Novinky, zajímavosti

Novinky, zajímavosti


  


Test  skútrů

3. část – skútry o obsahu 250 ccm a více

Zatímco některé značky mají skútry o obsahu 250 ccm jako vlajkové lodě,  mnoho firem již takto velké stroje nevyrábí, naopak nemnoho světových výrobců  má hranici posunutou ještě dál. Příkladem je například Honda Silver Wing 600, Burgman 650, či Gilera Nexus 800. Dva posledně jmenované modely jsou však tak specifické i finančně náročné, že jsme se rozhodli jim nevěnovat pozornost a ukončit testy na obsahu hranice 600 ccm.  Mimo jiné i proto, že se jich zatím České republice prodává velmi málo. To se však může brzy změnit, protože trend větších a silnějších strojů začíná i u nás. 

Co tedy můžeme očekávat v kategorii 250 až 600 ccm? Především dva hlavní trendy. Maxiskútry, které v této kategorii převládají a stále více oblíbené stroje s velkými, většinou 16 ti palcovými koly. My se dnes věnujeme, až na dvě výjimky maxiskútrům. Především proto, že moderním skútrům s velkými koly věnujeme v nejbližší době  speciální seriál na www.scooterlife.cz. Tak tedy, jak vypadá maxiskútr? Jak již bylo částečně řečeno v prvním díle, je postaven hlavně na komfortu. Takřka standardní je například již zásuvka na dobíjení mobilů. Někde, jako třeba u Piaggia X9 je speciálně tvarovaný prostor pro notebooky. Vzhledem k tomu, že tento pozoruhodný skútr již pomalu dosluhuje a během několika měsíců bude nahrazen zbrusu novým  modelem, jsme  „ixdevítku“  do testu nezařadili. Novému Piaggiu X Evo se budeme  věnovat hned, jak bude uvedeno na český trh na stránkách Scooterlife.cz

Dalším zajímavým prvkem jsou u některých modelů pro zvýšení účinnosti dva brzdové kotouče na předním kole. Některé modely mají i palubní počítače, dobíjení nootebooků a mobilů. Není divu. Tyto skútry slouží z velké části především manažerům ve velkých, dopravou přeplněných evropských metropolích, kde už jízda autem bývá nehorázným plýtváním času. Proto se také i částečně mění oblečení. Kromě sportovního je běžný i tmavý oblek a kravata, či motýlek. Proč ne, vypadá to dokonce pěkně. Takže rychle pro smoking a hurá na maxiskútra.

Gilera Nexus 500 – 179 900 Kč

Osvědčený čtyřtaktní jednoválec Piaggio je zde naladěn odlišně od běžných cestovních skútrů. Jeho dynamika a síla je patrná po prvním přidání plynu. 

Tak  jako ostatní Gilery nezapře svého sportovního ducha ve všech směrech. Oproti konkurenci se odlišuje například nastavitelnou centrální pružící jednotkou, naladěním podvozku i rozložením váhy. Je těžší na předek než tomu bývá u běžných cestovních skútrů, což umožňuje  mimo jiné i klidnější jízdu v ostřeji projetých zatáčkách. Design a barvy jsou v typickém provedení Gilery. Červeno černá a prvotřídně propracované detaily vzbuzují velmi dobré pocity. Tradiční stavba bez zbytečného množství velkých plastů vzadu a nezbytný vysoký „můstek“ mezi přední částí a sedlem jsou nepřehlédnutelnými prvky této italské sportovní značky. A částečně připomínají kapotovaný motocykl. Přední kolo 15 a zadní 14 palců umožňuje bezpečnou jízdu i na ne zcela dokonalé vozovce. 

Výhody: sportovec z každého pohledu, možnost individuálního přizpůsobení tvrdosti, vynikající motor Piaggio
Nevýhody: relativně vysoká cena



Motor - obsah 460 ccm Pracovní cyklus čtyřtakt  Počet válců 1
Chlazení kapalina  Výkon 40/7500 PS/ot. El. startér ANO 
Převodovka variátor  Výška sedla 780 mm Hmotnost 195 kg
Délka/rozvor (mm) 2100/1530  Kola 15/14 '' Nádrž 15 l
Max. rychlost 160 km/h     Cena 179 900 Kč

Peugeot Satelis 250 - 139 000 Kč

Stejně působivý design jako u Satelisu 125 ccm. Také zde je identicky obrovský kufr bez toho, aby zadní část působila těžkopádně. Robustní madla protažená v zadní skupinové svítilny  rozbíjejí plochu mamutího kufru, která pak vypadá jako malá, jak již bylo konstatováno . Nejenže se sem vejdou dvě „integrálky“, ale rezervy jsou i pro další věci. Co je však od stopětadvacítky zcela odlišné, je dynamika a výkon i když  jízdní vlastnosti Satelisu 125 jsou na svou třídu velmi dobré  především díky výkonnému čtyřventilovému motoru, dvě stě padesátka je však přece jenom o něčem jiném. Díky osvědčenému a velmi populárnímu motoru Piaggio 250 má všechno co má mít. Tedy špičkovou akceleraci, dobrý výkon ,vykazuje značnou pružnost má malou spotřebu. Stejně jako slabší model má Satelis 250  velmi dobré brzdy, přehledné palubní přístroje  a dobré dílenské zpracování.

Výhody: výborný motor  exkluzivní design, výborné brzdy, komfortní jízda
Nevýhody: relativně vyšší cena

rám trubkový
kapotáž lakovaný plast
přední tlumič hydraulická teleskopická vidlice o37
zadní tlumič  dva hydraulické tlumiče čtyřpolohové
přední kolo  120/70-14"
zadní kolo 140/60-13"
brzdový systém  klasický nebo ABS
průměr přední brzdy disk 260 mm
průměr zadní brzdy buben 210 mm
objem 244,3
motor 4 dobý jednoválec se 4 ventily
výkon kw/ot.min -- / ----
vrtání a zdvih  -- x ---- 
Chlazení  kapalinou
mazání olejová vana a trochoidní pumpa
startování el. startér 
sytič automatický
zapalování elektronické beykontaktní
spojka automatická odstředivá
převodovka řemen - variátor
suchá hmotnost 185
celková délka v mm 2161
celková šířka v mm 782
celková výška v mm 1423
kapacita nádrže  13,5
kapacita olej. nádrže /
bezpečnostní systém zamykání řízení
imobilizér  ano
zamykací lano  /
klakson ano
zpětná zrcátka ano
prostor na helmu podsedlový na 2 ks
palubní deska anologová
ukazatel paliva digitální
kontrolka hladiny oleje ano

Kymco Xciting 500 - 148 000 Kč

Silný stroj  bez větších problémů. Na rozdíl od velké části konkurence má například ruční brzdu. Ta je vzhledem k nezanedbatelné hmotnosti velmi zajímavým doplňkem. Motor patří k těm nejlepším ve třídě. Zpočátku se nám zdálo, že má větší spotřebu. Jak se pak ukázalo, bylo to způsobeno ne zcela rovnoměrným průběhem ukazatele paliva. Po přesném přeměření jme byli naopak velmi příjemně překvapeni. Při dlouhodobé jízdě v oblasti maximální rychlosti přesáhla spotřeba o trochu 5l /100 km, což považujeme za velmi příznivé. V rychlosti okolo 150 km/h, kterou jsme zkoušeli na německých dálnicích přesáhla spotřeba o něco 5l, což považujeme také za velmi příznivé. Ze silných strojů má Xciting nejpříjemnějsí cenu, podstatně hůře na tom byl Nexus od Gilery, či 400 Burgman od Suzuki.

Kymko 500 je výborný stroj především pro ty, kteří nejezdí pouze na okresních silnicích, ale rádi cestují i po dálnicích. Právě zde ocení možnost rychlého a bezpečného předjetí. Výborné je také sedlo, které umožňuje pohodlnou jízdu i lidem s větší postavou, naopak prostor pod sedlem by mohl být dle našeho názoru lépe využit, tak jak je tomu naříklad i Piaggia X9.

Výhody: Vysoká maximální rychlost, ruční brzda, dobrý poměr cena výkon
Nevýhody: Vyšší hmotnost

Daelim S2  250  - 90 000 Kč

Daelim  S2 je sice u nás ne zcela známý stroj, to ale není jeho mínus.  Výkonný tichý motor Kymco s nízkou spotřebou a s překvapujícím komfortem, to jsou vlastnosti, které  nadchnou každého motoristu.  Daelim spolupracuje s Hondou a je to na něm stále více vidět. Když se podíváte na papírovou formu, může vás překvapit relativně malé přední, pouze 12 palcové kolo a vzadu pouhá „třináctka“ . Všechno je ale jinak. Nikdy jsme se zatím nesetkali s takto malými koly, které by měly tak dobré vlastnosti. I když nutno konstatovat, že svého času měla podobnou kombinaci právě Honda. Zde se totiž ukazuje, že skútr není pouze o velikosti kol. Jak je patrné tak perfektní geometrie předního kola umožňuje i u kol relativně malých velmi dobré vlastnosti. Brzdy Dealimu jsou příkladné.  Palubní deska je sice velmi jednoduchá avšak přehledná a srozumitelná bez nesmyslných zbytečností. Celkový dojem z S2 je více než dobrý a poměr cena výkon je v tomto případě excelentní. Je to jediný maxiskútr ve třídě 250, který stojí hluboko pod sto tisíc a přesto má špičkový plnohodnotný vodou chlazený motor a vyznačuje se vysokým komfortem.

Výhody: výborný úsporný motor Kymco 250, komfortní stavba, vynikající poměr cena výkon
Nevýhody: relativně krátká přední část sedáku



Technické údaje
TYP MOTORU 4-taktní, 1 válec, chlazený vodou
OBJEM (ccm) 249
STARTÉR elektrický
PŘEVODOVKA automatická
ODPRUŽENÍ PŘEDNÍ teleskopická vidlice
ODPRUŽENÍ ZADNÍ 1 tlumič
PŘEDNÍ PNEUMATIKA 120/70-12
ZADNÍ PNEUMATIKA 140/60-13
PŘEDNÍ BRZDA 1 kotouč
ZADNÍ BRZDA 1 kotouč
ROZMĚRY  
ROZVOR  
HMOTNOST (kg) 155
VÝŠKA SEDLA (cm) 750
OBJEM NÁDRŽE (litr) 11,5

Yuki 250 V3 – 65 990 Kč

„Chytrá Horákyně“. Tedy zároveň skútr /má klasický skútrový motor/ i choper /uspořádání sedaček a některé další prvky/ a také „silnice“ z té má prvky zbylé. Výsledek je kupodivu více než dobrý. Díky nižší stavbě má i samozřejmě i níž těžiště, vzhledem ke skútrové automatice je snadný i na ovládání a pohodlný i v městském provozu. Ke komfortu přispívá i audiosoustava,  za kterou by se nemuselo stydět ani leckteré auto. „Na palubě“ můžete také používat MP3 či magnetofon. Jestliže hledáte stroj pro zábavu, ale i městský provoz či nedělní vyjížďky pak můžete o V3 vážně uvažovat. Díky nízké stavbě  a skútrové automatice je vhodný i pro holky. To že snadno dosáhnete na zem samozřejmě přidá na pocitu bezpečí. V3 je klasický případ výborného poměru cena výkon. Za šedesát devět tisíc byste jen těžko hledali model, který by byl tak vybavený a bezesporu zajímavý. Je určen převážně těm, kteří se nespokojí s běžnou konvencí a rádi se odlišují od okolí.

Výhody: zajímavá konstrukce, dobrý dostatečně výkonný motor, komfort, všestrannost a univerzalita
Nevýhody: absence displeje rádia

Technická data:

délka x šířka x výška (mm):
2220x850x1135

typ motoru:

čtyřdobý jednoválec chlazený vodou

celkový objem (ccm):

244

max. výkon (kW/ot./min):

10/6500

bzrda přední / zadní:

kotouč / kotouč

 

 

 

 

Yamaha XCity 250  - 119 000 Kč

Horká novinka od Yamahy. Typický představitel moderního výkonného skútru s velkými koly. Univerzál, který se nezalekne žádné situace. Výrobce si dal výrazně záležet na detailu, což je zejména patrné na velmi pěkné dynamické přídi, propracovaných palubních přístrojích a v neposlední řadě i perfektnímu sedlu. To je nejen z velmi kvalitní „hrubé“ umělé kůže ale je perfektně anatomické a umožňuje posunutím opěrky řidiče upravovat velikost přední a zadní části sedáku což zajisté uvítají uživatelé vyššího vzrůstu. Celkový dojem je velmi dobrý což platí i o poměru cena výkon. 119 tisíc je nejen velmi  konkurenční cena ale dokonce nižší než mají leckteré obdobné modely jiných značek.  Kromě menších úložných prostorů jsme během testu neobjevili nic co by zasluhovalo kritiky. Domníváme se, že díky velmi příznivé ceně tento model může do značné míry výrazněji ovlivnit trh v tomto segmentu.

Výhody: výkonná dvěstěpadesátka moderního střihu. Díky velkým kolům zvyšuje bezpečí i na českých rozbitých silnicích. 
Nevýhody: Menší úložné prostory pod sedlem

Motor 4-takt, vzduchem chlazeny
Obsah 249.78 ccm
Vrtání x zdvih 69.0 x 66,8 mm
Maximální výkon 15.6 kW @ 7,500 rpm
Maximální kroutící moment 21.5 Nm @ 5,800 rpm
Startování Elektrické
Objem palivové nádrže 10.5 l
Délka (mm) 2,175 mm
šířka (mm) 785 mm
výška (mm) 1,460 mm
výška sedla (mm) 790 mm
Hmotnost (kg) 165 kg

Honda Silver Wing       219 000 Kč

Klasika od Hondy. Propracovaný stroj, vlajková loď značky v oblasti skútrů. Dvouválcový motor je  výkonný a dynamický a výkon 50 koní úctyhodný. Je zajímavé, že přes robustní vzhled a dvouválcový motor je například lehčí o více než 10 kg než jednoválcová pětistovka Kymco. Palubní přístroje nevybočují ze standardu a  je možno je charakterizovat jako klasické. Tak jako u Kymca 500 i šestistovka Honda má ruční brzdu, což je v mnoha situacích věcička více než příjemná. Velikostí kol u klasických maxiskútrů  Honda příliš neplýtvá a tak i zde je zadní kolo 13 palců, přední pak obvyklých 14. Další vlastnosti není nutno specielně zdůrazňovat. Vše je tam kde má být. Anatomicky v pořádku, unaven pravděpodobně nebude ani řidič velkého vzrůstu. K libůstkám patří i ABS. Silver Wing je vyvážený stroj bez výraznějších slabin kromě jediné a tou je vyšší cena. 

Výhody: výborný dvouválec 50 koní, velmi dobrá ergonometrie, spolehlivá klasika, ABS
Nevýhody: poněkud vyšší cena



Zdvihový objem: 582 ccm
Max. výkon: 50 k (7000 ot. za min)
Max. kroutící moment: 54 Nm (5500 ot. za min)
Výška sedla: 740 mm
Hmotnost bez náplní: 218 kg

Suzuki Burgman 400 - 179 900 Kč

Také Burgman je skútrovou klasikou. Má kola stejných rozměrů jako Honda Silver Wing, tedy vpředu 14 a vzadu 13 palců. Také 400 podobně jako větší 650 je určena i pro dálkové jízdy. 199 kg hmotnosti však není zas tak moc, aby si neporadila i s městem. Převodovka je sekvenční  s variátorem. Motoru umožňuje nebývalou akceleraci. Spotřeba je adekvátní čtyřstovkovému motoru, tedy něco kolem 4,5 l. Burgman sice není levný, nicméně je znám velkou spolehlivostí díky čemuž můžete časem ušetřit na opravách a tím zhodnotit prvotní vaší investici. Burgman vyniká mimo jiné i větším prostorem pod sedlem, do kterého se vejdou kromě dvou přileb také osobní věci. Je vyhledávaným strojem pro dlouhé mnohasetkilometrové výlety také proto, že jeho kapotáž velmi dobře chrání cestující, což je výhodné zvláště při dlouhé jízdě. 

Výhody: kvalitní stavba, výkonný motor 
Nevýhody: Vyšší cena

 


typ motoru čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec
zdvihový objem (cm3) 400
vrtání x zdvih (mm) 80,1x77,6
max. výkon (kW/PS) 25/34 při 7300 min-1
max. kroutící moment (Nm) 36,3 při 5800 min-1
spouštěč elektrický
objem nádrže (l) 13,5
převodovka/sek.převod variátor
rozměry délka/šířka/výška (mm) 2270/760/1385
rozvor (mm) 1585
světlá výška (mm) 125
výška sedla (mm) 710
hmotnost bez náplní (kg) 199
odpružení předního kola Teleskopická vidlice, vinutá pružina, olejový tlumič
odpružení zadního kola Kyvná vidlice s centrální pružící a tlumící jednotkou, vinutá pružina, olejový tlumič
brzdy přední kotoučová, dvojitá
brzdy zadní kotoučová, jednoduchá
pneumatiky přední 120/80-14 M/C 58S bezdušová
pneumatiky zadní 150/70-13 M/C 64S bezdušová
emisní norma Euro 3 ano
bezpečnostní zapalování SAIS ano

Peugeot Geopolis – 134 900 Kč

Francouzský  šmrnc, špičková motorizace Piaggia a moderní vysoká kola. To je současný evropský hit Peugeotu Geopolis. Zatímco v Evropě už velká kola letí několik let, v Česku zatím není zájem až tak velký. Kdo se však na stroji této třídy jednou projede  změní brzy názor. A tak je velmi  pravděpodobné, že byť se zpožděním budou skútry se šestnáctipalcovými koly, zvláště ve velmi sympatické třídě 250 ccm, i u nás v blízké budoucnosti velkým hitem. Geopolis má podobně jako třeba Beverly od Piaggia  mnoho společných vlastností. Identický výborný motor Piagio 250, který je ostatně i u Peugeotu Satelis. Jak již bylo řečeno velká kola, vynikající brzdy a kupodivu i slušný prostor pod sedačkou pro dvě menší přilby z něj dělají opravdový hit. Jedinou věcí kterou by bylo možno vytknout je trochu vyšší cena, na druhé straně má prvotřídní design, vynikající motor a skvělá pověst Peugeotu jsou v rovnováze 

Výhody: Vynikající motor Piaggio 250, velká kola, velmi dobrá světla, komfortní jízda
Nevýhody: Vyšší cena

(Všechny ceny jsou uvedeny s DPH)

Petr Řezáč

 

 

                                                                               

 

 

 

 

Z obsahu