Nevím
jak začít. Rozhodně je Malta jako klasická plážová
destinace pro „koupáky“ lehce indiferentní i
když podle mapy to tak naprosto nevypadá. Tento
ostrov není v žádném
případě prioritní pro koupání. Je to však
krásná lokalita
pro „pokročilé“, i když většina věcí,
které tu klasický dovolenkový turista hledá, zde
najde dráž a složitěji než jinde.
Na
druhé straně milovníci anglických tradic a životního
stylu tu určitě najdou prvky, které je tak přitahují
na druhé straně Evropy ve staré dobré Anglii.
Když k tomu ještě přidáme výrazný arabský
vliv, po staletí umocňovaný vlivem koloniálním,
vznikne zcela neopakovatelná atmosféra s desítkami
protikladů, výraznou tolerancí a pohodou. Ostatně
Malta má bohatou historii, kterou by jí mohly závidět
i podstatně větší lokality.
Super
zážitek - autobusy
Již
to, že se zde jezdí dodnes vlevo, může být
pro nejednoho Čecha velmi exotické. Zcela specifická je však místní
doprava jako taková. Podobně, jako například v anglických
městech, zde jezdí desítky nejrůznějších
modelů často velmi svérázných
britských autobusů nejrůznějšího věku.
Tak jako je Londýn spojen v mysli většiny
turistů s červeným „dvoupatrákem“, tak
jsou maltské autobusy spojeny s barvou žlutou.
Pozorování na zastávce co právě přijede může
být velmi zajímavé, protože trochu nadsazeně
může přijet opravdu jakýkoliv „bus“, co
kdy byl v Anglii
vyroben. Ostatně nejen městská
doprava, ale i například cestovky se při výběru
autobusů „vyřádili“. I v komfortním
provedení luxusních klimatizovaných strojů jsem
tu viděl modely, které jsem v životě nikdy před
tím nespatřil. Absolutním vrcholem pak byl
hypermoderní, na první pohled dálkový autobus s
velmi neobvyklou lehce zalomenou přídí.
Jako by jí chtěl rozrážet vlny. Zpozorněl jsem,
ano opravdu měl vzadu vrtuli. Na semaforu byla červená
a tak jsem se vrhnul před okénko řidiče.“To
opravdu jezdí po vodě“? „Yes“ odpověděl
klasickou květnatou angličtinou.
To
však zdaleka není vše z maltské dopravy.
Nikde v Evropě, natož pak na světě jsem
neviděl tak velké soustředění vozů Škoda
Favorit a Felicia, což o mnohém napovídá. Od
prokazatelné náklonnosti anglických zákazníků
ke škodovce až po fakt, že průměrný Malťan
nemůže obměňovat vozový park tak rychle jak je
tomu v Evropě. Škodovkám je nakloněna i
Maltská policie. Značnou část jejího autoparku
tvoří právě Felicie. Moje sympatie však získala
nejen díky škodovkám, ale především tím, že
běžní strážníci tu jezdí na čínských skútrech stejného typu jako máme v redakci
/a který si nemůžeme vynachválit/, čímž přesvědčivě
dokazují to co si myslím již delší dobu, tedy
že čínské skútry jsou stále lepší a lepší.
Malta
ve faktech
Malta
je malý ostrovní stát, bývalá britská kolonie,
leží ve Středozemním moři východně od Sicílie.
Z geografického hlediska je souostrovím, pouze však
tři největší ostrovy jsou obydleny - Malta,
Gozo
a Comino.
Ostrovy
jsou vápencové,
poměrně vyprahlé, téměř bez
zelené vegetace.
Jedinou výjimkou je zelené
Gozo.
Mnoho potravin se musí na ostrovy dovážet, včetně
zeleniny, ovoce a v turistické sezoně i ryb.
Hlavním městem Malty je Valleta.
Mezi další významná města Malty patří Bugibba,
Cottonera,
Mdina,
Rabat
a Sliema.
Na
Maltu letadlem
To
je nejschůdnější cesta. Náročnější časově
i finančně je například trajekt ze sicilské
Catanie. Air Malta, která létá během letní sezóny
na Maltu pravidelně je pravděpodobně nejlepším
řešením jak se z Prahy na tento ostrov
dopravit. To i proto, že její flotila airbusů 320
a 319 patří k nejmladším. Druhý důvod je
velmi pragmatický. Zatímco letenka s Air
Malta na přímý let stojí nejméně 7 000 Kč
v průměru
pak 8
500 Kč s přestupem, kdekoliv jinde stojí stejná
letenka na
11 až 12 tisíc korun, a to ještě je nutno započítat
ztracený čas, což se samozřejmě již v rozpočtu
vaší dovolené výrazně projeví.
Malta
a peníze
Všechno
je jak známo velmi relativní. Tato rubrika není věnována
krásám či památkám, ale více méně, kde co za
kolik. Z tohoto hlediska Malta není rozhodně
destinaci z nelevnějších a asi není
zajímavou ani pro běžné české mladé novomanžele
na první dovolenou. Malta je opravdu pro pokročilé.
Tedy srozumitelně pro ty, kteří již byli v desítkách
letních destinací a hledají něco jiného. Malta
má obrovskou historii, vynikající památky a je
také velkým exportérem výuky jazyků. Učí se
zde děti i dospělí
z celého světa buď internátně nebo
pro bohatší je možnost ubytování v privátu
či hotelu.
Když
se díváte například v restauraci na jídelní
lístek, zpočátku to ještě není tak strašné.
Sumy jako sedm, devět, či
deset jsme se již v zahraničních
restauracích naučili vnímat i když se nám to často
nelíbí. Ten správný šok však přijde, když si
uvědomíme, že se nejedná o eura ale Maltské
libry tedy o částku více než dvojnásobnou. V dobré
restauraci tak můžete zaplatit kolem patnácti
euro za jeden chod a deset euro (v přepočtu) za láhev
„průměrného“ vína. Tedy opravdu nic vhodného
pro skrblíky. Když k tomu připočtete částky
za dopravu, muzea a jiné pamětihodnosti, můžete
mít problém vejít se do padesáti euro denně na
osobu. Osobně se domnívám, že Malta je jednou z destinací,
kam se vyplatí jet nejen s cestovkou, ale
minimálně s polopenzí. Samozřejmě ještě
lépe je all-inclusive, ale ten se hodí všude.
Člověk
si řekne dobře, tak si to půjdu koupit do
supermarketu. To ovšem také není všespasitelné.
Zaprvé v hotelovém pokoji se zpravidla dost
špatně vaří, za druhé stanování či camping
jsou na Maltě pojmy neznámé. Ale i když se
rozhodnete, že si koupíte láhev vína na pokoj,
stejně není vyhráno. I ta vám bude připadat
velmi drahá. Dle mých zkušeností startuje cena u
trochu slušného vína někde na třech Lm. A přiznám
se, že levné víno si představuji poněkud
jinak.
Pláže
Jak
již bylo řečeno pláží na Maltě není mnoho.
To způsobeno tím, že většina břehů jsou nepřístupné
skály či po staletí vymílané pískovcové útesy.
Písečných pláží na Maltě mnoho
nenajdete, většinou jsou kamenité nebo je jen
zhotoven přístup do moře.
Největší maltskou pláží je Mellieha,
nejkrásnější pak Golden
Bay, která se nachází na severozápadě
ostrova.
Ceny
ceny jsou uvedeny v Maltských lirách (Lm)
1
Lm = 66 Kč
Zpáteční
letenka Praha-Malta (Air Malta): od 8 500 Kč
Letištní a
bezpečnostní taxy: od 1 000 Kč
Letenky s přestupem:
od 11 000 Kč
Letištní a
bezpečnostní taxy s přestupem: 1300 - 2000 Kč
půjčení
auta od 10 Lm /den
autobus:
Malta:
1 jízda 10, 15, 18 centů (místní, podle vzdálenosti)
- 20 ("meziměsto") - 40 (přímé) - 50
(noční) centů.
Gozo: 1
jízda 4 - 15 - 40 centů. 1-, 3-, 5-, 7-denní jízdenka:
Lm 1,5 - 4,0 - 4,5 - 5,5. Turistické jízdné na
linkách č. 505 a 506 činí Lm 2.
Orientační
ceny taxi z letiště Luqa do středisek (Lm):
Birkirkara 8, Bugibba 10, Cirkewwa 13, Golden Bay
10, Marsascala 7, Marsaxlokk 6, Mellieha 12, Mdina /
Rabat 7, Mosta 9, Paceville 8, Pembroke 8, Qawra 10,
Qormi 6, Sliema 8, St. Julian´s 8, St. Paul´s Bay
10, Valletta 6
Pronájem taxi na okružní jízdy z letiště
Orientační ceny: 1 hod / Lm 10, 2 hod / Lm 18, 3
hod / Lm 24, 4 hod / Lm 28, 5 hod / Lm 30
trajekty:
Malta – Gozo
Cena
zpátečního lístku za osobu: 1,75 Lm
Gozo
– Comino Cena
zpátečního lodního lístku: 4 Lm
Restaurace - V
restauracích se můžete najíst od 5 Lm, v rychlém
občerstvení od 2 Lm
Potraviny
nejlevněji nakoupíte v supermarketech. Na
Maltě je jen pár supermarketů a to hlavně ve
Sliemě a St.Julians. Ovoce a zeleninu je ale lepší
kupovat od místních prodejců, na které narazíte
v ulicích. Samozřejmě zase platí pravidlo,
že čím dál jdete od ruchu turistů, tím levnější
ovoce a zelenina budou. Drahé jsou mléčné výrobky,
maso, mražené výrobky. Mléko lze zakoupit již
od 0.29 Lm, chléb od 0.25 Lm.
Levněji se dá nakoupit také na trzích, kde se dá
i slušně smlouvat.
Petr
Řezáč
|