Test
skútrů o obsahu 50 cm3
vyšlo
i v deníku Právo 18.6.2009
Expanze
skútrů v našich městech v poslední době je
nejen výrazná, ale zároveň i logická. Dopravní zácpy,
neprůjezdnost center měst, značné problémy s parkováním
a drahé pohonné hmoty vedou stále více lidí právě k nákupu
skútru. Ten má především ve městech nejen všechny výhody
klasického motocyklu, ale v mnohém jej i předčí.
Díky variátoru /automatické bezstupňové převodovce/
nemusíte řadit. Jízda na něm je výrazně pohodlnější
než na motocyklu, nepotřebujete speciální oblečení.
Ve skútrovém ráji, kterým je například Paříž či
Řím, se na skútrech jezdí dokonce i v obleku. Na
rozdíl od motocyklu je skútr i bezpečnější. Když
totiž „položíte“ motocykl, většinou to odnesou
minimálně nohy. Díky výrazné kapotáži skútrů při
šikovném pádu můžete být zcela nedotčeni nejen vy,
ale například i vaše oblečení.
Co
jsme testovali
Skútry
řadíme do několika kategorií. Maloobsahové do 50 cm3.
Střední obsah 125 až 250 cm3 a Maxi skútry
nejběžněji o obsahu 300 až 500 cm3, výjimkou
však nejsou ani sedmistovky. Do našich testů jsme
vybrali 6 zástupců té nenižší kategorie, tedy padesátek.
A to z několika důvodů. U nás jsou nejrozšířenější,
nejdostupnější, jsou většinou prvními stroji, se
kterými se mladí lidé seznamují a zároveň dříve
narozeným na tuto kubaturu platí i řidičský průkaz
pro osobní automobil. Padesátky jsou nejen relativně
levné, ale vynikají i levným provozem. Mají obecně
menší hmotnost než skútry o větším obsahu. Jsou mrštnější
a ovladatelnější. Samozřejmě většinou nedosahují
vysokých maximálních rychlostí jako skútry velké. To
však není ve městě většinou značnou překážkou.
Zatímco u vyšších kubatur je ideální pohonnou
jednotkou čtyřtaktní motor, v padesátkách je to
dvoutakt. Čtyřtaktní padesátky zatím nejsou žádným
zázrakem a z dvoutaktního „minimotorku“ se dá
dostat nejen větší výkon, ale především i
akcelerace. Proto jsme k testům vybrali šest zástuců
o obsahu 50 cm3vesměs s dvoutaktními
motory. V rámci testu jsme se zaměřili i na to,
jak a u koho skútry nakupovat. A v neposlední řadě,
zdali je rozumné takovýto výrobek zakoupit v hypermarketu.
Jak
jsme testovali
Po
soustředění vybraných modelů jsme nejprve provedli
kontrolu provozních náplní, brzdových systémů a připravili
naše padesátky na praktické jízdní zkoušky.
Testovali jsme ve spolupráci s firmou MOTO partner,
která má dlouholeté zkušenosti s prodejem a
servisováním jednostopých
vozidel. V testovacím týmu nechyběly ženy, či
hmotnostně zdatní jedinci, kteří měli za úkol
zjistit jak se s nimi a případnými kopci ten který
motor „srovná“. Nechyběl mladý závodní jezdec. Opět
se ukázalo, že přes tyto zcela rozdílné kategorie
jezdců se všichni tencí i silní, jezdci se sportovním
duchem i vyznavači komfortu až neuvěřitelně shodli na
celkovém hodnocení. Tedy i zde platí, že dobré výrobky
vyhovují relativně širokému sortimentu. Naopak se také
znovu ukázalo, že skútry se alespoň dle našeho názoru
nemohou kupovat v hypemarketech. Protože vám velmi
často může původně sympatická cena díky různým
komplikacím „zhořknout“.
YAMAHA
CS 50 JOG R
cena 46 990 Kč
Yamaha
patří ke značkám, u kterých jen těžko můžete pohořet.
Všechny modely mají vysoký standart. Velké propadáky
se nekonají. Pravda také je, že ne vždy jsou nejlevnější.
Model JOG
má velmi vyrovnané vlastnosti, příjemné ovládání,
všechny prvky jsou tam, kde mají být. Velmi dobrý je i
podvozek. Nevlní se, drží dobře stopu a přes svou
malou stavbu je výborným pomocníkem. Brzdy fungují
velmi dobře. Jsou účinné, ale zároveň žádné
„jedovky“, které přivedou přední kolo do zablokování. Bezkonkurenčně nejlepší motor. V týmu nebyl nikdo,
kdo by ji nestavěl na jiné místo v testu než na vítězné.
Výhody:
Výborný podvozek, velmi dobrá akcelerace, z testovaných
nejlepší motor, výborná manévrovatelnost.
Nevýhody:
Vyšší cena, jednoduchý světlomet s klasickou
asymetrickou žárovkou
Hodnocení:
vítěz testu
Keeway
Flash 50
cena 21 750 Kč
Klasická
ukázka toho, proč koupě skútru v hypermarketu
nemusí být tím nejlepším rozhodnutím. Velmi se zde
hodí přísloví o koupení zajíce v pytli. Na první
pohled pěkný skútr. Jenže. Prvním problémem je, že
vás neobsluhuje odborník. V našem případě to
byla prodavačka z oddělení sanity. Skútr jsme si
nemohli vyzkoušet a dokonce se nám nikdo ani nepokoušel
zprovoznit a namontovat baterii.
Ale
k samotnému skútru. Když jsme si jej vyhlédli,
tak měl v tomto testu být
„štikou“ v poměru cena výkon 21 750 Kč
působilo spolu s podařeným designem a přídavným
praktickým kufrem více než sympaticky. Jak praxe ukázala,
model má však tři negativní vlastnosti, které výrazně
ovlivňují jeho reálné používání. Základním problémem
je použití nízkokoprofilových pneumatik v kombinaci
s velmi špatně odladěným pérováním a nepřesnou
přední vidlicí. Výsledkem je velmi nepříjemná jízda
na jakémkoliv jiném povrchu, než je ideální asfalt.
Šotolina, rozbitý asfalt či jakákoliv nerovnost - vše
vede k výrazně nižší stabilitě než u ostatních
testovaných modelů. I když mám na skútrech v rámci
redakčních testů najety desítky tisíc kilometrů, byl
jsem překvapen jak nebezpečný pocit můžete mít na
tomto skútru i
při malé rychlosti. Paradoxem je, že na dobrém asfatu
to zdaleka není tak špatné. Toho si však u nás moc
neužijeme. Díky tvrdému pérování je delší jízda málo
příjemná a únavná. Škoda. Při volbě jiných
pneumatik a lepšího pérování by výsledek mohl být
podstatně lepší.
Výhody:
zdařilý design, moderní čočkový světlomet
Nevýhody:
špatně laděný variátor, nedostatečný výkon ve
stoupání, zcela nevhodně naladěný podvozek, nevhodně
zvolené úzkoprofilové pneumatiky, nízký komfort jízdy
Hodnocení:
nedoporučujeme
Kymco
Super 8 50 2T
cena 39 990 Kč
Největší
kola v testu. Ideální pro české silnice. Stabilní,
umožňuje příjemnou jízdu i na ne zcela ideálním terénu.
Díky „delší stavbě“ převzaté od „stopětadvacítky“
je velmi vhodný pro jízdu ve dvou. Naopak tato délka
omezuje mrštnost stroje. Velkou předností tohoto modelu
je výborný motor, který jde velmi ochotně do otáček
a svými velmi dobrými vlastnostmi skončil na druhém místě
za Yamahou. Zajímavě jsou zde řešeny, tak jako i u některých
dalších modelů Kymco reflektory. Výkon dvojice
halogenových žárovek H4 se při volnoběhu snižuje
tak, aby nebylo čerpáno nadměrné množství energie.
Naopak při jízdě mají dostatečnou rezervu a ozařují
vozovku podobnou intenzitou jako moderní automobily
Výhody:
čtrnáctipalcová kola- největší v testu, výborné
držení stopy, velmi dobrý motor
Nevýhody:
oproti ostatním testovaným padesátkám menší
mrštnost v městské vřavě
Hodnocení:
velmi dobrý
Sachs
SX1 cena
35 000 Kč
Na
první pohled sympatický stroj. Jako jediný má na přední
masce nad světlomety dvě řady LED diod, které by mohly
výborně sloužit jako denní svícení podobně jako například
u automobilů Audi. Bohužel tento efekt je nedotažený a
tak diody, byť velmi intenzivní nelze pustit bez světlometů,
tedy jejich funkčnost je problematická. Navíc jejich
namodralé světlo v kontrastu s nažloutlými
hlavními světlomety místo pocitu efektu vnímáte jako
amatérismus. Motor jde ochotně do otáček, po výkonové
stránce patřil k nejlepším. Bohužel celkový
velmi dobrý dojem mu kazí relativně velké vibrace,
které byly výrazně větší než u ostatních testovaných
zástupců. Další slabší vlastností je
přední kolo, které odskakuje na nerovnostech. Při
dobržďování se zvlní a hůře drží stopu. Celkové
hodnocení je průměrné.
Výhody
: Pěkný design, dobré dílenské zpracování
Nevýhody:
vibrace motoru, vlnění při brzdění
Hodnocení:
uspokojivý
Yuki
50 RMC
cena 29 990 Kč
Příjemné
překvapení. Dobrý podvozek s dostatečným
komfortem umožňuje klidnou a pohodlnou jízdu.
Ergonomicky bezproblémový. Drží stopu a i při vyšší
hmotnosti jezdce dobře péruje. Motor se nám zdál o
trochu horší než u Yamahy a Kymca.
V součtu všech vlastností však klady výrazně
převyšují nad zápory. Patří k velmi dobrým
modelům této značky. Přestože má kompaktní
stavbu, vejdou se na něj v pohodě dva jezdci. Skútr
je čímž vzhledem k příznivé ceně i vhodným
typem pro mladé motoristy.
Výhody:
Komfortní podvozek, dobrý poměr cena výkon
Nevýhody:
ne zcela přesný motor
Hodnocení:
dobrý
TGB
R50 X
cena 39
990 Kč
Postavený
pro oko „mladého závodníka“. Zdařile naladěný výfuk,
který zvukově vyvolává dojem podstatně vyšší
rychlosti, než té, kterou právě jedete. Jediný model
s kotoučovými brzdami na obou kolech. „Tégébéčko“
rozhodně nezklame. V ničem výrazně nezaostává.
Má dobré odpružení. Zajímavě řešená palubka s dominantním
otáčkoměrem uprostřed a dvěma postraními displeji s digitálním
ukazatelem rychlosti a provozního stavu, tedy množství
pohonných hmot a teploty.
Výhody:
dobře naladěný
výfuk, sportovní vzhled
Nevýhody:
vyšší cena
Hodnocení:
dobrý
Petr
Řezáč
|