Test
skútrů
1.
část – skútry o obsahu 125 ccm
Konečně
i u nás nastala doba, kdy se skútr stal pro nemalou
skupinu obyvatel nejen dopravním prostředkem, ale i životním
stylem. Ostatně není divu, protože stačí se jen podívat
kolem sebe, kde v okolních zemích je tento trend
již léta.
Také
vás nebaví, když si musíte domluvit schůzku na druhém
konci města a nevíte
kdy se tam opravdu dostanete? To až na
metro nikdy nejste schopni u hromadné dopravy předpovědět.
Máte rádi motorová vozidla, ale nebaví vás čekat v nekonečných
zácpách či řadit pětkrát na pár stech metrech
mezi jednotlivými semafory? Tak právě pro vás je skútr
ideální prostředek. Na skútrech se jezdí v celém
světě, jezdí na něm nejneuvěřitelně široká
skupina řidičů - od teenagerů až po staré babičky.
Skútr je pro někoho koníčkem pro někoho nutností.
Pro mnoho lidí však obojím současně.
Proč
skútr
Skútr
je totiž ideální stroj nejen pro zábavu a sport, ale
je také špičkovým dopravním prostředkem. Skútr
není motorka jak je někdy nesprávně prezentováno.
Od klasického motocyklu se odlišuje poměrně zásadně.
Především je vždy více či méně kapotovaný, což
je poměrně zásadní nejen pro ochranu těla při
dopravní nehodě, ale také při nepříznivém počasí.
Na skútru můžete na rozdíl od motocyklu jezdit
civilně oblečeni, aniž byste riskovali špinavé
kalhoty od louže, protože masivní kapotáž vás od těchto
problémů ochrání. Na skútru můžete jezdit i ve
společenském oblečení včetně kravaty či motýlku.
Je to zcela běžné v západoevropských metropolích,
kde se skútry ozbrojují i vrcholoví manažeři, kteří
nemají chuť polovinu pracovního času strávit na
silnicích. Skútr je ideálně snadný na ovládání.
Díky bezstupňové převodovce pouhým otočením tak
zcela plynule bez jakéhokoliv trhání pouhým otočením
plynu akcelerujete z nuly na maximální rychlost.
Je to tak snadné, že je to akceptovatelné i pro
technicky méně zdatné holky. To, že se soustředíte
pouze na přidávání a ubírání plynu či brzdění
a nemusíte se zaobírat tím jak řadit a kdy řadit, vám
umožňuje soustředit se výhradně na dopravní
situaci. Také je to samozřejmě v přetížených
městech podstatně únavné.
Italská,
japonská, thaiwanská, francouzká či čínská škola
Italové
jsou ve skútrech absolutní špička. Jejich tvorba
toto odvětví poznamenala nejvíce, a to po všech stránkách.
Italský, nejen skútrový design, to je pojem, který
nepotřebuje žádné komentáře. Totéž platí i v technice
- drtivá většina technických inovací přišla právě
z Itálie. Samozřejmě od „matky“ skútrů značky
Piaggio. Takový skútr Lambreta je pojmem s tradicí
srovnatelnou s nejuctívanějšími značkami v automobilovém
průmyslu, kam dnes patří mimo Piaggia například i
Gilera či Aprilia. Italské skútry, jak již bylo řečeno
jsou inovativní, hýří nápady a jsou i naplněny
technickými finesami. Do nedávné doby však měly často
horší dílenské zpracování. To již ale není aktuální.
Jak jsme se mohli několikrát přesvědčit během
posledních let, kvalita koncernu Piaggio výrazně
stoupla.
Japonci
se také ve skútrech vzhlédli a nepochybně se
inspirovali nejlepšími italskými modely. Nasadili
svou příslovečnou houževnatost se sklonem vše vylepšovat
a to právě v dobách, kdy italům často nevycházela
stoprocentní spolehlivost a dílenské zpracování a
úspěch byl na cestě. Preciznost se vyplatila a trh
japonské skútry přijal na těch nejvyšších příčkách.
V současné době se samozřejmě obě školy v lecčems
přiblížily i když specifický charakter stále zůstává.
Velmi
zajímavým producentem je hlavní představitel
thaivanské školy značka Kymco. Ta se snažila veškeré
prvky skloubit i když samozřejmě je jasné, že
azijské pojetí je zde výraznější než italské.
Tak jako u japonských značek, obrovským plusem Kymca
je především špičková kvalita, výborné dílenské
zpracování, a to vše za ceny výrazně nižší naž
japonské, často nižší než italské, avšak výrazně
vyšší než čínské.
Již
dávno neplatí, že to co je čínské, to je nekvalitní.
A právě skútry jsou toho zcela zřetelným důkazem.
Zatímco ještě před takovými dvěma třemi lety byl
„číňan“ náhradou za podstatně dražší, ale
také kvalitnější konkurenci, dnes již tomu zdaleka
tak není. Detaily zpracování a dílenská kultura
spasování na desetiny milimetru sice ještě stále
nejsou silnou stránkou výroby v této lokalitě,
ale, a to považuji za zcela podstatné, výrazně se
lepší kvalita jednotlivých komponentů. Motory jsou
sice obsahově méně nadupané než japonská či
italská konkurence, ale jsou vesměs překvapivě
spolehlivé. Čím dál tím více, alespoň na našem
trhu, začíná být renomovaná konkurence velmi nervózní.
Francouzská
škola, alespoň tak jak jí vnímám, je především
otázkou zcela specifického designu podobně jako v automobilovém
průmyslu. Ovšem také konstrukce jednotlivých
technických celků je často velmi úspěšná. I
francouzi rádi vytvářejí zcela odlišné koncepce. Příkladem
je například velmi silný Jet
Force Compressor, první sériově vyráběný skútr
s kompresorem.
Jak
jsme testovali
Testovali
jsme převážně v Praze a okolí, některé dílčí
testy jsme prováděli
v Bavorsku. Pravdou je, že tyto lokality jsou ve
stejném poměru jako noc a den či černý a bílý. Krátce,
je to zcela jiný příběh. Zatímco v Bavorsku
jsme stovky kilometrů nepotkali jedinou díru,
na českých silnicích jsme díry, nesmyslně vystouplé,
či naopak zapadlé kanály, podélné vlny od autobusů
a náklaďáků či doslova zrůdné překopy silnic bez
adekvátního ošetření
potkávali na každém kroku. Dá se říci, že
kdybychom test
dělali jen v jedné z těchto lokalit, výsledek
by mohl být relativně velmi rozdílný.
Jak
jsme hodnotili
Dle
žně cen, které jsme udělili, se může zdát, že s nimi
plýtváme. Není
tomu tak. Náš test či srovnání je výrazně
selektivní. Ze stovek modelů a desítek výrobců jsme
vybrali to co považujeme
za nejlepší.
Kategorie
Testy
lze rozdělit mnoha způsoby. Podle ceny, způsobu použití,
či toho nejobvyklejšího - podle obsahu motoru. Právě
ten jsme zvolili i my. Samozřejmě i zde je mnoho
variant jak dotyčné stroje rozdělit a není to zcela
jednoznačné. Náš redakční test
je tedy rozdělen takto. Třída o obsahu 125 až
250 ccm, která
obsahuje jak nováčky, kteří mají 125 ccm jako horní
hranici až po obsah 250 ccm, což je již většinou výkon
vyhovují značnému počtu řidičů.
Druhou třídu jsme určili zcela jednoznačně.
Je o obsahu 50
ccm a je určená pro všechny ty, kteří v minulosti
získávali řidičské průkazy do obsahu 50 ccm
automaticky s „řidičákem“ na auto až po ty, kteří
chtějí lehounký stroj, který sice nejezdí závratnou
rychlostí, ale zato je velmi lehký a ovladatelný. Třetí
a poslední kategorií je
250 ccm a více. Tedy bez omezení.
Yuki
ZN 125 -
49 990 Kč
Velmi
vzhledově podařený model. Je na něm výrazně patrné,
jak se čínská produkce stále zlepšuje nejen
technicky, ale také designově. Také dílenské
zpracování nám připadalo na velmi slušné úrovni,
což v minulosti nebylo tak obvyklé. Stavba není
obvyklá pro lehké skútry (světlo je součástí řídítek
a otáčí se při zatáčení spolu s nimi po směru
jízdy), ale konstrukčně je provedena jako většina
maxi skútrů, tedy: světlo je pevnou součástí celé
karoserie, kterou procházejí řidítka. Toto řešení
mají například legendární maxiskútry jako je
Suzuki Burgman, Piaggio X 9 či X8, Honda Silver Wing,
Peugeot Satelis a další. Nespornou výhodou tohoto řešení
je provoz v deštivém počasí. Na rozdíl od zmíněné
první koncepce se světlem na řídítkách vám při
dešti mezi světlem a řídítky neteče voda na tělo
a při použití většího čelního plexi štítu můžete
projíždět přeháňkami takřka suší. Je vhodný
zejména na výlety, dopravu do práce i další
aktivity. Jak již bylo řečeno, nezalekne se ani špatného
počasí, má i dobrý poměr cena výkon.
Výhody:
Univerzálnost, vynikající design, velmi pohodlný,
stavbou unožuje bezproblémovou jízdu i lidem velmi různých
postav, kotoučové brzdy na obou kolech. Stavba obvyklá
pro renomované maxiskútry.
Nevýhody: motor s průměrnou dynamikou
Technická
data:
|
4T
|
|
124,9
|
|
variátor
|
|
kotoučová
/ bubnová
|
|
3,50x13
|
VDO
WindHunter 125 -
39 900 Kč, model
racing 44 900 Kč
První
čínský skútr, který nás přesvědčil, že Číňani
to se stále zlepšující kvalitou myslí opravdu vážně
(viz velký redakční test na scooterlife.cz). Na tomto
stroji jsme najezdili více než dva tisíce kilometrů
bez jakýchkoliv problémů. Pouze když byl skútr nový,
tak bylo nutno seřídit karburátor. Jediné co jsme
vyměnili, byla klasická čínská baterie
za baterii gelovou stejné provenience. Obě
věci zcela triviální. Je to paradoxní, ale právě
WindHunter měl méně vad, než některé stroje
renomovaných značek. Další výbornou vlastností
tohoto modelu je velmi dobrá ergonomie. I člověk větší
postavy zde jede pohodlně bez zbytečného hrbení a častého
hledání vhodného posazu. A to je velmi důležité právě
při delší cestě. Na druhé straně je nutno
objektivně dodat , že WindHunter 125
a všeobecně všechny čínské skútry zaostávají
za špičkovými japonskými i italskými modely v maximální
rychlosti. Ta je u top modelů
zhruba 100 až 110 km/hod. Maximální rychlost
WindHuntera je
kolem 80 km/hod. To však pro většinu uživatelů není
podstatné. Záleží pouze k čemu skútr používáte.
Pakliže s ním nechcete závodit, pak je
WindHunter ideálním modelem ve velmi dobrém poměru
cena výkon.
Výhody:
Spolehlivý tichý motor, relativně velmi komfortní
posaz, účinné brzdy, přesný tachometr.
Pěkný nadčasový design.
Nevýhody: nepříliš dobrá čínská baterie
(po výměně za gelovou
bez problému), gumový potah podlahy nekopíruje
podklad.
Model: |
125T-8
RACING TEAM |
typ
motoru |
152QMI
(125 ccm) |
druh
motoru |
4-takt,
vzduchem chlazený |
vrtání x zdvih
(mm) |
52,4 x 57,8 |
startování |
elektrické
/ nožní |
převodovka |
automatická |
typ
spojky |
automatická
odstředivá (variatická) |
maximální
výkon (kw/r/min) |
6,2/6500 |
maximální
toč.moment (N.m./rpm) |
7,2/5500 |
rychlost
(km/h) |
90 |
spotřeba
(l/100km) |
3,2 |
kapacita
nádrže (l) |
5,0 |
palivo |
Natural 95 /
Natural 98 |
brzdy
přední |
kotouč |
brzdy zadní |
buben |
rozměr
předních kol |
3,5-13 |
rozměr
zadních kol |
3,5-13 |
odpružení
přední |
teleskopické |
odpružení
zadní |
centrální |
hmotnost
(kg) |
122 |
užitečná
hmotnost (kg) |
150 |
pohon: |
řemen |
rozměr
(mm) |
1935*710*1130 |
Biaginni
Dragon 125 -
39 900 Kč
Špičkový
číňan, který
jako jeden z prvních přesvědčil, že i skútry
z této země mohou být velmi dobré a spolehlivé.
Na rozdíl od mnoha jiných modelů z této
lokality není postavený pro „panenky“. I člověk
normálně vzrostlý se na něj nejen vejde, ale cestuje
relativně velmi pohodlně. Je velmi podobný modelu
V.D.O. WindHunter. Je obdobně spolehlivý. Také jej šlechtí
velmi tichý úsporný motor, relativně velký robustní
rám umožňující pohodlný posaz. Klasický problém
čínských gumových podlah řeší efektně
kovovým potahem, který nejen usměrní neposlušnou
gumu, ale zároveň tomuto modelu dodává sportovní šmrnc.
To ale zdaleka není všechno. Model je vybaven některými
komponenty v této kategorii nevídanými. Například
krimi kódem omezujícím krádež vašeho stroje,
respektive lepším dohledáním vašeho ukradeného.
Další nezanedbatelnou výhodou je zabudovaný alarm s možností
dálkového nastartování. To však není vše.
V ceně je i přídavný kufr v barvě
skútru s přípravou pro mobilní telefon a
integrovanou výsuvnou anténou. Jako třešnička na
dortu je pak indikace zvonění mobilu. Dovedu si představit
jak teď šéfové renomovaných značek kroutí hlavou
na jakéže „pouťovky“
jsme se to nechali nachytat, ale pravdou zůstává, že
to máme vyzkoušené.
Je to velmi praktické a pohodové a je škoda, že to
nemají skútry obecně, byť se jedná o „halířové“
položky. Přišlo nám, že právě tento model
Biaginni Dragon je vybaven tak, že by mu v mnohých
detailech mohly i ti nejrenomovanější závidět.
Výhody:
Spolehlivý tichý motor, relativně velmi komfortní
posaz, účinné brzdy, pěkný nadčasový design,
sportovní podlaha z hliníkové folie, komfortní
alarm dálkové startování ,přídavný kufr v ceně,
optická kontrola zvonění mobilu.
Nevýhody: hliníkovou folii na podlaze je nutno
poměrně náročně uzpůsobit tvaru podlahy pak, již
bez problému, během krátkého testu jsme neměli žádné
další problémy.
Typ
motoru |
4
takt |
Počet
válců |
1 |
Objem
válce |
125
ccm |
Kompresní
poměr |
9,2
: 1 |
Max.
výkon |
5,8
kW/7500 ot.min-1 |
Zapalování |
CDI |
Startování |
elektrické,nožní,
dálkové |
Brzdy |
kotouč
/ buben |
Kolo
přední |
130/60-13 |
Kolo
zadní |
130/60-13 |
Objem
palivové nádrže |
6L |
Objem
nádržky motor. oleje |
1L |
Spotřeba |
3L/100km |
Délka |
1 960
mm |
Šířka |
715
mm |
Výška |
1 160
mm |
Rozvor |
1 370
mm |
Hmotnost |
118
kg |
Nosnost |
268
kg |
Max.
konstrukční rychlost |
75
km/hod. |
Stoupání |
≥
9◦ |
Úhel
zatáčení |
≥
45◦ |
Průměr
zatáčení |
≤
3 200 mm |
Baterie |
12V
/ 6Ah |
Kymco
People S 125/200i
- 61 000 Kč
Připadá
vám, že skútry mají na rozdíl od motocyklů malá
kolečka a že na rozbitých českých silnicích jsou díky
tomu málo stabilní? Pak je pro vás Kymco Poeple 125
opravdu tím nejlepším řešením. Tento model je
vybaven šestnáctipalcovými koly, což je například
na rozmlácené pražské silnice zcela perfekní řešení.
I když zarytí milovníci klasických menších skútrových
kol šestnácky neuznávají a tvrdí, že to již pak
není skútr, ve světě je již dávno tento trend běžný.
Ostatně, tento skútr vyniká i velmi moderními prvky
jako jsou LED diodové blinkry a stejnou technikou
osazené zadní světlo. Také jízdní vlastnosti jsou
vynikající . Díky jistotě pramenící z velkých
kol můžete jet svižně i na nevalných cestách, aniž
byste se obávali nechtěného seznámení vašeho těla
s povrchem vozovky. Motor šlape jako hodinky a
celkový pocit z jízdy je velmi dobrý. Zvláště
u vzduchem chlazené stopětadvacítky je výrazně
nadstandardní jak výkon, tak i maximální dosažená
rychlost .
Výhody:
Vynikající dynamický motor, velká
kola, která si lehce poradí i s většími
nerovnostmi, moderní LED diodové blinkry a zadní
skupinová svítilna, výborné dílenské zpracování,
na tuto kategorii
velmi zajímavá cena, skvělé pro městský provoz.
Nevýhody: menší kmity řidítek při přejíždění
některých nerovností
Yamaha
Cygnus 125 -
67 900 Kč
Dravý
mrňous z renomované stáje. Vzhledově klasika
bez výrazných módních výsřelků. To má samozřejmě
velkou výhodu v tom, že nepodléhá módnosti a
zaručí vám, že s ním nebudete out ani za několik
let. Dílenské zpracování na jedničku je pro Yamahu
příznačné, tedy v ani zde se nekoná překvapení.
Působivá palubní deska je kombinací digitálně
analogové a je citlivě řešena tak, že působí vyváženě.
Jediné co se nám na ní nelíbilo byl
digitální
ukazatel paliva s malým počtem zobrazujících dílků,
díky čemuž v některých
fázích není řidič přesně informován o stavu
paliva. K velmi dobrému pocitu z jízdy přispívá
velmi pružný a výkonný motor a také účinné
brzdy, které vám dávají pocit bezpečí i při
razantní jízdě. Vynikající je zvláště do městského
provozu, kde díky obratnosti a dynamice umožní svému
uživateli zvládat v pohodě dopravní nástrahy a
odvrátí také touhu některých řidičů automobilů
závodit při výjezdu z křižovatky.
Výhody:Vynikající
motor, velmi dobrá akcelerace, skvělé brzdy,
Nevýhody: vyhovuje více
jezdcům s drobnější postavou
Technické údaje
Typ
motoru |
Vzduchem
chlazený 4-taktní jednoválec |
Zdvihový
objem |
124.8
cm3 |
Maximální
výkon |
8.2Kw
@ 8500ot/m |
Maximální
kroutící moment |
9.6Nm
@ 7500ot/m |
Systém
mazání |
Olejová
náplň |
Karburátor |
SVK24 |
Systém
zapalování |
Elektronické
(C.D.I.) |
Startér |
Elektrický
a nožní |
Převodovka |
Automatická
s klínovým řemenem |
Objem
palivové nádrže |
7.1
litru |
Systém
předního odpružení |
Teleskopická
vidlice |
Systém
zadního odpružení |
Duální |
Přední
brzda |
Kotoučová,
Ø 220 mm |
Zadní
brzda |
Bubnová,
Ø 150 mm |
Přední
pneumatika |
110/70-12
47L |
Zadní
pneumatika |
120/70-12
58L |
Délka
(mm) |
1855 |
Šířka
(mm) |
685 |
Výška
(mm) |
1110 |
Výška
sedla (mm) |
770 |
Rozvor
(mm) |
1290 |
Minimální
světlá výška (mm) |
110 |
Hmotnost
bez náplní (kg) |
114 |
Honda
SH 150i -
89 900 Kč
Oč
je na první pohled nenápadnější o to více jste
pozitivně překvapeni, když sednete za
jeho řidítka. První co vás dostane je raketový
start, který se na rozdíl od třídy sto padesát dá
jen těžko předpokládat. Po prvních metrech si řeknete,
že asi není náhodou, že právě tento model je jeden
z nejoblíbenějších skútrů v Evropě již
pět let. Příjemné
vjemy však pokračují. Pro Hondu charakteristické
„závodní“ naladění výfuku působí jako droga.
I zde, stejně jako u mnoha aut a motocyklů s touto
značkou máte prostě chuť závodit. Tomu napomáhají
i velká šestnáctipalcová kola, která bdí nad vaší
bezpečností, zvláště když testujete na pražských
vozovkách, které se bez nadsázky dají označit za
testovací polygon. To právě nejcitlivěji mohou
posoudit řidiči
skútrů, kteří
díky obecně menším kolům vnímají stav vozovky
podstatně citlivěji než řidiči ostatních dopravních
prostředků. Tedy shrnuto podtrženo. Například do
Prahy, ale i na další „testovací polygony“, které
jsou samozřejmě i v dalších českých městech
jsou velká kola úžasnou věcí a výrazným způsobem
zvyšují bezpečí pro své řidiče. Snad jedinou nevýhodou
tohoto modelu je lehce tvrdý podvozek, který sice
dokonale vede i na výrazně nerovném terénu, na druhé
straně by mohl být v této situaci o trochu
komfortnější.
Výhody:
vynikající motor, špičkové zrychlení, podvozek s dobrým
vedením, velmi dobré brzdy.
Nevýhody: tvrdé a méně komforní odpružení
zadního kola.
Technické údaje:
SH150i |
Typ
motoru |
Čtyřdobý
kapalinou chlazený 2ventilový jednoválec OHC |
Vrtání
x zdvih |
58 x
57,8mm |
Zdvihový
objem |
153
ccm |
Kompresní
poměr |
11 :
1 |
Max.
výkon |
16 k
(8500 ot. za min) |
Max.
kroutící moment |
13,4
Nm (7000 ot. za min) |
Spouštění
motoru |
elektrické |
Převodovka |
automatická |
Sekundární
převod |
variátor |
Rozměry
(D x Š x V) |
2020x700x1140
mm |
Rozvor |
1335
mm |
Výška
sedla |
790
mm |
Světlá
výška |
140
mm |
Objem
nádrže |
7,5
l |
Pneumatiky
- přední |
100/80-16
50P |
Pneumatiky
- zadní |
120/80-16
60P |
Odpružení
- přední |
33mm
teleskopická vidlice |
Odpružení
- zadní |
dva
klasické tlumiče, kyvná vidlice |
Brzdy
- přední |
220mm
kotoučová dvoupístková |
Brzdy
- zadní |
130mm
bubnová |
Hmotnost
bez náplní |
127
kg |
SUZUKI
Burgman 200
- 119 900
Kč
Zástupce
klasické rodiny proslulých
maxiskútrů
Burgman. Patří ke komfortním robustním strojům
velmi dobře vybaveným s velkým zavazadlovým
prostorem.
Jestliže se rozhodujete
mezi stopětadvacítkou a dvoustovkou, tak pakliže
vám to váš řidičský průkaz umožňuje,
doporučujeme zvolit tu druhou variantu. Zatímco finanční
rozdíl není až zas tak veliký, Burgman 125 je
levnější o rovných deset tisíc, ale výkonově
dynamikou a jízdními pocity je na tom dvoustovka významě
lépe. Nevýhodou oproti konkurenci jsou relativně
velmi malá kola 13/12 palců na rozdíl třeba od
Yamahy Xmax 15/14. To je tak asi jediné, co nám na
sympatickém Burgmanovi vadilo. Bohužel ona malá kola
jsou do jisté míry nevýhodou jenom na českých rozmlácených
silnicích. Jak jsme si mohli nedávno ověřit při
testování některých jiných skůtrů v Bavorsku,
na normálních silnicích jsou jsou jízdní vlastnosti
na malých a velkých kolech takřka nerozeznatelné.
Jestliže budete jezdit jen po trochu slušných silnicích,
tak vás Burgman odmění komfortní jízdou a výborným
pérováním Na nás pak působily nejvíce vyvážené
vlastnosti a smysl pro detail.
Výhody:
Komfort, velmi dobrá akcelerace, kvalitní dílenské
zpracování.
Nevýhody: na maxi skútr relativně malé dvanáctipalcové
zadní kolo, výše položená podlaha.
Technické údaje:
typ motoru |
čtyřdobý
kapalinou chlazený jednoválec |
zdvihový objem
(cm3) |
200 |
vrtání x zdvih
(mm) |
69x53,4 |
max. výkon (kW/PS) |
13,5/18,5 při
8000 min-1 |
max. kroutící
moment (Nm) |
17 při 6000 min-1 |
spouštěč |
elektrický |
objem nádrže (l) |
11 |
převodovka/sek.převod |
variátor |
rozměry délka/šířka/výška
(mm) |
2055/740/1240 |
rozvor (mm) |
1465 |
světlá výška
(mm) |
130 |
výška sedla (mm) |
735 |
hmotnost bez náplní
(kg) |
149 |
odpružení předního
kola |
Teleskopická
vidlice, vinutá pružina, olejový tlumič |
odpružení zadního
kola |
Kyvná vidlice,
vinutá pružina, olejová tlumič |
brzdy přední |
kotoučová,
jednoduchá |
brzdy zadní |
kotoučová,
jednoduchá |
pneumatiky přední |
110/90-13 M/C 56P
bezdušová |
pneumatiky zadní |
130/70-12 62P
bezdušová |
emisní norma Euro
3 |
ano |
bezpečnostní
zapalování SAIS |
ano |
GILERA
Runner VX 125FL/ 200FL – 89 900 Kč/ 95 900 Kč
Špičkový
sportovní skútr. Kompaktní, s přesnou stopou ,
dynamický „vodník“. Motor, osvědčená koncernová
čtyřventilová 125/200, která v této relativně
lehké zástavbě vykazuje ty nejlepší vlastnosti.
Tradiční osvědčený skútr s typickou koncepcí s prostorovým
rámem. Oproti „starému“ Runneru se výrazně zlepšila
kvalita osvětlení a nový model dostal především větší
kola. Vpředu 14 a vzadu 13 palců. Díky velkým kolům
a díky tuhému podvozku
je jsou jeho vlastnosti velmi vyvážené. Naopak
pro svou kompaktní sportovní konstrukci není zcela
ideální pro dlouhé cestování. Naopak pro denní
dopravní „městský boj“ a jakoukoliv sportovní jízdu
je takřka
ideální. Na dílenském zpracování je tak jako i na
dalších modelech zřetelně patrné, že pod novým
vedením koncernu Piaggio (zhruba tři roky)
šla celková úroveň dílenského zpracování
podstatně výš. Zatímco 125 je velmi dobrým nástrojem
pro sportovně naladěné řidiče, kteří mohou řídit
pouze obsah 125, dvoustovka s pouhým šestitisícovým
finančním navýšením je „nástrojem“ prvotřídním.
Výhody:
Dynamika, čtrnáctipalcové kolo vpředu, výborný přesný
podvozek, neotřelý atypický design evokující na
první pohled právě Runnera
Nevýhody: Díky prostorovému rámu
se na stroj hůře nasedá
Technické údaje:
Motor
- obsah |
124
ccm |
Pracovní
cyklus |
čtyřtakt |
Počet
válců |
1 |
Chlazení |
kapalina |
Výkon |
15/9750
PS/ot. |
El.
startér |
ANO |
Převodovka |
variátor |
Výška
sedla |
815
mm |
Hmotnost |
145
kg |
Délka/rozvor
(mm) |
1840/1290 |
Kola |
14/13
'' |
Nádrž |
8,7 l |
Max.
rychlost |
108
km/h |
|
|
Cena |
89
900 Kč |
Peugeot
Satelis 125 - 119 000 Kč
Velmi
působivý design. Satelis je zářným příkladem jak
mistrně se dá zamaskovat
obrovský kufr bez toho, aby zadní část působila
těžkopádně. Robustní madla protažená v zadní
skupinové svítilny působí ladně, dodávají skútru
pocit exkluzivity a zároveň rozbíjí plochu mamutího
kufru, která pak vypadá jako malá. Mistrné, praktické,skvělé.
To že nepřeháním zjistíte po odklopení sedla.
Nejenže se sem vejdou dvě „integrálky“, ale
rezervy jsou i pro další věci. Jízdní vlastnosti
jsou velmi dobré především díky výkonnému čtyřventilovému
motoru. Ostatně Satelis 125 je jedním z naprostého
minima modelů světové produkce, kde je možno s maxi
skútrem rozumě jezdit s tak malým obsahem. Jeho
maximální rychlost a dynamické vlastnosti se blížily
konkurenci s obsahem vyšším. Velmi dobré brzdy,
přehledné palubní přístroje i celkové provedení
je také velmi kvalitní. Vynikající především pro
řidiče, kteří mají řidičský průkaz omezen do
125 cm3. Pro ty je toto řešení takřka dokonalé.
Výhody:
jeden z nejvýkonnějších a nejrychlejších
maxiskútrů v obsahu 125, exkluzivní
design, výborné brzdy, komfortní jízda.
Nevýhody: vyšší cena
Satelis
- technické parametry
rám |
trubkový |
kapotáž |
lakovaný
plast |
přední
tlumič |
hydraulická
teleskopická vidlice o37 |
zadní
tlumič |
dva
hydraulické tlumiče čtyřpolohové |
přední
kolo |
120/70-14" |
zadní
kolo |
140/60-13" |
brzdový
systém |
klasický
nebo ABS |
průměr
přední brzdy |
disk
260 mm |
průměr
zadní brzdy |
buben
210 mm |
objem |
124,8 |
motor |
4
dobý jednoválec se 4 ventily |
výkon
kw/ot.min |
11
/ 9750 |
vrtání
a zdvih |
57
x 48,9 |
Chlazení |
kapalinou |
mazání |
olejová
vana a trochoidní pumpa |
startování |
el.
startér |
sytič |
automatický |
zapalování |
elektronické
beykontaktní |
spojka |
automatická
odstředivá |
převodovka |
řemen
- variátor |
suchá
hmotnost |
160 |
celková
délka v mm |
2161 |
celková
šířka v mm |
782 |
celková
výška v mm |
1423 |
kapacita
nádrže |
13 |
kapacita
olej. nádrže |
/ |
bezpečnostní
systém |
zamykání
řízení |
imobilizér |
ano |
zamykací
lano |
/ |
klakson |
ano |
zpětná
zrcátka |
ano |
prostor
na helmu |
podsedlový
na 2 ks |
palubní
deska |
anologová |
ukazatel
paliva |
digitální |
kontrolka
hladiny oleje |
ano |
(Všechny
ceny jsou uvedeny s DPH)
Příště:
Test
skútrů - 1. část – skútry o obsahu 50 ccm
Petr
Řezáč
|