Novinky, zajímavosti

Novinky, zajímavosti


  


Test  skútrů

2. část – skútry o obsahu 50 ccm

V úvodu kategorie 50 ccm se vrátíme k absolutním začátkům historie skútrů, tedy k legendárnímu modelu Vespa, který je dodnes kultovním modelem. Všechno začalo 23. dubna 1946, kdy oddělení patentů a vynálezů Ministerstva průmyslu ve Florencii zaregistrovalo jednostopé vozidlo se zakrytou mechanickou částí a blatníky a neslo název Vespa. Autorem tohoto projektu byl letecký inženýr D´Ascanio na popud Enrica Piaggia, spolumajitele továrny na stavbu lodí železnic a bombardérů. Ten chtěl po    válce uvést na trh výrobek, který bude levný hospodárný a dostupný každému a  bude vhodný pro  městský provoz. Tedy podobná myšlenka díky níž pár desítek let před tím vznikl ve spojených státech slavný Ford T. Již do konce roku 1946 prodalo Piaggio 2500 sériových výrobků, následující rok pak čtyřnásobek. Do současné doby se vyrobilo úctyhodných 16 milionů kusů. Začátkem roku 1950 se Vespa začala vyrábět i v Německu později pak v Anglii a Francii. První model byl označen MP6 a již tehdy měl stejné klíčové konstrukční znaky jako dnes. Bodově svařené šasi, karoserii zakrývající řetěz, jednostranné kyvné rameno při pohledu shora nápadně připomíná vosu. Tedy italsky Vespu. Od té doby vznikly stovky modelů  a desítky milionů kusů. Svět vzal skútr za „svého“ 

Pro koho je padesátka 

Nejnižší kubatura. Vhodná jak pro patnáctileté tak i pro starší řidiče, kteří před lety dostávali automaticky „padesátku“ společně s řidičským oprávněním  B. Charakterem jsou pak skútry padesátky pro všechny, kteří chtějí maximálně jednoduchý a nenáročný stroj, často i za velmi málo peněz. Od tohoto obsahu nelze sice očekávat až na výjimky žádné zázraky, na druhé straně bývají velmi úsporné a málo poruchové. Nabídka je v tomto segmentu opravdu obrovská. Od modelů s cenou pod 20 000 Kč až po špičkové stroje, několikrát dražší. Padesátka je vhodná do města i na chalupu. Jedinou její nevýhodou je legislativní omezení maximální rychlosti na 45 km. Za hodinu. Jezdili jsme sice i na padesátkách podstatně rychlejších, ale to pouze na uzavřených drahách, pro které jsou tyto stroje  určeny. To byl také důvod proč jsme také pravidlo třídy 50 ccm v jednom případě porušili a otestovali jsme jednu jinak nezařaditelnou stovku. Ta se vším, to je velikostí, snadným ovládáním hmotností i velmi dobrou cenou hodí spíše právě do padesátek její nevýhodou je, že vám na ní nestačí řidičský průkaz AM.

Dvoutakt nebo čtyřtakt

Zatímco větší kubatury již jsou vesměs až na výjimky všechny čtyřtaktní, zde je zatím i dost dvoutaktů. Důvod je jasný. Z technického hlediska se u dvoutaktů snáze dosáhne více „koní“ a větší akcelerace. Jdou také lépe upravit (jak již bylo řečeno pro sportovní účely mimo veřejné komunikace) a dosáhnout tak výrazně lepších vlastností než je tomu u sériových strojů. Čtyřtakty jsou sice, méně výkonné, ale zároveň jsou kultivovanější a vesměs méně hlučné. Lépe také splňují normy E2. Podstatné je proto k jakému účelu budete svého skútra používat. 

Aprilia SR 50 R Factory – 69 000 Kč

Typický dvoutaktní představitel moderního sportovního střihu. Nejzajímavější  padesátka, kterou jsme měli v testech. Nejenže má přesnou stopu, ale na rozdíl od většiny ostatních je  na ní patrné, že  závodění je Aprilii vlastní. Design je velmi přitažlivý s výraznými prvky závodního stylu. Značka Aprilia  je v oblasti malých motocyklů tradičně velmi dobrá a úspěšná na sportovních kolbištích a tak není divu, že některé prvky ze závodních drah jsou aplikované i do tohoto modelu.  Jestliže chcete své ratolesti udělat velkou radost, tak Aprilií 50 R opravdu nic nezkazíte. Právě tento model je jedním z těch, které se dají po zajetí výrazně otevřít  a „lámat rekordy“ na uzavřených tratích. Pozitivně se zde dá hodnotit vše. Moderní palubní přístroje v kombinaci analog digital, výborný design, dobrý podvozek, osvědčený dvoutaktní motor. 

Výhody: vynikající design, velmi dobrý posez i pro větší postavy, palubní počítač, výborný podvozek.
Nevýhody: relativně vysoká cena.

Motor

Kapalinou chlazený horizontální dvoutaktní jednoválec. Elektronické přímé vstřikování paliva.
Vrtání a zdvih
40 x 39.3 mm
Zdvihový objem
49 cc
Kompresní poměr
11.5 : 1
Sání směsi vzduchu a oleje
Jazýčkový ventil
Vstřikování paliva
Elektronicky řízené, podporované vzduchem, přímé vstřikování do spalovací komory.
Typ vstřikovací trysky
Nízkoprůtoková vstřikovací tryska EFI
Systém přímého vstřikování
Vnější otvor, rozstřik 8-mikronových částic palivové směsi
Regulátor tlaku
Udržovaný tlakový rozdíl 2,5 bar
Škrticí klapka
Škrticí klapka Ø 18 mm s integrovaným TPS (snímač polohy klapky)
Kompresor
Mechanický, pístkový, poháněný přímo klikovým hřídelem, mazaný směsí oleje a vzduchu v klikové komoře
Palivové čerpadlo
6,5 – 8 bar, vysokotlaké čerpadlo s nízkou spotřebou elektrické energie, < 0.5 A
Elektronická řídicí jednotka
Taktovací rychlost 8 Hz, 22 pin
Zapalování
Vysoce výkonné induktivní zapalování
Startování
Elektrické
Alternátor
Setrvačníkové magneto, 165 W – 12 V
Mazání
Vstřikování oleje olejovým čerpadlem
Objem olejové nádrže
1,2 litrů (rezerva 0,2 l)
Převodovka
Kontinuální automatický měnič
Spojka
Automatická odstředivá suchá spojka
Primární pohon
Klínový řemen
Stálý převod
Ozubená kola v oleji
Rám
Dělený rám s jednou kolébkou, ocel s vysokou pevností v tahu
Přední zavěšení
Hydraulická vidlice, zdvih kola 90 mm
Zadní zavěšení
Motor slouží jako otočné rameno; spojení s rámem pomocí dvou radiálních silentbloků; zdvih kola 70 mm.
Brzdy
Přední: Nerezový ocelový kotouč 190 mm; závodní třmen s dvěma protilehlými pístky 32 mm.
Zadní: Nerezový ocelový kotouč 190 mm; závodní třmen s dvěma protilehlými pístky 30 mm.
Kola
Pětipaprsková z lehké slitiny, přední a zadní 3.50 x 13"
Pneumatiky
Bezdušové přední a zadní: 130/60 x 13”
Rozměry:
Maximální délka: 1860 mm
Maximální šířka: 705 mm
Maximální výška: 1120 mm
Výška sedla: 820 mm
Rozvor: 1290 mm
Objem nádrže
7 litrů

 VDO YY50QT- 13   - 19 900 Kč

Jednoduchý nenáročný a levný vzduchem chlazený čtyřtakt.  Za necelých dvacet tisíc korun dostanete skútra, který sice neoslní, jako některé jiné modely, ale je rozumným řešením mezi vlastnostmi a vynaloženými náklady. Má vše co skútr má mít, tedy elektrické i nožní startování, automatickou odstředivou spojku. Je vhodný především pro přibližování na chalupě, ideální na nákupy, či drobné pojíždění po městě. Velkým plusem je nejen výhodná cena, ale i velmi malá spotřeba okolo 2 litrů na sto km. Jediné co lze vytknout jsou bubnové brzdy nejen vzadu, ale také vpředu, což je v současné době  již mimo trendy, především pro menší účinnost takovéto brzdové soustavy.

Výhody: nízké pořizovací i servisní náklady, malá spotřeba
Nevýhody: bubnová brzda  vpředu i vzadu.

Technická data 50QT-13
typ motoru 139QMB (49 ccm)
druh motoru 4-takt, vzduchem chlazený
vrtání x zdvih (mm) 39 x 41,5
startování elektrické / nožní
převodovka automatická
typ spojky automatická odstředivá
maximální výkon (kw/r/min) 2,0/7500
maximální toč.moment (N.m./rpm) 2,6/6000
rychlost (km/h) 45
spotřeba (l/100km) 2,0
kapacita nádrže (l) 4,0
palivo Natural
brzdy přední kotouč
brzdy zadní buben
rozměr předních kol 3,50-10
rozměr zadních kol 3,50-10
odpružení přední teleskopické
odpružení zadní centrální
hmotnost (kg) 72
užitečná hmotnost (kg) 150
počet přepravovaných osob 2
pohon: řemen
rozměr (mm) 1650*625*1050

Biaginni Feritore      31 900 Kč

Ferito je novinkou ve stáji Biaginni. Vzduchem chlazená čtyřtaktní padesátka s velmi slušnými ambicemi pro český trh. Odlišuje se od převážné části čínské produkce především moderním designem, některými prvky, za které by se nemusela stydět i kdekterá známější značka.Také plasty působí velmi slušným dojmem. Zatímco  zavřená verze dosahuje tak jak to zákon předepisuje maximální rychlost 45 km/hod., po otevření pak jezdí okolo šedesáti pěti, což rozhodně není špatné. Samozřejmě jako u ostatních padesátek je to povoleno pouze na uzavřených tratích. Zajímavým prvkem tohoto skútru je tzv. krimistop, tedy unikátní technologie mikroteček a elektronických mikročipů, která společně s centrální evidencí výrazně pomáhá odhalit ukradený skútr a usvědčit pachatele.  

Výhody: zdařilý design, dobré dílenské zpracování, krimistop
Nevýhody: menší dynamika motoru

Typ motoru 4 takt
Počet válců 1
Objem válce 49,5 ccm
Kompresní poměr 10,5 : 1
Max. výkon 2,6 kW/7500 ot.min-1
Zapalování CDI
Startování elektrické,nožní
Brzdy kotouč / buben
Kolo přední 120/70-12
Kolo zadní 130/70-12
Objem palivové nádrže 5L
Objem nádržky motor. oleje 1L
Spotřeba 2L/100km
Délka 1 850 mm
Šířka 680 mm
Výška 1 150 mm
Rozvor 1 300 mm
Hmotnost 92 kg
Nosnost 167 kg / 242 kg
Max. konstrukční rychlost 45 km/hod.
Stoupání ≥ 7
Úhel zatáčení ≥ 45
Průměr zatáčení ≤ 3 200 mm
Baterie 12V / 6Ah

 

Kymco   Agility 4T – 29 900 Kč  

Základní model padesátky s čtyřtaktním vzduchem chlazeným motorem.  Dobrý poměr cena výkon. Agility je velmi dobře vybavena.  Hlavní světlomet je osazen halogenovou H4. Hitem pak je sklapovací sedlo spolujezdce, které v případě, že na skútru jede pouze řidič slouží po vyklopení  jako opěrka. Čtyřtaktní motor v této kubatuře má své výhody i nevýhody. Chcete-li „bojovat“ s auty na křižovatce pak na to zapomeňte, prodleva v akceleraci je relativně veliká. Naopak v oblasti maximální rychlosti je velmi příjemný a působí dojmem, že naplno by mohl jezdit stále s dostatečnou rezervou. Tedy chcete-li nenápadného tichého „společníka“,  který je navíc pohodlný a velmi úsporný a je silný v oblasti maximální rychlosti, pak je Agility ten správný skútr pro vás. 

Výhody: Dobré vybavení, zajímavá cena
Nevýhody: malá akcelerace

Kymco Agility 50

Délka

1940 mm

Šířka

700 mm

Výška

1120 mm

Pohotov. hmotnost

93 Kg

Celková hmotnost

249 Kg

Objem nádrže

5,5 l (Natural 95 okt.)

 Max. rychlost

45 km/h 

Typ

1-válcový ctyřtakt vzduchem chlazený

Zdvihový objem

49 ccm

Výkon

2,6 kW (Verze EURO2)

Max. otáčky

7.500 ot./min

Zapalování 

elektronické C.D.I.

Startér

elektrický/nášlapný

Spojka

automatická odstředivá

Rám

ocelový trubkový

Přední pérování

teleskopická vidlice

Zadní pérování

1-ramenný hydraulicky tlumený závěs

Přední brzda

kotoučová pr. 160 mm

Zadní brzda

bubnová

Přední pneu

120/70-12

Zadní pneu

130/70-12

Yamaha Aerox R – 64 900 Kč

Nejdynamičtější padesátka, na které jsme jezdili. Vodou chlazený dvoutakt.  Rozhodně v této kategorii patří ke špičce. Velmi pozitivně hodnotíme posaz. Přestože je to skútr relativně malý, je postaven tak, že si rozhodně koleny nemlátite o řídítka jak je tomu v některých případech u konkurence. Odpovídá anatomii těla i urostlého člověka. Jako jeden z mála strojů v této kategorii je vybaven kotoučovými brzdami na obou kolech. Také nízkoprofilové pneu na třináctkách nejsou v padesátkách zcela obvyklé.  Designově  nepřekvapí, nesnaží se upoutat módními prvky. Především díky střízlivé modré barvě bez různých „racing efektů“ působí velmi solidním dojmem, a to i přesto, že je čistokrevným „sporťákem“ 

Výhody: dynamický motor, velmi dobrá ergonomická stavba,
Nevýhody: vyšší cena

Typ motoru 2-taktní jednoválec
Chlazení motoru Kapalinou
Zdvihový objem 49 cm3
Kompresní poměr 7,44 : 1
Maximální výkon 2,0 KW @ 6500 ot/min
Maximální kroutící moment 3,7 Nm @ 4500 ot/min
Systém mazání Oddělené mazání
Karburátor Gurtner PY-12
Typ spojky Automatická odstředivá
Systém zapalování Elektrický (CDI)
Startér Elektrický a nožní
Převodovka Automatická s klínovým řemenem
Objem palivové nádrže 7 litrů
Objem olejové náplně 1,3 litru
Systém předního odpružení Hydraulická teleskopická vidlice
Systém zadního odpružení Kyvná vidlice s jedním hydraulickým tlumičem
Přední brzda Kotoučová, Ø 190 mm
Zadní brzda Kotoučová, Ø 190 mm
Přední pneumatika 130/60-13
Zadní pneumatika 140/60-13
Délka (mm) 1743
Šířka (mm) 690
Výška (mm) 1170
Výška sedla (mm) 828
Rozvor (mm) 1256
Minimální světlá výška (mm) 185
Hmotnost bez náplní (kg) 92

NRG  -    55 900 Kč

Klasický sporťák od Piaggia. Vzduchem chlazený dvoutakt. NRG je v padesátkách pojem, což dokazují i obrovská množství prodaná po celém světě. Třinácti palcová kola umožňují nejen vychutnat si sportovní jízdu, ale samozřejmě usnadňují i jízdu po nerovném terénu. Také zde je příkladně dobrá ergonomie. Přestože se jedná o padesátku i vzrostlý člověk nemá sebemenší problém s posazem a při jízdě se nemusí hrbit či jinak přizpůsobit stroji.Design podporuje sportovní charakter skútru a jeho působivost je umocněna tradičním italským smyslem pro detail. Skútr je vlastnostmi velmi vyvážený a je rozhodně jedním z dobrých tipů Spolu s Aprílií a Yamahou Aerox R  sportovní extra  ligou v padesátkách. 

Výhody:.vyvážené vlastnosti sporťák od A až do Z, dynamický design
Nevýhody: vyšší cena

Motor - obsah 49,4 ccm Pracovní cyklus dvoutakt  Počet válců 1
Chlazení vzduch  Výkon 4,5*/6500 PS/ot. El. startér ANO 
Převodovka variátor  Výška sedla 795 mm Hmotnost 103 kg
Délka/rozvor (mm) 1790/1280  Kola 13/13 '' Nádrž 6,5 l
Max. rychlost 45* km/h     Cena 55 900 Kč

Yuki  50 R50X    - 49 900 Kč

Vzduchem chlazená padesátka s kotoučovými brzdami na obou kolech. Moderní kombinace digitálních a analogových přístrojů. Představitel  typických nových čínských produktů. Má lepší vlastnosti než tomu bylo ještě nedávno, podstatně lepší dílenské zpracování. Samotnou kapitolou je design, který „povyrostl“ tak, že se již dá měřit i s produkty, o kterých se v minulosti čínským výrobcům mohlo pouze jen zdát. Přestože jsme testovali úplně nový stroj, překvapilo nás pozitivně, že již od začátku byly dostatečně účinné brzdy, což běžně u čínských produktů také nebývá zvykem. Tedy zde jasný trend zlepšování a zpřesňování výroby a montáže. 

Výhody:.moderní působivý design, dobré dílenské zpracování
Nevýhody: vyšší cena

Technická data:

délka x šířka x výška (mm):

1830x670x1150

typ motoru:

dvoudobý jednoválec chlazený vzduchem

celkový objem (ccm):

49,4

max. výkon (kW/ot./min):

3,5/7500

bzrda přední / zadní:

kotouč / kotouč

Peugeot  Trekker  - 45 000 Kč

Od běžných skútrů se Trekker výrazně odlišuje vzhledem i stavbou. Nejlépe jsou asi jeho vlastnosti popsány v reklamních materiálech Peugeotu „Je designován pro surfování ulicemi“ . To přesně vystihuje to, že Trekkera žádná situace jen tak nezaskočí. K tomu má na rozdíl od běžných, skoro hladkých skútrových pneu, terénní vzorek a jako doplněk si můžete dopřát i motokrosové špalky. Nejen pneu, ale i robustní trubkový rám je přizpůsoben velmi rozdílnému terénu. Zvládá proto jak chalupu, tak i záludné městské díry. O tlumení se zde vpředu stará moderní Showa upside down, zadní tlumič je klasický hydraulický. Motor je vzduchem chlazená dvoudobá padesátka. Vpředu kotouč a vzadu buben, tedy klasika ve třídě. Jediné co by se dalo vytknout je to, že především právě do terénu by mohla být kola alespoň o trochu větší než 10 palců. Celkově osobitý univerzální a zajímavý především pro toho, kdo se chce odlišovat od uniformity okolí. 

Výhody: Zajímavý design .originální konstrukce, možnost jízdy v terénu
Nevýhody: malá kola

Trekker - technické parametry
 
rám trubkový
kapotáž lakovaný plast
přední tlumič Showa upside down
zadní tlumič  hydraulický tlumič
bezdušové přední kolo  120/90-10
bezdušové zadní kolo 130/90-10
brzdový systém  ne
průměr přední brzdy disk 190 mm
průměr zadní brzdy buben 110 mm
objem 49,13
motor 2 dobý jednoválec
výkon kw/ot.min 3.1 / 6 500
vrtání a zdvih  40 x 39.1
Chlazení  vzduchem
mazání oddělené
startování páka + el. startér
sytič aut. Elektrický
zapalování elektronické, CDI
spojka automatická odstředivá
převodovka řemen - variátor
suchá hmotnost 81
celková délka v mm 1760
celková šířka v mm 670
celková výška v mm 1100
kapacita nádrže  6
kapacita olej. nádrže 1,3
bezpečnostní systém zamykání řízení
imobilizér  ne
zamykací lano  na přání
klakson ano
zpětná zrcátka 2
prostor na helmu ano
palubní deska analogová
ukazatel paliva analogový
kontrolka hladiny oleje ano

Honda  SCV 100 Lead  - 45 000 Kč

Jediný stroj, který obsahem 100 ccm neodpovídá padesátkové kategorii. Tuto výjimku jsme udělali ze třech důvodů. Za prvé - kategorie sto u nás na rozdíl od některých  jiných zemí neexistuje a tak by tento velmi zajímavý model byl opomenut jako nezařaditelný. Za druhé. Díky své nízké hmotnosti a snadnému ovládání patří většinou vlastností právě mezi modely, o kterých se v tomto díle píše. Odlišuje se však výrazně v tom, že na tohoto skútra musíte mít oprávnění A1 a nikoliv pouze AM jako na ostatní zde uvedené stroje. Za třetí.  Hodí se sem i vzhledem ke své velmi dobré ceně. Tento skútr je výborným řešením pro všechny, kteří mají řidičský průkaz alespoň A1 a hledají lehkého snadno ovladatelného skútra  a na padesátkách jim vadí nízká konstrukční rychlost 45 km v hodině. Koupí- li si Leada, získají nejen maximální rychlost 80 km, ale také výrobek špičkové světové značky a tedy vše co s tím souvisí. 

Výhody: vynikající cena, výborná akcelerace, dobré dílenské zpracování renomovaného výrobce
Nevýhody: malá plechová kola

Zdvihový objem: 102,1 ccm
Max. výkon: 7 k (7500 ot. za min)
Max. kroutící moment: 7,5 Nm (5500 ot. za min)
Výška sedla: 765 mm
Hmotnost bez náplní: 100,5 kg

   

(Všechny ceny jsou uvedeny s DPH)

Příště:

Test  skútrů - 3. část – skútry o obsahu nad 250 ccm

Petr Řezáč

 

 

                                                                               

 

 

 

 

Z obsahu