Po
vodě západní Evropou - část 2.
Holandsko
a Belgie
První
noc v Holandsku jsme strávili v pěkné marině Watersportcentrum
De Bijland na vybagrovaném jezeře, kam jsme odbočili z hlavního
toku Rýna na ř.km 864,3. Po doplnění zásob v městečku
Tolkamer a nafty u pumpy pro vodáky ve výjezdu z jezera opět
vplouváme na rychle proudící veletok. Protože náš časový
plán pro trasu Praha - Amsterdam má velkou rezervu, rozhodujeme
se po studiu plavebních map pro delší ale zajímavější trasu
po řece IJssel. Mimochodem pro plavbu v Holandsku jsou
nepostradatelným pomocníkem plavební mapy pro sportovní a
turistické účely, vydávané v tzv.serii ANWB - Waterkaarten
pod označením dílů A až S. Tato serie pokrývá veškeré
splavné řeky a kanály s podrobným vyznačením plavebních
hloubek, podjezdných výšek mostů, plavební dráhy, kotvišť
apod.
Po
třech kilometrech odbočujeme vpravo , vlevo pokračuje Waal a po
jedenácti kilometrech opět vpravo na IJssel v ř. km 879. Zde se
Rýn opět dělí - vlevo pokračuje pod názvem Neder - Rijn. Říční
kilometráž ve všech třech ramenech / Waal, Neder-Rijn a IJssel
pokračuje stejnými kilometry jako Rýn.
Plavba
po řece IJssel je klidná, není tak dopravně vytížena velkými
loděmi a poměrně silný proud zvyšuje naši rychlost na cca 16
km v hodině. Míjíme malé vesničky s větrnými mlýny, kraj
je plný zeleně a přeje nám konečně i počasí. Navštěvujeme
města Deventer a Kampen před ústím řeky do vnitřního moře
Ketelmeer. Na ř.km 1006 míjíme dvojici náměrových majáků
pro kurz 101°, který je určen pro plavidla vplouvající do ústí
řeky a obratem vlevo do protisměru vplouváme do soustavy jezer
a kanálů, které zůstaly zachovány při vysušování obrovského
území s názvem Flevoland a které nás dovedou do dalšího
vnitřního moře u Amsterdamu. Tento úsek dlouhý asi 80
kilometrů se třemi plavebními komorami je po turistické a vodácké
stránce velmi atraktivní. Je zde plno kotvišť v přírodě i
ve městech, možnost vodního lyžování,pláže, koupaliště a
ideální podmínky pro jachting. Kotviště jsou vybavena
perfektním sociálním zařízením, přípojkami el.proudu a
pitné vody a většinou i čerpadlem pohonných hmot.
Navštívili
jsme město Elburg, město Harderwijk s překrásným mořským
parkem a delfináriem, ochutnali místní specialitu uzeného úhoře
a postáli u památníku J.A.Komenského v Naardenu. Potom nás bóje
z prostoru jachetního přístavu Naarden vedou na IJsselmeer, musíme
pokračovat severozápadně na isobatu 2 metry a z úrovně
ostrova Pampus, kde je stará pevnost, nás z rozvlněného moře
vede dvojice náměrových majáků kurzem 181o do přístavu v městečku
Muiden.
Jeho
prohlídka stojí za to. Krásný vodní hrad , historické
plavební komory s otočným mostem z roku 1673, kavárničky na březích
kanálu a komor. Posezení v kavárně přímo u plavebních komor
s tradiční výbornou kávou a jablečným koláčem a sledování
živého provozu - ročně zde propluje 36 tisíc jachet všech
druhů - je balzámem pro vodáckou duši; zvlášť pro tu naši,
která je deptána bolševickými vyhláškami již neexistujících
ministerstev, které zakazují plavbu u nás skoro všude. Po přenocování
v krásné marině pokračujeme dál přes historické plavební
komory kanálem Vecht na Amsterdam-Rijn-Kanaal na který vplouváme
deset kilometrů před přístavem Amsterdam. Přehledné číslované
bóje nás zavedou do centra, kde nacházíme velmi pěknou marinu
a předplácíme si několik dní kotvení. Pohledem do lodního
deníku zjišťujeme, že jsme z Císařské louky v Praze upluli
1 188 kilometrů
Zároveň
dochází v našem programu k jakési "říční pauze",
protože Láďovi přijede rodina, postavíme stěžeň a další
měsíc se bude plachtit po IJsselmeer. Ale zatím máme před
sebou Amsterdam a každý den je vyplněn atraktivními prohlídkami
města, muzeí, galerií, plavba po grachtech, námořnické
obchody apod. Něco je také potřeba opravit na lodi takže o zábavu
není nouze. Já odjíždím na měsíc domů a po návratu 2. září
vyplouváme na další etapu směr Paříž.
Snažíme
se najít co nejkratší trasu jižním směrem takže střídáme
úseky malých klidných kanálů s plavbou po dopravních tepnách
jako jsou Amsterdam-Rijn-Kanaal, Waal a Maas. Proplouváme Utrecht
´S Hertogenbosch, míjíme Eindhoven a kanálem Zuid-Willemsvaart
a Wessem-Nederweert u Maasbrachtu vplouváme na Juliana kanaal.
Ten nás dovede opět na řeku Maas přímo v překrásném městě
Maastricht. Při této plavbě z Amsterdamu již přibývá
plavebních komor a my si začínáme cvičit postupy při vplouvání
a vyvazování, protože pohled na plavební mapu blížící se
Francie říká , že brzo již nepůjde o desítky komor ale
stovky. Poslední kotviště v Holandsku jsme vychutnali v marině
St.Pieter na předměstí Maastrichtu. Po celou dobu další
plavby jsme mnohokrát vzpomínali na perfektní služby pro vodáky
,na čistotu a úroveň sociálních zařízení a ochotu personálu
marín, obsluh plavebních komor a zdvihacích mostů.
Tři
kilometry za Maastrichtem, u obce Petit Lanaye, měníme výsostnou
vlajku protože vplouváme do Belgie. Zároveň vyvěšujeme
vlajku červenou s bílým čtvercem uprostřed, na jejíž
nutnost nás upozornila obsluha tankovací lodě při doplňování
nafty. Smysl této vlajky, kterou musí mít každá loď, se nám
nepodařilo zjistit. Na plavební komoře Lanaye se přihlašujeme
pro proplutí Belgie v úseku Lanaye - Jeumont. Vyplňujeme velký
a dlouhý formulář, platíme 35 belgických franků a vplouváme
na Canal Albert směr Liege, kde kanál končí a kde se vracíme
na Meuse /v Holandsku Maas/. Okolní krajina už není tak udržovaná
, přibývá průmyslu a tak kromě návštěvy města Namur s
velkou pevností se moc nezdržujeme. Zajímavostí je ta skutečnost,
že s přiděleným formulářem musí někdo z posádky na každé
komoře vylézt až do velína, kde dostane razítko příslušné
plavební komory a je zanesen do počítače. Naštěstí jsme v
Belgii propluli těchto potvrzovacích komor jenom jedenáct.
V
Namuru odbočujeme na řeku Sambre a dostáváme se do děsivého
úseku naší plavby. Betonové břehy vysoké snad čtyři metry,
ve vodě nafta, olej a polystyrenové lahve, celé hodiny proplouváme
středem oceláren, koksoven a hutí v oblasti obrovského průmyslového
centra města Charleroi. Blíží se večer a představa, že
budeme kotvit pod vysokou pecí nás zneklidňuje. Když mineme
poslední hromady ocelového šrotu a začne se stmívat, najdeme
kus přístavní hráze a loď vyvazujeme. Zdeptáni tou hrůzou
jdeme brzo spát a ráno zjišťujeme, že jsme vyvázáni uprostřed
atomové elektrárny. Po vy-čištění vodních filtrů ucpaných
igelitovou folií pokračujeme co nejrychleji k francouzským
hranicím. Na poslední belgické komoře Solre-Sur-Sambre odevzdáváme
formulář, jeden díl dostaneme na památku, u pumpy měníme
hrst drobných za dvacet litrů nafty a bez nostalgie opouštíme
Belgii.
Pavel
Kocfelda
|