Kam směřují skútry - Testy skútrů 2008
Vyšlo
i v Lidových novinách 19.3. 2008
Skútry prožívají poslední dobou zlatý věk. Nárůst
prodejů stoupá geometrickou řadou. Zájem o nové
modely je obrovský, což bylo patrné i na letošní výstavě
Motocykl 2008. Tak jako vloni i letos jsme se podívali
nejen na nové trendy, ale i přímo na jednotlivé
modely, které nás zaujaly. Jestliže je patrný posun na
českém trhu, tak se dá charakterizovat obecnou touhou
po větších obsazích, vládne i trend větších kol a
mnoho zájemců, kteří již skútry mají se zaměřuje
podstatně více na kvalitní značkové modely, často i
výrazně dražší. Další skupina se o skútry v poslední
době zajímá především z pragmatického důvodu
přeplněných ulic a dlouhých cest v pomalých
automobilových kolonách.
Z tohoto pohledu je situace nejhorší v Praze,
kde kromě kolon hrozí řidičům v některých
obvodech i nemožnost parkování díky připravované i
realizované regulaci stání v jednotlivých ulicích
pouze pro ty, kteří v místě bydlí. Tedy nemusím
si hrát na velkého proroka, když budu konstatovat, že
další obrovský nárůst
skútrů především ve velkých českých městech
je nevyhnutelný. Také doba, kdy se jezdilo na skútrech
pouze za pěkného slunečného
počasí je dávno pryč. Stále více „skútrařú“
jezdí prakticky celou zimu
Jak
jsme vybírali, jak jsme testovali
Tentokrát
jsme modely nedělili podle obsahu, ale udělali jsme
celkový průřez toho co nás zaujalo. Až na dvě výjimky
jsme se nezaměřovali na padesátky, ale většinou jsme
pozornost obrátili na obsah 125 až 200. Ty jsou většinou
již dostatečně silné, aby se bezpečně pohybovaly nástrahami
městské dopravy a zároveň jsou i lehčí a tedy i
dostatečně mrštné. V neposlední řadě většina
z nich má i výborný poměr cena výkon. Protože
tentokrát uveřejňujeme materiál o skútrech
podstatně dříve než v loni a v některých
případech ještě není finální sériový výrobek,
tak lze podrobnost zkoumání rozdělit zhruba do třech
skupin. Suzuki Sixteen. Tu jsme pouze viděli a nemáme s ní
žádné zkušenosti. Proto je také rubrika výhody nevýhody
nevyplněná. Další kategorií jsou první dojmy. To je
například Yuki Matrix. Ač jsme Matrix jako takový
netestovali, zkušenosti s tímto modelem máme bohaté
– se strojem pod jiným jménem a nepatrně odlišnými
drobnostmi jsme najezdili tisíce kilometrů. V rámci
prvních dojmů jsme vyzkoušeli například i Daelim S
Five. Zajímalo nás proč tato dobře dílensky zpracovaná
padesátka nemá na trhu větší úspěchy. V rámci
prvních dojmů jsme jezdili například na Aprilii
Scarabeo. I když jsme s ní nepodnikli zatím
klasický redakční test. Jednotlivé osvědčené součásti
jako je například koncernová dvoustovka známe zcela
detailně z testů jiných modelů, totéž platí například
i o výborném podvozku. Mnoho dalších skútrů, jako
například Kymco Super 8 SYM 125 či Hondu S-Wing, jsme
podrobili klasickému redakčnímu testu.
Yuki
Matrix 125 - 37
990 Kč
Jeden
z nejlepších „číňanů“. Jako jeden z mála
má víceméně evropskou stavbu. Tedy přeloženo,
vejdou se na něj i lidé většího vzrůstu. Je to takový
čínský bestseler. V Číně
jsou desítky továren na výrobu skútrů, které
chrlí stovky modelů. Pouze tento jediný však dělají
všichni. I my jsme jich v redakci několik testovali
a to většinou k naprosté spokojenosti. Sice se na
každém našly nějaké drobnosti, ale nikdy žádné výrazně
dramatické. Tento model sice nepřekvapí žádnou výraznou
novinkou, ale na druhé straně nezklame. Má mnoho
prvků, které jej řadí do popředí v kategorii
cena výkon. Kola „třináctky“ jsou dostatečné pro
většinu situací. Ovládá se standardně. Motor 125 cm3
je sice méně dynamický, ale dostatečný jak pro jízdu
městem tak i mimo něj.
Výhody:
prostorná klasika, osvědčené konstrukční prvky, dobrá
ergonomie
Nevýhody: obecně u tohoto typu menší dynamika
motoru
Údaje |
YUKI
125 MATRIX |
typ
motoru |
čtyřdobý
jednoválec chlazený vzduchem |
celkový
objem (ccm) |
124 |
spojka |
automatická
odstředivá |
typ
převodu |
klínový
řemen |
ráfek
(přední/zadní) |
hliníkový
jednodílný |
pneumatika
– rozměry:
přední |
4,00x12 |
zadní |
4,00x12 |
brzda
přední |
kotoučová |
zadní |
kotoučová |
Yamaha
Giggle 50 - 59 900
Kč
Je
prostě o něčem jiném. Nevyniká sice extrémními výkony,
svou sílu však ukazuje ve specifickém řešení. Jako
padesátka nemůže jezdit více než je stanoveno. Snaží
se vám však jízdu zpříjemnit vzhledem a úložnými
prostory. Tedy netradiční image tvar s velmi racionálně
pojatým zavazadlovým prostorem. Pakliže jezdíte pouze
na kratší vzdálenosti, může být
pro vás tento model nenahraditelným společníkem.
Jízda je zajímavá především díky elektronické
regulaci. Po dosažení rychlosti 45 kilometrů v hodině
se rychlost automaticky omezí a ručička rychloměru se
s naprostou přesností zastaví právě v tomto
bodě. Tedy preferujete-li osobitý stroj s mnoha
praktickými detaily a nezáleží vám na dosažení co
nejvyšší rychlosti, pak je tato sympatická padesátka
pro vás jako stvořená.
Výhody:
velký zavazadlový prostor, výjimečné tvary, image
model
Nevýhody: vyšší cena
Typ
motoru |
čtyřtaktní
jednoválec, SOHC |
Chlazení |
kapalinou |
Zdvih.objem. |
49 ccm |
Max.
výkon |
277 kW,
7500 ot/min |
Mazání |
olej v
klikové skříni |
Startér |
elektrický
a nožní |
Objem
pal. nádrže |
4,5 l |
Převodovka |
automatická
s variátorem |
Hmotnost
bez náplní |
87 kg |
Výška
sedla |
750 mm |
Přední
brzda |
bubnová |
Zadní
brzda |
bubnová |
Pneu |
120/90-10 |
Suzuki
Sixteen 125
– cca 90
000 Kč
Tento
model zatím není k dispozici. Suzuki je velmi výrazným
hráčem na trhu v Maxi skútrech, avšak v oblasti
současného trendu s velkými koly se ještě výrazněji
neprojevila. Proto je nový Sixteen dobrým počinem. Otázkou
však je, jestli svým vzhledem a cenou bude stačit na
konkurenci. Necelých devadesát tisíc korun se nám zdálo
jako cena poměrně dost vysoká. Na druhé straně Suzuki
patří ve světě skútrů k absolutní špici. Například
řada Burgman je jednou z nejproslavenějších a
nejznámějších z celosvětového hlediska. Tedy vše
uvidíme až daný stroj budeme moci na iTestu prověřit
klasickým redakčním testem, což by mělo být někdy během
května.
Výhody
a nevýhody - Zatím se nedodává
Honda
S-Wing 150 – 105 000 Kč
Novinka,
která může uspokojit všechny, kteří chtějí stroj
od špičkové značky, který je za dostupnou cenu a zároveň
působí impozantně. Motor 150cm3 vypadá v tomto
cvalíkovi relativně malý, avšak při provozu to rychle
zapomenete. To,
čím S-Wing vyniká,
je obrovský zavazadlový prostor. Ten je opravdu
impozantní. Horší je již jak co otevřete. Startovní
skřínka je alespoň pro mne naprosto zbytečně složitá
a než se s ní naučíte pracovat, tak si mnohokrát
otevřete například nádrž místo sedla. Také než se
naučíte zamykat řidítka, tak to také chvíli trvá.
Systém otevírání je dvoustupňový a stane se, tu otevřete
nechtěně nádrž místo sedla. Ostatní vlastnosti jsou
však tradičně, jak bývá u této značky, velmi dobré.
Široké sedlo umožňuje perfektní posaz. Akcelerace je
na tak malý obsah relativně výborná, příkladný je i
komfort a dílenské zpracování.
Výhody:
výborný motor, velmi dobré jízdní vlastnosti,
velkorysý zavazadlový prostor
Nevýhody: vyšší cena
Technické specifikace
Položka |
Hodnoty |
Typ motoru |
kapalinou chlazený
čtyřtaktní jednoválec s rozvodem SOHC |
Vrtání ×
zdvih |
58x57,8 mm |
Zdvihový objem |
153 |
Kompresní poměr |
11:1 |
Max. výkon |
10,7 kW/8500 min. |
Max. kroutící
moment |
13,2 Nm/7500 min. |
Spouštění
motoru |
elektrický startér |
Převodovka |
V-Matic |
Rozměry (D ×
Š × V) |
2090x745x1435 mm |
Rozvor |
1490 mm |
Výška sedla |
776 mm |
Světlá výška |
134 mm |
Objem nádrže |
9,4 l |
Pneumatiky přední |
110/90-13M/C 56L |
Pneumatiky zadní |
130/70-12M/C 62L |
Odpružení přední |
33 mm teleskopická
vidlice, 85,7 mm axle travel |
Odpružení
zadní |
dva tlumiče 98,1
mm axle travel |
Hmotnost bez náplní |
150,6 kg |
Capirelli
Piavento 125 -
37 730 Kč
Velmi
zajímavý pokus skloubení italského designu, českého
smyslu pro technický detail a čínské výroby. I když
čínské stroje na českém trhu vyvolávají často
diskuze, není to tak jednoduché. Capirelli
se snaží tímto skloubením vytvořit stroj, který
bude mít výhody italského designu, české nástrojařské
školy a čínské levné pracovní síly. Na oblast, ze
které pochází je dílenské zpracování
kvalitní a je patrné, že při kontrole kvality
nad ním bdělo „evropské“ oko. Piavento má ještě
jednu přednost a tou jsou v této cenové relaci
neobvyklé kotoučové brzdy na obou kolech. Ty by na skútru
za třicet sedm tisíc korun očekával jen málokdo. Také
nastavení tvrdosti podvozku regulovatelnými pružinami
je u této cenové třídy neobvyklé.
Výhody:
regulovatelné pérování , kotoučové brzdy na obou
kolech, slušné dílenské zpracování
Nevýhody: ne zcela dokonalá ergonomie
Typ
motoru |
4
takt |
Chlazení |
vzduch |
Počet
válců |
1 |
Objem
válce |
124,6 ccm |
Maximální
výkon |
5,2/7400 kW/ot.min |
Maximální
rychlost |
75 km/h |
Startování |
elektrické,
nožní |
Brzdy
přední/zadní |
kotouč/kotouč |
Pneu
přední |
130/70-12 |
Pneu
zadní |
130/70-12 |
Objem
palivové nádrže |
6 l |
Spotřeba |
1,98 l/100
km |
Délka |
1820 mm |
Šířka |
670 mm |
Výška |
1150 mm |
Rozvor |
1330 mm |
Hmotnost |
107 kg |
Nosnost |
202 kg |
Cena |
37.730 Kč |
Sym
HD 125 -
64 899 Kč
Příjemné
překvapení. Za částku mezi 60 a 70 tisíci korun můžete
získat vodou chlazený stroj s neuvěřitelně tichým
motorem. Kola šestnácky jsou typickým příkladem
moderního městského pojetí. Cena pod šedesát pět
tisíc je velmi sympatická. Jízdní vlastnosti jsou
velmi dobré. Celkově je model vyvážený a nenašli
jsme na něm během testu žádnou větší slabinu. Je
pravdou, že má menší zavazadlový prostor, ale tak je
tomu u všech skútrů
s velkými koly, protože to vychází již z koncepce.
Není to však žádný problém, protože robustní nosič
tohoto modelu je připraven pro dodatečnou montáž
cestovníhho boxu, čímž se elegantně tato
otázka vyřeší.
Výhody:
Velmi tichý, dobrý poměr cena výkon, dobrá ergonomie,
kvalitní zpracování
Nevýhody:
méně čitelná přístrojová deska v nočním
provozu
Technické
parametry SYM HD 125
Zapalování |
Elektrické
C.D.I. |
Motor |
4-dobý
124,5 cm³ |
Startování |
Elektrické |
Vrtání
a zdvih |
57
x 48.8 |
Rám |
Trubkový |
Obsah |
124,5
cm³ |
Rozměr |
2065x705x1165 |
Výkon |
9,7
kw / 8500 ot./min. |
Výška
sedla |
790
mm |
Kompr.
poměr |
10.5:1 |
Rozvor |
1385
mm |
Točivý
moment |
10,9
Nm / 6500 ot./min |
Váha |
142
kg |
Emise |
EURO3 |
Přední
pneu |
2.50
100/80/16 bezduš. |
Chlazení |
Kapalinou |
Zadní
pneu |
2.50
120/80/16 bezduš. |
Rozvod |
Jednoválec |
Přední
brzda |
Kotoučová
Ø 220 mm |
Mazání |
Olejová
náplň |
Zadní
brzda |
Bubnová
Ø 130 mm |
Pohon |
Řetěz |
Přední
tlumení |
Teleskopická
vidlice |
Typ
paliva |
Benzin |
Zadní
tlumení |
Dvojtě
nastav. útlum |
Velikost
nádrže |
8,0
l |
Sek. převodovka |
Variátor |
Přístroj. deska |
Analogová
+ digitální |
Piaggio
Liberty 125 – 67 000 Kč
Nový
stroj na českých silnicích. Klasika od Piaggia. U
tohoto modelu ještě vylepšená o příznivou cenu.
City, tedy skútry s velkými koly jsou poslední
dobou opravdu hitem. Liberty nabízí dobrý poměr cena výkon,
italský šmrnc, a to vše s visačkou
největšího výrobce evropských skútrů. Tak
jak je tomu i u dalších
koncernových modelů, nemá se cenu zdržovat detaily. Vše
je tam, kde má být a funguje tak jak má. Piaggio
poslední dobou prožívá velmi úspěšné období, má
velmi rozsáhlou nabídku modelů a mnoho nápadů. To vše
velmi dobrém poměru cena výkon.
Výhody:
dobrý motor, dobrý podvozek, dobrý poměr cena výkon
Nevýhody: chybí alternativní obsahy motorů
Aprilia
Scarabeo 200 -
72 000 Kč
Moderní
městský skútr s velkými koly ve stylu retro, využívající
všech pokrokových koncernových technologií Piaggio. I
když na první pohled může svým tvarem působit
nezvyklým dojmem, je to jen otázka zvyku. A po chvíli
si jej můžete právě pro neobvyklé tvary snadno
zamilovat. Vyniká mimo jiné jak komfortní jízdou, tak
i tradičně propracovanou ergonomií. Také dynamika této
dvoustovky je velmi dobrá i když jsme jezdili na stroji
z cela novým, ještě „syrovým“ motorem, tak
byl až překvapivě ochotný přecházet velmi svižně
do vysokých otáček. Úžasný je nejen stroj, ale i
velmi přívětivá cena. Vodou chlazená výborná
dvoustovka moderní koncepce, se světově uznávaným
motorem za sedmdesát dva tisíc patří v rámci poměru
cena výkon k tomu absolutně nejlepšímu na našem
současném trhu.
Výhody:
Výborný motor , moderní koncepce střižená v zajímavém
retro stylu, výborný poměr cena výkon
Nevýhody: pro část zájemců je paradoxně nevýhodou
právě nevšední vzhled
Daelim
S Five 50 – 37 000 Kč
Na
první pohled na něm není nic zvláštního. Kdybychom
na něm nejezdili, tak bychom si řekli, normální „číňan“.
Na výstavě byl mezi dalšími exponáty nevýrazný. Ale
právě v tom to vězí. Daelim není žádný číňan,
ale stroj tradiční značky z Koreje. Vzhledem k tomu,
že děláme dlouhodobý test dalšího modelu značky
Daelim, a to velmi podařeného modelu S250, velmi nás
zajímalo, jak si povede tento značkový „prcek“. I
když samozřejmě to
není žádné dělo /to ostatně v rámci
legislativy být ani nemůže/, již první kilometr vás
přesvědčí, že dílenské zpracování je na velmi
dobré úrovni. Nikde nic nevrže stopa je přesná i v rychlejším
průjezdu zatáček. Doporučuji ho všem, kdo se na jedné
straně nehoní za módními výstřelky, uctívají tradiční
tvary a chtějí či potřebují stroj o obsahu 50 cm3.
Výhody:
dobré dílenské zpracování, klasika nepodléhající módě
Nevýhody: klasika má zde zároveň i nevýhodu,
stroj je málo výrazný
Technické
údaje |
TYP
MOTORU |
2-taktní,
1 válec, chlazený vzduchem |
OBJEM
(ccm) |
49,5 |
STARTÉR |
eletrický/kick |
PŘEVODOVKA |
automatická |
ODPRUŽENÍ
PŘEDNÍ |
teleskopická
vidlice |
ODPRUŽENÍ
ZADNÍ |
1
tlumič |
PŘEDNÍ
PNEUMATIKA |
120/70-12 |
ZADNÍ
PNEUMATIKA |
130/70-12 |
PŘEDNÍ
BRZDA |
1
kotouč |
ZADNÍ
BRZDA |
buben |
ROZMĚRY |
|
ROZVOR |
|
HMOTNOST
(kg) |
87 |
VÝŠKA
SEDLA (cm) |
765 |
OBJEM
NÁDRŽE (litr) |
6,2 |
Kymco
Super 8
49 900 Kč
Jeden
z největších hitů letošního jara. Kombinuje vše
tak, aby stroj byl co nejvíce použitelný pro široké
použití. Rozumná kola „čtrnáctky“ jsou
velmi zajímavým kompromisem mezi
kategorií city a zároveň sportovních ambicí.
Zatímco nástrahy města zdoláváte díky větším kolům,
tak přesto nejsou tak veliká abyste s nimi nemohli
jezdit sportovně. Domníváme se, že tato kombinace je výborná
zvláště pro mladou generaci. Poměr cena výkon je excelentní. Protože
se nám Super osmička
moc líbila, rozhodli jsme se, že si ověříme
jak je na tom s „výdrží“. Za polovinu měsíce
jsme ujeli v rámci redakčního testu více
než 1500 km. Bez
sebemenšího problému. Jednoznačně jsme dospěli k tomu,
že Super 8 je dospělý
pohodový skútr ve výborném poměru cena výkon.
Výhody:
povedený dravý design, sportovní vlastnosti,
Nevýhody: malý zavazadlový prostor
Technické
parametry
Délka
/ Šířka / Výška / Výška sedla |
1955
/ 710 / 1230 / ca. 800 |
Hmotnost |
110
/ 271 kg |
Objem
nádrže |
7
l |
Maximální
rychlost |
89
km/h |
Motor |
4-taktní
jednoválec vzduchem chlazený |
Zdvihový
objem |
125
ccm |
Výkon |
6,5
kW při 7.500 ot/min |
Startér |
elektrický
/ nášlapný |
Spojka |
odstředivá |
Převodovka |
variátor |
Pérování
vpředu |
hydraulická
teleskopická vidlice |
Pérování
vzadu |
zadní
kyvná vidlice hydraulicky tlumená |
Brzdy
vpředu |
kotouč
(210 mm) |
Brzdy
vzadu |
buben |
Pneumatiky
vpředu |
100/80-14 |
Reifen
hinten |
Pneumatiky
vzadu |
Petr
Řezáč
|