Maxi
skútry vhodné i pro dlouhé cestování
vyšlo i v Lidových novinách
5.6.2008
Blíží se čas
dovolených a s ním i otázka kam a jak. Kromě
leteckých zájezdů či vlastním automobilem získává
stále větší oblibu také putování na dvou kolech.
Kromě toho klasického na motorce se poslední dobou stále
více prosazují i maxiskútry. Není divu, automatická převodovka
s variátorem je velmi příjemná a praktická.
Nezanedbatelný není ani fakt, že je podstatně lépe
chráněn před nepřízní počasí než právě
motocykl. Vedle něj má ještě jednu důležitou výhodu.
Lépe chrání nohy při případném pádu či nehodě.
Maxiskútr je obecně lépe a komfortněji vybaven nejen
než skútry menší, ale také podstatně lépe než značná
část motocyklů. Na některé modely je možno přidělat
nejen zadní box na věci o obsahu až 50 litrů, ale i
postraní boxy, které tuto kapacitu ještě velmi zvýší.
Ani v technice skútry nijak nezaostávají za auty a
motocykly. Například speciální navigace Garmin Zumo
nejen odolává dešti, napájí se z palubní zásuvky
a vydrží až čtyři hodiny provozu na baterie, ale slouží
i jako komfortní přesný digitální tachometr včetně
digitálního měřiče spotřeby. K tomu ještě díky
svým dvěma modulům Blue toth obstarává spojení mezi
vaším telefonem a přilbou. Vše signalizuje na
displeji. Tedy komfort obdobný jako v dobře vybaveném
automobilu.
Jak
jsme vybírali
Snažili
jsme se kromě proslulých modelů vybrat i ty dostupné a
samozřejmě nechybí ani novinky. Cenové rozpětí je od
70 tisíc Kč až po 230 tisíc. Nejmenším obsahem, který
jsme zařadili je 250cm3 především proto, že se domníváme,
že v předpokládaných dvou lidech a s bagáží
nemá již stopětadvacítka dostatečné rezervy
na manévrování v přetíženém silničním
provozu. Naopak většina „dvěstěpadesátek má již
maximální rychlost kolem 120 km v hodině. Ač tedy
to na dálnici není žádná sláva, na „okreskách“
se s ní můžete cítit jako ryba ve vodě. Ideální
je podle nás obsah kolem čtyř pěti set kubíků, protože
tyto skútry dosahují vesměs již vyšší rychlost než
130 kilometrů a výkon přes 25 až 30 kilowatů a k tomu
patřičnou akceleraci. Jejich výkonová rezerva pak může
řešit i složitější situace na dálnici a zároveň
to ještě bývají stroje lehčí a dobře ovladatelné.
Další kapitolou jsou skútry nad 500 kubíků. Ty už v mnohém
připomínají velké motocykly, což konkrétně v případě
našeho výběru platí doslova a do písmene.
Kymco
Xciting 500
147 900 Kč
Známá
a úspěšná pětistovka patří k typickým představitelům
své třídy. Robustní výkonný a dobře vybavený. Během
testů jsme na něm najezdili více než tisíc pět set
kilometrů a na „výletě jsme navštívili Rakousko a Německo.
Kymco poslední dobou již u nás stále více zdomácňuje
a není divu, protože u většiny modelů se vyznačuje
velmi dobrým poměrem cena výkon. Ergonomicky je Xciting
dobře stavěný vše je přehledné, ovládací prvky
jsou tam kde mají , případně tam, kde je očekáváte.
Jedinou slabší stránkou je vyšší hmotnost hnacího
agregátu a tedy i celého skútru. To se ani tak
neprojevuje při jízdě, jako při používání velkého
stojanu. Což mi zvláště v počátcích činilo
značné potíže. Bezkonkurenční „vychytávkou“ je
naopak ruční brzda, u skútrů výjimečná, nicméně
velmi praktická, zvláště parkujete-li s malým
postranním stojanem.
Výhody:
Velký komfort,
dobrý výkon, dobrá ergonomie, solidní konstrukce
Nevýhody: vyšší
hmotnost,vyšší spotřeba, proměřuje tachometr
Piaggio
X Evo 400
145 900 Kč
Nová
vlajková loď Piaggia. Matka „skútrů“ tedy značka,
která má na jejich vývoji zásadní podíl, opět ukázala
v čem je její síla. Designové kreace s vytříbenými
křivkami a rafinovaně propracovanými tvary. Zatímco předchůdce
X9 působila v prvních letech před face liftem“ těžká
na zadek“ se zbytečně velkými hladkými plochami,
u X Evo je všechno jinak. Naopak propracovanými
tvary zadního prostoru vytváří pocit menšího skútru
než ve skutečnosti X Evo je. Legendární dvojitý vstup
do zavazadlového prostoru typu „golfové hole“ byl převzat
z menšího modelu X8. Umožňuje kromě lehkého
golfového setu přepravovat uvnitř skútru například i
tenisové či squashové nádobíčko. Tento systém, kdy
kromě sedla se dá vyklopit i zadní část skútru, má
však i jednu nevýhodu. Plotna pro zavazadlový box musí
být výš. Je výrazně atypická a u Piaggia zatím není
ještě k dispozici. Další výbornou stránkou
tohoto modelu je motor. 27,5 kilowatů mu umožňuje
rychlost 155 km za hodinu. Zatím testujeme syrový stroj
a / najeto 500 Km/ i
při velmi dynamické jízdě nepřesáhla zatím
spotřeba přes 4,5 litrů benzínu na 100 km. O palubních
přístrojích se nemá cenu dlouho rozepisovat. Patří
již tradičně k nejbohatším nejlépe vybaveným.
Digitální displej má například dva denní počítače
teploměr a další pomůcky, které zpříjemňují jízdu.
Výhody:
působivý
design, výborný motor, velmi dobré jízdní vlastnosti,
bohatý informační displej
Nevýhody:
ve vysokých
rychlostech proměřuje tachometr více než běžných
deset procent
Honda
SH 300
125 000 Kč
Hit poslední doby. Velká kola této třístovce umožňují
jezdit rychle bez problémů i na ne zcela dokonalých
silnicích, výborný motor pak umožňuje nejen vysokou
maximální rychlost, ale doslova „raketovou“
akceleraci. Spotřebu i při vysoké průměrné rychlosti
je možné udržet výrazně pod čtyři litry. Je velmi
univerzální, protože je vhodná jak pro vesnici, tak
pro městský provoz a díky svému vysokému výkonu i na
dlouhé výlety. Na dálnici má dostatečné rezervy a díky
vysokému zrychlení a velkým kolům dodává pocit
jistoty. Jedinou nevýhodou, /která je však identická u
všech skútrů s velkými koly / je malý úložný
prostor pod sedlem. To však lze řešit velkým zadním
boxem, kam se vejdou i dvě přilby. /Honda dodává
zavazadlový box standardně v ceně, ten se nám však
zdá velmi malý a třístovce
sluší podstatně více
47 litrů velký Givi.
Vzhledem k tomu, že
stavba stroje je užší než klasické maxiskútry,
umožňuje snadnou zástavbu postraních úložných boxů,
což je pro delší cestování velmi praktické.
Výhody:
výborný
motor,vynikající zrychlení, tradiční kvalita Honda, nízká
spotřeba
Nevýhody: malý
úložný prostor
Yuki
Arows 250
69 990 Kč
První
čínský skútr o obsahu 250 cm3, na kterém jsem měl příležitost
jezdit je pro mne příjemným překvapením. Zatímco například
výkonové rozdíly mezi čínskou a japonskou či
italskou stopětadvacítkou jsou poměrně výrazné, zde
se mi zdají menší, a to především v konečné
maximální rychlosti. Ta je kolem sto patnácti a přišla
mi dost dobrá. Také vybavení je standardní. Rezervy
vidím v pérování, které je na můj vkus velmi
tvrdé. Přispívá sice k držení dobré stopy, ale
nikoliv ke komfortu. Jestli se někdo domnívá, že
vzhledem k tomu, že se jedná o „číňana“ tak
že bude skútr malý, tak se velmi mýlí. Sice jsem ho
neměřil, ale pocitově jsem právě zde měl více místa
na nohy i než u některých slovutných „maxi“ z Japonska
či Itálie. Přístrojové vybavení je klasické, některé
drobnosti nejsou tak dotažené jako u evropské či
japonské konkurence, nicméně celkově dobré. Snad
jediná věc, která mi vadila více, je sedlo které se
svažuje jemně dopředu a po kterém chtě nechtě kloužete.
Výhody:
tichý a dostatečně
výkonný motor, velmi prostorný s dostatkem místa
pro nohy
Nevýhody: špatně
tvarované sedlo
Aprilia
Mana
229 000 Kč
Tak
tohle rozhodně není stroj pro ortodoxního skútristu.
Je to takový skútr napůl. A to jenom pohonem. Tvarem čistá
motorka se vzhlédla v motoru s automatickou převodovkou
a variatorem. Ti kdo milují na skútrech chráněné nohy
a množství plastu kolem sebe, které je výborné především
v nepohodě ti nadšeni asi nebudou. Naopak ten, kdo
chce jezdit jako na klasické motorce a přitom je již
znuděn z častého řazení, pro toho může být
Mana úžasný „nástroj“. Je velmi vhodný i pro
toho, kdo má skútra , chtěl by velkou motorku a bojí
se řazení. Technické řešení Many je velkorysé a
pravděpodobně ukazuje budoucnost, kam se bude část
motocyklů ubírat. Dá
se zde nastavit tak jako na automobilových
automatických převodovkách režim a charakter jízdy.
Chcete-li jezdit turisticky či dynamicky nebo sportovně.
Když vás neuspokojí ani tyto možnosti, jednoduše
zapnete sekvenční řazení a řadíte si ručně
jednotlivé stupně prsty levé ruky. Nezvyklý je fakt,
že na levé straně chybí
jak páčka spojky z klasických motorek, tak
i obdobná sloužící jako brzda u skútrů, prostě tam
není nic. Ve velkém prostoru před řidičem čekáte nádrž
a je tam příruční zavazadlový prostor. Naopak tam,
kde by jste jej čekali, tedy pod sedlem tam je naopak právě
nádrž.
Výhody:
invenční
konstrukce, mnoho nápadů v konstrukci detailů i
celku, osobitý styl, vysoký komfort ovládání
Nevýhody:
kočkopes
Sym
250
99 899
Kč
Excelentní
příklad toho jak tento thaiwanský výrobce vyrábí
model od modelu lepší skútry. Komfortní velký stroj,
se kterým se můžete klidně vydat
na výlety, či na něm v létě cestovat se
stanem. Velmi dobře dílensky zpracovaný. Zatímco u menší
„stopětadvacíky“ se nám nelíbilo špatné podsvícení
palubních přístrojů u této „dvěstěpadesátky“
je naopak excelentní a nemusel by se za něj stydět ani
špičkový model nejrenomovanějších značek. Sym 250 má
také vzhledem
k ceně 99 899 Kč velmi dobrý poměr cena výkon.
Čtyřdobý vodou chlazený motor vlastní konstrukce je
tichý a výkonný. Jeho výkon 17, 2 kW je dostatečně
silný, aby skútr byl mrštný nejen v městském
provozu i na delších cestách. Během našich testů dokázal,
že je i úsporný. I při svižné jízdě spotřeba nepřevyšovala
4 litry benzínu na sto kilometrů. Design je originální
a nezaměnitelný vzhledem k neobvyklému řešení
kombinovaného předního světlometu. Je to sice
subjektivní, ale jediné co se mi moc u tohoto modelu nelíbilo
je digitální ukazatel paliva. Považuji ho z praxe
za méně přesný než analogový.
Výhody:
dobrý poměr cena výkon, působivé řešení poosvětlení
přístrojů
Nevýhody:
digitální
ukazatel paliva
Petr
Řezáč
|