Test
skútrů
2.
část – skútry o obsahu 50 ccm
V úvodu
kategorie 50 ccm se vrátíme k absolutním začátkům
historie skútrů, tedy k legendárnímu modelu
Vespa, který je dodnes kultovním modelem. Všechno začalo
23. dubna 1946, kdy oddělení patentů a vynálezů
Ministerstva průmyslu ve Florencii zaregistrovalo
jednostopé vozidlo se zakrytou mechanickou částí a
blatníky a neslo název Vespa. Autorem tohoto projektu
byl letecký inženýr D´Ascanio na popud Enrica
Piaggia, spolumajitele továrny na stavbu lodí železnic
a bombardérů. Ten chtěl po válce
uvést na trh výrobek, který bude levný hospodárný
a dostupný každému a
bude vhodný pro
městský provoz. Tedy podobná myšlenka díky níž
pár desítek let před tím vznikl ve spojených státech
slavný Ford T. Již do konce roku 1946 prodalo Piaggio
2500 sériových výrobků, následující rok pak čtyřnásobek.
Do současné doby se vyrobilo úctyhodných 16 milionů
kusů. Začátkem roku 1950 se Vespa začala vyrábět i
v Německu později pak v Anglii a Francii.
První model byl označen MP6 a již tehdy měl stejné
klíčové konstrukční znaky jako dnes. Bodově svařené
šasi, karoserii zakrývající řetěz, jednostranné
kyvné rameno při pohledu shora nápadně připomíná
vosu. Tedy italsky Vespu. Od té doby vznikly stovky
modelů a
desítky milionů kusů. Svět vzal skútr za „svého“
Pro
koho je padesátka
Nejnižší
kubatura. Vhodná jak pro patnáctileté tak i pro starší
řidiče, kteří před lety dostávali automaticky
„padesátku“ společně s řidičským oprávněním
B. Charakterem jsou pak skútry padesátky pro všechny,
kteří chtějí maximálně jednoduchý a nenáročný
stroj, často i za velmi málo peněz. Od tohoto obsahu
nelze sice očekávat až na výjimky žádné zázraky,
na druhé straně bývají velmi úsporné a málo
poruchové. Nabídka je v tomto segmentu opravdu
obrovská. Od modelů s cenou pod 20 000 Kč až
po špičkové stroje, několikrát dražší. Padesátka
je vhodná do města i na chalupu. Jedinou její nevýhodou
je legislativní omezení maximální rychlosti na 45
km. Za hodinu. Jezdili jsme sice i na padesátkách
podstatně rychlejších, ale to pouze na uzavřených
drahách, pro které jsou tyto stroje
určeny. To byl také důvod proč jsme také
pravidlo třídy 50 ccm v jednom případě porušili
a otestovali jsme jednu jinak nezařaditelnou stovku. Ta
se vším, to je velikostí, snadným ovládáním
hmotností i velmi dobrou cenou hodí spíše právě do
padesátek její nevýhodou je, že vám na ní nestačí
řidičský průkaz AM.
Dvoutakt
nebo čtyřtakt
Zatímco
větší kubatury již jsou vesměs až na výjimky všechny
čtyřtaktní, zde je zatím i dost dvoutaktů. Důvod
je jasný. Z technického hlediska se u dvoutaktů
snáze dosáhne více „koní“ a větší akcelerace.
Jdou také lépe upravit (jak již bylo řečeno pro
sportovní účely mimo veřejné komunikace) a dosáhnout
tak výrazně lepších vlastností než je tomu u sériových
strojů. Čtyřtakty jsou sice, méně výkonné, ale zároveň
jsou kultivovanější a vesměs méně hlučné. Lépe
také splňují normy E2. Podstatné je proto k jakému
účelu budete svého skútra používat.
Aprilia
SR 50 R Factory – 69 000 Kč
Typický
dvoutaktní představitel moderního sportovního střihu.
Nejzajímavější
padesátka, kterou jsme měli v testech.
Nejenže má přesnou stopu, ale na rozdíl od většiny
ostatních je na
ní patrné, že závodění
je Aprilii vlastní. Design je velmi přitažlivý s výraznými
prvky závodního stylu. Značka Aprilia je
v oblasti malých motocyklů tradičně velmi dobrá
a úspěšná na sportovních kolbištích a tak není
divu, že některé prvky ze závodních drah jsou
aplikované i do tohoto modelu. Jestliže
chcete své ratolesti udělat velkou radost, tak Aprilií
50 R opravdu nic nezkazíte. Právě tento model je jedním
z těch, které se dají po zajetí výrazně otevřít
a „lámat rekordy“ na uzavřených tratích.
Pozitivně se zde dá hodnotit vše. Moderní palubní přístroje
v kombinaci analog digital, výborný design, dobrý
podvozek, osvědčený dvoutaktní motor.
Výhody:
vynikající design, velmi dobrý posez i pro větší
postavy, palubní počítač, výborný podvozek.
Nevýhody: relativně vysoká cena.
Motor
Kapalinou chlazený horizontální dvoutaktní jednoválec.
Elektronické přímé vstřikování paliva.
Vrtání a zdvih
40 x 39.3 mm
Zdvihový objem
49 cc
Kompresní poměr
11.5 : 1
Sání směsi vzduchu a oleje
Jazýčkový ventil
Vstřikování paliva
Elektronicky řízené, podporované vzduchem, přímé
vstřikování do spalovací komory.
Typ vstřikovací trysky
Nízkoprůtoková vstřikovací tryska EFI
Systém přímého vstřikování
Vnější otvor, rozstřik 8-mikronových částic
palivové směsi
Regulátor tlaku
Udržovaný tlakový rozdíl 2,5 bar
Škrticí klapka
Škrticí klapka Ø 18 mm s integrovaným TPS (snímač
polohy klapky)
Kompresor
Mechanický, pístkový, poháněný přímo klikovým hřídelem,
mazaný směsí oleje a vzduchu v klikové komoře
Palivové čerpadlo
6,5 – 8 bar, vysokotlaké čerpadlo s nízkou spotřebou
elektrické energie, < 0.5 A
Elektronická řídicí jednotka
Taktovací rychlost 8 Hz, 22 pin
Zapalování
Vysoce výkonné induktivní zapalování
Startování
Elektrické
Alternátor
Setrvačníkové magneto, 165 W – 12 V
Mazání
Vstřikování oleje olejovým čerpadlem
Objem olejové nádrže
1,2 litrů (rezerva 0,2 l)
Převodovka
Kontinuální automatický měnič
Spojka
Automatická odstředivá suchá spojka
Primární pohon
Klínový řemen
Stálý převod
Ozubená kola v oleji
Rám
Dělený rám s jednou kolébkou, ocel s vysokou pevností
v tahu
Přední zavěšení
Hydraulická vidlice, zdvih kola 90 mm
Zadní zavěšení
Motor slouží jako otočné rameno; spojení s rámem
pomocí dvou radiálních silentbloků; zdvih kola 70
mm.
Brzdy
Přední: Nerezový ocelový kotouč 190 mm; závodní třmen
s dvěma protilehlými pístky 32 mm.
Zadní: Nerezový ocelový kotouč 190 mm; závodní třmen
s dvěma protilehlými pístky 30 mm.
Kola
Pětipaprsková z lehké slitiny, přední a zadní 3.50
x 13"
Pneumatiky
Bezdušové přední a zadní: 130/60 x 13”
Rozměry:
Maximální délka: 1860 mm
Maximální šířka: 705 mm
Maximální výška: 1120 mm
Výška sedla: 820 mm
Rozvor: 1290 mm
Objem nádrže
7 litrů
VDO
YY50QT- 13 -
19 900 Kč
Jednoduchý
nenáročný a levný vzduchem chlazený čtyřtakt. Za
necelých dvacet tisíc korun dostanete skútra, který
sice neoslní, jako některé jiné modely, ale je
rozumným řešením mezi vlastnostmi a vynaloženými náklady.
Má vše co skútr má mít, tedy elektrické i nožní
startování, automatickou odstředivou spojku. Je vhodný
především pro přibližování na chalupě, ideální
na nákupy, či drobné pojíždění po městě. Velkým
plusem je nejen výhodná cena, ale i velmi malá spotřeba
okolo 2 litrů na sto km. Jediné co lze vytknout jsou
bubnové brzdy nejen vzadu, ale také vpředu, což je v současné
době již
mimo trendy, především pro menší účinnost takovéto
brzdové soustavy.
Výhody:
nízké pořizovací i servisní náklady, malá spotřeba
Nevýhody:
bubnová brzda vpředu
i vzadu.
Technická
data |
50QT-13 |
typ
motoru |
139QMB
(49 ccm) |
druh
motoru |
4-takt,
vzduchem chlazený |
vrtání x zdvih
(mm) |
39 x 41,5 |
startování |
elektrické
/ nožní |
převodovka |
automatická |
typ
spojky |
automatická
odstředivá |
maximální
výkon (kw/r/min) |
2,0/7500 |
maximální
toč.moment (N.m./rpm) |
2,6/6000 |
rychlost
(km/h) |
45 |
spotřeba
(l/100km) |
2,0 |
kapacita
nádrže (l) |
4,0 |
palivo |
Natural |
brzdy
přední |
kotouč |
brzdy zadní |
buben |
rozměr
předních kol |
3,50-10 |
rozměr
zadních kol |
3,50-10 |
odpružení
přední |
teleskopické |
odpružení
zadní |
centrální |
hmotnost
(kg) |
72 |
užitečná
hmotnost (kg) |
150 |
počet přepravovaných
osob |
2 |
pohon: |
řemen |
rozměr
(mm) |
1650*625*1050 |
Biaginni
Feritore
31 900 Kč
Ferito
je novinkou ve stáji Biaginni. Vzduchem chlazená čtyřtaktní
padesátka s velmi slušnými ambicemi pro český
trh. Odlišuje se od převážné části čínské
produkce především moderním designem, některými
prvky, za které by se nemusela stydět i kdekterá známější
značka.Také plasty působí velmi slušným dojmem.
Zatímco zavřená
verze dosahuje tak jak to zákon předepisuje maximální
rychlost 45 km/hod., po otevření pak jezdí okolo šedesáti
pěti, což rozhodně není špatné. Samozřejmě jako
u ostatních padesátek je to povoleno pouze na uzavřených
tratích. Zajímavým prvkem tohoto skútru je tzv.
krimistop, tedy unikátní technologie mikroteček a
elektronických mikročipů, která společně s centrální
evidencí výrazně pomáhá odhalit ukradený skútr a
usvědčit pachatele.
Výhody:
zdařilý design, dobré dílenské zpracování,
krimistop
Nevýhody: menší dynamika motoru
Typ
motoru |
4
takt |
Počet
válců |
1 |
Objem
válce |
49,5
ccm |
Kompresní
poměr |
10,5
: 1 |
Max.
výkon |
2,6
kW/7500 ot.min-1 |
Zapalování |
CDI |
Startování |
elektrické,nožní |
Brzdy |
kotouč
/ buben |
Kolo
přední |
120/70-12 |
Kolo
zadní |
130/70-12 |
Objem
palivové nádrže |
5L |
Objem
nádržky motor. oleje |
1L |
Spotřeba |
2L/100km |
Délka |
1 850
mm |
Šířka |
680
mm |
Výška |
1 150
mm |
Rozvor |
1 300
mm |
Hmotnost |
92
kg |
Nosnost |
167
kg / 242 kg |
Max.
konstrukční rychlost |
45
km/hod. |
Stoupání |
≥
7◦ |
Úhel
zatáčení |
≥
45◦ |
Průměr
zatáčení |
≤
3 200 mm |
Baterie |
12V
/ 6Ah |
Kymco
Agility
4T – 29 900 Kč
Základní
model padesátky s čtyřtaktním vzduchem chlazeným
motorem. Dobrý
poměr cena výkon. Agility je velmi dobře vybavena. Hlavní
světlomet je osazen halogenovou H4. Hitem pak je
sklapovací sedlo spolujezdce, které v případě,
že na skútru jede pouze řidič slouží po vyklopení
jako opěrka. Čtyřtaktní motor v této
kubatuře má své výhody i nevýhody. Chcete-li
„bojovat“ s auty na křižovatce pak na to
zapomeňte, prodleva v akceleraci je relativně
veliká. Naopak v oblasti maximální rychlosti je
velmi příjemný a působí dojmem, že naplno by mohl
jezdit stále s dostatečnou rezervou. Tedy
chcete-li nenápadného tichého „společníka“, který
je navíc pohodlný a velmi úsporný a je silný v oblasti
maximální rychlosti, pak je Agility ten správný skútr
pro vás.
Výhody:
Dobré vybavení, zajímavá cena
Nevýhody: malá akcelerace
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1-válcový
ctyřtakt vzduchem chlazený
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1-ramenný
hydraulicky tlumený závěs
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yamaha
Aerox R – 64 900 Kč
Nejdynamičtější
padesátka, na které jsme jezdili. Vodou chlazený
dvoutakt. Rozhodně
v této kategorii patří ke špičce. Velmi
pozitivně hodnotíme posaz. Přestože je to skútr
relativně malý, je postaven tak, že si rozhodně
koleny nemlátite o řídítka jak je tomu v některých
případech u konkurence. Odpovídá anatomii těla i
urostlého člověka. Jako jeden z mála strojů v této
kategorii je vybaven kotoučovými brzdami na obou
kolech. Také nízkoprofilové pneu na třináctkách
nejsou v padesátkách zcela obvyklé. Designově
nepřekvapí,
nesnaží se upoutat módními prvky. Především díky
střízlivé modré barvě bez různých „racing efektů“
působí velmi solidním dojmem, a to i přesto, že je
čistokrevným „sporťákem“
Výhody:
dynamický motor, velmi dobrá ergonomická stavba,
Nevýhody: vyšší cena
Typ
motoru |
2-taktní jednoválec |
Chlazení
motoru |
Kapalinou |
Zdvihový
objem |
49 cm3 |
Kompresní
poměr |
7,44 : 1 |
Maximální
výkon |
2,0 KW @ 6500 ot/min |
Maximální
kroutící moment |
3,7 Nm @ 4500 ot/min |
Systém
mazání |
Oddělené mazání |
Karburátor |
Gurtner PY-12 |
Typ
spojky |
Automatická odstředivá |
Systém
zapalování |
Elektrický (CDI) |
Startér |
Elektrický a nožní |
Převodovka |
Automatická s klínovým
řemenem |
Objem
palivové nádrže |
7 litrů |
Objem
olejové náplně |
1,3 litru |
|
Systém
předního odpružení |
Hydraulická
teleskopická vidlice |
Systém
zadního odpružení |
Kyvná vidlice s
jedním hydraulickým tlumičem |
Přední
brzda |
Kotoučová,
Ø 190 mm |
Zadní
brzda |
Kotoučová,
Ø 190 mm |
Přední
pneumatika |
130/60-13 |
Zadní
pneumatika |
140/60-13 |
|
Délka
(mm) |
1743 |
Šířka
(mm) |
690 |
Výška
(mm) |
1170 |
Výška
sedla (mm) |
828 |
Rozvor
(mm) |
1256 |
Minimální
světlá výška (mm) |
185 |
Hmotnost
bez náplní (kg) |
92 |
NRG
-
55 900 Kč
Klasický
sporťák od Piaggia. Vzduchem chlazený dvoutakt. NRG
je v padesátkách pojem, což dokazují i obrovská
množství prodaná po celém světě. Třinácti palcová
kola umožňují nejen vychutnat si sportovní jízdu,
ale samozřejmě usnadňují i jízdu po nerovném terénu.
Také zde je příkladně dobrá ergonomie. Přestože
se jedná o padesátku i vzrostlý člověk nemá
sebemenší problém s posazem a při jízdě se
nemusí hrbit či jinak přizpůsobit stroji.Design
podporuje sportovní charakter skútru a jeho působivost
je umocněna tradičním italským smyslem pro detail.
Skútr je vlastnostmi velmi vyvážený a je rozhodně
jedním z dobrých tipů Spolu s Aprílií a
Yamahou Aerox R sportovní
extra ligou
v padesátkách.
Výhody:.vyvážené
vlastnosti sporťák od A až do Z, dynamický design
Nevýhody: vyšší cena
Motor
- obsah |
49,4
ccm |
Pracovní
cyklus |
dvoutakt |
Počet
válců |
1 |
Chlazení |
vzduch |
Výkon |
4,5*/6500
PS/ot. |
El.
startér |
ANO |
Převodovka |
variátor |
Výška
sedla |
795
mm |
Hmotnost |
103
kg |
Délka/rozvor
(mm) |
1790/1280 |
Kola |
13/13
'' |
Nádrž |
6,5 l |
Max.
rychlost |
45*
km/h |
|
|
Cena |
55
900 Kč |
Yuki
50 R50X
- 49 900 Kč
Vzduchem
chlazená padesátka s kotoučovými brzdami na
obou kolech. Moderní kombinace digitálních a analogových
přístrojů. Představitel
typických nových čínských produktů. Má lepší
vlastnosti než tomu bylo ještě nedávno, podstatně
lepší dílenské zpracování. Samotnou kapitolou je
design, který „povyrostl“ tak, že se již dá měřit
i s produkty, o kterých se v minulosti čínským
výrobcům mohlo pouze jen zdát. Přestože jsme
testovali úplně nový stroj, překvapilo nás pozitivně,
že již od začátku byly dostatečně účinné brzdy,
což běžně u čínských produktů také nebývá
zvykem. Tedy zde jasný trend zlepšování a zpřesňování
výroby a montáže.
Výhody:.moderní
působivý design, dobré dílenské zpracování
Nevýhody: vyšší cena
Technická
data:
délka
x šířka x výška (mm):
|
1830x670x1150 |
|
dvoudobý
jednoválec chlazený vzduchem |
|
49,4 |
|
3,5/7500 |
|
kotouč /
kotouč |
Peugeot
Trekker -
45 000 Kč
Od
běžných skútrů se Trekker výrazně odlišuje
vzhledem i stavbou. Nejlépe jsou asi jeho vlastnosti
popsány v reklamních materiálech Peugeotu „Je
designován pro surfování ulicemi“ . To přesně
vystihuje to, že Trekkera žádná situace jen tak
nezaskočí. K tomu má na rozdíl od běžných,
skoro hladkých skútrových pneu, terénní vzorek a
jako doplněk si můžete dopřát i motokrosové špalky.
Nejen pneu, ale i robustní trubkový rám je přizpůsoben
velmi rozdílnému terénu. Zvládá proto jak chalupu,
tak i záludné městské díry. O tlumení se zde vpředu
stará moderní Showa upside down, zadní tlumič je
klasický hydraulický. Motor je vzduchem chlazená
dvoudobá padesátka. Vpředu kotouč a vzadu buben,
tedy klasika ve třídě. Jediné co by se dalo vytknout
je to, že především právě do terénu by mohla být
kola alespoň o trochu větší než 10 palců. Celkově
osobitý univerzální a zajímavý především pro
toho, kdo se chce odlišovat od uniformity okolí.
Výhody:
Zajímavý design .originální konstrukce, možnost
jízdy v terénu
Nevýhody: malá kola
Trekker
- technické parametry
rám |
trubkový |
kapotáž |
lakovaný
plast |
přední
tlumič |
Showa
upside down |
zadní
tlumič |
hydraulický
tlumič |
bezdušové
přední kolo |
120/90-10 |
bezdušové
zadní kolo |
130/90-10 |
brzdový
systém |
ne |
průměr
přední brzdy |
disk
190 mm |
průměr
zadní brzdy |
buben
110 mm |
objem |
49,13 |
motor |
2
dobý jednoválec |
výkon
kw/ot.min |
3.1
/ 6 500 |
vrtání
a zdvih |
40
x 39.1 |
Chlazení |
vzduchem |
mazání |
oddělené |
startování |
páka
+ el. startér |
sytič |
aut.
Elektrický |
zapalování |
elektronické,
CDI |
spojka |
automatická
odstředivá |
převodovka |
řemen
- variátor |
suchá
hmotnost |
81 |
celková
délka v mm |
1760 |
celková
šířka v mm |
670 |
celková
výška v mm |
1100 |
kapacita
nádrže |
6 |
kapacita
olej. nádrže |
1,3 |
bezpečnostní
systém |
zamykání
řízení |
imobilizér |
ne |
zamykací
lano |
na
přání |
klakson |
ano |
zpětná
zrcátka |
2 |
prostor
na helmu |
ano |
palubní
deska |
analogová |
ukazatel
paliva |
analogový |
kontrolka
hladiny oleje |
ano |
Honda
SCV 100 Lead -
45 000 Kč
Jediný
stroj, který obsahem 100 ccm neodpovídá padesátkové
kategorii. Tuto výjimku jsme udělali ze třech důvodů.
Za prvé - kategorie sto u nás na rozdíl od některých
jiných zemí neexistuje a tak by tento velmi zajímavý
model byl opomenut jako nezařaditelný. Za druhé. Díky
své nízké hmotnosti a snadnému ovládání patří většinou
vlastností právě mezi modely, o kterých se v tomto
díle píše. Odlišuje se však výrazně v tom,
že na tohoto skútra musíte mít oprávnění A1 a
nikoliv pouze AM jako na ostatní zde uvedené stroje.
Za třetí. Hodí
se sem i vzhledem ke své velmi dobré ceně. Tento skútr
je výborným řešením pro všechny, kteří mají řidičský
průkaz alespoň A1 a hledají lehkého snadno
ovladatelného skútra
a na padesátkách jim vadí nízká konstrukční
rychlost 45 km v hodině. Koupí- li si Leada, získají
nejen maximální rychlost 80 km, ale také výrobek špičkové
světové značky a tedy vše co s tím souvisí.
Výhody:
vynikající cena, výborná akcelerace, dobré dílenské
zpracování renomovaného výrobce
Nevýhody: malá plechová kola
Zdvihový objem: 102,1 ccm
Max. výkon: 7 k (7500 ot. za min)
Max. kroutící moment: 7,5 Nm (5500
ot. za min)
Výška sedla: 765 mm
Hmotnost bez náplní: 100,5 kg
(Všechny
ceny jsou uvedeny s DPH)
Příště:
Test
skútrů - 3. část – skútry o obsahu nad 250
ccm
Petr
Řezáč
|