Vyšlo 5.4.2000

E-mail

O pejskovi, kočičce a Oskarovi
aneb horor po česku


Kdyby v pohádce o pejskovi a kočičce dělala naše roztomilá zvířátka  místo dortu faktury, určitě by byly podobné těm, které nám vyrobil náš milý operátor Oskar. Je v nich opravdu všechno smotáno tak strašně, že se v nich, jak se ukázalo, nevyznají ani pracovníci Oskara, které jsme požádali o vysvětlení.


Ráno přišla listonoška a přinesla nám do redakce mimo jiné i dvě úhledné obálky. Malou a velkou. Na obou se na mne smál červený Oskar. V tu dobu jsem ještě netušil proč se tak „řehtá“...

Záhy mně to však došlo. „Podezřívám ho, že se mi vysmívá“. Na jedné faktuře byla dnes, tedy 5.4., splatnost  31.3. a na druhé byl jako termín splatnosti uveden dnešní den. To však byl jen počátek hororu. Filozofie, se kterou jsou dotyčné faktury dělané, je tak rafinovaná, že jí nerozumějí ani samotní pracovníci Oskara. Nejvíce se mi líbil pracovník zákaznického centra, který mi po zhruba půlhodinové konzultaci řekl. “ Víte, já jsem tady proto, abych vám vysvětli,l jak to je správně, ale já vám to říct nemůžu, protože jsou to v tomto případě opravdu strašné nesmysly.  Rozpis vyúčtování je opravdu velkolepý. V rubrice provolaných volných minut je doslova toto. Volné /minuty/ 5 hodin, provolané 29,minut 58 vteřin, úspory –104,Kliknutím se otevře v novém okně 90.  Čeho 104,90. Korun či minut?  Ani jedno ani druhé. Kromě jiného se ani nikde nedozvíte, kolik minut vám ještě  zbývá do dalšího měsíce.  Takových stránek máme k dispozici hned několik.  Velmi pozoruhodné je i podrobné vyúčtování. Například podrobný účet  bývalé čtyřky, nyní Dohody s Oskarem, má zvláštní seznam na pevné linky a další na Paegas a Eurotel, tedy všechny hovory za stejnou cenu. Naopak minuty ve špičce jsou na stejném seznamu s minutami mimo špičku. Ač právě zde jsou výrazné tarifikační rozdíly. V podrobném účtu naprosto chybí opravdu provolaný čas, ale je tam uveden pouze ten, který byl již operátorem upraven. Tím  ztrácíte kontrolu nad skutečně provolaným časem.

I další faktura, tentokrát na jiné číslo, má řadu nesmyslností, které se nám nepodařilo ani po velmi detailní analýze vypátrat. Kromě jiného jsou na ní i počty minut, které nesouhlasí s našimi kontrolními zápisy, a které při naší průběžné kontrole na zákaznické lince byly uznány jako mylné a pak se zase objevily v účtu. To už je ale jiná kapitola, nikdo nejsme neomylní. Nechceme ti milý Oskare škodit. Ba právě naopak, jsi nám, jak již jsme několikrát uvedli sympatický svou cenovou politikou i tím, že jsi výrazným způsobem vyvolal konkurenční prostředí. Na druhé straně se domnívám, že tak základní věci jako jsou faktury jsi mohl „natrénovat“ podstatně kvalitněji a hlavně rychleji. Hlavním problémem zde  není jedna „zvoraná“ faktura, ale  celý  nesmyslný systém fakturace.  A to je politování hodné, protože ses mohl podívat za inspirací například u konkurence.  A proto si myslím, že experiment s „dortem“, do kterého se všechno semlelo bez ladu a skladu je zbytečný. 

  Petr Řezáč