Díl 5.  Malta – destinace pro náročné a pokročilé turisty


Nevím jak začít. Rozhodně je Malta jako klasická plážová destinace pro „koupáky“ lehce indiferentní i když podle mapy to tak naprosto nevypadá. Tento ostrov není v žádném  případě prioritní pro koupání. Je to však krásná lokalita  pro „pokročilé“, i když většina věcí, které tu klasický dovolenkový turista hledá, zde najde dráž a složitěji než jinde.

Na druhé straně milovníci anglických tradic a životního stylu tu určitě najdou prvky, které je tak přitahují na druhé straně Evropy ve staré dobré Anglii. Když k tomu ještě přidáme výrazný arabský vliv, po staletí umocňovaný vlivem koloniálním, vznikne zcela neopakovatelná atmosféra s desítkami protikladů, výraznou tolerancí a pohodou. Ostatně Malta má bohatou historii, kterou by jí mohly závidět i podstatně větší lokality.

Super zážitek - autobusy

Již to, že se zde jezdí dodnes vlevo, může být  pro nejednoho  Čecha velmi exotické. Zcela specifická je však místní doprava jako taková. Podobně, jako například v anglických městech, zde jezdí desítky nejrůznějších modelů často velmi svérázných



 britských autobusů nejrůznějšího věku. Tak jako je Londýn spojen v mysli většiny turistů s červeným „dvoupatrákem“, tak jsou maltské autobusy spojeny s barvou žlutou. Pozorování na zastávce co právě přijede může být velmi zajímavé, protože trochu nadsazeně může přijet opravdu jakýkoliv „bus“, co  kdy byl v Anglii  vyroben. Ostatně nejen městská doprava, ale i například cestovky se při výběru autobusů „vyřádili“. I v komfortním provedení luxusních klimatizovaných strojů jsem tu viděl modely, které jsem v životě nikdy před tím nespatřil. Absolutním vrcholem pak byl hypermoderní, na první pohled dálkový autobus s  velmi neobvyklou lehce zalomenou přídí. Jako by jí chtěl rozrážet vlny. Zpozorněl jsem, ano opravdu měl vzadu vrtuli. Na semaforu byla červená a tak jsem se vrhnul před okénko řidiče.“To opravdu jezdí po vodě“? „Yes“ odpověděl klasickou květnatou angličtinou.

To však zdaleka není vše z maltské dopravy. Nikde v Evropě, natož pak na světě jsem neviděl tak velké soustředění vozů Škoda Favorit a Felicia, což o mnohém napovídá. Od prokazatelné náklonnosti anglických zákazníků ke škodovce až po fakt, že průměrný Malťan nemůže obměňovat vozový park tak rychle jak je tomu v Evropě. Škodovkám je nakloněna i Maltská policie. Značnou část jejího autoparku tvoří právě Felicie. Moje sympatie však získala nejen díky škodovkám, ale především tím, že běžní strážníci tu  jezdí na čínských skútrech stejného typu jako máme v redakci /a který si nemůžeme vynachválit/, čímž přesvědčivě dokazují to co si myslím již delší dobu, tedy že čínské skútry jsou stále lepší a lepší. 

Malta ve faktech

Malta je malý ostrovní stát, bývalá britská kolonie, leží ve Středozemním moři východně od Sicílie. Z geografického hlediska je souostrovím, pouze však tři největší ostrovy jsou obydleny - Malta, Gozo a Comino.

Ostrovy jsou vápencové, poměrně vyprahlé, téměř bez zelené vegetace. Jedinou výjimkou je zelené Gozo. Mnoho potravin se musí na ostrovy dovážet, včetně zeleniny, ovoce a v turistické sezoně i ryb.
Hlavním městem Malty je Valleta. Mezi další významná města Malty patří Bugibba, Cottonera, Mdina, Rabat a Sliema. 

Na Maltu letadlem

To je nejschůdnější cesta. Náročnější časově i finančně je například trajekt ze sicilské Catanie. Air Malta, která létá během letní sezóny na Maltu pravidelně je pravděpodobně nejlepším řešením jak se z Prahy na tento ostrov dopravit. To i proto, že její flotila airbusů 320 a 319 patří k nejmladším. Druhý důvod je velmi pragmatický. Zatímco letenka s Air Malta na přímý let stojí nejméně 7 000 Kč  v průměru  pak  8 500 Kč s přestupem, kdekoliv jinde stojí stejná letenka  na 11 až 12 tisíc korun, a to ještě je nutno započítat ztracený čas, což se samozřejmě již v rozpočtu vaší dovolené výrazně projeví.

Malta a peníze

Všechno je jak známo velmi relativní. Tato rubrika není věnována krásám či památkám, ale více méně, kde co za kolik. Z tohoto hlediska Malta není rozhodně  destinaci z nelevnějších a asi není zajímavou ani pro běžné české mladé novomanžele na první dovolenou. Malta je opravdu pro pokročilé. Tedy srozumitelně pro ty, kteří již byli v desítkách letních destinací a hledají něco jiného. Malta má obrovskou historii, vynikající památky a je také velkým exportérem výuky jazyků. Učí se zde děti i dospělí  z celého světa buď internátně nebo pro bohatší je možnost ubytování v privátu či hotelu.

Když se díváte například v restauraci na jídelní lístek, zpočátku to ještě není tak strašné. Sumy jako sedm, devět, či  deset jsme se již v zahraničních restauracích naučili vnímat i když se nám to často nelíbí. Ten správný šok však přijde, když si uvědomíme, že se nejedná o eura ale Maltské libry tedy o částku více než dvojnásobnou. V dobré restauraci tak můžete zaplatit kolem patnácti euro za jeden chod a deset euro (v přepočtu) za láhev „průměrného“ vína. Tedy opravdu nic vhodného pro skrblíky. Když k tomu připočtete částky za dopravu, muzea a jiné pamětihodnosti, můžete mít problém vejít se do padesáti euro denně na osobu. Osobně se domnívám, že Malta je jednou z destinací, kam se vyplatí jet nejen s cestovkou, ale minimálně s polopenzí. Samozřejmě ještě lépe je all-inclusive, ale ten se hodí všude.

Člověk si řekne dobře, tak si to půjdu koupit do supermarketu. To ovšem také není všespasitelné. Zaprvé v hotelovém pokoji se zpravidla dost špatně vaří, za druhé stanování či camping jsou na Maltě pojmy neznámé. Ale i když se rozhodnete, že si koupíte láhev vína na pokoj, stejně není vyhráno. I ta vám bude připadat velmi drahá. Dle mých zkušeností startuje cena u trochu slušného vína někde na třech Lm. A přiznám se, že levné víno si představuji poněkud jinak. 

Pláže

Jak již bylo řečeno pláží na Maltě není mnoho. To způsobeno tím, že většina břehů jsou nepřístupné skály či po staletí vymílané pískovcové útesy.  Písečných pláží na Maltě mnoho nenajdete, většinou jsou kamenité nebo je jen zhotoven přístup do moře.  Největší maltskou pláží je Mellieha, nejkrásnější pak Golden Bay, která se nachází na severozápadě ostrova. 

Ceny

ceny jsou uvedeny v Maltských lirách (Lm)

1 Lm = 66 Kč

Zpáteční letenka Praha-Malta (Air Malta): od 8 500 Kč
Letištní a bezpečnostní taxy: od 1 000 Kč
Letenky s přestupem: od 11 000 Kč
Letištní a bezpečnostní taxy s přestupem: 1300 - 2000 Kč 

půjčení auta od 10 Lm /den

autobus:

Malta: 1 jízda 10, 15, 18 centů (místní, podle vzdálenosti) - 20 ("meziměsto") - 40 (přímé) - 50 (noční) centů.
 Gozo: 1 jízda 4 - 15 - 40 centů. 1-, 3-, 5-, 7-denní jízdenka: Lm 1,5 - 4,0 - 4,5 - 5,5. Turistické jízdné na linkách č. 505 a 506 činí Lm 2.

Orientační ceny taxi z letiště Luqa do středisek (Lm): Birkirkara 8, Bugibba 10, Cirkewwa 13, Golden Bay 10, Marsascala 7, Marsaxlokk 6, Mellieha 12, Mdina / Rabat 7, Mosta 9, Paceville 8, Pembroke 8, Qawra 10, Qormi 6, Sliema 8, St. Julian´s 8, St. Paul´s Bay 10, Valletta 6

Pronájem taxi na okružní jízdy z letiště Orientační ceny: 1 hod / Lm 10, 2 hod / Lm 18, 3 hod / Lm 24, 4 hod / Lm 28, 5 hod / Lm 30

trajekty:

Malta – Gozo 
Cena zpátečního lístku za osobu: 1,75 Lm
Gozo – Comino Cena zpátečního lodního lístku: 4 Lm

Restaurace -
V restauracích se můžete najíst od 5 Lm, v rychlém občerstvení od 2 Lm

Potraviny nejlevněji nakoupíte v supermarketech. Na Maltě je jen pár supermarketů a to hlavně ve Sliemě a St.Julians. Ovoce a zeleninu je ale lepší kupovat od místních prodejců, na které narazíte v ulicích. Samozřejmě zase platí pravidlo, že čím dál jdete od ruchu turistů, tím levnější ovoce a zelenina budou. Drahé jsou mléčné výrobky, maso, mražené výrobky. Mléko lze zakoupit již od 0.29 Lm, chléb od 0.25 Lm.


Levněji se dá nakoupit také na trzích, kde se dá i slušně smlouvat.

Petr Řezáč

 

 

         Z obsahu