Novinky, zajímavosti

 

Redakční test      

 

Test skútrů o obsahu 50 cm3

Expanze skútrů v našich městech v poslední době je nejen výrazná, ale zároveň i logická. Dopravní zácpy, neprůjezdnost center měst, značné problémy s parkováním a drahé pohonné hmoty vedou stále více lidí právě k nákupu skútru. Ten má především ve městech nejen všechny výhody klasického motocyklu, ale v mnohém jej i předčí. Díky variátoru /automatické bezstupňové převodovce/ nemusíte řadit. Jízda na něm je výrazně pohodlnější než na motocyklu, nepotřebujete speciální oblečení. Ve skútrovém ráji, kterým je například Paříž či Řím, se na skútrech jezdí dokonce i v obleku. Na rozdíl od motocyklu je skútr i bezpečnější. Když totiž „položíte“ motocykl, většinou to odnesou minimálně nohy. Díky výrazné kapotáži skútrů při šikovném pádu můžete být zcela nedotčeni nejen vy, ale například i vaše oblečení. 

Co jsme testovali

Skútry řadíme do několika kategorií. Maloobsahové do 50 cm3. Střední obsah 125 až 250 cm3 a Maxi skútry nejběžněji o obsahu 300 až 500 cm3, výjimkou však nejsou ani sedmistovky. Do našich testů jsme vybrali 6 zástupců té nenižší kategorie, tedy padesátek. A to z několika důvodů. U nás jsou nejrozšířenější, nejdostupnější, jsou většinou prvními stroji, se kterými se mladí lidé seznamují a zároveň dříve narozeným na tuto kubaturu platí i řidičský průkaz pro osobní automobil. Padesátky jsou nejen relativně levné, ale vynikají i levným provozem. Mají obecně menší hmotnost než skútry o větším obsahu. Jsou mrštnější a ovladatelnější. Samozřejmě většinou nedosahují vysokých maximálních rychlostí jako skútry velké. To však není ve městě většinou značnou překážkou. Zatímco u vyšších kubatur je ideální pohonnou jednotkou čtyřtaktní motor, v padesátkách je to dvoutakt. Čtyřtaktní padesátky zatím nejsou žádným zázrakem a z dvoutaktního „minimotorku“ se dá dostat nejen větší výkon, ale především i akcelerace. Proto jsme k testům vybrali šest zástuců o obsahu 50 cm3vesměs s dvoutaktními motory. V rámci testu jsme se zaměřili i na to, jak a u koho skútry nakupovat. A v neposlední řadě, zdali je rozumné takovýto výrobek zakoupit v hypermarketu.

Jak jsme testovali

Po soustředění vybraných modelů jsme nejprve provedli kontrolu provozních náplní, brzdových systémů a připravili naše padesátky na praktické jízdní zkoušky. Testovali jsme ve spolupráci s firmou MOTO partner, která má dlouholeté zkušenosti s prodejem a servisováním  jednostopých vozidel. V testovacím týmu nechyběly ženy, či hmotnostně zdatní jedinci, kteří měli za úkol zjistit jak se s nimi a případnými kopci ten který motor „srovná“. Nechyběl mladý závodní jezdec. Opět se ukázalo, že přes tyto zcela rozdílné kategorie jezdců se všichni tencí i silní, jezdci se sportovním duchem i vyznavači komfortu až neuvěřitelně shodli na celkovém hodnocení. Tedy i zde platí, že dobré výrobky vyhovují relativně širokému sortimentu. Naopak se také znovu ukázalo, že skútry se alespoň dle našeho názoru nemohou kupovat v hypemarketech. Protože vám velmi často může původně sympatická cena díky různým komplikacím „zhořknout“.

YAMAHA CS 50 JOG R       cena 46 990 Kč

Yamaha patří ke značkám, u kterých jen těžko můžete pohořet. Všechny modely mají vysoký standart. Velké propadáky se nekonají. Pravda také je, že ne vždy jsou nejlevnější. Model JOG má velmi vyrovnané vlastnosti, příjemné ovládání, všechny prvky jsou tam, kde mají být. Velmi dobrý je i podvozek. Nevlní se, drží dobře stopu a přes svou malou stavbu je výborným pomocníkem. Brzdy fungují velmi dobře. Jsou účinné, ale zároveň žádné „jedovky“, které přivedou přední kolo do zablokování.  Bezkonkurenčně nejlepší motor. V týmu nebyl nikdo, kdo by ji nestavěl na jiné místo v testu než na vítězné. 

Výhody:   Výborný podvozek, velmi dobrá akcelerace, z testovaných nejlepší motor, výborná manévrovatelnost.

Nevýhody:  Vyšší cena, jednoduchý světlomet s klasickou asymetrickou žárovkou

Hodnocení:      vítěz testu             

Keeway Flash 50    cena 21 750 Kč

Klasická ukázka toho, proč koupě skútru v hypermarketu nemusí být tím nejlepším rozhodnutím. Velmi se zde hodí přísloví o koupení zajíce v pytli. Na první pohled pěkný skútr. Jenže. Prvním problémem je, že vás neobsluhuje odborník. V našem případě to byla prodavačka z oddělení sanity. Skútr jsme si nemohli vyzkoušet a dokonce se nám nikdo ani nepokoušel zprovoznit a namontovat baterii.

Ale k samotnému skútru. Když jsme si jej vyhlédli, tak měl v tomto testu být  „štikou“ v poměru cena výkon 21 750 Kč působilo spolu s podařeným designem a přídavným praktickým kufrem více než sympaticky. Jak praxe ukázala, model má však tři negativní vlastnosti, které výrazně ovlivňují jeho reálné používání. Základním problémem je použití nízkokoprofilových pneumatik v kombinaci s velmi špatně odladěným pérováním a nepřesnou přední vidlicí. Výsledkem je velmi nepříjemná jízda na jakémkoliv jiném povrchu, než je ideální asfalt. Šotolina, rozbitý asfalt či jakákoliv nerovnost - vše vede k výrazně nižší stabilitě než u ostatních testovaných modelů. I když mám na skútrech v rámci redakčních testů najety desítky tisíc kilometrů, byl jsem překvapen jak nebezpečný pocit můžete mít na tomto skútru  i při malé rychlosti. Paradoxem je, že na dobrém asfatu to zdaleka není tak špatné. Toho si však u nás moc neužijeme. Díky tvrdému pérování je delší jízda málo příjemná a únavná. Škoda. Při volbě jiných pneumatik a lepšího pérování by výsledek mohl být podstatně lepší. 

Výhody:  zdařilý design, moderní čočkový světlomet

Nevýhody: špatně laděný variátor, nedostatečný výkon ve stoupání, zcela nevhodně naladěný podvozek, nevhodně zvolené úzkoprofilové pneumatiky, nízký komfort jízdy

Hodnocení:     nedoporučujeme

Kymco Super 8 50 2T     cena 39 990 Kč

Největší kola v testu. Ideální pro české silnice. Stabilní, umožňuje příjemnou jízdu i na ne zcela ideálním terénu. Díky „delší stavbě“ převzaté od „stopětadvacítky“ je velmi vhodný pro jízdu ve dvou. Naopak tato délka omezuje mrštnost stroje. Velkou předností tohoto modelu je výborný motor, který jde velmi ochotně do otáček a svými velmi dobrými vlastnostmi skončil na druhém místě za Yamahou. Zajímavě jsou zde řešeny, tak jako i u některých dalších modelů Kymco reflektory. Výkon dvojice halogenových žárovek H4 se při volnoběhu snižuje tak, aby nebylo čerpáno nadměrné množství energie. Naopak při jízdě mají dostatečnou rezervu a ozařují vozovku podobnou intenzitou jako moderní automobily 

Výhody: čtrnáctipalcová kola- největší v testu, výborné držení stopy, velmi dobrý motor 

Nevýhody:  oproti ostatním testovaným padesátkám menší mrštnost v městské vřavě

Hodnocení:     velmi dobrý

Sachs SX1   cena 35 000 Kč

Na první pohled sympatický stroj. Jako jediný má na přední masce nad světlomety dvě řady LED diod, které by mohly výborně sloužit jako denní svícení podobně jako například u automobilů Audi. Bohužel tento efekt je nedotažený a tak diody, byť velmi intenzivní nelze pustit bez světlometů, tedy jejich funkčnost je problematická. Navíc jejich namodralé světlo v kontrastu s nažloutlými hlavními světlomety místo pocitu efektu vnímáte jako amatérismus. Motor jde ochotně do otáček, po výkonové stránce patřil k nejlepším. Bohužel celkový velmi dobrý dojem mu kazí relativně velké vibrace, které byly výrazně větší než u ostatních testovaných zástupců. Další slabší vlastností je  přední kolo, které odskakuje na nerovnostech. Při dobržďování se zvlní a hůře drží stopu. Celkové hodnocení je průměrné.  

Výhody : Pěkný design, dobré dílenské zpracování

Nevýhody: vibrace motoru, vlnění při brzdění

Hodnocení:   uspokojivý

Yuki 50 RMC                  cena 29 990 Kč

 

Příjemné překvapení. Dobrý podvozek s dostatečným komfortem umožňuje klidnou a pohodlnou jízdu. Ergonomicky bezproblémový. Drží stopu a i při vyšší hmotnosti jezdce dobře péruje. Motor se nám zdál o trochu horší než u Yamahy a Kymca.  V součtu všech vlastností však klady výrazně převyšují nad zápory. Patří k velmi dobrým  modelům této značky. Přestože má kompaktní stavbu, vejdou se na něj v pohodě dva jezdci. Skútr je čímž vzhledem k příznivé ceně i vhodným typem pro mladé motoristy.

Výhody: Komfortní podvozek, dobrý poměr cena výkon

Nevýhody:  ne zcela přesný motor

Hodnocení:     dobrý    

TGB R50 X     cena  39 990 Kč

Postavený pro oko „mladého závodníka“. Zdařile naladěný výfuk, který zvukově vyvolává dojem podstatně vyšší rychlosti, než té, kterou právě jedete. Jediný model s kotoučovými brzdami na obou kolech. „Tégébéčko“ rozhodně nezklame. V ničem výrazně nezaostává. Má dobré odpružení. Zajímavě řešená palubka s dominantním otáčkoměrem uprostřed a dvěma postraními displeji s digitálním ukazatelem rychlosti a provozního stavu, tedy množství pohonných hmot a teploty.  

Výhody:  dobře naladěný výfuk, sportovní vzhled

Nevýhody: vyšší cena

Hodnocení:     dobrý

Petr Řezáč

 


 

 

                                                                               

 

 

 

 

Z obsahu