Test
skútrů
3.
část – skútry o obsahu 250 ccm a více
Zatímco
některé značky mají skútry o obsahu 250 ccm jako
vlajkové lodě, mnoho
firem již takto velké stroje nevyrábí, naopak
nemnoho světových výrobců
má hranici posunutou ještě dál. Příkladem
je například Honda Silver Wing 600, Burgman 650, či
Gilera Nexus 800. Dva posledně jmenované modely jsou však
tak specifické i finančně náročné, že jsme se
rozhodli jim nevěnovat pozornost a ukončit testy na
obsahu hranice 600 ccm.
Mimo jiné i proto, že se jich zatím České
republice prodává velmi málo. To se však může brzy
změnit, protože trend větších a silnějších strojů
začíná i u nás.
Co
tedy můžeme očekávat v kategorii 250 až 600
ccm? Především dva hlavní trendy. Maxiskútry, které
v této kategorii převládají a stále více oblíbené
stroje s velkými, většinou 16 ti palcovými
koly. My se dnes věnujeme, až na dvě výjimky maxiskútrům.
Především proto, že moderním skútrům s velkými
koly věnujeme v nejbližší době
speciální seriál na www.scooterlife.cz. Tak
tedy, jak vypadá maxiskútr? Jak již bylo částečně
řečeno v prvním díle, je postaven hlavně na
komfortu. Takřka standardní je například již zásuvka
na dobíjení mobilů. Někde, jako třeba u Piaggia X9
je speciálně tvarovaný prostor pro notebooky.
Vzhledem k tomu, že tento pozoruhodný skútr již
pomalu dosluhuje a během několika měsíců bude
nahrazen zbrusu novým
modelem, jsme
„ixdevítku“
do testu nezařadili. Novému Piaggiu X Evo se
budeme věnovat
hned, jak bude uvedeno na český trh na stránkách
Scooterlife.cz
Dalším
zajímavým prvkem jsou u některých modelů pro zvýšení
účinnosti dva brzdové kotouče na předním kole. Některé
modely mají i palubní počítače, dobíjení
nootebooků a mobilů. Není divu. Tyto skútry slouží
z velké části především manažerům ve velkých,
dopravou přeplněných evropských metropolích, kde už
jízda autem bývá nehorázným plýtváním času.
Proto se také i částečně mění oblečení. Kromě
sportovního je běžný i tmavý oblek a kravata, či
motýlek. Proč ne, vypadá to dokonce pěkně. Takže
rychle pro smoking a hurá na maxiskútra.
Gilera
Nexus 500 – 179 900 Kč
Osvědčený
čtyřtaktní jednoválec Piaggio je zde naladěn odlišně
od běžných cestovních skútrů. Jeho dynamika a síla
je patrná po prvním přidání plynu.
Tak
jako ostatní Gilery nezapře svého sportovního
ducha ve všech směrech. Oproti konkurenci se odlišuje
například nastavitelnou centrální pružící
jednotkou, naladěním podvozku i rozložením váhy. Je
těžší na předek než tomu bývá u běžných
cestovních skútrů, což umožňuje
mimo jiné i klidnější jízdu v ostřeji
projetých zatáčkách. Design a barvy jsou v typickém
provedení Gilery. Červeno černá a prvotřídně
propracované detaily vzbuzují velmi dobré pocity.
Tradiční stavba bez zbytečného množství velkých
plastů vzadu a nezbytný vysoký „můstek“ mezi přední
částí a sedlem jsou nepřehlédnutelnými prvky této
italské sportovní značky. A částečně připomínají
kapotovaný motocykl. Přední kolo 15 a zadní 14 palců
umožňuje bezpečnou jízdu i na ne zcela dokonalé
vozovce.
Výhody:
sportovec
z každého pohledu, možnost individuálního přizpůsobení
tvrdosti, vynikající motor Piaggio
Nevýhody:
relativně
vysoká cena
Motor
- obsah |
460
ccm |
Pracovní
cyklus |
čtyřtakt |
Počet
válců |
1 |
Chlazení |
kapalina |
Výkon |
40/7500
PS/ot. |
El.
startér |
ANO |
Převodovka |
variátor |
Výška
sedla |
780
mm |
Hmotnost |
195
kg |
Délka/rozvor
(mm) |
2100/1530 |
Kola |
15/14
'' |
Nádrž |
15 l |
Max.
rychlost |
160
km/h |
|
|
Cena |
179
900 Kč |
Peugeot
Satelis 250 - 139 000 Kč
Stejně
působivý design jako u Satelisu 125 ccm. Také zde je
identicky obrovský kufr bez toho, aby zadní část působila
těžkopádně. Robustní madla protažená v zadní
skupinové svítilny
rozbíjejí plochu mamutího kufru, která pak
vypadá jako malá, jak již bylo konstatováno . Nejenže
se sem vejdou dvě „integrálky“, ale rezervy jsou i
pro další věci. Co je však od stopětadvacítky
zcela odlišné, je dynamika a výkon i když
jízdní vlastnosti Satelisu 125 jsou na svou třídu
velmi dobré především
díky výkonnému čtyřventilovému motoru, dvě stě
padesátka je však přece jenom o něčem jiném. Díky
osvědčenému a velmi populárnímu motoru Piaggio 250
má všechno co má mít. Tedy špičkovou akceleraci,
dobrý výkon ,vykazuje značnou pružnost má malou
spotřebu. Stejně jako slabší model má Satelis 250
velmi dobré brzdy, přehledné palubní přístroje
a dobré dílenské zpracování.
Výhody:
výborný motor exkluzivní
design, výborné brzdy, komfortní jízda
Nevýhody:
relativně vyšší cena
rám |
trubkový |
kapotáž |
lakovaný
plast |
přední
tlumič |
hydraulická
teleskopická vidlice o37 |
zadní
tlumič |
dva
hydraulické tlumiče čtyřpolohové |
přední
kolo |
120/70-14" |
zadní
kolo |
140/60-13" |
brzdový
systém |
klasický
nebo ABS |
průměr
přední brzdy |
disk
260 mm |
průměr
zadní brzdy |
buben
210 mm |
objem |
244,3 |
motor |
4
dobý jednoválec se 4 ventily |
výkon
kw/ot.min |
--
/ ---- |
vrtání
a zdvih |
--
x ---- |
Chlazení |
kapalinou |
mazání |
olejová
vana a trochoidní pumpa |
startování |
el.
startér |
sytič |
automatický |
zapalování |
elektronické
beykontaktní |
spojka |
automatická
odstředivá |
převodovka |
řemen
- variátor |
suchá
hmotnost |
185 |
celková
délka v mm |
2161 |
celková
šířka v mm |
782 |
celková
výška v mm |
1423 |
kapacita
nádrže |
13,5 |
kapacita
olej. nádrže |
/ |
bezpečnostní
systém |
zamykání
řízení |
imobilizér |
ano |
zamykací
lano |
/ |
klakson |
ano |
zpětná
zrcátka |
ano |
prostor
na helmu |
podsedlový
na 2 ks |
palubní
deska |
anologová |
ukazatel
paliva |
digitální |
kontrolka
hladiny oleje |
ano |
Kymco
Xciting 500 - 148 000 Kč
Silný
stroj bez větších
problémů. Na rozdíl od velké části konkurence má
například ruční brzdu. Ta je vzhledem k nezanedbatelné
hmotnosti velmi zajímavým doplňkem. Motor patří k těm
nejlepším ve třídě. Zpočátku se nám zdálo, že
má větší spotřebu. Jak se pak ukázalo, bylo to způsobeno
ne zcela rovnoměrným průběhem ukazatele paliva. Po přesném
přeměření jme byli naopak velmi příjemně překvapeni.
Při dlouhodobé jízdě v oblasti maximální
rychlosti přesáhla spotřeba o trochu 5l /100 km, což
považujeme za velmi příznivé. V rychlosti okolo
150 km/h, kterou jsme zkoušeli na německých dálnicích
přesáhla spotřeba o něco 5l, což považujeme také
za velmi příznivé. Ze silných strojů má Xciting
nejpříjemnějsí cenu, podstatně hůře na tom byl
Nexus od Gilery, či 400 Burgman od Suzuki.
Kymko
500 je výborný stroj především pro ty, kteří
nejezdí pouze na okresních silnicích, ale rádi
cestují i po dálnicích. Právě zde ocení možnost
rychlého a bezpečného předjetí. Výborné je také
sedlo, které umožňuje pohodlnou jízdu i lidem s větší
postavou, naopak prostor pod sedlem by mohl být dle našeho
názoru lépe využit, tak jak je tomu naříklad i
Piaggia X9.
Výhody:
Vysoká maximální rychlost, ruční brzda, dobrý poměr
cena výkon
Nevýhody:
Vyšší hmotnost
Daelim
S2 250
- 90 000 Kč
Daelim
S2 je sice u nás ne zcela známý stroj, to ale
není jeho mínus.
Výkonný tichý motor Kymco s nízkou spotřebou
a s překvapujícím komfortem, to jsou vlastnosti, které
nadchnou každého motoristu.
Daelim spolupracuje s Hondou a je to na něm
stále více vidět. Když se podíváte na papírovou
formu, může vás překvapit relativně malé přední,
pouze 12 palcové kolo a vzadu pouhá „třináctka“
. Všechno je ale jinak. Nikdy jsme se zatím nesetkali
s takto malými koly, které by měly tak dobré
vlastnosti. I když nutno konstatovat, že svého času
měla podobnou kombinaci právě Honda. Zde se totiž
ukazuje, že skútr není pouze o velikosti kol. Jak je
patrné tak perfektní geometrie předního kola umožňuje
i u kol relativně malých velmi dobré vlastnosti.
Brzdy Dealimu jsou příkladné.
Palubní deska je sice velmi jednoduchá avšak přehledná
a srozumitelná bez nesmyslných zbytečností. Celkový
dojem z S2 je více než dobrý a poměr cena výkon
je v tomto případě excelentní. Je to jediný
maxiskútr ve třídě 250, který stojí hluboko pod
sto tisíc a přesto má špičkový plnohodnotný vodou
chlazený motor a vyznačuje se vysokým komfortem.
Výhody:
výborný
úsporný motor Kymco 250, komfortní stavba, vynikající
poměr cena výkon
Nevýhody:
relativně
krátká přední část sedáku
Technické
údaje |
TYP
MOTORU |
4-taktní,
1 válec, chlazený vodou |
OBJEM
(ccm) |
249 |
STARTÉR |
elektrický |
PŘEVODOVKA |
automatická |
ODPRUŽENÍ
PŘEDNÍ |
teleskopická
vidlice |
ODPRUŽENÍ
ZADNÍ |
1
tlumič |
PŘEDNÍ
PNEUMATIKA |
120/70-12 |
ZADNÍ
PNEUMATIKA |
140/60-13 |
PŘEDNÍ
BRZDA |
1
kotouč |
ZADNÍ
BRZDA |
1
kotouč |
ROZMĚRY |
|
ROZVOR |
|
HMOTNOST
(kg) |
155 |
VÝŠKA
SEDLA (cm) |
750 |
OBJEM
NÁDRŽE (litr) |
11,5 |
Yuki
250 V3 – 65 990 Kč
„Chytrá
Horákyně“. Tedy zároveň skútr /má klasický skútrový
motor/ i choper /uspořádání sedaček a některé další
prvky/ a také „silnice“ z té má prvky zbylé.
Výsledek je kupodivu více než dobrý. Díky nižší
stavbě má i samozřejmě i níž těžiště, vzhledem
ke skútrové automatice je snadný i na ovládání a
pohodlný i v městském provozu. Ke komfortu přispívá
i audiosoustava, za
kterou by se nemuselo stydět ani leckteré auto. „Na
palubě“ můžete také používat MP3 či magnetofon.
Jestliže hledáte stroj pro zábavu, ale i městský
provoz či nedělní vyjížďky pak můžete o V3 vážně
uvažovat. Díky nízké stavbě
a skútrové automatice je vhodný i pro holky.
To že snadno dosáhnete na zem samozřejmě přidá na
pocitu bezpečí. V3 je klasický případ výborného
poměru cena výkon. Za šedesát devět tisíc byste
jen těžko hledali model, který by byl tak vybavený a
bezesporu zajímavý. Je určen převážně těm, kteří
se nespokojí s běžnou konvencí a rádi se odlišují
od okolí.
Výhody:
zajímavá
konstrukce, dobrý dostatečně výkonný motor,
komfort, všestrannost a univerzalita
Nevýhody:
absence
displeje rádia
Technická
data:
délka x šířka
x výška (mm):
|
2220x850x1135 |
|
čtyřdobý
jednoválec chlazený vodou |
|
244 |
|
10/6500 |
|
kotouč / kotouč |
Yamaha
XCity 250 -
119 000 Kč
Horká
novinka od Yamahy. Typický představitel moderního výkonného
skútru s velkými koly. Univerzál, který se
nezalekne žádné situace. Výrobce si dal výrazně záležet
na detailu, což je zejména patrné na velmi pěkné
dynamické přídi, propracovaných palubních přístrojích
a v neposlední řadě i perfektnímu sedlu. To je
nejen z velmi kvalitní „hrubé“ umělé kůže
ale je perfektně anatomické a umožňuje posunutím opěrky
řidiče upravovat velikost přední a zadní části
sedáku což zajisté uvítají uživatelé vyššího
vzrůstu. Celkový dojem je velmi dobrý což platí i o
poměru cena výkon. 119 tisíc je nejen velmi
konkurenční cena ale dokonce nižší než mají
leckteré obdobné modely jiných značek.
Kromě menších úložných prostorů jsme během
testu neobjevili nic co by zasluhovalo kritiky. Domníváme
se, že díky velmi příznivé ceně tento model může
do značné míry výrazněji ovlivnit trh v tomto
segmentu.
Výhody:
výkonná
dvěstěpadesátka moderního střihu. Díky velkým kolům
zvyšuje bezpečí i na českých rozbitých silnicích.
Nevýhody:
Menší
úložné prostory pod sedlem
Motor |
4-takt,
vzduchem chlazeny |
Obsah |
249.78
ccm |
Vrtání
x zdvih |
69.0
x 66,8 mm |
Maximální
výkon |
15.6
kW @ 7,500 rpm |
Maximální
kroutící moment |
21.5
Nm @ 5,800 rpm |
Startování |
Elektrické |
Objem
palivové nádrže |
10.5
l |
|
Délka
(mm) |
2,175
mm |
šířka
(mm) |
785
mm |
výška
(mm) |
1,460
mm |
výška
sedla (mm) |
790
mm |
Hmotnost
(kg) |
165
kg |
|
Honda
Silver Wing
219 000 Kč
Klasika
od Hondy. Propracovaný stroj, vlajková loď značky v oblasti
skútrů. Dvouválcový motor je
výkonný a dynamický a výkon 50 koní úctyhodný.
Je zajímavé, že přes robustní vzhled a dvouválcový
motor je například lehčí o více než 10 kg než
jednoválcová pětistovka Kymco. Palubní přístroje
nevybočují ze standardu a
je možno je charakterizovat jako klasické. Tak
jako u Kymca 500 i šestistovka Honda má ruční brzdu,
což je v mnoha situacích věcička více než příjemná.
Velikostí kol u klasických maxiskútrů
Honda příliš neplýtvá a tak i zde je zadní
kolo 13 palců, přední pak obvyklých 14. Další
vlastnosti není nutno specielně zdůrazňovat. Vše je
tam kde má být. Anatomicky v pořádku, unaven
pravděpodobně nebude ani řidič velkého vzrůstu. K libůstkám
patří i ABS. Silver Wing je vyvážený stroj bez výraznějších
slabin kromě jediné a tou je vyšší cena.
Výhody:
výborný
dvouválec 50 koní, velmi dobrá ergonometrie,
spolehlivá klasika, ABS
Nevýhody:
poněkud
vyšší cena
Zdvihový objem: 582 ccm
Max. výkon: 50 k (7000 ot. za min)
Max. kroutící moment: 54 Nm (5500
ot. za min)
Výška sedla: 740 mm
Hmotnost bez náplní: 218 kg
Suzuki
Burgman 400 - 179 900 Kč
Také
Burgman je skútrovou klasikou. Má kola stejných rozměrů
jako Honda Silver Wing, tedy vpředu 14 a vzadu 13 palců.
Také 400 podobně jako větší 650 je určena i pro dálkové
jízdy. 199 kg hmotnosti však není zas tak moc, aby si
neporadila i s městem. Převodovka je sekvenční
s variátorem. Motoru umožňuje nebývalou
akceleraci. Spotřeba je adekvátní čtyřstovkovému
motoru, tedy něco kolem 4,5 l. Burgman sice není levný,
nicméně je znám velkou spolehlivostí díky čemuž můžete
časem ušetřit na opravách a tím zhodnotit prvotní
vaší investici. Burgman vyniká mimo jiné i větším
prostorem pod sedlem, do kterého se vejdou kromě dvou
přileb také osobní věci. Je vyhledávaným strojem
pro dlouhé mnohasetkilometrové výlety také proto, že
jeho kapotáž velmi dobře chrání cestující, což
je výhodné zvláště při dlouhé jízdě.
Výhody:
kvalitní stavba, výkonný motor
Nevýhody: Vyšší cena
typ motoru |
čtyřdobý
kapalinou chlazený jednoválec |
zdvihový objem
(cm3) |
400 |
vrtání x zdvih
(mm) |
80,1x77,6 |
max. výkon (kW/PS) |
25/34 při 7300
min-1 |
max. kroutící
moment (Nm) |
36,3 při 5800 min-1 |
spouštěč |
elektrický |
objem nádrže (l) |
13,5 |
převodovka/sek.převod |
variátor |
rozměry délka/šířka/výška
(mm) |
2270/760/1385 |
rozvor (mm) |
1585 |
světlá výška
(mm) |
125 |
výška sedla (mm) |
710 |
hmotnost bez náplní
(kg) |
199 |
odpružení předního
kola |
Teleskopická
vidlice, vinutá pružina, olejový tlumič |
odpružení zadního
kola |
Kyvná vidlice s
centrální pružící a tlumící jednotkou,
vinutá pružina, olejový tlumič |
brzdy přední |
kotoučová,
dvojitá |
brzdy zadní |
kotoučová,
jednoduchá |
pneumatiky přední |
120/80-14 M/C 58S
bezdušová |
pneumatiky zadní |
150/70-13 M/C 64S
bezdušová |
emisní norma Euro
3 |
ano |
bezpečnostní
zapalování SAIS |
ano |
Peugeot
Geopolis – 134 900 Kč
Francouzský
šmrnc, špičková motorizace Piaggia a moderní
vysoká kola. To je současný evropský hit Peugeotu
Geopolis. Zatímco v Evropě už velká kola letí
několik let, v Česku zatím není zájem až tak
velký. Kdo se však na stroji této třídy jednou
projede změní
brzy názor. A tak je velmi
pravděpodobné, že byť se zpožděním budou
skútry se šestnáctipalcovými koly, zvláště ve
velmi sympatické třídě 250 ccm, i u nás v blízké
budoucnosti velkým hitem. Geopolis má podobně jako třeba
Beverly od Piaggia
mnoho společných vlastností. Identický výborný
motor Piagio 250, který je ostatně i u Peugeotu
Satelis. Jak již bylo řečeno velká kola, vynikající
brzdy a kupodivu i slušný prostor pod sedačkou pro dvě
menší přilby z něj dělají opravdový hit.
Jedinou věcí kterou by bylo možno vytknout je trochu
vyšší cena, na druhé straně má prvotřídní
design, vynikající motor a skvělá pověst Peugeotu
jsou v rovnováze
Výhody:
Vynikající
motor Piaggio 250, velká kola, velmi dobrá světla,
komfortní jízda
Nevýhody: Vyšší cena
(Všechny
ceny jsou uvedeny s DPH)
Petr
Řezáč
|