Kymco
People S200i Redakční
test
Design
Jeho
design je v moderním střihu. Tedy velká kola,
vysoce uložené sedlo, které umožňuje takřka vzpřímenou
jízdu bez zbytečného hrbení páteře, kombinace ostrých
a oblých hran je velmi osobitá. Jediným problémem této
konstrukce je, že vzhledem k velkým kolům
má menší podsedlový
prostor, kde se na rozdíl od maxiskútrů nevejdou
dvě přilby ani náhodou. To však není žádný problém,
protože „píplovi“ velmi sluší například i velké
kufry od Givi. Ty bez problému pojmou dvě velké integrální
přilby. Díky
integrovanému robustnímu nosiči je montáž plotny pro
kufr velmi snadná. Pod
sedlem můžete mít druhý zavazadlový prostor pro méně
rozměrné předměty. Na rozdíl například od
konstrukcí značky Piaggio má People podobně
jako Daelim S250
rovnou podlahu bez jakéhokoliv výstupku. Toto řešení
umožňuje v případě potřeby vložit mezi řidiče
a přední část skútru speciální tašku či běžnou
příruční zavěsit na
zabudovaný háček. V přední části je
také uzamykatelná
zásuvka, do které je možno uložit například
mobil, peněženku či další menší předměty.
Moderní
eletroinstalace
Excelentně
je řešen celý elektrosystém. Zatímco zadní skupinová
svítilna a ukazatele směru jsou řešeny velmi moderně
a úsporně pomocí LED diod, velmi výkonný dvojitý
hlavní světlomet vyniká také prvky, za které by se
nemusel stydět ani mnohem dražší model. Prvním velmi
užitečným systémem
je blokování zapnutých světlometů bez nastartovaného
motoru. To samozřejmě výrazně šetří baterii. Druhá
podobná finta“ je výrazné snížení výkonu obou žárovek
světlometu v době kdy jsou otáčky motoru na
volnoběhu. Výsledkem
je velmi účinné a bezpečné svícení bez enormní
spotřeby energie či nadměrného odběru z baterie.
Dílenské
zpracování
Ty
tam jsou doby kdy thaivanské skútry
vynikaly špatným dílenským zpracováním, trpěly
různými pazvuky, jednotlivé díly špatně slícovány.
Například právě na Peoplu je patrné, jak se
v celkovém zpracování thaivanské modely začínají
výrazně blížit modelům japonským.
Nejenže jsme nenašli jediný kaz na metalíze či
nedotáhnutý šroub, ale /nechci to zakřiknout/ zatím
ještě během prvních stovek kilometrů jsme nenarazili
na žádnou vadu či poruchu.
Výkony
I
když model má označení S 200i, jde o obsah 163 ccm.
Maximální rychlost 97 kilometrů za hodinu je sice vyšší
jen o pouhých pět kilometrů
než kolik jezdí menší
Poeple S 125 nicméně „dvoustovka“ má výrazně
lepší kroutící moment
a akceleraci. Tedy vlastnosti které jsou podstatně důležitější
než pouhá „maximálka“. Optimalizace výkonu a spotřeby
je zde na rozdíl od „stopětadvacítky“ zajištěna
vstřikovací jednotkou.
Velmi
dobrá akcelerace spolu s úzkou siluetou stroje umožňuje
neobyčejnou mrštnost a rychlé výjezdy z křižovatek.
Podvozek je zvláště pro městskou dopravu velice
dobrý. Vzhledem k „podseknuté“ geometrii přední
vidlice však
při maximální rychlosti již není zcela přesný. To
se projevuje pouze v extrémních situacích na dálnicích.
Pro ty však prioritně
Poeple není určen. Jeho nejsilnější parketa je
ve většině běžných terénů jako je město, běžné
i špatné silnice
či lehký terén . Tam všude je velmi komfortní a příjemný.
Komfortní jízdě na polních či lesních cestách přispívají
i pneumatiky s hrubým vzorem. Spotřeba je adekvátní
modelu a výkonnosti motoru. Přestože People je zatím
nezajetý a testy probíhají v teplotách okolo nuly
nepřevyšuje příjemné čtyři litry.
Brzdy
a jízdní vlastnosti
Člověk
se musí stále učit. Když jsem viděl poprvé brzdový
systém „dvoustovky“ kroutil jsem hlavou. Vpředu
jednopístková a vzadu dvoupístková brzda. Tedy na první
pohled přední slabá a vzadu zbytečně předimenzovaná.
To znám z jedné čínské motorky a je to
katastrofa. Přední brzda tam v podstatě nebrzdila
zatímco zadní okamžitě blokovala. Jak se záhy ukázalo
když dva dělají totéž není to totéž. Zde se brzdový
systém chová excelentně. Vše je především postavené
na seřízení a propočtu účinnosti. Dvoustovku totiž
můžete brzdit v podstatě i jen zadní brzdou a ona
nepřejde do smyku ale velmi přesně a intenzivně brzdí.
Když brzdíte oběma máte pěkné „jedovky“. Když
jsem se ptal na důvod proč Kymco zvolilo tuto ne zcela
standardní konstrukci odpověď mě trochu překvapila,
nicméně jsem zjistil, že je velmi logická. Ne každý
má cit v ruce a když za snížené adheze vezme
enormně za „předek“ může
okamžitě ležet na silnici. Tady je sice
zadní brzda dvoupístková a silnější, ale seřízením
a rozložením váhy skútru jde do smyku podstatně později
než normálně. Přední je naopak trochu slabší. Výsledkem
je bezpečnější jízda i při intenzivním brzdění a
výrazně snížená možnost zablokování předního
kola. Je to zajímavé, ale v mnoha situacích jsme
si ověřili, že to funguje i když si na přehnanou
citlivost brzdění nedáváte pozor. To je důležité
nejen v případě
začátečníků, ale i v náročném celoročním
městském provozu, kde často je řidič nucen
reagovat v poslední chvíli.
Závěrem
People
S 200i je nejen výborným městským skútrem, ale i
strojem do náročnějšího terénu. Díky svým velkým
kolům relativně nízké hmotnosti a „útlému tvaru je
ideálním strojem do městského provozu stejně jako na
vesnici. Na rozdíl od některých modelů stejné
konstrukce má výborný poměr cena výkon.
Za 66 900
Kč získáte příjemný stroj,
který vás v lecčem příjemně překvapí.
Petr
Řezáč
|