus tarifikace za každou započatou minutu je náročnější na kontrolu. Odměněni budete naopak neuvěřitelnými "třemi sty minutami" za 550 Kč. T1 (volám málo). Vynikající tarif pro nevolající. Za deset korun dostanete skvělou příležitost být "na telefonu". Leč pozor. Absolutní kontrola a kázeň je nezbytně nutná. Vzhledem k tomu, že placené minuty jsou relativně velmi drahé (až 28 Kč), může vám například zvídavé dítě snadno udělat značnou díru v domácím rozpočtu. Naopak zvláště pro starší lidi, kteří potřebují mít kontakt se světem a přitom aktivně netelefonovat, je tento typ tarifu ideální.

Bleskem z historie

Začátky Eurotelu byly nesrovnatelně odlišné od situace ostatních operátorů. Především proto, že ve své době zde byl zcela mimořádný. Stal se na dlouhou dobu nositelem mobilního telefonování a jeho výlučným symbolem. Tomu také odpovídaly ceny, které byly z dnešního hlediska astronomické, včetně velmi nepopulárních poplatků za příchozí hovory. Po příchodu druhého operátora na trh se však vše změnilo jako kouzelným proutkem. V té době ukázal tento operátor svou výraznou profesionální kvalitu. Tam, kde jste ještě nedávno měli pocit, že o vás není zájem a že když nemáte hodně nacpanou peněženku nejste žádoucí, se vše během pár dní změnilo. Eurotel úspěšně začal budovat image zkušeného a velmi vstřícného profesionála. Paegas naopak po svém zahájení měl obrovskou šanci strhnout pozornost na sebe a odebrat konkurenci velké množství těch, kteří nemohli zapomenout Eurotelu jeho "staré hříchy". (Pro sklerotiky dodávám, že telefon, tehdy ještě analogová síť NMT, dnes Tip s aktivací, mohl stát klidně padesát či šedesát tisíc a některá komfortnější řešení klidně přes sto tisíc Kč, či i určitou aroganci a povýšenost některých zaměstnanců v začátcích provozu. Této příležitosti však podle mého názoru Radiomobil nevyužil. Domnívám se, že jedním z důvodů je prezentace neúměrně vysokého sebevědomí s některými praktikami, které nemusí působit na každého nejlépe. Ale konkrétně. Paegas se snaží přesvědčit, že jeho služby jsou nejlevnější či nejvýhodnější, to je však často velmi odlišné od reality. Například Paegas nemá (narozdíl od ostatních operátorů u nás) dodnes volnou informační linku pro ty, kteří právě u sebe nemají kartu s jeho sítí. To samozřejmě neškodí zákazníkům konkurenčních operátorů, ale především potencionálním zákazníkům Paegasu, protože z pevné sítě je tyto informace stojí deset korun za minutu. Podobně jsou na tom i zákazníci Paegasu, kteří chtějí znát některé telefonní číslo jeho sítě pomocí asistenční služby Paegas. Ta v době psaní tohoto článku stála 9 Kč a 80 hal za spojení a za každou minutu stejnou částku. Pro majitele Twist karet za spojení 9,80 Kč za druhou a za každou další minutu čtrnáct korun osmdesát haléřů. tedy například, za první minutu dáte více než dvojnásobek za minutový hovor do USA. Stejné podmínky platí i pro volání na pevné linky informací Telecomu. Stejná je situace například i u zasílání faxů. Když si budete chtít stěžovat faxem není problém v případě, že máte mobilní fax. Že nemáte mobil s faxem, pak je to váš problém protože faxová čísla jsou opět pouze mobilní, takže vás opět každá minuta bude stát 10 Kč. Eurotel má veškeré informace z území celého státu zdarma. Faxovat můžete samozřejmě běžným způsobem v místě za normální místní poplatky Telecomu. Také volání na informace Telecomu z běžné karty Eurotelu jsou podle délky volání až čtyřikrát levnější oproti platbě z obdobné karty Paegasu. O víkendu to u sítě Eurotel Tip může být dokonce až absurdní 18 násobek. A vzhledem k tomu, že to leckdy v průběhu nebyla žádná sláva ani s proklamovaným pokrytím a faktickým stavem. I u mobilní sítě platí stejná psychologická pravidla jako v životě. Když je někdo skromný a svou práci hodnotí střídmě, máte tendenci mu případné drobné chybičky automaticky odpustit. Naopak, když někdo překypuje nezdravým sebevědomím a vy se mnohokrát přesvědčíte, že jeho tvrzení je nepravdivé, byť by šlo o naprosté maličkosti, přestanete mu věřit. Uvidíme jak bude situace vypadat v nejbližší budoucnosti. Jak se zatím zdá, tak tuto veledůležitou věc pochopil nejlépe právě Český Mobil.

Petr Řezáč